5 noiembrie 2024
Acasă Blog Pagina 5478

Privatizare, capusare, falimentare/Gaura neagra de la BAT Moinesti

    Ca si in alte situatii cand am analizat cazuri de privatizari urmate de faliment, si de aceasta data ne bazam demersul strict jurnalistic in exclusivitate pe documente oficiale. Este vorba, in primul rand, de dosarul nr.8911/2003, aflat pe rol in instantele bacauane, in care se judeca falimentul SC BAT SA Moinesti. Prin scopurile urmarite, prin modul de actiune si prin efectele acestor actiuni, cazul BAT Moinesti seamana izbitor cu altele, cel mai celebru fiind cel al SC Cotidian, fosta Partizanul. Cine a obtinut foloase personale din aceste manevre cu proprietatile statului este evident, insa doar institutiile abilitate pot cerceta, dovedi si acuza. Ziaristii doar semnaleaza.

    BAT Moinesti a fost una dintre &#8222unitatile reprezentative ale economiei socialiste”, un conglomerat care detinea in 1990 foarte multe proprietati mobile si imobile. Interesele guvernantilor care s-au perindat in ultimii 15 ani au condamnat si aceasta firma la disparitie. In acest moment, BAT este in faliment, creditorii luptandu-se sa recupereze cate ceva prin vanzarea brumei de avere care a mai ramas societatii care este inca de stat. Apropo de stat, acesta isi confirma inca o data in acest caz renumele negru de cel mai prost patron. Ar fi de ras daca n-ar fi de plans faptul ca falimentul BAT SA a fost provocat de o institutie a statului. Este vorba de Casa Judeteana de Pensii Bacau, cea care, la 1 octombrie 2003, a inaintat cererea de incepere a procedurii falimentului pentru a-si recupera aproape 53 de miliarde de lei. Aceasta uriasa suma s-a adunat cu incepere din 1997, timp in care cei pusi sa-i chiverniseasca averea au incalcat legea. Pe langa constatarea dramatica privind insolventa totala a societatii (&#8222..datoriile pe care le-a acumulat la bugetul de stat nu mai pot fi acoperite niciodata…”), in cererea de incepere a procedurii de faliment exista o fraza care risipeste fumul din jurul BAT Moinesti: &#8222Consideram ca la aceasta societate a carei activitate a fost preluata treptat de alti agenti economici nu mai exista nici o solutie de redresare…”.

    Concurenta de stat, concurenta privata

    La cine se refera expresia &#8222alti agenti economici”? De exemplu, la SC BAT Trans SA, societate nascuta la data de 06.09.1999, avand ca proprietar FPS. Adica statul infiinteaza in aceeasi curte o alta firma, avand in mare, acelasi obiect de activitate. De ce? Un posibil raspuns vine abia peste trei ani, mai exact pe 12 decembrie 2002. Atunci se privatizeaza BAT Trans si trece in proprietatea unei respectabile firme, SC Metalbac&ampFarbe SA, al carui obiect de activitate nu prea avea nimic in comun cu cel al noii achizitii. Asa probabil s-au gandit si cumparatorii de vreme ce revand firma peste doar sapte zile, pe 19 decembrie 2002, exact cu acelasi pret de cumparare, adica 173.800.000 de lei.

    Ghici cine isi face un cadou?

    Cumparatorul este Lungu (Selaru) A. Tudorita, care achita integral aproape 174 de milioane si devine proprietareasa BAT Trans, de aceasta data SRL. Peste numai sase luni, in societate intra un nou asociat: Nistor Gh. Vasile, care devine stapan pe jumatate din firma, dupa ce achita 86,9 milioane lei. Despre vecinatatea dintre falimentara BAT SA si destul de prospera BAT Trans (care anul trecut a avut simpaticul profit de aproape trei miliarde lei) exista o interesanta mentiune intr-un raport al lichidatorului desemnat de judecatorul sindic sa gestioneze procedura de faliment la BAT SA. Astfel, in raportul nr. 1983, din 27.09.2004, la punctul 3, se consemneaza: &#8222In plus fata de bunurile evaluate prin primul raport de evaluare s-au descoperit in incinta BAT Trans SRL Moinesti o serie de bunuri mobile proprietatea BAT SA Moinesti”. Ce sa-i faci, se mai incurca lucrurile intre vecini si cand ai o graba mare pui mana si pe ce nu-i al tau ca sa-ti faci treaba. Vom reveni in alte materiale cu noi elemente care dezvaluie dedesubturile afacerii BAT Moinesti. SA, SRL, Trans sau oricum s-ar numi puii care au capusat societatea-mama.Scris de Nelu BROSTEANU

    Femeia din spatele geniului ne dezvaluie/Fata nevazuta a lui Adrian Zahariuc

      Nume de cod: Adrian Zahariuc

      Nume de alint: Adu (ii spune mama), Bibi (tata)

      Locatie: Clasa a XI-a (Mate-Info), Colegiul National &#8222Ferdinand I” Bacau

      Varsta: 16 ani

      Ultima misiune indeplinita:a obtinut aur la Olimpiada Internationala de Matematica din Mexic – iulie 2005

      Puncte slabe: ii este teama de momentul cand va trebui sa mearga la facultate, de perioada de adaptare (&#8222nu ma simt bine decat acasa”).

      Pasiuni: &#8222N-as putea trai fara matematica” (nu mi-am imaginat ca voi auzi vreodata aceasta declaratie!)

      (E)misiune preferata: doar &#8222Carcotasii” (i se potriveste)

      Formatii preferate: Queen (nu neaparat &#8222We are the champions”, desi s-ar potrivi), Vanghelis. Lucreaza cu muzica.

      Feluri de mancare preferate: nu s-au inventat

      Mijloace de relaxare: ping-pong, plimbarile (rare) cu prietenii

      Culoarea preferata: albastru

      Date suplimentare: nu are prietena (adica, partener in diverse misiuni)

      Se spune ca in viata fiecarui barbat de geniu este o femeie care cunoaste fata ascunsa a succesului. O iubita, o sotie sau o mama. In cazul lui Adrian Zahariuc, copilul de geniu al invatamantului bacauan, cea care il cunoaste cel mai bine este mama. Din dezvaluirile pe care ni le-a facut, am aflat ca la fel ca orice om de geniu, Adrian Zahariuc este un introvertit greu de multumit

      Adrian este singurul copil la parinti. Pentru ei, destinul sau deosebit le ofera o bucurie fara margini dar si nenumarate momente de ingrijorare. De mic, cand in vacanta de vara alti copii erau la tara la bunici sau se jucau in spatele blocului, Adrian pleca la mii de kilometri departare pentru a participa la un concurs. In timp, emotiile s-au diversificat, cele de asteptare a rezultatului s-au estompat – ei stiu ca va veni incununat de succes – inlocuite de griji legate de sanatatea, siguranta lui. In noaptea dinaintea aflarii rezultatelor de anul acesta tatal si mama lui Adrian au stat trezi pana la ora trei, cautand vesti pe Internet si pe CNN. &#8222Cand e plecat am tot felul de griji. Emotiile noastre sunt emotii de parinti acum. Nu neaparat pentru rezultat, ci sa-l vad ca se intoarce sanatos acasa, pentru ca stiu ca va veni cu rezultate bune”, ne marturiseste mama sa, Gabriela Zahariuc. Din spusele sale aflam ca Adrian a fost din copilarie &#8222un mic intelept”, foarte intelegator, extrem de matur, departe de profilul copiilor care bat cu piciorul in pamant cand vor ceva de la parinti, chiar imposibilul. &#8222De cand era mic discuta cu noi la nivelul unui om matur. Poznele lui au fost pozne simpatice, nu ne-a necajit niciodata”. Imi vorbeste si din cuvintele sale razbat neasemuita dragoste de mama si poate, o urma subtila de ingrijorare, de regret chiar, pentru ca, totusi, Adrian are o lume in care nu obtine oricine acces. Am aflat cu surprindere ca in spatele copilului jovial, extrem de comunicativ de care are parte presa intotdeauna se ascunde &#8222un potolit, un itrovertit, un pretentios cu el si cu restul lumii, destul de mult singuratic – mostenire de familie ne-a dezvaluit tot mama – dificil, pretentios, greu de multumit, complet neinteresat de partea materiala, foarte selectiv cand e vorba de prieteni – are putini si fideli -, „, un copil pentru care &#8222in afara de matematica, toate lucrurile sunt imperfecte”. Subiectele care nu-l intereseaza deloc sunt ceea ce vezi la televizor si…fetele (&#8222Nu e un subiect care ma preocupa, mama, asa ca hai sa nu-l discutam acum”). Adrian Zahariuc este &#8222putin altfel”. Gabriela Zahariuc a marturisit ca toate premiile in bani pe care fiul sau le-a castigat la concursuri au ajuns neatinse in mana lor. &#8222Ne spune: . Nu este stilul de copil cheltuitor, cum aud ca sunt alti copii. Ii pun bani de buzunar la el pe birou si tot acolo ii gasesc”.

      Momentele dinaintea si de dupa concurs sunt si mai speciale. Atunci in comportamentul lui Adrian mama observa niste schimbari care au devenit clasice. &#8222Inainte de concurs este si mai putin comunicativ. Se cunoaste tensiunea concursului”. Bagajul il fac impreuna, mama si cu Adu. Nu pleaca niciodata fara o carte de citit, altceva decat matematica, si nu-i lipsesc niciodata &#8222foile lui, mapa albastra”. Mapa albastra a devenit exagerand putin lucrurile un al patrulea membru al familiei. Este luata peste tot in vacanta la tara, in parc, in deplasari, oriunde. O mapa albastra cu foi albe pe care Adrian sa poata scrie imediat o rezolvare care ii vine brusc in cap la o problema la care s-a gandit mult timp. Dupa concurs si mai ales dupa aflarea rezultatului &#8222e mai linistit. Atunci e mai cinic, mai glumet. E celalalt copil al nostru. I-am spus totusi ca mi-as dori sa se bucure mai mult de rezultatele sale”.

      Anii trec, premiile se aduna, asteptarile sunt tot mai mari – de la sine insusi, de la cei din jur – viitorul se intrevede cel putin pe masura de deosebit ca si prezentul. Totusi, mama, singura femeie din viata lui Zahariuc, nu doreste decat ca fiul ei sa fie fericit, orice ar alege in viata: &#8222Sper sa aiba o viata realizata. Sa faca o meserie de care sa fie indragostit. Imi doresc sa aiba o familie reusita. Sa pot sa-l vad. Ma tem de ceea ce ma asteapta. E minunat sa ai un asemenea copil dar e si foarte greu. Suntem ingrijorati intr-un fel. Munceste mult. Ca parinti ne-am dori sa-l vedem si iesind cu prietenii, sa se relaxeze, dorim sa-l vedem dezvoltandu-se armonios. Dar si noi suntem de parere ca performanta fara extrem de multa munca nu se poate atinge, chiar daca acum stiu sigur ca este si talent”. Scris de L. Huiban

      Schimbarea sistemului tactic da mari sperante Bacaului /3-4-2-1, cifrul succesului

      Daca 5-0 este noul prefix al FCM Bacau, atunci 3-4-2-1 este cifrul care a permis accesul &#8222galben-albastrilor&#8221 la acest cod super-ofensiv. Victoria categorica obtinuta sambata, contra Politehnicii Iasi, nu e deloc intamplatoare. Ea reprezinta rodul schimbarii sistemului tactic. Este cunoscut ca, in campionat, antrenorul Bacaului, Cristi Popovici, obisnuieste sa roteasca asezarea in teren a formatiei sale in functie de adversar. In pregatiri, Popovici face acest lucru tocmai pentru ca jucatorii sai sa se adapteze oricarui sistem. Din toate variantele incercate pana acum, 3-4-2-1 se potriveste ca o manusa FCM-ului. Meritul este in special al tehnicianului, care a gasit piesele potrivite pentru acest puzzle tactic. Linia de fund nu ofera nici o surpriza Bojescu se descurca foarte bine in postura de libero, iar David si Geaman sunt cei mai buni fundasi centrali din lot. Nici alegerea jucatorilor de banda din linia mediana nu surprinde, Apostol si Ganea fiind senatori de drept. Mutarea interesanta este in centru, acolo unde alaturi de Trofin a fost postat Potorac. Acesta din urma a facut un meci excelent contra Iasiului, demonstrand simt tactic, o buna capacitate de efort si indemanare in manevrarea balonului. Nu este insa singura zona a terenului in care Popovici a dat dovada de ingeniozitate. Decisiva a fost alegerea celor doi jucatori ofensivi care il incadreaza pe atacantul central, Marian Tanasa. Este vorba de Marius Croitoru si Gheorghiu, care, prin mobilitate si tehnica, se preteaza cel mai bine la ocuparea acestor posturi. Croitoru si Gheorghiu sunt doua &#8222motorase&#8221 ce propun un FCM Bacau cu tractiune pe fata, adica un prototip total diferit de cel vazut in sezonul precedent. Acest 3-4-2-1 rezolva o multime de probleme, incepand cu faptul ca permite o acoperire perfecta a terenului. De asemenea, asigura prezenta unui libero, decisiv in situatiile in care adversarii mizeaza pe doua &#8222varfuri&#8221. Da consistenta liniei de mijloc si permite ca atacurile echipei sa aiba un repertoriu variat. In sezonul trecut, manevrele ofensive ale echipei il sacrificau pe Tanasa, obligat la un travaliu care compromite orice atacant central, indiferent cat ar fi el de talentat. In plus, de cele mai multe ori, atacurile dezvoltate in banda intrau intr-un tipar pagubos. Viteza scadea, pasele se inmulteau (in defavoarea unei centrari trimise din timp sau a unei patrunderi rapide), permitand apararii adverse sa se regrupeze. Sambata, FCM Bacau nu a lasat nici o sansa Politehnicii Iasi care, e adevarat, a afisat o defensiva dezlanata. Bacauanii au iutit in permanenta actiunile in preajma careului iesean, alegand intotdeauna solutiile cele mai potrivite in faza de constructie. Edificatoare sunt cele cinci goluri inscrise, plus alte sapte ocazii clare ratate.

      Ramane acum de vazut cate sanse exista pentru a vedea la lucru acest sistem si in partidele oficiale. Fara a fi incapatanat, Popovici este consecvent rotirii sistemului tactic in functie de cel al adversarului. &#8222Este clar ca atunci cand formatia adversa va utiliza un singur varf, eu voi renunta la libero, preferand o aparare cu patru fundasi&#8221, a declarat antrenorul bacauan, care ramane un adept al defensivei. Nu intamplator in sezonul trecut FCM Bacau a avut una dintre cele mai bune aparari ale campionatului. Si nu este o simpla coincidenta ca, atunci cand a fost intrebat ce i-a placut cel mai mult la echipa sa in jocul cu Poli Iasi, Popovici a raspuns: &#8222Faptul ca nu am luat gol&#8221. Tinand cont ca singurul joc din pregatiri fara gol primit a avut in spate tocmai acest 3-4-2-1, nu ar fi totusi exclus ca respectivul sistem sa asigure viitorul Bacaului si in campionat.Scris de Dan SION

      Suferinta sinistratilor, exploatata electoral /Incaierare politica pe tema inundatiilor

        In timp ce sute de familii afectate de inundatii isi plang soarta potrivnica, politicienii bacauani isi aroga meritele. Si pentru ca acestea nu sunt prea multe, ei se cearta public pentru un plus de imagine. Tonul a fost dat de prefectul Berca. El a formulat o serie de critici dure la adresa politicienilor din opozitiei dar si a &#8222colegilor” de alianta si chiar de partid. Atacul acestuia nu a ramas fara raspuns din partea adversarilor.

        Prefectul judetului Bacau a organizat duminica o conferinta de presa pe tema efectelor inundatiilor, prilej cu care a lansat critici dure la adresa politicienilor, in general, si a parlamentarilor, in special. El a tinut sa precizeze ca nu sunt exclusi parlametarii PNL. L-a menajat insa pe colegul sau de cariera politica, deputatul Ionel Palar, care „si-a pus cizme si a alergat cat a putut&#8221. Daca Palar a fost caracterizat drept politicianul model, asupra celorlalti prefectul s-a dezlantuit: &#8222Nu s-au deplasat in zonele distruse de viituri decat pentru a se afla in lumina reflectoarelor”, sustine Gabriel Berca. „Nu vreau sa dau nume, dar cred ca i-ati vazut si voi pe cei care se miscau dupa camera, ca sa fie filmati&#8221. La polul opus, alesii din alte judete! Spre deosebire de „ai nostri&#8221, care nu s-au implicat, afirma Berca, parlamentarii din Arad au trimis la Bacau un TIR cu ajutoare. Prefectul nu-i iarta nici pe oamenii de afaceri: „Utilajele firmelor private din Comanesti stateau degeaba, iar noi primeam sprijin din alte judete. E normal? Ar fi trebuit sa intrebe si ei: &laquoCu ce pot sa ajut?&raquo Le-am fi pus motorina la dispozitie, dar n-au facut-o!&#8221 Noroc ca ne-au sprijinit judetele vecine: Vaslui, Suceava, Iasi, Botosani, Harghita. Revenind la capitolul critici, Gabriel Berca a indicat, totusi, nume, unul chiar din PNL: Valeriu Gheorghe, deputat, care, zice prefectul, se duce la Parlament dimineata si se intoarce seara, adica munceste o zi pe saptamana. „Clasa politica are nevoie de o curatenie fundamentala. In astfel de situatii grele iti dai seama daca parlamentarul este sau al propriului interes&#8221. El a afirmat ca politicienii bacauani, daca au organizat unele actiuni, au umblat cu presa dupa ei, fiind interesati numai de imagine. „Este o bataie de joc, dar nu ma mai mira, reactioneaza Minodora Cliveti, deputat PSD. Toate lucrurile pe care le poate face un parlamentar le-am facut: mi-am sunat colegii, cunoscutii, am strans ajutoare, am organizat caravane. Personal am fost in zonele afectate&#8221. Deputatul PSD afirma ca e sarcina executivului sa intervina, mai ales ca are mijloace speciale. De exemplu, prefectul s-a deplasat cu elicopterul. Cat priveste „imaginea&#8221, Minodora Cliveti spune ca ziaristii erau acolo, i-a intalnit si a vorbit cu ei. „Cred ca e de datoria mea sa comunic cu presa. Eu nu m-am dus sa-i spun domnului prefect ce am de gand sa fac. L-am sunat de doua ori ca sa intreb care sunt punctele fierbinti. N-a raspuns, dar nu mi-am permis sa-l critic. Din pacate, a trebuit sa intrerupem actiunile, ardeau alegerile anticipate si a trebuit sa ma prezint la Parlament&#8221. Valeriu Gheorghe, acuzat de Gabriel Berca ca nu se implica nici macar la Parlament, a declarat ca acuzatiile sunt neadevarat si nejustificate. „Nu comentez asemenea prostii, a spus el. Puteti sa-i intrebati pe primarii din Comanesti si Helegiu despre ce am facut eu. Prefectul poate sa spuna orice&#8221. Valeriu Gheorghe e deputat PNL, dar face parte din tabara vechilor liberali, cu care Gabriel Berca si Romeo Stavarache, fosti umanisti, se afla in conflict. Adica, inundatii, efecte, masuri, tot de politica e vorba! „E jenant ca intre colegi sa apara asemenea acuzatii, mai ales cand nu sunt adevarate, declara deputatul Valeriu Gheorghe. Dar eu il inteleg pe prefect, este panicat, desi nu ar avea motive sa fie!&#8221.

        Scris de Silvia PATRASCANU

        Furt „legal”/Abuzurile marca Distrigaz continua

        Cu toate ca abonamentul la gaz metan a fost momentan desfiintat, efectele acestuia se fac simtite si in prezent. Multi dintre cei care nu au semnat contractul cu pricina constata cu stupoare ca sunt si ei obligati la plata. Subterfugiul la care apeleaza Distrigaz este o clauza a vechiului contract.

        Distrigaz fura &#8222legal” din buzunarele consumatorilor. Aceasta stare de fapt este intalnita in facturile la gaz metan pentru luna mai si inceputul lunii iunie. Vinovata de toata aceasta bulibaseala este Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale care a dorit introducerea unui nou tip de contract. Aici era prevazut si un abonament care s-ar fi stabilit in functie de consumul mediu anual. Valoarea cea mai mica era de 160.000 lei vechi. Multi bacauani nu au fost multumiti de noile prevederi si, in consecinta, nu au semnat contractul. Cu toate acestea, in facturile pe care le-au primit ulterior, abonamentul se regasea integral. Si atunci a aparut firesc si intrebarea: De ce? &#8222Pentru ca a fost data o hotarare guvernamentala. Abonamentul trebuia platit oricum. Chiar daca unii nu au incheiat contractul respectiv”, ne-a declarat Adrian Avram, lider de sindicat. Nemultumirile consumatorilor sunt justificate pe buna dreptate. Societatea a profitat din plin de monopolul pe care-l detine pe piata si a justificat introducerea abonamentului prin &#8222necesitatea modernizarii retelei de transport”. &#8222Vechiul contract nu avea drept obiectiv abonamentul. Pana la intrarea in vigoare a noului contract, trebuia sa se mearga pe vechiul contract”, a afirmat Ionel Dogaru, presedintele asociatiei de proprietari &#8222Calugareni Nord”. De asemenea, orice contract trebuie sa parcurga trei etape: discutiile dintre partile implicate intelegerea la care s-a ajuns si transmiterea la ANRGN a eventualelor neconcordante aparute. In acelasi timp, modificarile aparute trebuiau puse din timp la dispozitia consumatorilor. Reprezentantii Distrigaz aduc in apararea lor o clauza inserata in vechiul contract, si anume: ambele parti sunt obligate la respectarea prevederilor contractuale, inclusiv a modificarilor care apar pe toata perioada derularii lui. Aceasta clauza permite insa introducerea unor prevederi care pot aduce prejudicii consumatorilor. &#8222Conform H.G. 193/2001, referitoare la clauze abuzive din contract, cei nemultumiti se pot adresa oricand in instanta”, ne-a mai declarat Dogaru. La vremea respectiva s-a spus ca abonamentul va fi scazut din factura lunii urmatoare. Dar, in acelasi timp, pretul gazului metan a fost majorat si de cateva zile se tot vorbeste de reintroducerea unui abonament. Cel care pierde va fi intotdeauna consumatorul, atata timp cat este la cheremul furnizorului.

        Scris de Alexandra SIMION

        Suferinta sinistratilor, exploatata electoral/Incaierare politica pe tema inundatiilor

          In timp ce sute de familii afectate de inundatii isi plang soarta potrivnica, politicienii bacauani isi aroga meritele. Si pentru ca acestea nu sunt prea multe, ei se cearta public pentru un plus de imagine. Tonul a fost dat de prefectul Berca. El a formulat o serie de critici dure la adresa politicienilor din opozitiei dar si a acolegilor” de alianta si chiar de partid. Atacul acestuia nu a ramas fara raspuns din partea adversarilor.

          Prefectul judetului Bacau a organizat duminica o conferinta de presa pe tema efectelor inundatiilor, prilej cu care a lansat critici dure la adresa politicienilor, in general, si a parlamentarilor, in special. El a tinut sa precizeze ca nu sunt exclusi parlametarii PNL. L-a menajat insa pe colegul sau de cariera politica, deputatul Ionel Palar, care „si-a pus cizme si a alergat cat a putut”. Daca Palar a fost caracterizat drept politicianul model, asupra celorlalti prefectul s-a dezlantuit: aNu s-au deplasat in zonele distruse de viituri decat pentru a se afla in lumina reflectoarelor”, sustine Gabriel Berca. „Nu vreau sa dau nume, dar cred ca i-ati vazut si voi pe cei care se miscau dupa camera, ca sa fie filmati”. La polul opus, alesii din alte judete! Spre deosebire de „ai nostri”, care nu s-au implicat, afirma Berca, parlamentarii din Arad au trimis la Bacau un TIR cu ajutoare. Prefectul nu-i iarta nici pe oamenii de afaceri: „Utilajele firmelor private din Comanesti stateau degeaba, iar noi primeam sprijin din alte judete. E normal? Ar fi trebuit sa intrebe si ei: aCu ce pot sa ajut?a Le-am fi pus motorina la dispozitie, dar n-au facut-o!” Noroc ca ne-au sprijinit judetele vecine: Vaslui, Suceava, Iasi, Botosani, Harghita. Revenind la capitolul critici, Gabriel Berca a indicat, totusi, nume, unul chiar din PNL: Valeriu Gheorghe, deputat, care, zice prefectul, se duce la Parlament dimineata si se intoarce seara, adica munceste o zi pe saptamana. „Clasa politica are nevoie de o curatenie fundamentala. In astfel de situatii grele iti dai seama daca parlamentarul este sau al propriului interes”. El a afirmat ca politicienii bacauani, daca au organizat unele actiuni, au umblat cu presa dupa ei, fiind interesati numai de imagine. „Este o bataie de joc, dar nu ma mai mira, reactioneaza Minodora Cliveti, deputat PSD. Toate lucrurile pe care le poate face un parlamentar le-am facut: mi-am sunat colegii, cunoscutii, am strans ajutoare, am organizat caravane. Personal am fost in zonele afectate”. Deputatul PSD afirma ca e sarcina executivului sa intervina, mai ales ca are mijloace speciale. De exemplu, prefectul s-a deplasat cu elicopterul. Cat priveste „imaginea”, Minodora Cliveti spune ca ziaristii erau acolo, i-a intalnit si a vorbit cu ei. „Cred ca e de datoria mea sa comunic cu presa. Eu nu m-am dus sa-i spun domnului prefect ce am de gand sa fac. L-am sunat de doua ori ca sa intreb care sunt punctele fierbinti. N-a raspuns, dar nu mi-am permis sa-l critic. Din pacate, a trebuit sa intrerupem actiunile, ardeau alegerile anticipate si a trebuit sa ma prezint la Parlament”. Valeriu Gheorghe, acuzat de Gabriel Berca ca nu se implica nici macar la Parlament, a declarat ca acuzatiile sunt neadevarat si nejustificate. „Nu comentez asemenea prostii, a spus el. Puteti sa-i intrebati pe primarii din Comanesti si Helegiu despre ce am facut eu. Prefectul poate sa spuna orice”. Valeriu Gheorghe e deputat PNL, dar face parte din tabara vechilor liberali, cu care Gabriel Berca si Romeo Stavarache, fosti umanisti, se afla in conflict. Adica, inundatii, efecte, masuri, tot de politica e vorba! „E jenant ca intre colegi sa apara asemenea acuzatii, mai ales cand nu sunt adevarate, declara deputatul Valeriu Gheorghe. Dar eu il inteleg pe prefect, este panicat, desi nu ar avea motive sa fie!”.
          Scris de Silvia PATRASCANU

          Victimele accidentului rutier „au ajuns acasa”; . Doliu in Nicolae Balcescu

            Jale mare in comuna Nicolae Balcescu. Pe ulitele din sat, oamenii trec cu pas grabit, cu privirea in pamant, socati si acum de vestea primita in urma cu cinci zile. Moartea celor doi consateni, Dominic Francisc Ghiurca si Mihai Tulbure, in varsta de 20, respectiv 58 de ani, in accidentul provocat de Ioan Baur, in timp ce se afla la volanul autobuzului AOTPP, i-a lasat fara grai. Le este frica sa mai urce in autobuzele AOTPP, de teama ca nu vor mai ajunge acasa, in mijlocul familiei si al celor dragi. Poarta si acum in suflet spaima ca vor putea avea aceeasi soarta crunta ca Dominic si Mihai.

            Atmosfera pasnica din comuna, cu ceva mai putini oameni pe drum decat de obicei, face parte din doliul purtat de consateni pentru cei doi morti. De la cel mai mic la cel mai mare, au fost cu totii sa-i vada. In aceasta dimineata, vor participa si la inmormantare.
            Casa familiei Ghiurca, din satul Galbeni, are poarta deschisa. In curte, doi copii se joaca si ne privesc intrebator. „Va rugam frumos sa ne lasati in pace. Nu avem nimic de comentat. Lasati-ne sa ne jelim mortul”, ne roaga insistent o doamna intre doua varste, imbracata toata in negru si cu ochii plini de lacrimi. Ii vine in ajutor un tanar care ne spune clar si raspicat ca nu avem voie sa intram in curte, daramite sa vorbim cu ei. Le respectam rugamintea si dam sa plecam. Pe drum, l-am intalnit pe Costel Bejenaru, de 21 ani, fost prieten bun cu Dominic. „Era un baiat tare bun si muncitor. Din cate stiu eu, Dominic se afla la acea ora in autobuz pentru ca voia sa ajunga la o sora de-a lui sa ia un telefon mobil. Atunci i-a fost ceasul sa moara. Imi pare tare rau pentru el”, ne spune, cu tristete in glas, Costel. De aceeasi parere este si vara lui Dominic, Paula Duma, careia nici acum nu-i vine sa creada ca varul sau nu mai este printre noi. Vecinii din sat sunt marcati de tragedia familiei Ghiurca, spunand ca „baiat bun ca Dominic nu se gaseste in tot satul”. Dominic este unul din cei 11 copii ai familiei Ghiurca. El locuia impreuna cu tatal, mama fiind decedata de cativa ani, iar ceilalti frati casatoriti si stabiliti in Italia si municipiul Bacau.

            aDe ce s-a intamplat asta cu
            taicutul meu?”

            In celalalt sat, Nicolae Balcescu, si familia Tulbure isi plange mortul. Pe prispa din fata casei, l-am intalnit pe mezinul Mihaita, in varsta de 20 ani. Palid tot la fata, cu cearcane sub ochi si tremurand , el reuseste cu greu sa scoata un cuvant. Inca este in stare de soc si pare ca mai are nevoie de ceva timp sa-si revina. „Nu l-am vazut pe tata de doi ani. Suntem sapte frati, toti plecati in Italia, la munca, dar acum ne-am intors acasa. Ca sa-l ingropam…”, nu mai apuca sa incheie propozitia, ca ochii i s-au umplut de lacrimi. Cu privirea tinta in pamant, palmele transpirate si lacrimile siroindu-i pe barbie, el a mai putut doar sa ne spuna ca nu va mai pleca la munca in Italia si ca va ramane acasa, sa aiba grija de mama lui. La doi pasi de mine, doua femei incep sa planga in hohote, jelindu-l pe Mihai. Sunt sotia Valeria si fiica Daniela, ajunse la capatul puterilor. Abia stau in picioare din cauza oboselii si a noptilor nedormite. Cu glasul stins, Valeria isi face curaj si ne povesteste drama pe care o traieste de cateva zile: „Mihai era foarte grabit in dimineata aceea. A plecat la oras ca sa schimbe 100 de euro pentru ca, sambata, trebuia sa mergem la nunta unei nepoate de-a noastra. Eu nu am putut merge cu el pentru ca avem gospodarie mare, cu multe animale in ograda. Nu aveam pe cine sa las de paza, asa ca ne-am inteles sa plece doar el. Totul parca este un vis urat si astept din clipa in clipa sa ma trezesc, sa il vad pe sotul meu cum trebaluieste prin curte. Un vecin m-a anuntat sa merg la spital ca Mihai a avut accident. Am lasat tot. Nici nu am inchis poarta, cu slapii in picioare si imbracata cu haine de casa, am plecat repede la spital unde, cu greu, am fost anuntata de moartea lui Mihai”. Valeria face o pauza ca sa isi traga sufletul si sa se abtina din plans. Intra in casa si ne face semn ca o putem urma. Ar mai vrea sa discute cu noi, dar durerea din suflet, ca a ramas fara sot, nu o lasa. Isi stapaneste cu greu impulsul de a-l jeli pe Mihai. Se uita fix la sotul aflat in sicriu, parca socata de ranile capatate de acesta in accident, rani care i-au deformat chipul.
            aEu nu l-am vazut pe tata din septembrie anul trecut. Cine ne va mai intampina pe noi cu zambetul pe buze, atunci cand ne intoarcem in tara? De ce s-a intamplat asta tocmai cu taicutul meu? Era un om atat de bun si harnic! A crescut sapte copii ca niste flori, iar acum nu va mai putea sa se bucure de noi. Nu este drept ce s-a intamplat in familia noastra”, plange in hohote Daniela, fiica in varsta de 23 ani. Vorbele ei i-au cutremurat pe toti cei din incapere, rude, frati si vecini. Cu totii sufera pierderea lui Mihai. Se vede pe chipurile lor triste si obosite.
            aNimeni din partea celor care l-au omorat
            nu a venit aici”

            Inca nu s-au resemnat in fata necazului si se roaga la Dumnezeu sa le dea putere sa poata trece mai departe. „Nimeni din partea celor care l-au omorat pe Mihai nu a venit aici. Doar un telefon am primit prin care eram instiintata ca soferul vinovat vrea sa trimita un reprezentant. Am raspuns ca vreau sa vina aici soferul si nu altcineva. Nu mi-a dat nimeni nici un ban si nici nu m-a intrebat ceva. Tot ce vreau eu este ca Mihai al meu sa fie in viata. Mihai al meu nu poate fi estimat in bani. Toti banii din lume nu fac cat Mihai al meu”, reuseste sa ne mai spuna Valeria, insa fara sa isi ia privirea de pe chipul sotului ei.
            Cele doua victime ale accidentului petrecut in apropierea statiei Petrom, de pe Calea Republicii, vor fi inmormantate in dimineata zilei de astazi. Va amintim ca Ioan Baur, soferul in varsta de 23 ani de pe autobuzul AOTPP a fost acuzat de politistii bacauani de ucidere din culpa. Accidentul provocat de el s-a soldat cu doi morti si sase raniti. Tragicul eveniment a intrat si in atentia Inspectoratului Teritorial de Munca (ITM). „Am trimis o adresa la Politie prin care am cerut date despre victimele accidentului. Cei doi soferi erau la locul de munca, insa nu au fost raniti. Iar despre calatorii raniti nu stim mai nimic. In functie de ce vom afla de la Politie vom stabili daca accidentul a fost sau nu unul de munca. Daca toate datele pe care le vom obtine indeplinesc conditiile legale ale unui accident de munca atunci vom ancheta cazul”, ne-a declarat Ioan Barbu, inspector sef la ITM. Scris de Carmen SERBAN

            Numărul de autoturisme crește exponențial, în timp ce locurile de parcare devin insuficiente

              Din 1989 încoace, s-a triplat numărul de autoturisme deținute de populația județului Bacău. Statisticienii preconizează că, în câțiva ani, numărul mașinilor va crește de la aproximativ 166 de autoturisme la mia de locuitori, cât este în prezent, la peste 226 la mia de băcăuani, în 2007.

              Dincolo de realizările profesionale sau personale legate de aspirațiile fiecăruia, să ai un autoturism rămâne una din dorințele pe care le are cam toată lumea. Nouă, second-hand, albă sau altă culoare, străină, autohtonă – aproape că nu mai contează, deoarece achiziția unui autoturism ține de buzunarul fiecăruia. În funcție de cât te ține plapuma, poți merge în târg să-ți cumperi o mașină la mâna a doua, românească sau străină. De asemenea, Bacăul are acum câteva reprezentanțe ale unor mari producători de mărci auto consacrate în Europa sau Asia. Poți să-ți iei de aici mașini nou-nouțe, iar dacă teschereaua proprie nu se ridică la nivelul prețurilor, îți sar imediat în ajutor cam toate băncile comerciale. Cu un credit de cel mult cinci ani sau în leasing, dacă ai firmă, poți să conduci mașina visată (sau cea pe care ți-o permiți) de colo-colo, în interes de serviciu sau personal. Sau poți să dai ture prin centru cu viteză redusă și manele la maximum, să te vadă tot omul că ești boier și ai acu’ ce”. Plăcerea devine maximă, când mai stropești, ca din greșeală, câte o bătrânică ce așteaptă cuminte-cumințică la semafor. Ca să nu mai spun că ai la dispoziție claxonul – esențial accesoriu! – care te poate scuti să fluieri după damele-pietoni… Două-trei claxoane scurte și gata, ai atras atenția.

              Evoluția ne costă din ce în ce mai mult

              Dincolo de glumă, cei mai mulți își cumpără mașini din nevoia de evoluție, de civilizare, pentru că, nu-i așa, timpul înseamnă bani, iar un autoturism te scoate din multe nevoi. Așa au gândit sau gândesc toți posesorii de autoturisme, numai că viața de proprietar-șofer nu e nici pe departe atât de ușoară pe cât pare văzută de pe trotuar sau autobuz. În primul rând, te cam îndoie” taxele de înmatriculare, asigurările auto și întreținerea lunară. Nu mai vorbesc de carburanții, care devin de la lună la lună tot mai costisitori. Bașca „alinierea la prețurile din Uniunea Europeană”, care, ne promit guvernanții, vor trece frumușel de 1 euro/litru, treptat, până în 2007. Și după. Revenind, asigurările obligatorii n-ar fi prea scumpe, deși primele ce trebuie plătite pentru anul viitor s-au mărit binișor. Dar, dacă ești prevăzător, îți mai faci o asigurare CASCO, care îți ușurează buzunarele de vreo șase la sută din valoarea mașinii.

              Plăcerea te costă

              Ei, dar toate astea trec, banii se duc, iar posesorii de mașini n-au decât să rămână cu plăcerea condusului.
              Cum, care plăcere? Aia, când cauți disperat un loc de parcare și dai numai de semne „Oprirea / Staționarea interzisă”. Aia, când bine-crescuții te claxonează de la înălțimea jeep-urilor că nu ești destul de rapid pentru gustul lor. Aia, când dai de alți „parteneri de trafic”, despre care se vede de la o poștă că nu priceperea i-a pus carnetul în mână, ci schimburile reciproc avantajoase de valută-forte cu examinatorii. Aia, când îți sare în față vreun inconștient ce nu găsește calea dreaptă a trotuarului sau a zebrei, sau când vânzătorii volanți de ziare stau imperturbabili și neștirbiți de nimeni prin intersecții. Și, la urma urmei, aia când un Garcea, uneori turmentat, se ia de viața (și mașina) ta din te-miri-ce și, dacă nu cotizezi, îți arde o amendă de nu te vezi. Sau când ai parcat aiurea și plătești sute de mii amendă.
              Sunt câteva instituții băcăuane unde mai bine te duci pe jos, că parcări – ioc! Să te ferească Dumnezeu să ai vreo treabă pe la Tribunal, Primărie, Finanțe, Poliție sau pe la unele bănci! Îți pierzi toată smerenia și te-apuci și tu să înjuri birjărește, că te-ai săturat. N-ai unde să parchezi, ai de dus bani și trebuie să-ți lași mașina la sute de metri depărtare și să-ți cari actele și banii printre aurolaci, șuți sau alte creaturi interlope.

              Îngrămădeala, ca indicator al civilizației

              Anca Stîngaciu, de la Direcția Județeană de Statistică (DJS) Bacău, a realizat, cu ceva timp în urmă, un studiu privind înzestrarea populației cu autoturisme. „Un indicator ce poate caracteriza calitatea vieții este și înzestrarea populației cu autoturisme. Aceasta se exprimă prin numărul de autoturisme la 1.000 de locuitori”, arată Anca Stîngaciu. Ea a luat în studiu perioada de după 1980, dar atenționează că perioada scursă până acum se poate împărți în două intervale diferite, din punctul de vedere al situației economice. În primul rând, perioada 1980-1989, caracterizată de o economie „aproape comunismului”, în care oferta de autoturisme față de cerere era „mult mai mică”, iar puterea de cumpărare a populației era „mult mai mare” decât în perioada actuală. În al doilea rând, arată specialistul de la DJS, este vorba despre perioada de după 1990, inclusiv, în care se dezvoltă o economie de piață și oferta de autoturisme crește spectaculos, datorită importurilor de autoturisme noi și second-hand. Anca Stîngaciu spune că, dacă puterea de cumpărare a populației este mică, facilitarea acordării de credite pentru achiziționarea de locuințe constituie un stimulent pentru creșterea cererii.

              Claie peste grămadă

              Statisticianul arată că, în 1980, la 1.000 de locuitori existau aproape 29 de autoturisme, în 1985, aproape 42 de bucăți, pentru ca în 1989, la o mie de locuitori ai județului să corespundă aproximativ 50 de mașini mici. Același indicator ajunge la peste 54 în 1990, pentru ca în 2000 să se tripleze, adică la o mie de băcăuani corespundeau mai bine de 130 de autoturisme.
              Folosind metode de calcul statistic, Anca Stîngaciu realizează o „extrapolare a fenomenului de înzestrare a populației cu autoturisme”, în fapt o prognoză a creșterii evoluției numărului de autoturisme la mia de locuitori. Astfel, statisticianul afirmă că, anul viitor, la o mie de băcăuani vor exista aproape 180 de autoturisme. Pentru 2007, Stîngaciu a calculat că vor exista aproximativ 226 de mașini la 1.000 de băcăuani. „Trendul exponențial de dezvoltare a fenomenului de înzestrare a populației cu autoturisme va constitui, să sperăm, o premisă pentru a ajunge la sintagma «mașina, o necesitate, nu un lux»”, opinează Anca Stîngaciu.

              Scris de Florin POPESCU

              Ovidiu Rom isi continua proiectele

                Au trecut trei luni din acest an in care Asociatia Ovidiu Rom a derulat cate un program. „Fiecare copil in scoala” a inceput in ianuarie cu tema „bonsai” care a presupus identificarea tuturor copiilor intre 5 si 8 ani care nu erau inscrisi la scoala sau gradinita, din cateva zone defavorizate. E bine de stiut ca exista una numar de telefon la care parintii care au dificultati sa isi inscrie copii la scoala, pot suna. Telefonul copilului 116.111 invita si persoanele care au la cunostinta astfel de cazuria in care copii nu pot merge la scoala, sa apeleze cu incredere. In februarie a functionat programul aSotron”, acreditat de ministerul Educatiei, adresat cadrelor didactice. Demarat si in Bacau acesta este primul si singurul program acreditat de CNFP (Consiliul National de Pregatire Profesionala) prin care cadrele didactice sunt formate in vederea organizarii atelierelor de vara pentru copii dezavantajati. La absolvire, cadrele didactice vor primi 15 credite. Martie a fost rezervat pentru aMass Media Focus Grup, presa fiind invitata sa se implice in a prezenta tendintele negative din sistemul educational romanesc si modul in care ONG-urile pot aduce o schimbare. Leslie Hawke si Maria Ghiorghiu, cofondatorii acestei asociatii au in continuare nevoie de sprijinul comunitatii. aScoala te face mare” nu este doar un slogan, atata timp cat starea de saracie este principalul factor care duce la abandonul scolar. In Bacau si Buhusi peste 70 de copii, provenind din familii fara posibilitati, beneficiaza de acest sprijin.
                Pana pe 15 mai, daca sunteti platitor de impozit, nu uitati ca aveti dreptul sa directionati 2% din acesta catre un ONG.

                I. Bisca

                Bomba cu mercur

                  O adevărată bombă cu mercur au descoperit lucrătorii de poliție din Bacău, la domiciliul lui Dumitru A., de 31 de ani, muncitor la REMAT.

                  Într-un recipient de o formă curioasă, se afla o cantitate de 5,1 kilograme mercur. Posesorul ei intenționa să vândă mercurul unor turiști moldoveni, intrând serios în discuție cu ei.

                  Totodată, s-a constatat că și printre vecinii lui erau câțiva care au manifestat interes pentru „astfel de material“.

                  Întrebat de unde a reușit să-și procure „marfa“, Dumitru A. a declarat că pândeă de mult cantitatea respectivă de mercur, aceasta aflându-se în podul casei în care locuia bunicul său din comuna Zemeș.

                  În 1992, când acesta a închis ochii pentru totdeauna, nepotul s-a urcat în podul casei, a luat mercurul și l-a adus la Bacău. Se pare, că, timp de doi ani, n-a prea reușit să-și găsească amatori pe măsură, dar când, în sfârșit i-a găsit, a dat și poliția peste el. Curat ghinion!

                  Acum, Dumitru A.a fost trimis în judecată pentru deținere ilegală de substanțe toxice, faptă care s-ar putea să-l „intoxice“ o bună perioadă de timp.

                  Dan Mindirigiu

                  Formula 1: Fisichella, al doilea pilot Ferrari incepand cu Monza

                  Pilotul italian Giancarlo Fisichella va avea pentru prima data in viata sansa de a concura pentru Scuderia Ferrari, echipierul de la Force India fiind ales sa-l inlocuiasca pe accidentatul Felipe Massa incepand cu Marele Premiu al Italiei de la Monza. Dupa zile bune de speculatii, in care s-au vehiculat numeroase variante, oficialii de la Ferrari s-au hotarat asupra lui Fisichella, un pilot cu experienta, care la cei 36 ani are 3 victorii si 4 pole position-uri in palmares.
                  [ad#stire] Locul doi obtinut de Fisico la Spa-Francorchamps a fost rezultatul decisiv pentru italian de a-i impresiona pe Luca Di Montezemolo si Stefano Domenicali, oamenii cu greutate de la Ferrari.
                  Fisichella va pilota alaturi de Kimi Raikkonen pana la finalul sezonului, din 2010 fiind asteptat Fernando Alonso, mutare ramasa inca neconfirmata. Deocamdata, echipa Force India nu a anuntat inlocuitorul lui Fisichella.

                  Handbal masculin / Stiinta Municipal Dedeman incepe jocurile de pregatire: Start in amicale

                  A sosit momentul meciurilor de verificare. La exact o luna dupa ce au inceput antrenamentele, handbalistii bacauani iau startul amicalelor in care se va cristaliza echipa pentru campionatul 2009-2010. aBaietii s-au pregatit bine, de-acum sa-i vedem cum joaca”, a spus antrenorul Otto Hell.

                  Stiinta Municipal Dedeman pleaca in aceasta dimineata (ora 7.30) spre Suceava, pentru Memorialul aMihai Mironiuc”. Din lotul de 19 este incert Rares Paunica, extrema stanga acuzand o accidentare la brat suferita la un antrenament. aStudentii” au cate doua meciuri in primele doua zile de turneu si un singur joc sambata. Elevii lui Otto Hell si Gabriel Armanu incep tare, in compania Stelei (12.00), pentru ca dupa-amiaza sa joace cu echipa a II-a a Sucevei (16.30). Vineri, formatia bacauana intalneste campioana Republicii Moldova, Olimpus Chisinau (12.00), dupa care se dueleaza cu gazdele de la CSU (19.30). Stiinta incheie turneul in compania Minaurului (sambata, ora 10.00).
                  [ad#stire] aProgramul este bun, echilibrat. Participam la un turneu tare. Incepem amicalele in forta, asa cum va fi si in campionat”, a mai spus Otto Hell.

                  Dana Popa

                  Asociatia Presei Auto din Romania a decis: Doru Sechelariu, sportivul anului in automobilismul romanesc

                  Gala de nota 10 pentru laureatii anului in lumea automobilistica din Romania. Juriul alcatuit din jurnalisti din presa de specialitate a oferit distinctiile supreme, intr-o ceremonie transmisa in direct de TVR 1.

                  Cel mai bun, un bacauan

                  Premiul pentru „Sportivul anului 2008″ a fost inmanat de Radu Grozea, realizatorul emisiunilor de specialitate si comentator al curselor de Formula 1 la televiziunea nationala. Laureat: Doru Sechelariu. Argumentul a fost de necontestat – aa facut ca imnul Romaniei sa rasune peste pista de la Singapore chiar la inaugurarea circuitului asiatic.” Doru Sechelariu, cel mai tanar participant din Formula BMW, a fost invitat sa deschida oficial circuitul de la Singapore, unde s-a desfasurat primul Mare Premiu de Formula 1 in nocturna. La 12.000 km de tara, pilotul bacauan a stabilit, totodata, o premiera pentru automobilismul din tara noastra. Sechelariu este primul roman castigator in Formula BMW si a scris istorie la Singapore, unde a reusit sa obtina doua victorii.

                  Magazinele second-hand, un pericol pentru sanatatea bacauanilor

                    Potrivit analizelor realizate la nivelul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, numarul celor care vor apela la imbracamintea second este in crestere, motiv pentru care institutia isi va intensifica contoalele. Oficiul Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bacau a inceput la sfarsitul lunii ianuarie un control in toate magazinele unde se comercializeaza haine vechi. „Controlul, inceput in urma cu doua saptamani, este inca in desfasurare. Au fost gasite o serie de nereguli grave. Comerciantii nu au putut face dovada curatarii hainelor second hand, nu au avut documente de provenienta pentru ele sau acestea nu erau sortate dupa gradul de uzura. Mai multi agenti economici nu tineau evidenta lunara a intrarilor si iesirilor produselor second. Alte abateri importante au fost constatate in privinta etichetarii. Pana in prezent au fost controlate peste 30 de firme care comercializau produse second-hand. Marea majoritate a lor au fost sanctionate pentru abateri grave, unele care pot pune in pericol sanatatea consumatorilor”, ne-a declarat Mirel Miclaus, seful Oficiului pentru Protectia Consumatorilor Bacau.

                    Merticariu