De câțiva ani, şoferii care au drum între Bacău şi Piatra Neamţ sunt nevoiţi să treacă peste un pod care se dezmembrează, un adevărat pas al morţii. Construcţia, amplasată în zona Racova, are o vechime de peste 5o de ani, şi vremea, dar, mai ales, nepăsarea au lăsat urme adânci. Podul se dezintegrează, pe zi ce trece, bucăţi din acesta desprinzându-se aproape la fiecare trecere masivă de maşini.
Povestea începe în urmă cu vreo 5-6 ani, când, urmare a intemperiilor, s-a produs prima desprindere masivă din constructie. De atunci, periodic, din pod se desfac bucăti care se prăvălesc în apa ce trece pe sub el, rămânând chiar şi fără balustrade. Grav este că, de atâta timp, autoritătile nu au intervenit niciodată pentru a-l reabilita sau măcar a-l îngriji. Singura atenție acordată parea fi delimitarea carosabilului de zona pietonală, prin împrejmuirea podului, din loc în loc, cu aşa-zise plase de protecție; în realitate nişte simple fileuri care, cel mult, ar putea atenua, pentru câteva secunde, o cădere masivă de beton sau fier.
Poliția, solicitată de urgență în zonă
Drumul pe care se află podul este intens circulat, atât de maşini, cât şi de locanici, deşi în zonă există un semn de circulație care le interzice acest lucru pietonilor. Cert este că aceasta este singura cale de acces a sătenilor, dar şi a şoferilor care au intenția de a ajunge în județul vecin, Neamț. Mai mult, drumul nu face doar conexiunea între două oraşe importante: Bacău şi Piatra Neamt, ci este, totodată, şi o Iegătură importantă cu Ardealul, pe la Cheile Bicazului.
Partea proastă este că, deşi există o limitare la 3o de km/h, şoferii, fără nicio deosebire, nu respectă semnul de circulatie, trecând în viteză peste podul răvășit de vreme, cu viteze chiar peste limita legală. În aceste condiții, oamenii solicită prezenta poliției mai des în zonă, chiar permanent, pânâ Ia reabilitarea podului, temându-se ca nu cumva să devină martorii unei tragedii similare cu cea înregistrată, cu doar câțiva ani în urmă, la viaductul de Ia Genova, Italia, în care zeci de oameni au pierit, printre care şi un român, sau la cel din regiunea Liguria, care, la fel, s-ar fi prăbuşit imediat după trecerea unei maşini de mare tonaj.
„Cetățenii din apropiere se plâng că este un zgomot puternic la structura podului, mai ales noaptea, când trec TIR-urile, cu viteză. Trec, şi la vale si la deal, dar nu se ia nicio măsură. Pe partea uzinei electrice, se văd toate cablurile de acolo căzute. Recent, noi am repus pe direcţie, cât de cât pietrele care protejează pietonii. Dar, e clar că nu prea e băgat de seamă, de nimeni, nu doar de proprietar”, spune Cătălin Apetrei, edilul din Racova.
Se mişcă lucrurile, doar în acte, deocamdată
Am încercat să aflăm cine ar fi trebuit să aibă grijă de pod. Prima dată ne-am îndreptat către Consiliul Judetean care, din start, ne-a confirmat că podul cu pricina nu se afiă în aria de răspundere a institutlei. Apoi, ne-am adresat Direcției Regionale de Drumuri şi Poduri Iași din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere- CNAIR. Reprezentanții companiei ne-au răspuns sec, fără a oferi şi alte detalii de interes public, faptul că podul se află în atenția specialiştilor.
„În ceea ce priveşte podul de pe DN 15, km 352+126, a fost introdus de către CNAIR SA în proiectul finanţat din fonduri europene (POIM), iar prin procedura de achiziţie publică pentru servicii (DALI) cu nr. CN 1027613/12.01.2021 urmează ca în data de 16.02.2021 să aibă loc etapa de deschidere a ofertelor participanţilor”, ne-a transmis directorul regional al DRDP Iasi, Dănul Pilă. Ceea ce s-ar putea înțelege că va trece multă apă pe Bistrița, până se vor mişca lucrurile.
„Nu s-a mai făcut nicio investiţie, în ultima perioadă, cei care, teoretic, îl au în grijă, doar s-au limitat să pună niste «garduri» din alea care să evite ca lumea să cadă în apă. S-au tot , amânat, treburile, deşi noi am încercat, telefonic, de câteva ori. De fiecare dată, ni s-a sups că «da, da, da, avem în vedere, doar că nu este buget». Problema e că podul se tot lasă. Acum vreo doi ani, au peticit cu asfalt gaura care s-a forrnat pe sensul spre Buhuşi, dar, între timp, s-a lăsat iarăși”.
Cătălin Apetrei, primarul de la Racova
Podul de la Racova are o vechlme de peste o jumătate de secoL find ridicat de Hidroelectrica la momentul construirii barajuluI din vecinătate. De altfel, acolo se află una dintre cele 9 hidrocentrale din „saIba de lumini” de pe Bistrița cu o capacItate de productle de 23 de MW.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.