Cine a avut ideea de a organiza, o dată pe an, „Noaptea Muzeelor” merita un Premiu Nobel. Chiar onorific, dacă nu mai încape în lista lăsată de fundaţia care gestionează decernarea celebrelor premii. Încă de la primele ediţii, iniţiativa de a invita publicul să viziteze, gratuit, cele mai importante muzee, galerii de artă, alte instituţii de cultură care pot fi asimilate muzeelor, cum sunt casele memoriale, observatoarele astronomice, ateliere de creaţie, s-a bucurat de un extraordinar interes.
Aflăm că iniţiativa a aparţinut Ministerului Culturii şi Comunicării din Franţa, fiind apoi îmbrăţişată şi patronată de Consiliul Europei, UNESCO şi de Consiliul Internaţional al Muzeelor. An de an, creşte numărul ţărilor şi instituţiilor muzeale care îşi aprind luminile şi deschid porţile în aceeaşi noapte, de la această mare sărbătoare a spiritului şi frumosului nu putea lipsi România.
În Bacău, încă din 2007, se organizează „Noaptea Muzeelor”, la început, după cum mărturisea dr. Gabriela Gurău, director al Complexului Muzeal „Ion Borcea”, au vizitat muzeul doar 300 de băcăuani. Acum, în 2023, mii de băcăuani au luat cu asalt, nu-i nicio exagerare, încă de la primele ore, muzeele, casele memoriale şi galeriile de artă.
Deschiderea oficială, la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” a avut loc la Galeriile de Artă ALFA, unde s-a vernisat expoziţia cu lucrările celor 22 de artişti, care au participat la Rezidenţa Tescani în anul 2022, organizată, de cinci ani, de artistul Ovidiu Ungureanu.
Pe simezele de la ALFA au fost ridicate aproape 100 de lucrări, publicul intrând în contact cu creaţiile unor artişti ajunşi la maturitate artistică, cu orientări şi curente diferite, cu modalităţi proprii de exprimare, cu viziuni viguroase şi vitalitate cromatică.
O expoziţie care poate fi vizitată toată luna mai. Următorul obiectiv vizitat a fost Muzeul de Artă, unde băcăuanii au vizitat expoziţia de artă permanentă, iar ca noutate, încă de la intrare, pe holurile de la parter şi de la etaj a fost deschisă expoziţia de artă BESTIARIUM 2 a artistului Dionis Puşcuţă, curatoriată de Constantin Ţinteanu, expoziţie deschisă până la sfârşitul lunii iunie, asupra căreia vom reveni.
Surprize peste surprize, cu cât orele trec. La Observatorul Astronomic este o curgere de vizitatori, amatorii şi curioşii mai rezistenţi au urcat până pe terasa de la ultimul nivel, pentru a avea o vedere panoramică asupra oraşului. Parcă nici într-un an nu au fost aşa de mulţi copii, bucuroşi şi curioşi să vadă stelele şi planetele, dinozaurii şi alte animale şi păsări de la Muzeul de Ştiinţele Naturii, Grădina Senzorială şi Sera spectaculoasă. Un adevărat furnicar şi la Muzeul de Istorie şi Arheologie, la cel de Etnografie, unde, ca în fiecare an, vizitatori au fost captivaţi de informaţiile oferite de muzeograful Iulian Bucur, şeful secţiei, care reuşeşte să atragă publicul prin bogăţia şi ineditul prezentării.
Tot aici, organizatorii au venit şi cu noutăţi, astfel că într-un spaţiu special amenajat, amatorii au putut vedea şi asculta o istorie a înregistrărilor sonore „De la Edison la digital”, prezentată de Asociaţia culturală de artă stradală, copii, tineri şi maturi au avut ocazia să viziteze şi alte patru expoziţii de un inedit aparte şi spectaculoase prin cromatică, mesaj şi bogăţia exponatelor. Băcăuanii nu l-au uitat nici pe poetul naţional George Bacovia, Casa Memorială şi grădina fiind loc de pelerinaj, fiecare cameră, fiecare exponat, dar şi expoziţia de portrete ale poetului, succitând interes, satisfăcut cu amabilitate şi profesionalism de custodele Casei Tincuţa Horonceanu Bernevic.
Şi Anul acesta „Noaptea Muzeelor” a fost o reuşită, nu numai prin numărul mare de participanţi, dar mai ales prin noutăţile oferite de organizatori, prin strădania şi amabilitatea a zeci de voluntari, care au avut un rol extrem de important în ghidarea miilor de vizitatori.
Cei care nu au reuşit să participe la Noaptea Muzeelor, mai pot vizita obiectivele muzeistice şi duminică, de la ora 11.00, în regim normal, dar şi joi, 18 mai, când se sărbătoreşte Ziua Internaţională a Muzeelor.