30 noiembrie 2024
Acasă Blog Pagina 655

Mai mulți bani pentru fermierii tineri care vor să-și dezvolte afacerile de la țară

Finanțările UE pentru tinerii fermieri care încep pentru prima dată o activitate agricolă vor fi majorate la 70.000 euro, față de maximum 50.000 de euro, cât este în prezent. În plus, pentru consolidarea micilor ferme, tinerii agricultori vor putea obține o finanțare complementară de 200.000 euro.

Autoritățile le pregătesc, din vară, fermierilor fonduri europene importante, prin patru linii de finanțare. Banii vor veni prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) și vor fi direcționați în dezvoltarea rurală, respectiv în amenajarea sistemelor de irigații și în zootehnie. Astfel, AFIR va lansa câte un singur apel de proiecte, pentru fiecare măsură de sprijin (întreaga sumă alocată până în anul 2027), fără a mai fragmenta finanțarea în mai multe apeluri. Deja, sunt pregătite drafturi de ghiduri ale solicitantului, astfel încât potențialii beneficiari pot merge la oficiile județene ale AFIR, unde le pot consulta.

70.000 de euro pentru dezvoltarea fermelor

În cazul tinerilor fermieri (vârsta de până la 40 de ani), ajutorul maxim acordat unui beneficiar va crește, de la 50.000 de euro, cât este în prezent, la 70.000 de euro, cu intensitate de 100%. 52.500 de euro vor fi virați la semnarea contractului și 22.500 de euro, la finalizarea acestuia. În plus, se instituie o intervenție de sprijin în valoare de max. 200.000 de euro pe proiect, complementară celei pentru tinerii fermieri, de consolidare a micilor ferme. Totodată, fermele mici vor putea fi susținute și cu o finanțare de maximum 50.000 de euro pe beneficiar, în creștere de la 15.000 de euro, cât era pe vechiul program. Banii vor putea fi folosiți în achiziția de utilaje, dar și  pentru cumpărarea de echipamente care funcționează cu energie solară și echipamente zootehnice cu tehnologii moderne. Vor fi avantajate proiectele din zona montană, acestea benficiind de un punctaj suplimentar, față de cele de la șes. Însă, pentru a putea obține aceste fonduri, beneficiarii trebuie să urmeze un curs de calificare în zootehnie și să preia o exploatație agricolă care nu a primit anterior fonduri UE, cu excepția proiectului finanțat prin Măsura 141 (Sprijinirea fermelor agricole de semisubzistență) finalizat. Mai mult, solicitanții trebuie să fie membri ai unei cooperative agricole și să investească cel puțin 28.000 de euro în utilaje agricole. Înaintea depunerii celei de-a doua tranșe de plată, tânărul fermier trebuie să demonstreze creșterea performanțelor economice ale exploatației, prin comercializarea producției proprii în procent de minimum 30% din valoarea primei tranșe de plată prin entități precum cooperativele, grupurile de producători, unitățile de procesare, piețele locale.

Fără finanțări pentru pensiunile agricole

La segmentul afacerilor non-agricole din mediul rural (vechile submăsuri 6.2 și 6.4), pensiunile vor fi excluse, în continuare, de la finanțare, așa cum a fost în perioada de tranziție, iar intensitatea sprijinului scade la 65%. Se vor acorda fonduri de maximum 200.000 euro pe proiect, beneficiarul urmând să suporte cel puțin 35% din cheltuielile eligibile. Proiectele care au fost deja depuse vor fi finalizate conform metodologiei și contractelor de finanțare semnate. Majoritatea banilor pentru activitățile neagricole vor merge către grupurile de acțiune locală. Și beneficiarii publici vor  primi finanțări UE, respectiv pentru amenajarea drumurilor rurale.

Minciuna: boala fără de leac tolănită sfidător în genele noastre  (VIII)

 Motto: ,,La originea minciunii stă viclenia. Pentru a săvârşi o nedreptate există două căi: violenţa şi vicleșugul. Aşa cum prin violență pot să ucid un om, să-l jefuiesc sau să-l silesc să mi se supună, pot să ajung la acelaşi scop înfățișând spiritului său motive înșelătoare, care-l vor sili să facă ce n-ar face altfel. Aceasta, prin minciună”.

                                                                     (Arthur Schopenhauer)

 

              Este amenințat monopolul uman asupra minciunii?

 

Mințim? Firește că mințim. Toți? Da – scuzați – toți, fără excepție. Atât de mult, încât nu-l putem contrazice nici pe Napoleon, atunci când ne spune că „istoria este o minciună pe care nimeni nu o contestă”. Uneori ne mințim și pe noi înșine. Realizând radiografia minciunii, Mark Twain, reamintim, scria că există „trei feluri de minciuni: minciunile, minciunile sfinte şi statisticile”. Exhaustiv, nu? Psihologii și sociologii, care mint (și ei), cel puțin din cauza dificultăților de a ajunge la adevăr, au făcut din minciună o vedetă a studiului. De ce mințim? Am minți, desigur, dacă am crede că am ajuns la cunoașterea complicatelor noastre relații cu adevărul. National Geographic (iunie 2017) publică un interesant studiu (semnat de Yudhjit Bhattacharjee) pe această temă, pornind de la gândul lui Tim Levine: „Mințim dacă sinceritatea nu funcționează”. Gând discutabil, desigur, dacă nu cumva este chiar o minciună travestită cu talent. Încerc să-mi imaginez cum ar reacționa Dostoievski după citirea acestui articol… Mințim, sintetizează, Y.B., determinați de culpă (ne acoperim „păcatele”), evitare (fugim de realitate), necunoscut (nu cunoaștem varii cauze), patologie (ignorăm realitatea), reaua intenție (pentru a-i răni pe alții), social (nevoia de roluri, statusuri), altruism (pentru a ajuta), avantaje economice și de ierarhie, imaginea de sine (narcisism…), umor (pentru a-i delecta pe alții…). Sunt prezentate varii portrete de mincinoși (escrocul, farsorul, născocitorul…), cei care le ilustrează fiind celebre exemple din zona politicii, a agenților secreți, afacerilor, sportului, științei, artei. Când începem să mințim este clar că ne părăsește inocența, dar Kang Lee, psiholog la Universitatea din Toronto, citat de Y.B., zice că „apariția acestui proces în comportamentul copiilor de doi-patru ani e un semn liniștitor că aceștia sunt în grafic în ceea ce privește dezvoltarea cognitivă”…

Cum ne protejăm în acest univers al minciunilor? Daniel Joseph Levitin, profesor de psihologie și neurologie comportamentală la Universitatea McGill din Montreal, Quebec, Canada, ne-a oferit recent „Ghid practic pentru detectarea minciunilor. Gândirea critică în epoca post-adevăr”. (București, Editura Publica, 2017.) El ne propune în cele trei capitole ale lucrării, pornind de la exemple semnificative, să evaluăm critic Cifrele, Cuvintele și Lumea. Iată câteva repere ale discursului său…. Cât de plauzibile sunt datele? Să ne distrăm cu mediile. Raportarea cifrelor ne joacă feste. Cum sunt colectate cifrele. De unde știm? Contracunoașterea. Cum funcționează știința. Erorile logice… Pornind de la gândul că omenirea a generat în ultimii cinci ani mai multe informații decât în întreaga sa istorie, cercetătorul ne îndeamnă să ne întrebăm câte dintre acestea sunt adevărate. Psihologul canadian atrage atenția și asupra pericolului transformării „minciunilor în arme care ne pot submina astfel, cu o perfidie și mai mare, capacitatea de a lua decizii mai bune pentru noi înșine și pentru concetățenii noștri” (op. cit., p. 13). Proliferarea minciunii (chiar succesul ei!) reprezintă și un eșec al sistemului educațional, întrucât, în „epoca post-adevărului” „se pare că nu am reușit să ne învățăm copiii ce înseamnă dovezi și cum să le evalueze” (ibid.). Cartea este scrisă sprințar, uneori cu umor, cu incursiuni seducătoare în istoriile logicii, științei, statisticii, presei, politicii, sistemului de învățământ, asistenței sociale etc. Firește, Daniel Joseph Levitin nu ne oferă „formule” pentru depistarea minciunilor, ci doar sugestii de punere în gardă a gândirii noastre critice în „epoca post-adevărului”. Epocă pe care el o reduce (mai ales) la contemporaneitate, dar despre care cred că a debutat cu primele cuvinte și priviri pe care și le-au aruncat – cu drag, desigur – Adam și Eva. Ce-ar zice Dostoievski și despre toate acestea?… I-ar privi cu mai multă îngăduință pe conaționalii săi?

Gabriel Liiceanu mărturisește că în ,,Despre minciună” (București, Editura Humanitas, 2007), și-a propus să vorbească ,,despre un lucru pur omenesc: numai omul poate minţi, pentru că numai omul are parte de un «lucru» care poate să exprime și care, exprimând, se poate mişca în două direcții total opuse: adevărul și falsul intenționat. Acest «lucru» este limba. Faptul că limba, încăputa pe mâna utilizatorului uman, poate să spună nu doar ce este, ci și ceea ce nu este, deci faptul că un cuvânt poate să spună nu numai adevărul, ci și să mintă, explică de ce povestea omului este, în esenţa ei, o înlănţuire de dezastre. «Poporul roman, spune Cioran într-o scrisoare către fratele sau, nu e la nivelul limbii pe care o vorbeşte». Dar omul însuşi ca specie nu e la nivelul limbii de care se foloseşte. Întreaga istorie a acestei specii este expresia unei fraude lingvistice”. Aventurile hermeneutice propuse de Gabriel Liiceanu sunt seducătoare. Uneori, acestea pot fi însă și prilej de… aventurare în opinii care au zări relativ diferite ale percepției. Minciuna este percepută de psihologi și ca un simptom al unui anumit tip de inteligență. Sunt animale și plante care s-ar simți ușor discriminate, dac-ar avea acces la gândul liicean potrivit căruia ,,numai omul poate minţi”? Unele studii asupra comunicării, afirmă că, însușirea  de a minți există și la alte animale, precum cele din familia Hominidae. Even Koko, faimoasa gorilă care a învățat limbajul semnelor (gesturilor/ mimica) americane, a fost prinsă în flagrant, după ruperea unei chiuvete de pe un perete, în urma unui acces de furie. Ea a spus apoi celor care o îngrijeau că o pisică a rupt chiuveta; arăta cu degetul către ea. Este neclar dacă aceasta a fost o glumă sau o încercare de a da vina pe pisică. Un limbaj al trupului înșelător poate induce în eroare adevărata intenție a speciei de a ataca sau fugi. A fost observată această atitudine la numeroase specii, inclusiv la lupi. O pasăre-mamă, înșală când se preface că are o aripă ruptă, pentru a-i distrage atenția unui potențial prădător de la cuibul ei; cea mai cunoscută este pasărea Killdeer. (http://3d-actualitatealumii.blogspot.com/2012/04/minciuna. html).

Scoțienii Richard W. Byrne și Nadia Corp au studiat grosimea scoarței cerebrale la primate, luând ca punct inițial al studiului perioada răspândirii marilor maimuțe pe Terra (acum 12-14 milioane de ani). Ei au constatat că, pe măsură ce volumul scoarței cerebrale creștea, specializarea creierului în minciună a căpătat un apetit sporit. Există maimuțe cu abilități considerabile în manipularea cu minciuni. Animalele care simulează că au murit, precum unii șerpi și oposumii,  atunci când se află în mare pericol, mint?… Greg Bryant, cercetător în științe cognitive la UCLA, specializat în comunicarea și comportamentul social al animalelor, admite ideea că  animalele pot acționa uneori într-un mod care, din punct de vedere funcțional, îi înșală pe ceilalți, dar spune că ele  nu sunt conștiente de acest lucru și nici nu au intenția de a face acest lucru. Până când nu vom clarifica ce înseamnă să ai o teorie a minții și și dacă unele animale o au, va fi dificil să conchidem că animalele pot sau nu minți. Marc Bekoff, profesor de ecologie și biologie evolutivă în cadrul Universității din Colorado, lasă însă animalelor o portiță deschisă către… umanitate,  susținând că este exclus ca animalele foarte sociale să nu aibă un fel de teorie a minții, fiind, astfel, capabile de a minți…

Am apelat și la expertiza unui prieten, grozav profesor de biologie, care, sub protecția anonimatului, mi-a spus: ,,N-am întâlnit, pentru lumea animală, conceptul minciună. E o gândire senzo-motorie inconștientă. Plutește o atmosferă de legendă, iar legenda nu e în corespondență directă cu realitatea. Lorenz, de exemplu,  spune că nu e animal mai sincer decât pisica, existând corespondenţă între manifestările agresive şi dispoziția sufletească. Lev Tolstoi, și nu numai, are povești care arată, totuși, că animalele mint. E o aromorfoză. Îmi este greu să mă pronunț”.

N-avem, cel puțin deocamdată, argumente științifice convingătoare care să contrazică afirmația lui Gabriel Liiceanu potrivit căreia ,,numai omul poate minţi”. Simțim doar că monopolul uman asupra minciunii este amenințat…

„Iepurașul ne iubește pe toți”

    Asociația „Totul pentru un surâs” din Bacău ce are ca scop principal de activitate: susținerea, modernizarea, eficientizarea, creșterea calității, precum și îmbunătățirea continuă a vieții sociale a copiilor și tinerilor cu dizabilități, precum și a copiilor ce provin din medii defavorizate și Grădinița Pinochio Bacău au organizat cu ajutorul sponsorilor, al părinților copiilor grădiniței și al susținătorilor permanenți, evenimentul caritabil intitulat „Iepurașul ne iubește pe toți”, desfășurat în data de 13 aprilie a.c.

    Beneficiarii acestui proiect caritabil au fost 40 de copii din satul Fruntești, comuna Filipeni, precum și 20 de copii și tineri cu sindrom Down de la Asociația Sindrom Down Bacău și 35 de copii de la Centrul de Zi Sfântul „Arhanghel Rafail” din satul Holt, comuna Letea Veche, pentru care Iepurașul generos a pregătit multe daruri dulci specifice sărbătorilor pascale.

    Succesul echipei Grădiniței Pinochio cu program prelungit se bazează pe o echipă tânără de profesioniști, dedicată copiilor în totalitate, încurajându-le primii pași, atât de importanți pentru viitorul lor ca școlari și apoi ca adulți. Misiunea cadrelor didactice este aceea de a-i învăța pe copii să vorbească despre ei, despre ceea ce simt și gândesc, să pună accent pe inteligența emoțională, să își gestioneze gândurile, emoțiile și sentimentele, să devină oameni activi, să fie puternici și în lumea lor interioară să nu fie fragili pe terenul propriului lor psihic când vor fi mari.

    Se cuvine să mulțumim și sponsorilor evenimentului caritabil: Argint Active și Evergent Investments, care au fost alături de beneficiari în misiunea lor constantă de a contribui la o lume empatică, mai bună și unde compasiunea este întotdeauna o soluție.

    Argint Active S.R.L. ajută oamenii să își păstreze averea și chiar să și-o crească considerabil, investind inteligent în lingouri de aur de 24k și monede de argint pur, recunoscute internațional, valorile companiei bazându-se pe seriozitate, onestitate, încredere, implicare și respect.

    Evergent Investments este compania de investiții financiare cu experiență solidă pe piața românească care generează valoare pe termen lung și randamente consistente investitorilor, prin aplicarea unei strategii bine articulate, valorificând oportunitățile investiționale.

    „A fost o zi magică cu mare încărcătură emoțională când am dăruit speranță și bucurie. Într-un sat unde timpul parcă stă în loc, anul trecut s-a născut doar un singur copil în Fruntești și cea mai recentă nuntă a avut loc acum 5 ani, alături de preotul satului și de două doamne învățătoare, am fost mesagerii Iepurașului pentru 40 de copii smeriți și fericiți de darurile primite. În liniște și cu tot respectul, mulțumim tuturor celor care au fost alături de Grădinița Pinochio Bacău și Asociația „Totul pentru un surâs”, pentru a fi alături de toți beneficiarii proiectului caritabil: părinți, copii, sponsori, dascălilor de excepție Beatrice Grudinschi-Meluță și Mihaela Florea, elevilor din clasa a 9-a A Colegiului Ferdinand, oamenilor de bine care au dăruit alături de noi.” (Director Grădinița Pinochio – consilier școlar dr. Lăcrămioara Tudor).

    Vă invităm să fiți alături de noi în misiunea noastră de a contribui la o lume mai bună, de a-i sprijini concret pe toți cei aflați în nevoie, la fel cum o facem de 11 ani, pe www.unsuras.ro.

    Tinerii din Buhuși se pot înscrie la un Masterclass susținut de Izabela Bostan

      Materialele video vor fi prezentate la festivalul CineCopilăria de Elisabeta Bostan 

      Organizatorii festivalului CineCopilăria de Elisabeta Bostan anunță Masterclass-ul „1 minut, o poveste!”, susținut de lect. univ. dr. Izabela Bostan (UNATC București). Proiectul are loc în perioada 28-30 aprilie 2023, la Buhuși, în cadrul celei de-a doua ediții a festivalului CineCopilăria. Timp de două zile participanții vor lua partea la cursuri teoretice și practice, iar în ultima zi vor fi proiectate pe marele ecran materialele video realizate de aceștia.

      Se pot înscrie tinerii din Buhuși și împrejurimi, pasionați de cinematografie și care își doresc să învețe mai multe lucruri despre acest domeniu: modalitatea de a vedea un film și de a concepe o poveste, încadraturile și munca cu un aparat de film, dar și despre cum este să fii în fața și în spatele unei camere de filmat. Participanții au ocazia să asiste și la procesul de montaj final. Înscrierile se pot face pe email, la adresa artisong.iasi@gmail.com. Tinerii se vor bucura și de experiența de a fi actor, dar și de cea de regizor/producător/scenarist/cameraman.

       

      „Aștept elevii și tinerii din Buhuși, dar și din împrejurimile Buhușiului să vină să descopere cum se face un film, un scurtmetraj de un minut, dar și cum să se descurce și să fie eficienți într-un timp foarte scurt, să aibă idei și să înțeleagă ce înseamnă filmul. Este un masterclass foarte binevenit, având în vedere că după toată această experiență vor putea, în viitorul apropiat, la alte ediții de CineCopilăria, să participe la concursul de scurtmetraje care vor rula pe marele ecran de la Buhuși. Eu îi aștept cu drag! Să avem o experiență frumoasă împreună”, a declareat Izabela Bostan.

      Programul complet al ediției de anul acesta va fi anunțat pe site-ul www.elisabetabostan.ro și pagina de facebook CineCopilăria. Intrarea la eveniment este liberă.

       

      O revistă băcăuană care stă sub lumina blândă de Paște

      Revista „Viața Băcăuană”, periodic de atitudine, cultură și informație editat de Fundația Culturală „Georgeta și Mircea Cancicov”, a apărut sub numărul 499 cu 24 de pagini (în care intră și cele patru coperți) în care este prezent spiritul creștin din preajma Paștelui 2023.

      Interviul acestei ediții, semnat de scriitorul Victor Munteanu, președintele Fundației Cancicov, este dedicat personalității și harului părintelui protopop de Onești, dr. Ioan Bârgăoanu. Alături de cele patru pagini ale interviului stau articolul dedicat recentei Zile Internaționale a Poeziei, semnat de Geo Popa, directorul Centrului de Cultură „George Apostu”, alături de mărturisirea de suflet a Ecaterinei Petrescu Botonca, intitulată chiar așa: „De ce iubesc poezia?”.

      Iar pentru că totul se întâmplă în această revistă în preajma Paștelui, poetul Dan Sandu vine cu un veritabil crochiu realizat în alese cuvinte, prin care descrie o realitate care susține ideea din titlul său: „Hristos a înviat din durere!”. Pe aceeași rază de lumină a credinței noastre, maestrul Ștefan Mitroi scrie despre „Lumina care ne vede”, Simona Modreanu despre o amintire a lui Eugen Ionescu, amintire care stă tot sub aceeași lumină de Paște, părintele Irinel Cernat descrie „Sărbătoarea Sfintelor Paști la Cucuieți”, iar Mihai Buznea explică ce poate fi miracolul pascal: „O bunăvestire”. Și nu sunt uitate nici evenimentele religioase și culturale care au avut loc în județ, între care unele dedicate, de asemenea, Sărbătorilor de Paște.

      Un eveniment de mare importanță este anunțat de venerabilul scriitor și prieten Dumitru Lecca, cel care anunță că a început să redacteze însemnările fostului prefect de Bacău Iuniu Lecca, înaintașul familiei sale, pe care le-a descoperit acum doi-trei ani în nouă caiete ale ilustrului politician.

      Nu putea lipsi din sumar nici tradiționalul eveniment ecologic și cultural „Luna plantării arborelui”, dar nici evocarea dedicată memoriei unui fidel colaborator al revistei, Neculai Plugariu.

       

      Reflecții la început de primăvară, în revistele culturale băcăuane

      * Revista ,,Plumb”, Nr. 192 / Martie 2023, îl portretizează pe prima pagină pe poetul, traducătorul, editorialistul și jurnalistul Radu Cârneci, la împlinirea a 95 de ani de la nașterea sa. Numit și ,,poetul iubirii”, Radu Cârneci (1928 – 2017) a reînființat în 1964 revista ,,Ateneu”, pe care o conduce, ca redactor-șef, până în 1972, dată la care devine secretar al Uniunii Scriitorilor din România, iar din 1978 până în 1990 conduce secția de literatură și artă a săptămânalului ,,Contemporanul”. Cugetări despre viață și despre realitățile prezentului ne prezintă Ioan Vulcan-Agniteanul, Mihai Buznea și Dumitru Brăneanu, iar Lucian Strochi ni-l reamintește pe academicianul Răzvan Theodorescu, ,,un om între oameni și un savant printre noi”. Recenzii din drag de carte ne oferă în paginile revistei critici și istorici literari, alături de prezentarea unor evenimente culturale, fragmente de proză și poezie, semnate de distinși literați: Constantin Dram, Petruș Andrei, Petrache Plopeanu, Petre Isachi, Cristina Ștefan, Florentin Popescu, Livia Ciupercă, Mioara Bahna, Ioan Țicalo, Ionel Necula, Ioan Dănilă, Firiță Carp, Mariana Zavati- Gardner și mulți alții.

      * Revista ,,Cadran cultural”, Nr. 2 / Martie-aprilie 2023 se deschide cu o seamă de reflecții de natură spirituală dar și nostagică ale scriitorului și redactorului-șef al revistei, Cornel Galben, care punctează astfel, împlinirea a 5 ani de la apariția acesteia, moment reamintit și într-un interviu pe care domnia-sa l-a dat în revista ,,ProSaeculum”, în 2020. Iar apoi sunt redate cuvinte de mulțumire și apreciere din partea unor colegi de breaslă și nu numai, o dată cu apariția publicației, în 2018. O incursiune în lumea tradițiilor, obiceiurilor și credințelor generate de sărbătorile verii, o face, cu aplomb și dăruire, reputatul etnolog și publicist maramureșean, Maria Bilțiu. Așa cum ne-a obișnuit în fiecare lună, Cornel Galben ne prezintă personalități băcăuane născute în lunile martie-aprilie: poetul Marin Moscu, universitarul Ioan Athanasiu, actrița Doina Iacob și profesoara, poeta, actrița și managerul cultural, Teodora Pavăl. Alte titluri din cuprinsul revistei: ,,Alexandru Scurtu despre structura pentadică a Luceafărului” (Ștefan Munteanu), ,,Gabriel Liiceanu, un cărturar între două lumi ostile” (Grigore Codrescu), ,,Întoarceri la Alecsandri” (Constantin Călin), ,,Cântec (cât o veșnicie) de prieten” (Dan Sandu), ,,Metafizica tristeților răstignite pe Strigăt” (Ion Fercu) etc. Din ultima pagină a revistei aflăm că poetul și publicistul Dumitru Brăneanu a fost reales președintele Filialei Bacău a Uniunii Scriitorilor din România, pentru mandatul 2023 – 2028. Felicitări, domnule Brăneanu!

      Romulus-Dan BUSNEA    

       

      Un nou consilier județean a depus jurământul

        Gelu Margină îl înlocuiește pe Leonard Pădureanu, care a devenit director la Romsilva

        Gelu Margină are o experiență profesională îndelungată în domeniul administrației publice și al forțelor de ordine. A fost șeful Poliției Municipiului Moinești, adjunctul șefului și ofițer specialist în diverse formațiuni de investigare a fraudelor și combatere a criminalității economice și financiare la IPJ Bacău.

        În plus, este membru al Colegiului Consilierilor Juridici Bacău și consilier juridic definitiv. Margină are un master în Management și Legislație în Administrație, Industrie și Servicii și un certificat de absolvire pentru studii postuniversitare în Drept Civil la Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca. El este și preşedintele Asociaţia Pentru Monitorizarea Ordinii Publice şi Siguranţei Cetăţeanului. 

        „Pe timpul mandatului de consilier judetean îmi propun să fiu un om de echilibru, să nu urmăresc scopuri politice și să contribui împreună cu ceilalți colegi consileri județeni la adoptarea unor hotărâri în interesul cetățenilor județului Bacău.

        De asemenea, doresc să propun anumite proiecte de hotărâre, pe linie de ordine și siguranță publică, mediu, și de urbanism, având în vedere prioritățile municipiului Moinesti, din care fac parte, precum și doleanțele cetățenilor județului Bacău, pe care le voi lua la cunoștință cu ocazia întâlnirilor periodice”, a declarat noul consilier județean pentru Deșteptarea.

        Ce au mâncat, de Paște, pacienții Spitalului Județean Bacău

          Câteva clipe petrecute în secțiile cu profil pediatric ne pot schimba complet perspectiva asupra sărbătorilor, putem cugeta asupra lucrurilor cu adevărat importante în viețile noastre.

          Mergând din salon în salon și aducând un strop din magia iepurașului de Paști, angajații Spitalului Județean de Urgență Bacău au stârnit zâmbete discrete pe chipuri, au adus mici momente de bucurie copiilor făcându-le recuperarea mai ușoară.

          Pentru pacienții care sunt nevoiți să petreacă sărbătorile în spital, angajații de la blocul alimentar au pregătit meniuri de sărbătoare adaptate nevoilor fiecăruia, care sprijină procesul de vindecare.

          Aerostar Bacău aniversează 70 de ani

          Una dintre cele mai importante companii băcăuane, Aerostar, împlinește, luni, 17 aprilie, 70 de ani. Dar, și în cazul marilor companii industriale vârsta este doar un număr. Iar Aerostar, chiar septuagenară, se menține în elita industriei aeronautice mondiale. Evenimentul va fi marcat timp de o săptămână, din 18 până pe 23 aprilie. Printr-o suită de manifestări specifice. 

          În perioada 18-9 aprilie, la sediul companiei vor avea loc vizite ale unor grupuri de salariații, ale familiilor salariaților, ale familiilor copiilor bursieri ai Aerostar, în acțiuni gen „Ziua porților deschise. De asemenea, în perioada 18-21 aprilie, seara, copiii și părinții lor vor putea urmări, la Teatrul „Bacovia” piesa de animație „Pinocchio”, în patru reprezentații.

          Joi, 20 aprilie, va avea loc reuniunea oficială Conferința „70 de ani de Continuitate”.

          De vineri au loc alte trei spectacole dedicate salariaților Aerostar. Astfel, vineri, 21 aprilie, va fi un Spectacol Folcloric susținut de Orchestra Națională Valahia (dirijor Marius Zorilă), la Teatrul „Radu Beligan”. Sâmbătă, 22 aprilie,  va avea loc un Concert de Uverturi Celebre, susținut de Orchestra simfonică a Filarmonicii „Mihail Jora” din Bacău, iar duminică, 23 aprilie, un Concert ABBA Simfonic (dirijor Bogdan Chiroșca, orchestrație Dan Spînu), susținut de Grupul Vocal Instrumental Aletheia și de Orchestra simfonică a Filarmonicii „Mihail Jora” – ambele la Sala Ateneu.

          Ziua Aerostar, marcată anual pe 17 aprilie, amintește de data din anul 1953 când a fost emisă Hotărârea Consiliului de Miniștri al României prin care era înființată Uzina de Reparații de Avioane Bacău (URA). Ulterior, aceasta a devenit, succesiv, IRAv (Întreprinderea de Reparații de Avioane), IAv (Întreprinderea de Avioane), iar din anul 1991 AEROSTAR.

          „Aerostar – spunea, la aniversarea precedentă, președintele ei, Grigore Filip – a însemnat industrie-producție, reparații și modernizări de mii de avioane, motoare și echipamente militare la standarde de compatibilitate și de interoperabilitate NATO. Mai toate avioanele Airbus care zboară astăzi în lume au și piese și echipamente realizate la Aerostar, iar milioane de piese și componente de aviație civilă fabricate aici se regăsesc pe avioanele care zboară în întreaga lume. Baza de întreținere pentru avioane civile Boeing 737 și Airbus 320 de la Aerostar este „Nr. 1 în România” și în această parte a Europei. Mai nou, compania oferă mentenanță pentru avioanele militare F 16 și construcția de drone militare Watchkeeper X.”

          Deviza companiei Aerostar este „Performanță prin profesionalism”.

          LA MULȚI ANI, AEROSTAR!

           

          Zeci de polițiști și jandarmi, alertați nejustificat de către o tânără care susținea că a fost răpită , în seara de Înviere

          La data de 15 Aprilie a.c, un apel la 112 alerta forțele de ordine. O tânără a apelat SNUAU 112, sesizând că ar fi sechestrată, după care a intrerupt apelul telefonic fără a oferi date suplimentare.

          Polițiștii Serviciului de Investigații Criminale Bacău au început imediat verificările în acest caz.

          Au fost mobilizați zeci de polițiști de investigații criminale, ordine publică, rutieră, luptători pentru acțiuni speciale și jandarmi.

          În timpul cercetărilor, tânăra revenea cu apeluri în care furniza nume și date personale false, inducând în eroare echipele investigative. Totodată, aceasta ar fi afirmat că ar fi fost luată cu forța din gara din mun. Roman și transportată pe raza unei comune din județul Neamț, unde ar fi fost ținută într-un imobil, contrar voinței acesteia.

          În urma activităților investigativ-operative, polițiștii au stabilit că, tânăra are 25 de ani, este din comuna Letea-Veche, iar în ziua sesizării, s-ar fi aflat la locuința concubinului acesteia, de pe raza comunei Traian.

          Ulterior depistării de către polițiști, tânăra le-a explicat acestora că, nu ar fi dorit ca părinții să cunoască locul unde se afla.

          Activitățile au fost realizate cu sprijinul Unității Teritoriale de Analiză a Informațiilor Bacău.
          Suportul de specialitate a fost asigurat de Brigada Operațiuni Speciale Bacău.

          Problema apelurilor false la 112 nu este una numai instituțională, ci a tuturor celor care la un moment dat, au nevoie de ajutor. Fiți responsabili când apelați 112! Poate acel timp ocupat de apeluri nejustificate, privează o persoană aflată în nevoie de ajutorul oamenilor legii.

          † DUMINICA a 2-a a Paştelui

          Refuzul apostolului Toma de a crede în mărturia celorlalţi ucenici despre întâlnirea lor cu Isus Cristos Înviat ne este tuturor arhi-cunoscută. Opt zile mai târziu, în acelaşi cadru al primei întâlniri cu ucenicii săi, Isus Cristos îl va interpela pe Toma, prezent de această dată, cu aproximativ aceleşi cuvinte prin care el îşi exprima refuzul de a crede: Adu-ţi degetul aici şi vezi mâinile mele şi adu-ţi mâna şi pune-o în coasta mea şi nu fi necredincios, ci credincios.

          O astfel de interpelare, de-a lungul căreia degetul şi mâna apostolului au reiterat treseul cuielor la răstignire şi a lăncii ostaşului la străpungea inimii, avea să producă în el o transformare surprinzătoare. Prin gesturile sale Toma făcea mai mult decât să verifice autenticitatea rănilor ştiute de el în trupul preasfânt al Învăţătorului. Necredinciosul „repeta” răstignirea Mântuitorului, „repetare” care a trezit în el, probabil, un simţământ de vinovăţie. Doar un astfel de simţământ putea provoca acea exclamaţie atât de plină de căinţă, dar şi de speranţă: Domnul meu şi Dumnezeul meu!

          Apostolul Toma, care s-a ascuns cu o frică mai mare decât a celorlalţi confraţi şi nu a fost de faţă la prima apariţie a lui Isus, la vestea învierii îşi exprimă şi el dorinţa de a-l cunoaşte, dar cu simţurile trupeşti. Nu-şi dădea seama că, pentru a ajunge la o cunoaştere superioară sunt necesare mijloace superioare celor materiale. Dojenit pentru încercarea de a cuceri o cunoaştere cerească printr-un alt turn Babel construit de ochi, degete şi palme, a fost silit să îngenuncheze cu smerenie şi să-şi exprime cunoaşterea prin credinţă. Toma nu i-a crezut pe ceilalţi ucenici, când aceştia i-au spus că Isus a înviat, fiindcă i-a găsit tot acolo unde îi lăsase când s-au ascuns de frica iudeilor, tot fricoşi şi stând cu mâinile în sân, ei ofereau lui Toma o credinţă moartă, aşa cum va spune sfântul Iacob mai târziu: Credinţa fără fapte este moartă (2,17). Învierea lui Isus este chemarea noastră la faptele credinţei, la speranţa care ne dă tăria să suportăm toate necazurile vieţii cântând: Cristos a înviat din morţi, cu moartea pe moarte călcând.

          Pr. Richardo-Dominic Baciu, Biserica Romano-Catolică „Sf. Nicolae” Bacău

          Trei băcăuani au făcut scandal și au fost reținuți

            Trei persoane, toate din județul Bacău, au exercitat acte de violență și amenințări asupra mai multor persoane din localitatea Români – Neamț, tulburând ordinea și liniștea publică. Cei trei bărbați au fost reținuți pentru 24 de ore.

            La data de 14 aprilie a.c., în jurul orei 20:00, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală Români au fost sesizați de către un tânăr de 27 de ani, din Români, cu privire la faptul că într-un bar, din aceeași localitate, a avut loc o altercație.

            La fața locului au fost alocate forțe de intervenție din cadrul Serviciului Acțiuni Speciale Neamț, care au procedat la aplanarea stării conflictuale, extragerea persoanelor implicate în acest conflict și conducerea acestora la sediul unității de poliție, pentru continuarea cercetărilor.

            Din cercetările efectuate de polițiști a reieșit că, la data de 14 aprilie a.c., în jurul orei 20:00, pe fondul consumului de alcool, într-un bar din localitatea Români, ar fi izbucnit un conflict spontan, trei persoane exercitând acte de violență și adresând amenințări tânărului de 27 de ani, tulburând ordinea și liniștea publică.

            Totodată, cele trei persoane cu vârste cuprinse între 30 și 33 de ani, din județul Bacău, s-ar fi deplasat într-un alt bar și ulterior la un imobil, din localitatea Români, ar fi exercitat acte de violență și amenințări asupra altor două persoane, cu vârste de 38 și 35 de ani, ambii din localitatea Români.

            În baza probatoriului administrat, cei trei bărbați, din județul Bacău, au fost reținuți pentru 24 de ore, sub aspectul comiterii infracțiunilor de tulburarea ordinii și liniștii publice, amenințare și lovire sau alte violențe”, se arată într-un comunicat IPJ Neamț.

             

             

             

            Știi ce mănânci de Paște?

            În pragul Paștelui ortodox și la numai o săptămână de la cel romano-catolic, am fost curios să văd cam de pe unde vin numele bucatelor pe care le pune românul pe masă la o așa mare sărbătoare. Pentru că de la neaoșii noștri geto-daci ne-au rămas, când e vorba de alimente, puține astfel de cuvinte, precum celebrul „brânză”.

            În România, gospodinele pregătesc diverse rețete bazate pe carne de miel, pentru că mielul simbolizează sacrificiul lui Hristos pentru eliberarea omului din jugul păcatului. Dar, de pe masă nu lipsesc nici ouăle vopsite în culori primăvăratice, fiind cel mai de seamă simbol al Învierii Domnului, nici cozonacul și pasca, pe care credincioșii obișnuiesc să le ducă la biserică pentru sfințire. Toate sunt așezate pe masă alături de vin roșu.

            Celebrul nostru DEX 2009 arată că cele mai multe dintre denumirile de alimente pascale vin din limba latină, de la romanii care au ajuns, sub împăratul Traian, prin bogata și râvnita Dacia. Creștinarea poporului de aici a avut loc mult mai târziu, dar limba vorbită a rămas cu multe influențe latine.

            Chiar cuvântul Paște (în altă variantă Paști) vine din latină, de la „pascha, -ae”. Acest nume a fost dat și pâinii sfinție care se împarte în biserică de Paște. Cel mai dorit aliment pe masa de paște, de mulți credincioși, rămâne mielul, al cărui nume tot din latină se trage, de la „agnellus”. În schimb, drobul de miel poartă un nume de sorginte bulgară și sârbă, unde suna chiar așa, „drob”. Iar cuvântul „ou” rămâne la originea sa de origine latină, unde suna ca „ovum”. Și celebra pască are tot pe acolo origini, din aceeași rădăcină cu numele Pștelui, adică din „pascha”. Însă nobilul cozonac ne-a fost împrumutat, ca denumire, de vecinii bulgari, care îi spun „kuzunak”.

            Astfel, vă urăm și noi, tot în latină, „Paște fericit!” – adică „Beatus Pascha!” sau în bulgară „Честит Великден! – Chestit Velikden” ori în sârbă „Срећан Ускрс! – Srećan Uskrs”.

            De la moarte la Viață

            Când ne gândim la Înviere … de fapt la ce ne referim? Vorbim de un concept? Vorbim de o iluzie? Vorbim de o realitate? Vorbim de o credință? Are legătură Învierea lui Hristos cu ”realitatea istorică”? Are legătură Învierea Domnului Hristos cu învierea fiecăruia dintre noi?

            Desigur că subiectul a suscitat nenumărate și vii discuții dea lungul vremilor și consider că acestea, chiar și contradictorii, sunt de folos pentru evidențierea adevărului care nu poate fi decât unic. Mi se părea nefiresc să văd în continuare contestatari ai Învierii, dar mai mult mă doare acum când văd tot mai mulți indiferenți față de Înviere. Pare-mi-se un act de trădare față de propria persoană, o ”profundă înțelegere” dar eronată a vieții însăși, a rostului, a sensului …

            Din perspectiva celor pentru care aceste zile sunt de sărbătoare, Învierea este o realitate de credință dar și istorică. Dacă am fi vorbit doar de învierea ”de obște”, adică învierea tuturor oamenilor la momentul sfârșitului acestei lumi, am fi putut considera că în religia creștină învierea e un concept, dar realitatea Întrupării Fiului lui Dumnezeu în persoana divino-umană Iisus Hristos schimbă în totalitate viața omenirii: cele trei minuni săvârșite de Hristos – învierea fiului văduvei din Nain, învierea fiicei sutașului și învierea lui Lazăr – dovedesc faptul că noi toți suntem parte la această realitate, iar Învierea lui Hristos este garanție a învierii de obște.

            În Sfânta și Marea Duminică a Paștilor prăznuim învierea cea aducătoare de viață a Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos. Numim sărbătoarea ”Paști” după cuvântul care, în vechiul grai evreiesc, înseamnă trecere. Observăm succesiv: originea pascală a creației ca trecere a făpturii de la neființă la ființă; evenimentul salvator al ieșirii poporului evreu din robia egipteană, deci o trecere de la robie la libertate; opera mântuirii întregului neam omenesc ca operă pascală în ambele sensuri – trecerea lui Dumnezeu la noi prin Întrupare și trecerea firii umane în viața Dumnezeiască prin îndumnezeirea cea după har.

            Am parcurs Săptămâna Patimilor, timp de pocăință, de introspecție, dar și de participare la patimile mântuitoare. Am retrăit momentele în care prevestirile făcute ucenicilor de către Mântuitorul Hristos s-au împlinit: vinderea, arestarea, procesul religios, apoi procesul civil în fața procuratorului roman care reprezenta autoritatea statală, osândirea la moarte, suferințele îndurate, răstignirea, moartea, dar mai cu seamă Învierea.

             Am văzut cum Lazăr, cel binecunoscut de iudei a murit dar după patru zile de la așezarea în mormânt ”nazarineanul” vine și îl readuce la viață. De dincolo de piatra mormântului este rechemat la viață de Iisus. Minunea, săvârșită în văzul tuturor, nu a rămas fără ecouri în întreaga Iudee și în capitală. Aceasta este una dintre motivațiile pentru care Cel intrat în Ierusalim călare pe mânzul asinei este primit de popor asemenea unui mare conducător încununat de victorie, mulțimile recunoscând în Iisus pe Mesia cel mult așteptat. Entuziasmul sincer îi sperie pe mai marii poporului evreu care erau îngrijorați de activitatea Mântuitorului în care vedeau o amenințare pentru statutul și autoritatea lor. De aici încolo faptele se derulează rapid, într-o succesiune grabnică pornită din dorința de a-L reduce la tăcere pe ”împăratul iudeilor”.

            Trădarea, arestarea, judecata în sinedriu (forul de judecată a poporului evreu), judecata în fața reprezentantului statului (procuratorul Pilat din Pont), confirmarea hotărârii sinedriului prin strigătele ”societății civile” sunt tot atâtea fapte care ne evidențiază ”neputința” dreptății și adevărului. De fapt ni se derulează în fața ochilor scena în care virtutea nu este apreciată, este întâi ignorată, apoi batjocorită și în final eliminată, pentru a lăsa loc liber ipocriziei și preocupării pentru ce vom … și ce vom … .

            ”Calea , Adevărul și Viața” răstignit pe crucea de pe Golgota este expresia dragostei desăvârșite care toate le suferă, toate le nădăjduiește. Creatorul se pleacă smerit, iar brațele-i părintești cuprind lumea în totalitate … este momentul când ia ființă Biserica lui Hristos.

            Întreaga natură participă la acest moment: cerul s-a întunecat, pământul s-a cutremurat, iar catapeteasma templului s-a rupt în două când Cel răstignit și-a dat duhul în mâinile Tatălui ceresc. Iosif din Arimateea obține acordul lui Pilat pentru a coborî trupul de pe cruce, pe care l-a înfășurat grabnic în giulgiu curat și l-a așezat în mormântul său cel nou, prăvălind o piatră mare peste spațiul de acces. Dar nu a fost singur la acest moment: un alt ucenic tainic al Domnului, Nicodim, participase, împreună cu femeile ce-l însoțeau adesea pe Hristos ”Maria Magdalena și cealaltă Marie” sau după cum precizează Sfântul Evanghelist Luca ”și femeile care veniseră cu El din Galileea mergeau în urmă și au văzut mormântul și cum I-a fost așezat trupul”. Cu alte cuvinte, avem de a face cu o serie de martori direcți ai punerii în mormânt – Iosif, Nicodim, femeile mironosițe – dar și martori indirecți constând în fariseii și soldații care au ”pecetluit piatra și au întărit straja mormântului”, aceștia fiind Martorii punerii în mormânt.

            Urmează o zi întreagă, Sâmbăta Mare, marcată de adânca liniște a așezării în mormânt, zi în care întreaga făptură plânge și nădăjduiește, plânge păcatul și neputința noastră și nădăjduiește la Învierea izvorâtă din dragostea nemăsurată a Sfintei Treimi pentru întreaga făptură.

            Ziua întâi a săptămânii aduce cu sine Învierea lui Hristos și o serie de martori ai acesteia. În primul rând Sfântul Evanghelist Matei spune că ”s-a făcut cutremur mare și un înger al Domnului, pogorându-se din cer și venind a prăvălit piatra de la ușă și ședea deasupra ei. Și înfățișarea lui era ca a fulgerului și îmbrăcămintea lui albă ca zăpada. Și de frica lui s-au cutremurat străjerii și s-au făcut ca niște morți” (Mt. 28, 2-4).

            Iată așadar primii Martori ai Învierii, străjerii care s-au dus mai apoi la arhierei să le povestească cele întâmplate, iar aceștia le-au dat arginți din belșug pentru ca soldații să răspândească zvonul conform căruia ucenicii au venit noaptea, pe când ei dormeau, și au furat trupul lui Iisus. Pentru cineva care cunoaște, fie și minimal, cum funcționa armata romană este evident că zvonul era fals deoarece străjerii care nu și-au îndeplinit misiunea ar fi trebuit imediat executați ori faptul că aceștia au fost lăsați în viață e dovada aranjamentului făcut de mai marii evreilor. În plus toți Ucenicii lui Hristos au murit de moarte martirică … cine își dă viața pentru o minciună ticluită chiar de el?

            Între timp, foarte de dimineață, câteva femei mironosițe (Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacob, Salomeea) s-au îndreptat spre mormântul Mântuitorului Hristos cu gândul de a împlini întreaga rânduială funerară, specifică poporului evreu, și să ungă trupul Domnului cu miresmele pregătite. Nu doar că găsesc mormântul gol dar mai sunt întâmpinate de însuși îngerul ce a prăvălit piatra, înger ce le vestește Învierea Domnului, a lui Iisus Nazarineanul – Cel răstignit – și le îndeamnă să-i vestească și pe ucenici.

            Pentru a evita neîncrederea sau îndoiala din partea ucenicilor, Maria Magdalena nu le dă direct vestea învierii ci îi determină să vină, să vadă și să se încredințeze: ”L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde L-au pus”. Alergând la mormânt Petru și Ioan se conving că Iisus nu mai era acolo și au găsit giulgiurile așezate distinct la o parte.

            Urmează o serie de arătări ale Mântuitorului menite să-i încredințeze pe ucenici, și prin aceștia și pe noi, de adevărul Învierii, cu atât mai mult cu cât această realitate stă la temelia mântuirii noastre. Astfel, se arată întâi curajoaselor femei mironosițe și li se adresează: ”Bucurați-vă!” apoi le îndeamnă ”Nu vă temeți. Mergeți de spuneți fraților Mei să meargă în Galileea și acolo mă vor vedea” (Mt. 28, 9-10). A doua arătare ale loc în aceeași zi, de data aceasta la doi dintre ucenici, Luca și Cleopa, aflați în drum de la Ierusalim către Emaus. În relatarea făcută chiar de unul dintre cei doi, Sfântul Evanghelist Luca, se vorbește inclusiv de vestea Învierii adusă de femeile mironosițe. A treia arătare a lui Iisus Înviat are loc către Sfinții Apostoli tocmai când Luca și Cleopa, întorși din drumul lor, le povesteau cu bucurie cum l-au întâlnit pe Domnul și L-au recunoscut la frângerea pâinii. Intrând prin ușile încuiate, căci ucenicii încă stăteau ascunși de frica iudeilor, le adresează cunoscutul salut ”Pace vouă!”, iar apoi, pentru a-i convinge de realitatea învierii, de faptul că nu au vedenii, i-a invitat să-L pipăie și a mâncat dintr-un pește și dintr-un fagure cu miere. Pentru că Apostolul Toma nu a fost prezent acum, după opt zile Iisus se arată din nou ucenicilor, de această dată fiind prezent și Toma, pentru a-l încredința, prin punerea mâinii în rănile lui Hristos, de o realitate care devine de necontestat: Învierea lui Hristos. Apoi s-a arătat la doar 7 dintre ucenici la Marea Tiberiadei când are loc pescuirea minunată și apoi reașezarea lui Petru în demnitatea de apostol după ce căzuse din această cinste când se lepădase de trei ori de Hristos în noaptea arestării acestuia. O ultimă arătare a avut loc la 40 de zile după Înviere, când S-a Înălțat la cer, în fața Sfinților Apostoli cărora le dăduse ultimele sfaturi cu privire la misiunea lor de a propovădui Evanghelia lui Hristos la toată lumea.

            Așadar știrile despre Înviere ”ne vin de la martori oculari. Ei L-au văzut murind, L-au îngropat, L-au plâns, și-au pierdut speranța, s-au lepădat de El când L-au văzut la strâmtorare și apoi, tot ei, L-au văzut înviat, deși nu se mai așteptau la așa ceva. Și când L-au văzut înviat și-au recăpătat curajul, ba chiar au devenit îndrăzneți, au început să-L mărturisească în piețele publice ei care, cu câteva zile înainte, se temeau să spună că Îl cunosc”. (mitropolit Antonie Plămădeală)

            Am văzut până acum argumente că Învierea lui Hristos este o realitate și din punct de vedere istoric, dar importanța ei majoră nu este în domeniul istoriei ci este importantă pentru fiecare dintre noi în parte, la nivel personal, dacă vom înțelege și vom accepta, prin credință, realitatea că scopul ei este eliberarea noastră din robia păcatului și a morții. Învierea dovedește că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu Întrupat, că învățătura lui poartă pecetea adevărului și ne descoperă cunoașterea cea adevărată și profundă a Vieții.

            Ca mărturie în plus, peste veacuri, Bunul Dumnezeu ne-a lăsat o minune care an de an vine să ne confirme realitatea Învierii dar și puțina noastră credință: lumina sfântă ce se coboară în ziua de Paște, la biserica Sfântului Mormânt. Dincolo de contestări, dispute și alte amănunte telurice Lumina Sfântă confirmă cu dragoste dar și mustrător aceeași realitate: Învierea lui Hristos – temeiul învierii noastre. ”Purtăm în noi duhul, harul Celui înviat ca o sămânță, asemenea bobului de grâu care atunci când cade în mormânt, murind, aduce multă roadă, mormântul bobului de grâu – brazda – este noaptea lui de paște” (pr. C-tin Galeriu)

            În lumina Învierii să rămânem pentru ca murind păcatului să viem dreptății și să dăm multă roadă. Hristos a Înviat! Adevărat a înviat! Acesta este salutul și mărturisirea noastră de creștini, o mărturisire ce ne umple inimile de bucurie duhovnicească, dar să nu ne amăgim crezând că putem beneficia de toate binefacerile ”mântuirii obiective” venite prin jertfa și învierea Domnului și Dumnezeului nostru Iisus Hristos fără o implicare totală și asumată în ”mântuirea subiectivă” – înțelegând prin aceasta că mântuirea noastră personală nu este doar un dar sau un act ci un proces mai amplu de dezvoltare duhovnicească, de împreună-lucrare a omului cu harul Duhului Sfânt, până la nivelul în care nu mai lucrăm nimic pentru noi, ci în mod total altruist, lucrăm doar pentru mântuirea aproapelui, regăsind în omul de lângă noi chipul lui Hristos cel Înviat.

            ”Crucea, ca moarte a lui Iisus, dă morții, prin ea însăși, un alt sfârșit în biruirea morții, făcând din moarte, care pune capăt vieții, moarte care se desființează prin ea însăși, eliberând viața de moarte: Hristos a înviat din morți cu moartea pre moarte călcând” (pr. D-tru Stăniloae)

            Pr. Ioan Deacu

             

            Scrisoare pastorală la Sărbătoarea Învierii Domnului, 16 aprilie 2023

            Învierea Domnului, semnul speranței

             

            †IOACHIM, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

            Iubitului nostru cler, cinului monahal şi tuturor dreptmăritorilor creştini din această de Dumnezeu păzită şi binecuvântată eparhie, har, milă şi pace de la Îndurătorul Dumnezeu, iar de la noi părintească dragoste!

             

            Motto

            Senectutea nu-i virtute, dar nici nu-i fatalitate,

            Ci este o împlinire a faptelor, asumate!

            Nimeni nu îmbătrânește la-nceputul primăverii,

            Când în suflet se aprinde lumânarea Învierii.

             

            Iubiţi fii duhovniceşti,

            Hristos a înviat!

            Învierea Domnului Iisus Hristos arată iubirea nemărginită a lui Dumnezeu față de umanitatea întreagă. De-a lungul istoriei, profeții și numai, au vestit împăcarea omului cu Dumnezeu prin nașterea lui Mesia și eliberarea din robia morții spirituale. Prin jertfa răscumpărătoare a Mielului, El „ridică păcatele lumii” (Ioan 1, 26).

            Taina Învierii ocupă un loc central în spiritualitatea și evlavia creștină, Hristos fiind reperul existențial pentru viața veșnică a fiecărui creștin. Nimeni nu poate contesta realitatea Învierii, deși femeile și apostolii au văzut doar „mormântul gol, piatra dată la o parte și giulgiurile singure zăcând” (Luca 24, 12).

            Hristos anticipează propria Sa înviere săvârșind celei trei învieri din morți – asupra lui Lazăr (Ioan 11, 1-44), a fiului văduvei din Nain (Luca 7, 11-16) și a fiicei lui Iair (Marcu 5, 21-43). Apoi, după ridicarea din moarte, El a stat în mijlocul apostolilor până la Înălțare. Cel mai puternic argument al Învierii constă în adevărul verificat și confirmat de Toma, dar și de apostoli, cărora le arată mâinile și coasta Sa (Ioan 20, 20-28). Toate aceste mărturii arătă puterea nemărginită a dumnezeirii Sale.

            Efectul Învierii asupra apostolilor a fost copleșitor. În urma acestui eveniment ei au devenit plini de curaj, încrezători, hotărâți și convinși de acest adevăr. Entuziamul i-a transfigurat în mărturisitori, iar Duhul i-a înțelepțit. Astfel, au devenit „din pescari apostoli și din păgâni, mucenici”, din oameni simpli, învățați.

             

            Iubiții mei,

            Învierea nu este doar un eveniment istoric, care a avut loc într-un timp și spațiu bine definite și consemnate în documentele evanghelice. Ea are o valoare supra-istorică, ce a pătruns și marcat profund și definitiv istoria, dându-i sens și finalitate. Taina Învierii deschide perspectiva unei vieți noi, în care păcatul și moartea nu mai au putere absolută asupra omului. Iubirea lui Dumnezeu se arată mai tare decât moartea, iar istoria nu mai este tributară civilizației morții.

             

            Iubiți credincioși,

            Învierea este punctul de maximă importanță din istoria mântuirii deoarece întreg universul este restaurat în Hristos și așezat în relație de comuniune cu Dumnezeu. Biruitorul morții coboară până în pântecele pământului pentru a duce lumină sufletelor osândite la întuneric, pentru a le elibera de moartea cea veșnică și a le dărui Viață din Viața Sa. Mântuitorul elibereză suflete, dar trupurile le lasă în morminte, după cum mărturisește Sfântul Simeon Noul Teolog, pentru a fi ridicate la învierea cea de obște.

            Sunt multe reprezentări iconografice ale acestui eveniment unic în istorie. Cea mai cunoscută dintre acestea este icoana numită Anastasis (Coborârea la Iad), care Îl înfățișează pe Hristos coborând treptele chenozei, adică ale smereniei absolute, până la cele mai de jos ale pământului. El sfărâmă încuietorile care țineau prizoniere sufletele drepților și ridică din legăturile neascultării pe protopărinții Adam și Eva, răstigniți sub povara anilor de așteptare a eliberării din robia blestemului morții. Întunericul Iadului este inundat de lumina Celui care „a călcat cu moartea pe moarte”, iar sufletele drepților se apropie. Sunt regii și profeții Vechiului Testament, îngreuiați de zile și de așteptare, înțelepții lui Israel, care privesc chipul luminos al Celui pe Care Îl profețiseră. Acesta, ca oarecând în vremea lui Moise, aduce eliberarea poporului, trecându-l de la moarte la viață și de la întuneric la lumină.

            Dumnezeu coboară în întunericul cel mai profund al vinovăției în care se aflau sufletele celor care au ales să asculte mai mult de vocea rațiunii înstrăinate decât de inima străpunsă de ascultarea față de Creator. În scena Pogorârii la Iad se arată că inițiativa reabilitării umanității aparține Mântuitorului. El prinde pe protopărinți de încheietura mâinilor, îi ridică din genunchi în picioare redându-le demnitatea cea dintâi, așa cum în Evanghelie părintele ceresc restaurează și reintegrează pe fiul cel pierdut (Luca 15, 11-32). Nimeni nu poate ieși din Iad prin puterile sale, ci doar prin harul și ajutorul lui Dumnezeu.

            Această întâlnire dintre Adam cel nou și Adam cel vechi este tulburătoare arătând începutul și sfârșitul stării de păcat a umanității rănite de neascultare.

             

            Dreptmăritori creștini,

            Icoana Învierii prezintă pe Hristos-izvorul vieții lumii îmbrăcat în veșmântul dumnezeirii stând în mijlocul Iadului. În adâncul de întuneric al morții Mântuitorul lumii este înconjurat de sufletele bătrânilor lui Israel, care I-au pregătit venirea în istorie. Profeți și regi cu chipuri încărcate de înțelepciune și fapte de cinste, care au păstrat conștiința umanității și dorința de salvare din moarte.

            Această imagine ne conduce cu mintea la prezența misionară a persoanelor înaintate în vârstă, care au perpetuat în istorie ideea mesianică înainte de întruparea Fiului lui Dumnezeu. Cu autoritatea pe care experiența îndelungată a vieții și trăirea lor aleasă le-o dădea, ele au mărturisit venirea Mântuitorului, înainte de plinirea vremii.

            În aceeași categorie se regăsesc persoanele care au fost prezente în perioada de început a existenței istorice a Fiului lui Dumnezeu și care au avut un rol în iconomia întrupării și activității hristice. Ne amintim în acest context de Zaharia, Marele preot al lui Israel, părintele Înaintemergătorului, care primește și ocrotește pe Fecioara Maria în Templul din Ierusalim; apoi ne amintim de Elisabeta, care, atunci când primește vizita Fecioarei Maria recunoaște în persoana ei pe Maica lui Dumnezeu, și, implicit, prezența Pruncului Iisus în pântecele ei (Luca 1, 42-45). Nu-l putem trece cu vederea pe Dreptul Iosif, cel care protejează viața Pruncului și Îl însoțește în Egipt (Matei 2, 13-23). La ducerea la Templu, la 40 de zile de la nașterea Sa, Pruncul Iisus este întâmpinat de Dreptul Simeon, cel adâncit în vârstă, care, la 360 de ani, Îl primește în brațele sale de lut pe Fiul Fecioarei-Emanuel, Lumina lumii. Alături de el, prorocița Ana, în vârstă de 84 de ani, slujind lui Dumnezeu în post și rugăciune, vorbește despre Prunc tuturor celor care așteptau mântuirea în Israel (Luca, 2, 36-38).

            În întreaga Sa activitate misionară Iisus nu uită să amintească de înțelepciunea câștigată de bătrânii care
            și-au închinat viața lui Dumnezeu, și își arată, totodată, puterea milostivă și vindecătoare față de cei aflați în boală și neputință: vindecă de friguri pe soacra lui Petru (Matei 8, 14-15), tămăduiește neputința femeii gârbove, vindecă suferința femeii cananence a cărei fiică era posedată de diavol (Matei 15, 21-28), dar și suferința tatălui a cărui fiu era lunatic (Matei 17, 14-18).

             

            Iubiți frați întru Hristos,

            În fața bolii, a singurătății și neputinței, Învierea Domnului este semnul speranței creștinilor de toate vârstele, dar în mod deosebit a vârstnicilor. Ce poate fi mai motivant în adâncul de nesiguranță și luptă cu neajunsurile și slăbiciunile vârstei înaintate sau în zbuciumul angoasant generat de despărțirea de lumea aceasta decât gândul la iubirea milostivă a lui Dumnezeu? Este dătătoare de speranță credința în cuvintele pauline care anunță că, asemenea lui Hristos, toți vom învia (I Cor. 15, 20). Rănile pătimirilor, transfigurate de puterea dumnezeiască a Învierii lui Hristos, vindecă rănile deschise ale bolilor sufletului, alină suferințele părinților și bunicilor noștri și redau demnitate marginalizaților. Ele odihnesc pe cei tulburați și dau speranță celor părăsiți și însingurați. Prin rănile lui Hristos, Cel răstignit și înviat, ființa gârbovită de păcat se îndreaptă și se vindecă. Medicamentul euharistic al nemuririi primit prin Jertfa lui Hristos înnoiește trupul și sângele, transfigurează și ridică pe toți împovărații de păcate din mormântul pătimirilor.

            Ce poate fi mai înălțător pentru o persoană care urcă pe treptele senectuții decât frumusețea unei vieți consumate în lumina împlinirii faptelor mântuitoare, având pe Hristos înviat paradigmă și sens al existenței? Hristos înviat spune omului contemporan că bătrânețea este memoria vie a unei generații și semnul înțelepciunii și înțelegerii vieții. Viața nu se sfârșește cu moartea trupului, ci se continuă în mod plenar în Împărăția lui Dumnezeu. Bolile și neputințele sunt parte din pedagogia lui Dumnezeu, prin care ne vorbește despre smerenie și îndreptare.

            Ca recunoștință pentru importanța implicării vârstnicilor în activitățile Bisericii și rolul major pe care aceștia îl ocupă în transmiterea adevărului de credință și a tradițiilor locale ecleziastice, Patriarhia Română a declarat anul 2023 ca An omagial al persoanelor vârstnice și a demarat proiecte care să vină în sprijinul acestora, evidențiind valoarea și rolul prezenței lor în viața Bisericii.

            În acest context omagial, cu prilejul Sfintelor Sărbători de Paști, adresăm fiilor și ficelor duhovnicești din Arhiepiscopia Romanului și Bacăului – vârstnici, tineri și copii – cele mai alese gânduri de sănătate, bucurii duhovnicești, lumină în gând și faptă! Prin cele câteva versuri cu care v-am obișnuit în încheiere, părintește, Vă îndemnăm pe toți să trăiți timpul acesta efemer în continuă raportare la istoria mântuirii, peștera Nașterii și peștera Morții fiind cele două borne, care vorbesc despre renașterea omului ca făptură nouă ancorată în Dumnezeu.

             

              Nativitate și Înviere

             

            În Casa pâinii, Doamne, adesea am intrat,

            Să văd cu ochii minții misterul Întrupării,

            În Duh să retrăiesc momentul Îngropării,

            Să simt în suflet clipa când Tu ai înviat.

             

            Sinedriul de atuncea, din teamă  sau prudență,

            A străjuit mormântul cu armia romană,

            Dar nimeni din aceia nicicum nu-și dete seamă,

            Că Tu ești viu și-n moarte, prezent întru absență.

             

            Și dacă Răstignitul a fost înmormântat,

            Cu sufletul Său veșnic se afundă-n Șeol

            Să scoată credincioșii, lăsând Infernul gol,

            Iar de atunci se cântă Hristos a înviat!

             

            Misterul Învierii a curs neîntrerupt.

            Păgânii se botează, din veac în veac, ușor…

            Având credință vie, pentru Hristos ei mor,

            Primind focu-nvierii din Duhul Sfânt erupt.

             

            Mai sunt oameni în lume ce vor, cu precădere,

            Să surpe creștinismul; creștinii prigoniți,

            Deși pe-ntreg pământul sunt cei mai oropsiți,

            Nu se opresc să creadă în Sfânta Înviere!

            ****

            Români…!

            Să nu uitați vreodată acest deziderat:

            În ziua de Crăciun, slăviți-L pe Hristos ,

            În Sâmbăta tăcerii, vă pregătiți frumos,

            Ca să cântați de Paște… Hristos a înviat!

             

            Hristos a înviat!

            Adevărat a înviat!

             

            †IOACHIM,

            Arhiepiscopul Romanului și Bacăului

             

            ÎNVIEREA DOMNULUI – cheia vieții și a bucuriei noastre

            Sărbătoarea vieții și a nemuririi noastre, Învierea Domnului Iisus Hristos, marchează într-un mod profund și acest an al mântuirii, bucurându-ne inimile și dând încredințare cugetelor noastre că toate în lume își au rostul lor. Și viața, cu desfătările și încercările ei,  dar și moartea, cu plecarea-i fără de întoarcere în inima cea rece a pământului. Toate își au tâlcul lor, pentru că de Dumnezeu sunt rânduite. Căci, precum în succesiunea anotimpurilor, fiecare iarnă este urmată neapărat de primăvară, tot așa, în desfășurarea vieții creștine, fiecare Săptămână a Pătimirilor este neîntrerupt urmată de Înviere și de Săptămâna Luminată. Ne descurajăm, când Domnul se stinge pe Cruce și totul pare a se isprăvi, și ne veselim când, împotriva tuturor așteptărilor, a treia zi după îngropare înviază cu trup preamărit, vrând a ne întări în convingerea că prin moarte nu se sfârșește totul, că sufletul rămâne viu și că vom fi chemați și noi la a redescoperi ce înseamnă a fi candidați la Înviere.

            Despre Taina vestitoare a Bucuriei fără de sfârșit, evangheliştii sfinți ne expun faptul că   s-a petrecut în miez de noapte, în zorii celei dintâi zile a săptămânii, după rânduiala iudeilor. În izvorul de lumină al Golgotei, intitulat Locul Căpățânii, treapta de unde începe urcușul spre Cer. Acolo unde pământul tresare, de bucurie, iar îngerii răstoarnă lespezile împovărătoare ale tristeților vieții. Obsedați de ticăloșia falsității, soldații romani se înspăimântă şi fug. Iar femeile mironosiţe,  spre revărsatul zorilor,  grăbite, obosite de tristețe și înfricoșare, urcă vibrând de singura bucurie rămasă: datoria de a fi purtătoare de mir. Au și o mare neliniște: cine le va prăvăli piatra? Dar, pe lespedea răsturnată, un Înger le surprinde cu întrebarea: De ce căutați pe Cel Viu printre cei morți? Nu este aici! Și cu ale lor buze, arse de setea așteptării, rostesc: Hristos a Înviat!  Dar nu au curajul să ducă bunăvestirea ucenicilor dezorientați, la îndemnul Îngerului Învierii, căci o spaimă li se înghemuiește în inimi. Aceea de a nu fi socotite nebune! Tac. Dar vestea izbucnește! Petru aleargă la mormânt și vede giulgiurile puse deoparte. Semn al liniștii ce însoțește Învierea. Și al vindecării de sperjur. Doar Bucurie şi Pace…  darurile sfinte de după anastază.

            Suntem dinaintea lecției propriei noastre deveniri. Căci, darul cel mare al Învierii, pentru fiecare dintre noi, este împărtășirea cu Domnul. De aceea, rugăciunea adresată Mântuitorului, de ucenicii care se grăbeau pe drumul Emausului este minunată: «Rămâi cu noi, căci este spre seară» (Luca 24.29). Și Domnul nu a plecat! A rămas. Cu noi, Domnul ne este Înviere!

             

            Inspector scolar,

            1. prof. dr. Adrian Alexandrescu

            Medicina și vindecarea trupului, la intersecția dintre știință și credință

            Pe măsură ce se apropie Paștele, cea mai importantă sărbătoare pentru noi, crestinii, dorim să transmitem cele mai calde urări cu ocazia Sfintelor Sărbători Pascale tuturor celor din comunitatea noastră. Această ocazie specială nu marchează doar sărbătoarea învierii, ci servește și drept un memento oportun al valorilor și scopului care ne ghidează practica medicală.

             

            Numele „Anastasios” provine din cuvantul grecesc anastasis care înseamnă înviere, iar aceasta reprezintă miezul credințelor și practicilor noastre. Numele simbolizează misiunea noastră de a aduce vindecare nu doar trupului, ci și sufletului. În căutarea noastră de a oferi servicii medicale complete, înțelegem că vindecarea este un proces mult mai complex care vizează nu doar partea fizica ci și partea psihică și cea spirituală. Combinând puterea medicinii și a științei cu latura sănătății sufletești, ne străduim să creăm o experiență de vindecare complexă și completă pentru pacienții noștri.

             

            Co-fondatorii Anastasios Medical: Teodor Simion, medic stomatolog (stânga), Iustinian-Ioachim Simion, medic neurochirurg (centru), Vlad-Costin Mitoceanu, expert IT și Marketing (dreapta) 

            Motto-ul nostru, „Medicina cu oameni, pentru oameni”, reflectă angajamentul nostru de a plasa bunăstarea pacienților și a comunității în centrul tuturor acțiunilor noastre. Credem că vindecarea adevărată nu poate fi realizată prin acțiunea exclusiv medicală, ci mai degrabă dublată de cultivarea unui adânc sentiment de empatie, înțelegere și susținere pentru cei pe care îi servim. Acest principiu călăuzitor ne reamintește să prioritizăm întotdeauna nevoile și experiențele unice ale pacienților noștri. 

            De la stânga la dreapta: Dr. Eduard Gemene, Dr. Gabriela Olaru, Dr. Adina Gabriela Manolachie, Dr. Gabriel Sălbaticu 

            Sărbătorind Paștele, ni se reamintește de importanța reînnoirii și a renașterii, atât spiritual, cât și fizic. 

            Noi, toți membrii echipei din clinica Anastasios din Bacău, personalul medical și auxiliar, rămânem dedicați în a oferi cele mai bune servicii de îngrijire pentru pacienții noștri, cu scopul de a contribui pozitiv la bunăstarea lor generală. 

            Suntem mândri că putem sluji comunitatea din oras și vom continua să luptăm pentru excelență în toate aspectele activității noastre, ghidați de valorile și scopul care au format practica noastră medicală de la început. 

            De la stânga la dreapta: Denisa Bălăiță, Cristina Tâncău, Cosma Anca 

            În spiritul sărbătorii, sperăm că va veți alătura nouă în îmbrățișarea mesajului de speranță, dragoste și Înviere pe care Paștele îl reprezintă. Fie ca această perioadă specială să aducă bucurie, pace și sănătate reînnoită vouă și celor dragi. 

            Hristos a Inviat! Paște fericit!

             

            Pompierii au dus cadouri la Centrul Daniel

              De peste 10 ani, pompierii băcăuani sunt alături de micuții de la Centrul Daniel.

              Nu este prima dată și cu siguranță nu va fi nici ultima, când pompierii sunt prezenți acolo unde știu că pot aduce bucurie în sufletele și pe chipurile semenilor.

              Anul acesta, ei au fost mesagerul iepurașului pentru 40 de micuți care și-au găsit șansa la recuperare la Centrul Daniel.

              A fost o întâlnire despre emoții,despre speranță, despre fericire, despre nădejde, despre aproape.

              „Le dorim celor mici ca viața să le aducă mult mai multă bucurie decât am reușit noi!”, se arată într-un comunicat primit la redacție.

              VIDEO: Deniile, la Comănești

                Număr impresionant de credincioși au venit să asiste la slujba Prohodului Domnului Iisus Hristos, Parohia „Nașterea Maicii Domnului” Lăloaia, Comănești.