La ora 9.00, targul de masini din Serbanesti e in toi. Teoretic. Practic, multi privitori si putine contracte de vanzare-cumparare parafate. „Proasta perioada, se plange Mihaela Pop, asteptand in masina parcata aproape de intrarea in targ sa isi faca aparitia cei care au batut deja palma pentru o masina, un ATV, un scuter, orice. Se apropie spartul targului, dar comertul stagneaza. Lumea e bulversata si este explicabil. Aproape toti asteapta sa vada ce se va intampla in privinta taxei de prima inmatriculare. Se vand cel mai bine apapucurilea. Intreprinzatorii, cei care au de carat marfa, nu prea se uita la pret. Important e sa aiba cu ce se misca”. Mihaela Pop vine in fiecare duminica si incheie contracte de 10 ani. Vremuri proaste ca acum nu prea a trait. Daca se vand 30 de masini intr-o duminica e mare lucru. Singurele „straine” care mai au cautare sunt masinutele mici, cu consum redus si pretul sub 7.000 de euro.
Bisnita cu fleacuri merge mai bine
„Se vand masinile accesibile cu un credit mediu de la banca, ne-a declarat Florin Constantin, care astepta clientii langa un SEAT Toledo. Ia omul un credit de 5-6000 de euro, cauta o masina sa se incadreze. Cei mai multi clienti sunt amatori de Opel Corsa, Skoda Fabia sau Peugeot 206. Oamenii aleg in general pretul, nu marca. Chiar asa slab cum merge targul acum, tot este cel mai bun din Moldova si chiar mai mult de atat. Am fost la Brasov si se vorbea ca la Bacau vinzi daca ai masina buna, la pret rezonabil”. Sansele de a fi „aleasa” intr-o mare de masini, care de care mai ochioasa, sunt mici. Prin urmare, se aplica planul „B”. Aproape in fiecare portbagaj sau pe capota se gasesc tot felul de marfuri de la nemti, de la sapun la patine. Marfa este promovata zgomotos si asiduu: detergent "adevarat", adidasi „originali”, ciocolata „naturala”. Cumparatorii nu lipsesc, mai ales ca preturile bat supermarketurile. Printre marfurile fara probleme se strecoara si falsuri, cum ar fi cantarele fara aviz metrologic, interzise in piete. Acest tip de comert este ilegal, dar autoritatile inchid ochii. Din cand in cand mai descind vamesii, iar atunci se lasa cu amenzi si confiscari.
La un pas de revolta
Peste o mie de masini erau ieri aliniate in spatiul rezervat targului. Ordinea este pastrata cu mare greutate. Dimineata, chiar inainte de ora 3, isi fac aparitia samsarii. Unii dintre ei se multumesc sa ocupe doar locuri pentru masinile pe care le scot ei insisi la vanzare. Altii isi rezerva mai multe locuri si fac apoi specula. „Duminica trecuta am avut aproape o revolta la intrarea in targ, ne-a declarat Constantin Curcudel, directorul Administratiei Pietelor. Cand am anuntat ca nu mai exista niciun loc, era o multime furioasa la poarta. Cativa dintre nemultumiti erau cei care isi rezervasera loc si veneau cu restul masinilor. Nu le-am mai permis sa treaca. M-au amenintat ca trec peste mine. Pana la urma au inteles. Astazi nu am mai avut aceleasi probleme”. Ieri, taxele platite de comercianti s-au ridicat la 13.000 lei. Venitul lunar al targului (inclusiv chiriile si taxele pentru cherestea) ajunge la 75.000 lei. Chiar daca suma este impresionanta, investitiile sunt zero. „Targul se va muta spre Sarata, ne-a declarat directorul Curcudel. Aici se va construi un spital de urgenta, asa ca nu se mai aproba investitii pentru aceasta locatie”.Scris de Doina Mincu