La finele lunii trecute a fost publicat în M.O. nr. 159 ORDINul Nr. 33/2020 privind activităţile de soluţionare a petiţiilor, primire în audienţă şi consiliere a cetăţenilor în Ministerul Afacerilor Interne. O normă care din preambul vrea să implementeze; ”Programul de măsuri pentru combaterea birocraţiei în activitatea de relaţii cu publicul….” Astfel, structurile MAI primesc petiţiile transmise prin serviciul poştal sau de curierat precum şi petiţiile transmise prin poşta electronică. Petiţiile pot fi primite şi prin intermediul unui formular online, afişat pe site-ul MAI.
Petiţiile adresate conducerii MAI sau unităţilor aparatului central se primesc la punctul de primire aflat în sediul din municipiul Bucureşti, Piaţa Revoluţiei nr. 1A, sectorul 1, precum şi prin intermediul adresei de poştă electronică sau al formularului online, afişate pe site-ul www.mai.gov.ro.
Petiţiile primite în alte condiţii decât cele menționate mai sus, se remit compartimentului pentru relaţii cu publicul, de îndată, dar nu mai mult de o zi lucrătoare de la data primirii, fără vreo altă formalitate, pentru a fi înregistrate.
În cazul petiţiilor depuse în punctul de primire, se eliberează depunătorului un bon care conţine numărul şi data înregistrării.
În cazul petiţiilor transmise prin poşta electronică sau prin intermediul formularului on-line, numărul şi data înregistrării pot fi transmise petentului, automat sau, dacă nu există această posibilitate, la solicitarea petentului, de către compartimentul de relaţii cu publicul, printr-un mesaj ulterior.
Petiţia se repartizează şi se transmite compartimentului de specialitate, de îndată, fără a se depăşi 3 zile de la data înregistrării.
Corpul de control al ministrului soluţionează petiţiile:
a) în care este reclamată activitatea profesională sau conduita prefecţilor, subprefecţilor ori a personalului care ocupă funcţii de conducere în MAI, din competenţa de numire a prim-ministrului sau a ministrului afacerilor interne, cu excepţia şefilor/adjuncţilor inspectoratelor judeţene/teritoriale şi altor structuri similare;
b) în care este reclamată activitatea profesională sau conduita personalului unităţilor aparatului central;
c) care conţin nemulţumiri privind rezultatul verificărilor efectuate ca urmare a unor petiţii soluţionate anterior de către unităţile aparatului central sau de către structurile de control ale instituţiilor MAI;
d) repartizate, prin rezoluţie scrisă, de către ministrul afacerilor interne, indiferent de obiect.
Structurile de control ale instituţiilor MAI soluţionează petiţiile:
a) în care este reclamată activitatea profesională sau conduita şefilor/adjuncţilor inspectoratelor judeţene/teritoriale şi altor structuri similare, a personalului care ocupă funcţii de conducere, din competenţa de numire a conducătorului instituţiei MAI, a personalului cu funcţii de execuţie din instituţia MAI, precum şi a personalului serviciilor publice comunitare pe care instituţia MAI le coordonează şi controlează metodologic;
b) care conţin nemulţumiri privind rezultatul verificărilor efectuate ca urmare a unor petiţii soluţionate anterior de către structurile din subordinea instituţiilor MAI, precum şi de către serviciile publice comunitare pe care instituţia MAI le coordonează şi controlează metodologic;
Direcţia Generală Anticorupţie soluţionează petiţiile în care este reclamată săvârşirea unor acte sau fapte de corupţie de către personalul MAI.
Direcţia Generală de Protecţie Internă soluţionează petiţiile în care este reclamată existenţa unor ameninţări, vulnerabilităţi sau factori de risc care pot conduce la tulburarea gravă a ordinii publice sau care vizează informaţiile, patrimoniul, personalul, misiunile, procesul decizional şi capacitatea operaţională ale MAI, protecţia informaţiilor clasificate naţionale, ale Organizaţiei Tratatului Atlanticului de Nord şi ale Uniunii Europene, precum şi securitatea cibernetică.
Redactarea răspunsului către petent
Răspunsul către petent se redactează în limba română, motivat, cu respectarea normelor privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi a celor privind protecţia informaţiilor clasificate. În răspuns se indică obligatoriu numărul şi data înregistrării petiţiei în registrul de evidenţă a petiţiilor, precum şi temeiul legal al soluţiei adoptate. Numele, prenumele şi funcţia deţinută ale semnatarilor răspunsului se trec în clar. În situaţia în care petentul comunică în scris, fără echivoc, după înregistrarea unei petiţii, că nu mai doreşte răspuns ori că petiţia nu îi aparţine, nu se mai redactează un răspuns către petent.
Răspunsul către petent se expediază în termen de cel mult 30 de zile sau, dacă a fost prelungit, de cel mult 45 de zile de la data înregistrării petiţiei în registrul de evidenţă a petiţiilor. În caz de conexare, termenul curge de la data înregistrării primei petiţii. De regulă, expedierea răspunsului se realizează în aceeaşi modalitate în care a fost primită petiţia sau în cea cerută de petent. La solicitare, răspunsul poate fi înmânat direct petentului, sub semnătură de primire.
Jr. Adrian M. Ionescu
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.