In cultul Bisericii Ortodoxe, pururea Fecioara Maria este asezata la loc de deosebita cinste, fiindca a purtat in pantecele ei pe Mantuitorul nostru Iisus Hristos. Desi devine Nascatoare de Dumnezeu, nu isi pierde niciodata calitatea de pururea Fecioara, neincetand sa ramana Fecioara inainte de nastere, in timpul nasterii, dar si dupa nasterea Fiului lui Dumnezeu. Acest lucru este reliefat de dogma si de cantarile cultice ortodoxe: aCeea ce esti mai cinstita decat heruvimii si mai marita fara de asemanare decat serafimii, care fara stricaciune pe Dumnezeu Cuvantul ai nascut, pe tine, cea cu adevarat Nascatoare de Dumnezeu, te marim”. De asemenea, Biserica a dedicat o serie de sarbatori inchinate preacinstirii Maicii Domnului: Nasterea Maicii Domnului, Intrarea Maicii Domnului in Biserica, Nasterea Domnului, Buna-Vestire, Braul Maicii Domnului, Acoperamantul Maicii Domnului, Adormirea Maicii Domnului etc. Biserica a instituit si o perioada de post, intitulata: Postul Adormirii Maicii Domnului, care are loc anual intre 1 si 15 August. Preacinstirea si pomenirea Maicii Domnului este prezenta in toate slujbele ortodoxe, in rugaciuni, imne, acatiste, paraclise, in cele sapte laude, si mai ales in Sfanta Liturghie.
Nasterea Fiului lui Dumnezeu din Sfanta Fecioara Maria a fost profetita in Vechiul Testament mai ales de profetul Isaia: aFecioara va lua in pantece si va naste Fiu si ii vor pune numele Emanuel, care se talcuieste: Cu noi este Dumnezeu” (7,14). La fel, prorocul Iezechiil prevestise pururea fecioria Maicii Domnului: aPoarta aceasta va fi inchisa, nu se va deschide si nici un om nu va intra prin ea, caci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat prin ea. De aceea ea va fi inchisa” (44,2). Arhanghelul Gavriil, la Buna-Vestire, arata Fecioarei Maria: a…iata vei lua in pantece si vei naste Fiu si vei chema numele lui Iisus… Duhul Sfant Se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema” (Luca 1,31-35).
Fecioara Maria este preacinstita de crestinii ortodocsi ca fiind Maica tuturor celor care cred in ea. Dar, ea este si Maica celor care nu cred in ea, pentru ca nascand pe Fiul lui Dumnezeu, facut Om pentru mantuirea tuturor, ea contine in firea sa omeneasca, pe care o da Fiului lui Dumnezeu, pe toti oamenii, devenind astfel toti frati cu Iisus Hristos, Mantuitorul lumii. Insa, cei care nu preacinstesc pe Fecioara, nu cinstesc nici pe Fiul ei. Astfel, necinstirea Maicii lui Dumnezeu atrage consecinte dezastruoase: ea nu ar fi nascut decat un simplu om, a carui jertfa nu ar avea valoare mantuitoare, aspect ce intra in contradictie cu Sfintele Scripturi. Maica Domnului este cinstita intai de Dumnezeu Care Se intrupeaza numai din Fecioara Maria, iar nu dintr-o femeie oarecare. Numai Sfanta Fecioara putea purta dulcea povara a dumnezeirii Fiului lui Dumnezeu, Care Se naste din vesnicie din Tatal, fara de mama, iar in timp se naste din Mama, fara de tata, lucru reliefat de Fecioara in dialogul cu arhanghelul Gavriil: aCum va fi mie aceasta, pentru ca eu nu stiu de barbat?” Asadar, este vorba despre o minune care depaseste puterea intelectului uman, dar inteligibila prin misterul credintei.
[ad#stire]
Maica Domnului este ocrotitoarea tuturor celor necajiti si a celor care ii cer ajutorul. Ea revarsa milele sale peste poporul crestin, iar Fiul ei nu poate sa refuze rugaciunile Maicii Sale, pentru fratii Sai. Pururea Fecioara Maria savarseste deosebite minuni pentru cei care i se roaga cu credinta fierbinte in Fiul ei. De aceea, sa ne rugam fierbinte Maicii Domnului ca sa ocroteasca poporul roman si intreaga creatie: aPrea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi!”
Pr.Dr. Ciprian CLOSC,
Parohia Izvoarele – Bacau