Pesoana fizica autorizata (PFA) este, de departe, forma juridica ideala pentru un freelancer la inceput de drum, oferindu-i acestuia libertate totala când vine vorba de gestionarea veniturilor. Astfel, bacauanii care intentioneaza sa inceapa o mica afacere trebuie sa aiba minimum 18 ani, o pregatire profesionala în domeniul în care doresc sa se avizeze si, in trecut, sa nu fi comis infractiuni financiare.
Cert este ca Pentru inceput, doritorii vor trebui sa verifice numele PFA-ului ce urmeaza a fi infiintat in evidentele Oficiului Registrului Comertului (ORC) Bacau, dupa care depun cererea de înregistrare la aceasta institutie. La dosar, se vor atasa si o copie dupa cartea de identitate, actul care sa ateste dreptul de folosinta a sediului, o declaratie pe propria raspundere si atestarea pregatirii/experientei profesionale, precum si dovada înregistrarii la Administratia Judeteana a Finantelor Publice Bacau. La Registrul Comertului, se vor plati si taxe aferente cererilor, în valoare de aproximativ 250 de lei. Urmatorul pas va fi la Tribunalul Bacau, unde vor depune o cerere de autorizatie de functionare, document care contine un cod unic pentru fiecare solicitant, si trebuie eliberat in termen de 3 zile lucratoare. Cei care vor infiinta un PFA mai trebuie sa detina un sediu profesional (dovedit printr-un certificat de închiriere ori contract de vânzare-cumparare) si, totodata, sa declare pe propria raspundere ca îndeplinesc conditiile de legale de functionare. Capitalul minim pentru înfiintarea PFA este de 200 de lei.
„Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare si, dupa caz, a certificatului de înscriere de mentiuni este de 3 zile lucratoare, respectiv 5 zile lucratoare, calculat de la data înregistrarii cererii sau, dupa caz, de la data completarii cererii cu documentele solicitate.” – Gheorghita Patrichi, director ORC Bacau
In prima parte a anului, in judet, au fost infiintate circa 1.200 de firme, cele mai multe in domeniile comertului, serviciilor si constructiilor. Dintre acestea, peste 250 sunt din categoria PFA-urilor. Apetitul crescând pentru astfel de afaceri de anvergura redusa este dat de faptul ca firma se infiinteaza rapid, dosarul este mai putin stufos decât in alte cazuri.
In plus, spre deosebire de SRL-uri, nu este nevoie de angajarea unui contabil, obligatia tinerii evidentei veniturilor revenind proprietarului. Pentru asta, PFA trebuie sa detina un jurnal de incasari si plati,un inventar, registrul unic, chitantier si facturier, iar Finantele stabilesc impozitul anual de plata in functie de venitul net din anul precedent. Cheltuielile pot fi deduse daca sunt efectuate în scopul obtinerii venitului si justificate cu documente si sa apartina anului financiar în care au fost efectuate. Sunt considerate cheltuieli deductibile taxele de telecomunicatii, energie, apa, transport etc. Nu sunt deductibile cheltuielile care tin de uzul personal si nu genereaza un venit. Mai retinem si ca, in caz de insolventa, proprietarii PFA-ului raspund atât cu patrimoniul înregistrat al companiei, cât si cu averea proprie.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.