Economia Bacaului pare ca s-a mai dezmortit in acest an. O arata statisticile de la Oficiul Registrului Comertului, incasarile de la Fisc, activitatea pe linie vamala. Cu toate acestea, specialistii nu sunt optimisti in ceea ce priveste viitorul, care este amenintat, spun tot ei, de o noua criza. Pe de alta parte, chiar daca in unele domenii activitatea agentilor economici a cunoscut o anumita crestere pe cifra de afacere, inspectorii fiscali si organele de control nu au stat degeaba, iar infractionalitatea economico-financiara le-a dat in continuare de furca. Tocmai de aceea multe dosare penale au ajuns pe masa procurorilor, iar pe partea de incasari, Finantele au luat masuri drastice de executare silita a rau-platnicilor.
Economia bacauana "vede" luminita de la capatul tunelului crizei. Cel putin asta rezulta in urma analizei operatiunilor efectuate la Registrul Comertului (ORC) Bacau in 2011. Pentru firmele bacauane anul de cumpana a fost, de fapt, 2010, cand putine persoane au indraznit sa porneasca o afacere si aproape 7.500 au pus lacatul pe usa din lipsa de clienti. In cifre, in perioada ianuarie-octombrie 2011, numarul inmatricularilor de firme a ajuns la 2.772, mai multe decat in 2010, cand doar 2.590 de afaceri au fost inregistrate in Bacau. Ordonanta de Urgenta a Guvernului 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprizatorii tineri a mai dat un impuls economiei. Desi ajutorul oferit de stat este de doar 10.000 de euro, 112 tineri bacauani cu varste pana in 35 de ani au facut un drum la ORC si si-au deschis o firma. Si studentii au profit de facilitatile oferite de stat si 20 dintre ei si-au deschis o mica afacere.
Radierile au scazut de 5 ori
"La capitolul radieri, in 2011 au fost radiate 1.431 de firme, cu mult mai putine decat in 2010, cand au fost radiate 7.474 de intreprinderi. Din cele 1.431 de firme, 929 au fos inchise chiar de patronii lor", a explicat Gheorghita Patrichi, directorul ORC Bacau. Pe de alta parte, suspendarile din activitate, la fel ca si dizolvarile voluntare sunt in scadere. Daca in primele zece luni din 2010 au fost suspendate din activitate 1.532 de firme, in perioada similara din acest an au fost suspendate 300 de afaceri. Si la indicatorul dizolvari voluntare situatia este imbucuratoare: de la 43 anul trecut, la 7 anul acesta. Aceste doua actiuni (de suspendare si dizolvare voluntara) sunt intreprinse de patroni ca o solutie de compromis. Pentru ca nu mai au cum sa isi desfasoare activitatea, ei pot decide suspendarea activitatii pe o perioada de pana la 3 ani, cu posibilitatea reluarii ei cand vor considera ca este necesar. Singura constanta in ultimii doi ani sunt intrarile in insolventa, diferenta fiind de la 449 in 2010, la 371 in 2011.
Serviciile si comertul cu amanuntul, domeniile cele mai afectate
Cum era de asteptat, anumite domenii de activitate au suferit mai mult decat altele. Cele mai multe firme radiate in acest an au fost din domeniul serviciilor. Din totalul de 1.431 de firme, 465 au activat in plaja larga a serviciilor. Urmeaza in "top" micile afaceri din domeniul comertului cu amanuntul – cu 402 radieri si 217 firme din domeniul productiei industriale. Mai putin afectati au fost in acest an cei care au investitii in constructii. Doar 72 de firme din acest sector au disparut in primele zece luni ale lui 2011. Aceeasi ordine este valabila si pentru firmele din registrul comertului care si-au intrerupt activitatea temporar. 117 sunt din sfera serviciilor, 105 din cea a comertului cu amanuntul si 28 apartinand productiei industriale.
Cifrele sunt bune, afaceristii pesimisti
Daca pe cifre avem motive sa fim optimisti vizavi de noul an, cei din bransa sustin ca nu ne asteapta vremuri prea bune. "Rezultatele de anul acesta nu sunt mai bune decat in 2010. Toate sectoarele continua sa fie afectate de criza si eu cred ca vom intra intr-o criza si mai mare, pentru ca, in continuare, nu se iau masurile care trebuie de incurajare a intreprinzatorilor", este de parere Mihai Tulbure, directorul Camerei de Comert si Industrie Bacau. Constructiile sunt, in continuare, un domeniu un dificultate nu doar pentru ca cererea a scazut, ci si pentru ca statul nu isi achita datoriile catre constructori. "Acelasi declin continua sa il resimta si comertul, agricultura sau industria alimentara. Avem nevoie de coerenta pentru a gasi o solutie de iesire din criza", a mai spus directorul Tulbure.
Incasari bune si la Fisc
Pe partea incasarilor la bugetul consolidat al statului, un alt indicator economic care "ia pulsul" activitatii agentilor economici activi pe pe piata locala, Directia Generala a Finantelor Publice (DGFP) Bacau a realizat pana in acest moment de la cei aproape 11.000 de contribuabili 425,351 de milioane lei la bugetul de stat (realizare de 96 la suta fata de program), 386 milioane la bugetul asigurarilor sociale de stat (realizare de 122 la suta), 170 milioane la bugetul de sanatate (realizare de 114 la suta), aproape 12 milioane la bugetul de somaj (realizare de 105 la suta). Cele mai mari incasari au fost la Adminsitratia Financiara Bacau si de la cea din Onesti, dar si de pe partea Marilor Constribuabili ."Numai in ultima luna de raportare, octombrie 2011, am incasat 54,077 milioane lei la bugetul de stat – adica 88 la suta din program, 37,325 milioane la bugetul asigurarilor sociale de stat – adica 109 la suta, 20,428 milioane la bugetul de sanatate, adica 124 la suta si 1,386 milioane la bugetul de somaj, adica 101 la suta", a precizat Mircea Muntean, director DGFP Bacau.
Executari silite pe capete
Si pentru ca neplata datoriilor catre stat se lasa cu urmari grave, Directia Finantelor Publice a fost nevoita sa apeleze si la masuri mai dure pentru rau-platnici, prin aplicarea prevederilor legii privind executarea silita. Astfel, de la inceputul anului, in perioada analizata, au fost emise si comunicate, prin procedura de executare silita, 57.110 de somatii in valoare totala de 358.176.295 lei, din care s-au incasat deja 58.969.859 de lei. Pe partea de popriri instituite pe conturile bancare ale contribuabililor, Directia Finantelor Publice a emis 14.984 astfel de documente, in valoare totala de 149.938. 555 lei, din care s-au incasat 41.314.012 lei. Si pe partea de sechestre, Finantele au executat 416 astfel de masuri executorii, pe o suma totala de 69.346.586 lei, din care s-au recuperat deja 206.248 lei. Incasarile prin masurile de executare silita se mentin la acelasi nivel ca si anul trecut.
Roxana Neagu
Andreea Gavrila
Deficiente constatate de inspectorii fiscali in evidentele contabile ale firmelor:
– deducerea unor cheltuieli pentru care nu au fost prezentate documente justificative;
– necolectarea si nedeclararea TVA pentru toate veniturile impozabile evidentiate in balanta de verificare si situatiile financiare anuale;
– neevidentierea/nedeclararea/neachitarea in termenul legal a contributiilor reprezentand CAS angajator, CAS angajat, accidente de munca, somaj angajator, somaj angajat, fond garantare, sanatate angajator, sanatate angajat, concedii si indemnizatii, aferente veniturilor suplimentare de natura salariilor obtinute lunar de personalul tehnic si de conducere din contractele de performanta si contractele individuale de munca inregistrate la ITM Bacau, care se cumuleaza;
– nedeclararea livrarilor efectuate si a veniturilor obtinute din vanzarea marfurilor;
– neimpozitarea veniturilor rezultate din valorificarea de achizitii intracomunitare;
– diminuarea bazei de impunere cu venituri reprezentand servicii IT evidentiate in facturi fiscale si neinregistrate in contabilitate;
– necolectarea si nedeclararea TVA pentru vanzare de active/efectuarea de achizitii intracomunitare de servicii;
– inregistrarea eronata in deconturi a TVA colectata;
– lipsa documentelor justificative pentru deductibilitatea fiscala a cheltuielilor efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile;
– necalcularea impozitului aferent dividendelor repartizate din profitul contabil;
– deducerea TVA in baza unor inscrisuri care nu au calitatea de documente justificative;
– deducerea unor cheltuieli care nu sunt destinate realizarii operatiunilor taxabile;
– neinregistarea in evidenta contabila a tuturor documentelor fiscale emise;
– neprezentarea documentelor care sa justifice realitatea si legalitatea operatiunilor de export direct/in comision si a operatiunilor intracomunitare;
– deducerea unor cheltuieli pentru proiecte care nu au fost finalizate;
– deducerea TVA de pe documente care ulterior au fost stornate de furnizori;
– deducerea TVA fara a face dovada provenientei bunurilor;
– deducerea de cheltuieli cu dobanzile bancare in conditiile in care capitalul propriu este negativ;
– nejustificarea cu documente legale a lipsei stocului de marfa;
– aplicarea masurilor simplificate a TVA pentru operatiuni care nu au fost facute in beneficiul societatii;
– deducerea TVA in baza documentelor emise de contribuabili inactivi.
Criminalitatea economico-financiara
De cealalta parte, din evidentele Inspectoratului de Politie Judetean Bacau, in ceea ce priveste constatarea, infractionalitatea economico-financiara a cunoscut o scadere de 586 de infractiuni (cu 37 la suta), de la 1.577 in 2010 la 991 de fapte, in 2011. Activitatile pentru depistarea acestor infractiuni s-au desfasurat de catre Grupul de lucru operational pentru combaterea evaziunii fiscale. In acest sens, au fost organizate 55 de actiuni la nivel local, cu sprijinul comisarilor Garzii Financiare – Sectia Judeteana Bacau (26), a Directiei Judetene pentru Accize si Operatiuni Vamale Bacau (6), Inspectoratul Teritorial de Munca (11) si alte institutii (12). Numai de la inceputul anului au fost constatate 368 de infractiuni din care:
– in domeniul procesarii/comercializarii produselor petroliere si derivatelor – 16
– in domeniul producerii/valorificarii alcoolului si bauturilor alcoolice – 5
– in domeniul comercializarii produselor de tutun – 36
– in domeniul producerii/comercializarii marfurilor agro-alimentare – 20
– in domeniul transporturilor – 22
– in domeniul turismului – 8
– in domeniul constructiilor si materialelor de constructii – 85
– in domeniul exploatarii/prelucrarii lemnului – 50
– in domeniul utilizarii fortei de munca "la negru" si "la gri" – 11
In ceea ce priveste incasarile la bugetul local, cel mai mare aport la vistieria municipiului l-au avut, si in 2011, persoanele juridice care au virat in conturile Primariei Bacau, pana acum, peste 24 de milioane de lei, comparativ cu persoanele fizice care au platit cu putin peste 20 de milioane de lei la taxe si impozite locale. In 2010, aceleasi persoane juridice au achitat la bugetul local 32.794.645 lei.
Importurile si exporturile pe partea vamala sunt in crestere
Pe de alta parte, in ceea ce priveste activitatile de import/export, in judetul Bacau inca se mai desfasoara activitati rentabile cu produse extracomunitare, asa cum reiese din evidentele Directiei Judetene de Accize si Operatiuni Vamale. "Pe partea de exporturi, fata de anul 2010 cand am intocmit 358 de declaratii vamale, acum, in primele 10 luni ale lui 2011 deja avem 615 de astfel de documente, deci o crestere de 175 la suta. Si la importuri stam bine. De la 254 pe total an 2010 acum, din ianuarie si pana la finele lunii octombrie, deja am inregistrat 270 de astfel de activitati. Tranzitele vamale sunt si ele in crestere de la 254 in 2010 la 270 in 2011, fara noiembrie si decembrie", a precizat Valentin Grosu, director DJAOV Bacau. Exporturile de produse extracomunitare sunt pe partea de produse electronice, cherestea, produse chimice si produse energetice, iar pe partea de importuri cel mai bine "merg" obiectele de uz casnic, materialele de constructii, mobilierul, scule/dispozitive, flori si cereale, pe care agentii economici locali le comercializeaza in magazinele proprii de desfacere.