Deviat cu jumatate de metru in plan vertical
Un raport transmis Inspectoratului de Stat in Constructii (ISC) Bacau de catre Pod Proiect SRL, proiectantul pasajului subteran Oituz-Guse, atesta ca tunelul (n.r. – chesonul din beton) nu se afla pozitionat la cotele specificate in proiectul initial. Potrivit raportului, pe parcursul executiei pasajului chesonul a fost deviat in plan vertical cu jumatate de metru din cauza unor „pungi de chisai” (pamant cleios, lut – n.r.). „Greutatea mare a pasajului (…) nu a permis revenirea la pozitia proiectata, ceea ce reprezinta un dezavantaj”, se arata in documentul intocmit de Pod Proiect SRL. Conform conducerii ISC, proiectantul pasajului a dat asigurari ca fisurile aparute in tavanul tunelului ar fi normale. O comisie de experti tocmita de Ministerul Dezvoltarii va investiga structura de rezistenta a pasajului cu raze X.
Pasajul subteran Oituz-Stefan Guse are o deviere in plan vertical de jumatate de metru. Potrivit unui raport remis ISC Bacau de proiectantul obiectivului, Pod Proiect SRL din Iasi, devierea a survenit in momentul in care sapaturile s-au intersectat cu un strat de pamant cleios. Greutatea mare a facut ca tunelul (n.r. – chesonul din beton) sa se afunde jumatate de metru in lut. Proiectantul a recunoscut in raportul transmis ISC Bacau ca s-a incercat remedierea deviatiei, insa acest lucru nu s-a reusit. Studiile geotehnice prealabile, se arata in document, nu au evidentiat existenta stratului de lut. “Prezenta pungilor de chisai a produs devierea in plan vertical cu 0,50 metri a pasajului de la traseul proiectat (…). Greutatea mare a pasajului executat integral prefabricat nu a permis revenirea la pozitia proiectata, ceea ce reprezinta un dezavantaj, permitand in final numai reducerea valorii finale a tasarii inregistrate (…) Aceste tasari au putut fi compensate intr-o oarecare masura si datorita constructiei integral prefabricate a pasajului”, se arata in raport.
Fisuri „legale”
Proiectantii pasajului au recunoscut ca partea superioara a acestuia are fisuri insa, precizeaza ei in raportul citat, acestea ar fi normale. “Fisurile transversale”, apreciaza reprezentantii Pod Proiect SRL, s-au deschis pe fondul tasarilor sus-mentionate. “Deschiderea fisurilor produse in peretii pasajului se reduce odata cu finalizarea procedurii de impingere a pasajului (…) In final, traseul se va sigila prin injectare, asigurandu-se astfel impermeabilizarea peretilor pasajului”, precizeaza proiectantul. Cu alte cuvinte, reprezentantii Pod Proiect SRL au identificat mai multe fisuri in tavanul pasajului, insa acestea ar fi “fisuri normale”. La suprafata pasajului exista 14 linii de cale ferata, iar in timpul lucrarilor de constructie trenurile au circulat pe doua fire feroviare, cu reduceri mari ale regimului de viteza (doar 5 km/h).
Solutie neincercata pe teritoriul Romaniei
Proiectul pasajului subteran a fost realizat de o firma din Iasi. In ianuarie 2008, Primaria Bacau incredinta societatii Pod Proiect SRL un contract in suma de 780.200 lei (fara TVA) in vederea realizarii documentatiei de proiectare a pasajului. Potrivit “Memoriului tehnic” realizat de Pod Proiect, solutia initiala de executie a pasajului viza sistarea traficului feroviar si indepartarea liniilor de cale ferata pe masura ce sapaturile inaintau. “Se întrerupe circula?ia trenurilor pe primele 4 linii de manevra si garare, si se indeparteaza tronsoanele de cale ferata din amplasamentul preconizat al pasajului, pe o latime de cca. 30,0 m. Se aplica toate etapele tehnologice ale pasajului subteran, dupa care intregul ciclu se repeta identic pentru urmatoarele 2 grupuri de 4 linii de manevra si garare”, se preciza in “Memoriul tehnic” elaborat de Pod Proiect.
Solutia tehnica de executie propusa de societatea ieseana a fost rapid abandonata dupa adjudecarea licitatiei de construire a pasajului. Consortiul castigator, condus de o firma italiana, Procom SRL, a propus ca toate cele 14 linii ferate sa fie subtraversate, iar tunelul din beton in lungime de 87 de metri sa fie lansat pe dedesubt, fara intreruperea circulatiei trenurilor. Solutia constructiva propusa de Procom nu a mai fost incercata nicaieri in Romania, insa a fost agreata rapid de autoritatile din domeniul constructiilor. In octombrie 2010, primarul Romeo Stavarache decreta ca bacauanii trebuie sa fie bucurosi ca sunt contemporani lucrarii de construire a pasajului. “Trebuie sa fim bucurosi ca suntem contemporani cu aceasta lucrare. Proiectul a demarat in 2005”, afirma edilul.
“Acest sistem pe care il folosim la realizarea pasajului subteran, de impingere ciclica a prefabricatului sub calea ferata, este o tehnologie noua si va fi folosita in premiera pentru tara noastra. Construirea prefabricatului si impingerea lui este o tehnologie italiana, cu eficienta maxima”, anunta in luna septembrie 2010 Grigore Ioanid, patronul Procom.
Primaria a cerut avize de unde nu trebuia
Ciprian Pistea, managerul proiectului de construire a pasajului subteran, declara in urma cu mai mult timp pentru cotidianul Desteptarea ca schimbarea tehnologiei de construire a pasajului a fost aprobata de toate autoritatile, inclusiv de ISC Bacau. “Pentru schimbarea solutiei tehnice si-a dat acordul toata lumea. A fost solicitat un punct de vedere proiectantului, verificatorilor de proiect, dar si autoritatii de management din Ministerul Dezvoltarii. Pentru aceasta solutie
s-au obtinut toate avizele necesare, inclusiv de la ISC”, afirma Pistea.
Potrivit reprezentantilor ISC, institutia nu are atributii de avizare a modificarilor privind solutiile constructive ale proiectelor. Intr-o aderesa remisa Primariei Bacau inca din 2009, conducerea ISC preciza ca Inspectoratul “nu are in competenta emiterea avizului privind tehnologia de executie”. ISC, preciza adresa, “avizeaza solutia tehnica, nu modul cum se aplica aceasta”.
Lucian Bogdanel