Pe Aeroportul International Bacau continua sa aterizeze numai avioanele de capacitate mica. Din acest motiv, pasagerii care au deja bilete la cursele marilor companii aeriene aflate in contract cu aeroportul Bacau sunt preluati zilnic de autocare si transportati in alte locatii de decolare. Situatia va ramane asa pe o perioada, deocamdata, nelimitata.
Activitatea pe Aeroportul International Bacau este aproape moarta. Aeronavele de medie si mare capacitate nu pot ateriza inca pe pista bacauana. Inchiderea pistei pentru reparatii, urmata apoi de sistarea zborurilor cu marile avioane de timp Boeing sau Air Bus a perturbat intreagul program de zbor. In acest moment sutele de calatori care au deja rezervate bilete de calatorie cu avioanele companiilor aeriene care asigura transportul cu aeronave de mare capacitate sunt in continuare preluate de autocare, in fiecare zi, si trimise catre aeroporturile din Iasi sau Bucuresti, cu destinatia Roma si Torino. Cursele anulate din Bacau catre Italia dau zilnic peste cap planurile a peste 160 de pasageri. Multi dintre sunt veniti din Suceava, Piatra Neamt, Barlad, Vaslui sau chiar din Iasi. Printre ei se afla nu numai romani, ci si italieni.
Ne-am intors in urma cu trei ani
In acest moment, din Aeroportul Bacau abia mai decoleaza zilnic trei avioane, de capacitate mica, care transporta in jur de 50 de pasageri. Practic, ne-am intors la sistemul de functionare din anul 2005 cand abia se transportau anual 10.000 de calatori, fata de 100.000 de pasageri in 2007. „In prezent este o restrictie pe Aeroportul Bacau in privinta operaii avioanelor de tip Boeing 707 si Air Bus 320 si 319, fapt care a perturbat programul companiilor aeriere”, recunoaste chiar si administratorul Aeroportului Inetrnational Bacau, directorul general Radu Gabriel Bondar. Tocmai de aceea si in dimineata zilei de ieri cei 80 de pasageri care aveau destinatia catre Italia s-au simtit, la fel ca si altii ca ei, mintiti de toata lumea. Veniti din toate colturile Moldovei, acestia au ajuns la Bacau, pe peronul Aeroportul International, pentru a se imbarca intr-un avion, iar imediat au avut parte de o surpriza de proportii: la dispozitie nu le-a fost pusa o aeronava, ci un autocar care sa-i transporte la Bucuresti. Zeci de calatori care doreau sa ajunga in Italia au aflat astfel cu stupoare, la primele ore ale diminetii, ca in loc de avion trebuie sa mearga cu un mijloc de transport auto, pe aeroportul din Baneasa, de unde urmau sa se imbarce intr-o aeronava pentru a ajunge la destinatie. „Este o adevarata bataie de joc ce ni se intampla. E incomod sa mergi asa pana la Bucuresti. Eu trebuie sa ajung la Verona. Mi-am rezervat bilet de doua saptamani. Daca stiam din timp schimbam ruta sau mergeam cu altceva la Bucuresti”, ne-a declarat revoltat Adrian Catana, venit la Bacau din comuna Margineni. "Am plecat cu noaptea-n cap din Iasi ca sa ajung la timp aici, a adaugat si Ioan Burtianu. Mi-au plecat fata si mama la Torino. Am bilete rezervate din timp si cand ajung aici nu mi se spune nimic”. Oamenii erau indignati ca au fost pusi in fata unei astfel de situatii penibile dupa ce si-au rezervat din timp bilete de calatorie si au platit bani grei pentru a putea beneficia de o calatorie rapida si in conditii civilizate. In loc de doua ore, pasagerii erau convinsi ca vor pierde o zi intreaga pentru a ajunge la destinatie. Ei spun ca vinovati de aceasta situatie sunt agentiile de transport aerian. „E revoltator. E o problema grava pentru noi. Ai un serviciu acolo, te asteapta niste patroni. Nu poti sa le spui ca nu ajungi la timp. Am dat 215 euro pe bilet de persoana”, strigau oamenii in timp ce-si incarcau bagajele in autocarul garat pe marginea peronului de asteptare.
Situatie fara iesire. Deocamdata.
Mai grav este faptul ca situatia este fara iesire. Deocamdata. Acest calvar al oamenilor se va repeta aproape zilnic pana se vor epuiza toate legitimatiile de zbor care au fost vandute de agentiile de turism pentru aceasta perioada. Perturbatia va crea probleme si la nivelul aeroportului, care va pierde astfel calatori si, implicit, companii aeriene. „Speram totusi ca intr-un fel sau altul sa remediem situatia, mai adauga Bondar. Nu tine numai de noi. Am contactat un institut de cercetare de la Bucuresti care in acest moment evalueaza posibilitatea de exploatare a Aeroportului International Bacau. Se studiaza modalitatile de operare pe aceasta pista si a avioanelor de mare capacitate cu care lucreaza acum companiile aeriene. Speram ca, in urma acestui studiu, sa avem si anumite posibilitati de lucru si ca in cel mai scurt timp posibil situatia sa revina la normal”. Pentru aceasta este nevoie insa de bani, de foarte multi bani, pe care, se pare, ca autoritatile locale nu sunt dispusi sa-i cheltuie. Mai ales acum in prag de campanie electorala.Scris de Roxana Neagu