Unul dintre cele mai rasunatoare esecuri ale administratiei Stavarache este legat de podul de la Serbanesti. Afectat de inundatiile din 2005, nici pana acum podul, vital pentru legatura cu restul tarii, nu este pus la punct. Romeo Stavarache a oferit termene peste termene de executie, a cheltuit zeci de miliarde pentru variante ocolitoare de proasta calitate, iar acum sta si priveste la lucrarile care mai mult stagneaza. Aceasta in timp ce la intrarea pe pod inca mai troneaza un poster care anunta ca data de finalizare a podului luna februarie 2008. Societatea care se ocupa de ridicarea podului se pare ca a adoptat modelul primarului: cat mai multi timpi morti, cat mai putina eficienta, cat mai multe promisiuni.
Podul de la Serbanesti este de o importanta vitala pentru intreaga tara, fiind un punct de legatura intre nord-estul si sudul tarii. De acest lucru a fost constient la un moment dat si Guvernul cand a alocat fonduri de la bugetul de rezerva. Sa nu uitam ca Dumitru Sechelariu a facut presiuni si obtinuse aprobarea pentru finantarea integrala a podului de la Serbanesti, proiect de care Stavarache a uitat pana la momentul viiturilor din 2005. Dar n-ar fi prima data cand Stavarache ori uita de proiectele fostei administratii, ori si le asuma fara pic de jena, facand apoi parada de ideile altora. In cele din urma lucrarile au inceput, dar din cauza neglijentei constructorului a aparut ca singura solutie ridicarea a doua variante ocolitoare, dupa fascinantul si inca neelucidatul plonjon al macaralei in Bistrita. Pentru realizarea acestora au fost alocati bani prin nota de fundamentare a Hotararii de Guvern nr. 217 din februarie 2006. In actul respectiv este prevazuta ademontarea tuturor utilitatilor ce sunt montate in zona podului Serbanesti si mutarea acestora pe un traseu deviat care asigura siguranta in exploatare si intretinere, respectiv pe pasarele independente juxtapuse executate amonte si aval de pod. Pasarelele vor asigura atat circulatia pietonilor si alternativ a vehiculelor cu greutate de pana la 3,5 tone (autoturisme, autoutilitare) in cazul aparitiilor unor avarii majore in termen scurt sau mediu ale podului existent.” Si tot atunci s-a decis deblocarea unor sume din bugetul de rezerva al Guvernului pentru finantarea acestor lucrari. Lui Stavarache a trebuit insa sa i se prabuseasca macaraua-n balta ca sa ia atitudine si sa treaca la treaba, desi cadrul legal si financiar era stabilit de mai bine de un an de zile. Iar la putin timp dupa finalizarea variantei metalice, sa nu uitam, o noua viitura era sa plece cu miliardele de la Guvern. Desi Apollodor von Bacau ciripea suav ca variantele sunt mai ceva decat un pod facut de la mama lui. In concluzie, a mai amanat finalizarea cu 6 luni, prin august, dupa alegeri…
Apollodor emite mereu comunicate
Primaria Bacau emite constant comunicate, informandu-ne ca lucrarile de la Podul Serbanesti sunt in grafic. Nu se spune al cui grafic, dar asta e alta problema. Cele trei poduri intr-unul, dupa modelul patentat de cafeaua la plic, sunt mereu un prilej de mandrie pentru primarul Romeo Stavarache, care nu pierde nicio ocazie pentru a-si mai face putina campanie electorala. Totul se afla in grafic, asa cum tot in grafic s-a aflat si plonjonul macaralei, ridicarea a doua variante ocolitoare, viitura care era sa-i duca la vale structura metalica si muncitorii care, din cand in cand, mai pun si mana pe sapa. Cu mare mandrie, primarul ne anunta ca s-au finalizat lucrarile de canalizare. Bineinteles, „derularea tuturor acestor lucrari este facuta sub atenta monitorizare a domnului primar Romeo Stavarache”, care la fel de atent a monitorizat si cine a fost vinovat pentru nenorocita aia de macara care ne-a facut de basm prin toata tara si care se ruga de zor Sfantului Ilie sa mai tempereze viitura. In concluzie, aflam ca prin eforturile depuse de municipalitate lucrarile nu au intarzieri. Dar n-a fost vazut niciun angajat al municipalitatii dand de zor la harlet. Si singurul de pe acolo care isi bate capul este vicele Scripat, caruia, colegial, Stavarache i-a aruncat in carca toate belelele cu podul. Pe final, primarul asigura tot Bacaul ca va avea grija personal sa se asigure ca nu va exista niciun timp mort pana la terminarea podului. O promisiune cam ambitioasa, dupa aproximativ un mandat in timpi morti.
Podul de la Serbanesti poate fi terminat in 50 de zile
Podul care a izbutit aproape sa sece izvorul de promisiuni neonorate al primariei bacauane poate fi dus la bun sfarsit in 50 de zile. Aceasta este opinia lui Sergiu Sechelariu, care a analizat stadiul actual al lucrarilor si ce trebuie sa se faca de acum incolo. Principala problema, in opinia sa, tine de capacitatile limitate ale societatii care se ocupa de ridicarea podului si de inconsecventa si lipsa de seriozitate a autoritatilor care nu au supervizat indeaproape mersul lucrarilor si n-au impus clauze contractuale stricte. „Lucrarile merg extrem de incet. In acest ritm, nu cred ca podul va fi terminat anul acesta”, sustine Sergiu Sechelariu. Mai mult, „podul poate fi gata in 50 de zile. Sunt cinci pasi de urmat, si acesta este timpul necesar finalizarii lucrarilor, plus amenajarea pasarelei pietonale de pe pod”. Sergiu Sechelariu a discutat si cu muncitorii de pe santierul de la pod, care i-au confirmat ca anul acesta abia daca se vor apropia de sfarsitul lucrarilor. Din punct de vedere tehnic, a declarat Sechelariu, „trebuie efectuate elevatii culei si rigle, definitivarea tablierelor, de montat placa prefabricata pe tablier, efectuarea hidroizolatiilor pe pod si parapet iar in final urmeaza asfaltarea.” Concluzionand, Sergiu Sechelariu a afirmat ca „in calitate de primar voi avea grija ca lucrarea sa fie dusa la bun sfarsit in termenul amintit. Nu este normal ca o societate care vine cu preturi foarte mici sa traga apoi de timp pentru a obtine alti bani de la buget.”
Sute de miliarde pentru Arcada
Pentru lucrarea de la pod, firma din Galati a primit din banii de la Guvern, adica tot din banii nostrii, pentru ca si bacauanii sunt contribuabili, 270,7 miliarde de lei vechi. Dupa toata tarasenia cu macaraua, administratia locala, in loc sa rezilieze contractul pentru incompetenta constructorului, a facut exact pe dos. Pe 7 septembrie, anul trecut, s-a incheiat un nou contract, sau mai exact o anexa la contract, prin care s-au mai alocat aproape 50 de miliarde de lei vechi pentru alucrari variante de circulatie cu pod metalic provizoriu”. Asa reiese din achizitiile publice pe 2007. Bineinteles ca metoda aleasa a fost anegocierea fara anunt”. Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, Arcada a mai primit, printr-o noua anexa, aproape 11 miliarde de lei vechi. Noua intelegere a fost parafata la 5 decembrie 2007. Podul de la Serbanesti nu este singura lucrare pe care firma galateana nu reuseste sa o faca profesionist. Este vorba despre podul din comuna Sanduleni, de pe drumul european E 574, lucrare atribuita de Administratia Drumuri Nationale. Aici, Arcada a subcontractat lucrarea firmei Conser Group din Onesti, din simplu motiv ca nu a avut destula forta ca sa se ocupe direct. Dar asta, bineinteles dupa ce a incasat banii. Tot de la buget. Pana in acest moment, Arcada se afla in grafic. Trebuie sa termine lucrarea pana pe 16.07.2008. Dar la modul in care lucrau muncitorii firmei subcontractoare, ne indoim de acest lucru. Unul suda, alti doi curatau senilele unui excavator, iar un altul se invartea de colo-colo. Cam aceeasi metoda de lucru pe care o aplica Arcada la Podul Serbanesti. In jurul orelor 14.00. Scris de Emilian Berceanu / Ionut Avram