Proiectul ce are ca obiectiv realizarea pistelor de biciclete în Municipiul Bacău a fost conceput în „laboratoarele” administrațiilor Stavarache și Necula începând din anul 2014 iar finanțarea a fost aprobată în anul 2021 .
Dincolo de faptul că acest proiect, care nu are ca fundament niciun studiu de impact și reprezintă o mare risipă de bani, am certitudinea că nici nu va fi implementat până la data scadentă de 31 octombrie 2023.
În consecință, Bacăul va pierde banii europeni, adică aproximativ 12 milioane de euro .
Ce au făcut responsabilii acestui proiect în ultimii 2 ani în afara faptului că și-au încasat „drepturile” fără să facă nimic?
Abia anul acesta au început în mare viteză lucrările, realizând că timpul este foarte scurt și se poate pierde finanțarea europeană.
Amatorismul administrativ, lipsa de experiență și de expertiză în implementarea proiectelor europene se reflectă deja în decalajul cronic dintre calendarul asumat și stadiul de execuție al lucrărilor, fapt ce a dus la dublarea valorii proiectului pistelor de bicicletă.
Sume foarte mari de bani, după cum este datina postdecembristă la noi, au fost plătite pentru proiectare. Sunt curios dacă Primăria a luat în calcul, înainte de începerea execuției lucrărilor, datele din studiul de impact asupra traficului rutier și pietonal? Au fost cumva anunțați băcăuanii de faptul că urmează pentru ei o perioadă de nervi, de stres, de chin, spre disperarea a zecilor de mii de conducători auto? Stau și mă întreb, totuși, dacă acest efort merită, având în vedere faptul că beneficiul acestui proiect este infim?
În general, graba strică treaba, iar nepriceperea desăvârșește dezastrul.
Trăim deja tradiționalele ambuteiaje matinale și privim neputincioși la multiplele blocaje rutiere din perioada „orelor de vârf”. În graba lor, edilii au omis să analizeze riscurile aduse de implementarea acestui proiect în special în zonele cu trafic aglomerat. Imaginați-vă „bucuria” conducătorilor auto la întâlnirea cu partenerii lor de trafic pe două roți pe str. Vasile Alecsandri de exemplu, în condițiile alocării unui sens de circulație pentru bicicliști.
În calitatea mea de inginer constructor cu experiență, anticipez că acest proiect nu se va finaliza la termen.
Mai mult decât atât, am constatat că lucrările sunt făcute de mântuială. Vechile pavele gri sunt înlocuite cu unele noi, dar…. verzi, iar dalele de granit din zona centrală sunt scoase pentru a face loc acelorași pavele verzi. Ulterior, însă, Primăria a comunicat că se va turna un strat de asfalt în locul pavelelor verzi.
Pentru a simplifica, pot spune următoarele: dacă anul trecut au fost reparate și montate pavelele gri, anul acesta le scoatem pentru a monta altele verzi, pentru suma „modică” de 12 mil euro?😡
Mă întreb și vă întreb și pe dumneavoastră, dragi băcăuani: în actualul context economic, ce prefigurează înghețările de pensii și salarii, chiar era necesară această bătaie de joc la adresa banului public?
Nu contest necesitatea și utilitatea unui astfel de proiect. Bacăul are nevoie de un astfel de „culoar” dedicat bicicletelor, dar nu oricum și nu din fondurile bugetului local. Sunt alte priorități pentru bugetul local.
Finanțarea proiectului pistelor de biciclete va avea aceeași soartă cu cea de la Insula de agrement, acolo unde, după cum se știe, am pierdut 2 milioane de euro din finanțarea europeană. Stavarache, Necula și Viziteu sunt repetenți la accesarea fondurilor nerambursabile.
Important este ca noi, băcăuanii, să învățăm din greșeli, să formulăm opțiuni electorale în funcție de principiul competențelor administrative probate, verificabile, nu după viziuni fanteziste, de tipul „parcărilor plutitoare”. Altfel, vedem cu toții ce se întâmplă cu noi, cu viețile noastre, cu banii noștri risipiți nejustificat.
Sergiu Sechelariu