Geamuri sparte, cercevele rupte, atârnate strâmb, ziduri crapate, ornamente degradate, cu bucati lipsa, care s-au prabusit pe trotuar, la picioarele bacauanilor… Asa arata Palatul Administrativ al Bacaului, cladirea in care isi au sediul cele mai importante institutii publice: Consiliul Judetean si Prefectura. Sesizarile cetatenilor nu au fost putine.
Pensionari care isi trag sufletul poposind pe banci, mamici care isi lasa pustii sa zburde, un ceas, in piateta, ba chiar si politicieni veniti in campanie au observat, fara sa vrea, starea jalnica a cladirii de vizavi. Nici autoritatile nu sunt impacate cu aceasta situatie, dar “pârghiile nu sunt in mâna noastra”, a afirmat Ionel Floroiu, vicepresedintele Consiliului Judetean (CJ) Bacau.
“Recunosc, mi-e rusine ca aceasta cladire, in care isi are sediul CJ Bacau, arata asa. E cel mai reprezentativ imobil pentru judet si pentru municipiu, e monument istoric, dar nu putem face nimic. Nu suntem proprietari, suntem chiriasi in acest imobil”, a declarat Ionel Floroiu.
Ca sa fie clar de la inceput, proprietar e statul, administrator, Prefectura. Demersuri s-au facut, dar meandrele legislatiei, birocratia, lipsa de interes a Bucurestiului fata e aceasta situatie au facut ca rezultatul sa fie nul. Din cauza ca nu e proprietar, CJ Bacau nu poate cheltui un leu din bugetul propriu pentru a reabilita cladirea. Nici Prefectura nu e proprietar, ci doar administrator.
Distanta mare intre Bacau si Bucuresti…
S-a ivit o sansa a carei ratare ar fi de neiertat si pentru care ar trebui sa lupte toate ministerele: accesarea fondurilor europene destinate monumentelor istorice: “Noi am prins, la inceputul anului, sumele necesare realizarii studiului de fezabilitate si DALI, dar nu gasim, din pacate, solutia juridica care sa ne permita sa accesam POR, Axa 5, 2014-2020 pentru a reabilita cladirea”, a explicat Ionel Floroiu.
O conditie obligatorie ca sa obtii fonduri UE e sa prezinti actul de proprietate. Demersurile reprezentantilor CJ Bacau au inceput inca din 2013. Intâi au aprobat, in plen, o hotarâre privind preluarea cladirii, apoi au trimis Ministerului Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP) o solicitare de schimbare a titularului dreptului de administrare a cladirii, dar MDRAP i-a redirectionat catre Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
CJ Bacau s-a conformat si s-a adresat MAI, insa acesta, in raspunsul din 3 iunie 2015, a invocat decizia Curtii Constitutionale a României, care precizeaza ca statul este proprietar si ca transmiterea nu poate fi decât temporara. CJ Bacau revine, pe 23 iunie, aratând ca “transmiterea temporara” incalca tocmai decizia CCR. Mai mult, arata Consiliul Judetean, chiar CCR stabileste ca anumite bunuri pot apartine statului sau unitatii administrative, “potrivit destinatiei lor”.
Insistati, insistati, poate va aude cineva!
Plimbate de la Ana la Caiafa si inapoi, autoritatile judetene insista, totusi, sa se aprobe transferul cladirii, reamintind cât de urgente sunt lucrarile de reabilitare si consolidare a Palatului Administrativ si promitând sa asigure folosirea gratuita de catre Prefectura a spatiilor pe care le ocupa in prezent. MAI raspunde in coada de peste, afirmând ca intelege importanta investitiei dar nu poate face nimic, palatele administrative fiind, prin lege, “bunuri de interes national”.
“Eu si prefectul judetului ne-am dus personal la Secretariatul General al Ministerului Afacerilor Interne pentru a analiza situatia si a gasi solutii ca sa deblocam juridic aceasta investitie.”
Ionel Floroiu, vicepresedinte CJ Bacau
Pe 25 august 2015 a aparut Ghidul solicitantului pe Axa 5, iar pe 31 august CJ Bacau si Institutia Prefectului revin la MAI, explicând ca imobilul nu a mai fost renovat din 1977, dupa cutremur, fiind acum “intr-o stare precara”. Se mai arata ca e monment istoric si ca pentru monumentele istorice pot fi accesate fonduri nerambursabile care ar acoperi 85 la suta din costul investitiei.
Oficialii judetului propun fie darea in administrare catre CJ Bacau, fie “incheierea unui Acord de principiu, care sa stea la baza incheierii, ulterior, a unui Acord de parteneriat, conform modelului prezentat de catre autoritatea de management ca anexa la Ghidul solicitantului”. Ce raspunde MAI? “Intrucât MAI nu este administratorul direct al Palatului Administrativ Bacau nu are nici abilitatea legala necesara sa isi dea un acord de principiu cu privire la reabilitarea acestuia prin accesarea unor fonduri nerambursabile.”
Acordul se poate perfecta intre CJ Bacau si Prefectura, sustine MAI, ceea ce, in realitate, nu e posibil, Prefectura fiind administrator, nu proprietar. Ionel Floroiu arata ca solutia e una singura: “Sunt foarte multe solicitari de acest fel pe masa Guvernului. Speranta noastra este ca Guvernul sa transfere Palatele Administrative din proprietatea statului in proprietatea Consiliilor Judetene.”
La urma urmei, de ce nu ar face asta? Ar realiza o economie la bugetul national, intretinerea si reparatiile fiind suportate din taxele judetene, iar cladirile ar fi salvate de la distrugere. E logic si deloc complicat, dar ma tem ca argumentele logice nu pot invinge lenea si birocratia din ministere.