Ungureni: Bărbat prins sub un mal de pământ
În cursul acestei seri, pompierii băcăuani au fost solicitați să intervină în comuna Ungureni, sat Botești, în urma unui apel primit în dispeceratul integrat ISU-SAJ, care anunța faptul că o persoană a fost prinsă sub un mal de pământ.
La locul solicitării, s-au deplasat de urgență două autospeciale de stingere cu apă și spumă, o descarcerare și containerul multirisc/ căutare-salvare.
Victima, un bărbat de aproximativ 50 de ani, a fost scoasă de forțele de intervenție, conștientă.
Aceasta a fost preluată de ambulanța SAJ, în vederea transportului la Unitatea Primiri Urgențe Bacău.
Bărbatul lucra la un iaz în momentul producerii accidentului.
Rupere de nori în Palanca: Pâraiele Cesăreni şi Paliştăneni ies din matcă și inundă 30 de gospodării – VIDEO
Prefectul Lucian Bogdănel a anunțat că o rupere de nori a avut loc în această după-amiază în Palanca, ducând la ieșirea din matcă a pâraielor Cesăreni și Paliştăneni. Inundațiile rezultate au afectat aproximativ 30 de gospodării, iar eforturile de intervenție sunt în desfășurare pentru a face față situației.
După evaluarea inițială a situației, prefectul Lucian Bogdănel s-a deplasat la Palanca alături de primarul Adrian Paliştan, col. Cătălin Galiță, prim-adjunctul ISUJ Bacău, și directorul ABA Siret, Relu Adam. Echipele de pompieri intervin deja cu 4 autospeciale și patru motopompe, iar efectivele de intervenție vor fi suplimentate în curând.
Misiunea acestora constă în deblocarea secțiunilor de scurgere a podurilor și podețelor, asigurarea curgerii apei și eliminarea materialului aluvionar din curți și dependințe. De asemenea, mâine dimineață, alți 60 de lucrători din structurile ce țin de Ministerul Afacerilor Interne vor interveni pentru degajarea zonei.
Până în prezent, nu au fost raportate victime sau persoane aflate în pericol imediat, cu excepția unei persoane în vârstă de 76 de ani care a necesitat evacuare și a fost pusă în siguranță.
Echipele de intervenție continuă să acționeze pentru gestionarea situației și reducerea pagubelor produse de inundații în Palanca. Autoritățile locale și cele centrale sunt mobilizate pentru a oferi sprijin și asistență comunității afectate de această calamitate naturală.
Sindicaliștii din Poliție dezvăluie ce e cu raziile-mamut din ultimele zile
Sindicatul Europol a dezvăluit că unele obiceiuri controversate din trecut continuă să se regăsească în Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Potrivit informațiilor furnizate de sindicat, secretarul de stat Bogdan Despescu a dat recent instrucțiuni de desfășurare a unor acțiuni de amploare în întreaga țară.
La comanda secretarului de stat, șefii din poliție au fost nevoiți să-și mobilizeze forțele pentru a livra rezultate care să-i mulțumească pe cei din conducere. Cu toate acestea, la o videoconferință desfășurată luni, ministrul Bogdan Despescu s-a arătat nemulțumit de cifrele raportate de unele inspectorate.
«Una dintre obiecțiile penibile invocate de Despescu l-a reprezentat ,,lipsa persoanelor amprentate”. (poate îi spune cineva și în ce condiții poate fi amprentată o persoană)», se arată într-un comunicat la sindicatului.
Panicându-se în fața reacției severe a secretarului de stat, unii șefi de inspectorate au recurs la presiuni și stiluri de comunicare nepotrivite atunci când au transmis nemulțumirile mai departe către subalterni.
În urma acestor presiuni, a devenit prioritară raportarea unor cifre cât mai mari, indiferent de impactul real asupra activității de rezolvare a dosarelor penale.
«În zilele care urmează dragi cetățeni, fiți cu băgare de seamă. E posibil să fiți întrebați de sănătate, poate chiar să fiți fericiții beneficiari ai unei vizite la poliție, să pătrundeți în laboratoarele criminalistice, pentru că, nu-i așa, partidul ne vrea tunși și amprentați», se arată în încheiere.
Umbrărescu, pe primul loc în topul constructorilor
Dorinel Umbrarescu domină clasamentul constructorilor din România în anul trecut.
Cele trei mari firme deținute de el, Spedition UMB, SA&PE Construct și Tehnostrade, au înregistrat împreună afaceri de 5,43 miliarde lei (1,1 miliarde de euro), într-o creștere de aproximativ 50% față de anul precedent, potrivit analizelor realizate de Economedia.
În același timp, cifra de afaceri a companiilor sale a depășit pragul de un miliard de euro în 2022, generând un profit de aproape 300 de milioane de lei.
Performanțele sale includ obținerea contractelor pentru 9 din cele 13 loturi ale Autostrăzii Moldova, precum și câștigarea unui al zecelea lot în 2023, și construirea secțiunii Margina – Holdea din Autostrada Lugoj – Deva (A1).
Conform sursei citate, în clasament urmează WEBUILD Spa MILANO SUCURSALA ROMANIA BUCURESTI, Porr Construct SRL, Construcții Erbașu si STRABAG SRL.
Bulibășeală generală în România Educată. Ping-pong cu listele de admitere
Ieri, la scurt timp după ce politicienii au lansat cu mult fast așa-zisa legislație „România Educată”, situația din teren s-a gândit să le dea o palmă după ceafă pentru a-i aduce la realitate.
De la publicarea rezultatelor Evaluării Naționale, procesul de admitere în liceu a fost însoțit de o serie de probleme și controverse. Ierarhia elevilor, un aspect crucial în procesul de repartizare computerizată, a fost afectată de o eroare de algoritm care a dus la confuzii și neîncredere în sistemul de evaluare.
Ieri, o listă cu ierarhia elevilor a fost publicată de Ministerul Educației, dar a fost rapid ștearsă după ce s-a descoperit că elevii nu erau ierarhizați în funcție de rezultatele obținute la Evaluarea Națională, așa cum era de așteptat, ci în funcție de mediile lor din gimnaziu.
Mai multe Inspectorate Școlare Județene, inclusiv cel din Bacău, au publicat liste judetene, susținând că acestea sunt corecte și oficiale. Cu toate acestea, fără niciun avertisment prealabil, listele au fost șterse ulterior, ceea ce a creat și mai multă confuzie și frustrare în rândul elevilor, părinților și profesorilor.
Într-un comunicat de presă, compania SIMAVI, responsabilă de publicarea ierarhiei elevilor pentru Admiterea la liceu 2023, a recunoscut că eroarea de algoritm a fost identificată și remediată rapid. Au prezentat scuze pentru incident și au asigurat opinia publică că distribuirea computerizată a candidaților nu va fi afectată în niciun fel. Comunicatul a subliniat că datele și notele elevilor înregistrate în sistem nu au fost afectate de eroarea tehnică.
Metodologia stabilite de Ministerul Educației prevede ca ierarhia elevilor să fie stabilită în ordinea descrescătoare a mediei de admitere, care este echivalentă cu media notelor obținute la Evaluarea Națională. Pentru elevii cu medii egale, criteriile de departajare prevăd că se va lua în considerare nota obținută la proba de Limba și Literatura Română în cadrul Evaluării Naționale, urmată de nota la proba de Matematică, și în cazul în care este necesar, nota la proba de Limba și Literatura Maternă. În ultimul rând, media de absolvire a claselor V-VIII este utilizată ca criteriu de departajare.
Aceste evenimente recente au ridicat întrebări cu privire la integritatea și transparența procesului de admitere la liceu și au adus în prim-plan necesitatea unor măsuri mai riguroase pentru a asigura că elevii sunt evaluați și repartizați corect, în funcție de meritele lor academice. Părinții și elevii așteaptă claritate și asigurări că astfel de erori nu se vor repeta în viitor și că procesul de admitere va fi echitabil pentru toți candidații.
Inundații la Palanca. 29 de gospodării, afectate
În urma manifestării fenomenelor meteorologice prognozate, până la această oră, pompierii băcăuani au intervenit pentru înlăturarea efectelor produse, la 29 de gospodării din satul Ciugheș, comuna Palanca.
Se acționează cu o autospecială de stingere, o autospecială de primă intervenție și comandă cu echipament specific, două autospeciale de primă intervenție și comandă, un microbuz și patru motopompe.
Se lucrează în cooperare cu SVSU Palanca, care acționează cu două buldoexcavatoare și cinci voluntari.
Nu sunt înregistrate victime. Pompierii au acționat pentru evacuarea unei persoane se sex feminin (76 de ani).
În acest moment se acționează pentru deblocarea secțiunilor de scurgere a podurilor şi podețelor şi asigurarea curgerii apei.
Menționăm că, Inspectoratul pentru Situații de Urgență “Mr. CONTANTIN ENE” al Județului Bacău a dispus măsurile necesare pentru gestionarea operativă a situațiilor de urgență care pot apărea.
Campanie împotriva apelurilor false sau abuzive la 112 – VIDEO
Campania implică organizarea unor activități preventive, ce au ca obiectiv principal creșterea gradului de conștientizare a publicului cu privire la importanța utilizării responsabile a numărului de urgență 112. Beneficiarii acestor activități sunt atât minori, cât și adulți, campania desfășurându-se până la finele lunii august.
Apelurile false/abuzive prin SNUAU 112 sunt de natură să aducă prejudicii foarte grave la nivelul societății și tulburări ale siguranței publice, atât prin natura și amploarea forțelor implicate în luarea măsurilor de investigare, identificare și contracarare, cât și prin stările de temere generate în rândul cetățenilor (atât cei direct afectați – minori, adulți aparținători, cât și populația generală, prin mediatizarea ridicată a cazurilor, de exemplu a cazurilor de alerte false cu dispozitive explozive).
Polițiștii au desfășurat în această săptămână astfel de activități de informare și prevenire, la școlile de vară organizate la Parohia Ortodoxă Ruși-Valea Mare, din comuna Roșiori și la Parohia Ortodoxă Luncani, din comuna Mărgineni. Activitățile au fost desfășurate în sistem integrat, la acestea participând atât polițiști din cadrul Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității, Biroul Siguranță Școlară, Serviciul Rutier, Postul de Poliție Rurală Roșiori, cât și reprezentanți ai partenerilor Inspctoratului de Poliție Județean Bacău: Agenția Națională Antidrog – Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog Bacău, Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane – Centrul Regional Bacău, Gruparea de Jandarmi Mobilă Bacău, Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Maior Constantin Ene” Bacău.
Polițiștii au abordat problema apelurilor false sau abuzive la 112 într-o manieră jucăușă, adaptată vârstei copiilor, astfel încât aceștia să înțeleagă care sunt situațiile în care este necesar să sune la numărul unic pentru urgențe, dar și care sunt consecințele în cazul în care apelează acest serviciu în contexte care nu reprezintă urgențe reale. Cei mici au dat exemple de circumstanțe în care numărul unic pentru urgențe poate fi apelat și au primit de la polițiști fișe de lucru și recomandări.
Polițiștii reamintesc tuturor cetățenilor:
Alertarea falsă a autorităților se pedepsește cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 de lei sau prestarea de 200-400 de ore de activități în folosul comunității;
Apelarea abuzivă a numărului unic de urgențe poate fi sancționată cu amendă între 1.000 și 2.000 de lei sau cu până la 200 de ore de muncă în folosul comunității;
Apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor!
Atenție, transport agabaritic pe DN2 si pe Centura Bacăului!
În perioada 05.07.2023 – 07.07.2023 se vor desfășura un transport cu depășiri agabaritice pe traseul:
Constanța Port – A4 – DN2A – Giurgeni – DN2A – Țăndărei – DN2A – Slobozia – DN2A – Urziceni – DN2 – Buzău – DN2 – A7 – DN2 – Roman – DN28 – Centura Iași – DN28 – DN24B – Albița PTF.
Vehiculul transportă o structură metalică.
Lățimea maximă a vehiculului este 3,5 m, viteza de deplasare urmând a fi adaptată condițiilor de trafic. Menționăm că în conformitate OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice viteza maximă de deplasare a vehiculelor cu depășiri este de 70 km/oră.
Etapele de desfășurare ale transporturilor sunt stabilite de poliția rutieră. Vehiculele vor fi însoțite de autovehicule autorizate și de echipaje ale poliției rutiere. Transporturile nu se vor desfășura în perioadele și pe sectoarele de drum pe care sunt semnalate fenomene meteorologice periculoase, prin codurile galben, portocaliu sau roșu.
Cod portocaliu hidro: Riscul de scurgeri și inundații locale în zonele montane
Agenția Națională de Meteorologie a emis o avertizare de cod portocaliu hidro pentru zona montană, valabilă începând de astăzi, 5 iulie, ora 15:10, până la miezul nopții. Această avertizare vizează potențiale scurgeri importante pe versanți, torenți, pâraie și viituri rapide pe râurile mici, cu posibile efecte severe de inundatii locale și creșteri semnificative ale debitelor și nivelurilor de apă.
Zonele afectate de acest cod portocaliu hidro includ bazinele hidrografice ale râurilor Trotuș – bazin amonte S.H. Ghimeș-Făget și afluenții aferenți sectorului amonte S.H. Ghimeș-Făget, precum și sectorul aval S.H. Târgu Ocna. Autoritățile locale și populația din aceste zone sunt sfătuite să fie extrem de vigilenți și să ia măsuri de precauție.
Conform prognozelor meteorologice, se așteaptă o cantitate semnificativă de precipitații în această perioadă, iar combinată cu relieful montan, există riscul crescut de scurgeri de apă și inundații locale. Debitul râurilor mici se va intensifica rapid, iar nivelurile de apă pot depăși cotele de inundație.
Recomandăm cetățenilor să evite deplasările în zonele cu risc crescut și să se informeze constant prin canalele oficiale de comunicare despre evoluția situației.
Codul portocaliu hidro reprezintă un avertisment serios, iar toți cei afectați trebuie să fie precauți și să respecte indicațiile autorităților pentru a-și proteja viața și proprietățile.
Pentru informații actualizate și instrucțiuni suplimentare, vă rugăm să urmăriți comunicatele oficiale emise de autorități și să rămâneți în siguranță.
Moineștiul se pregătește să instaleze un sistem modern de monitorizare video a traficului
Municipiul Moinești își pregătește infrastructura pentru un sistem avansat de monitorizare video a traficului, în cadrul proiectului de instalare a unui Centru de Control modern.
În zona centrală a municipiului vor fi amplasate 67 de camere video de supraveghere, montate pe stâlpi cu o înălțime de 6 metri, pe o distanță de aproximativ 4,75 kilometri de fibră optică. Aceste camere vor fi mobile, asigurând o acoperire eficientă și flexibilitate în monitorizarea traficului. În plus, pentru a optimiza securitatea și monitorizarea în anumite zone cheie, alte 24 de camere video vor fi instalate în zonele străzilor George Coșbuc, Căpitan Zăgănescu și Mihai Eminescu, cu toate instalațiile necesare.
Centrul de Control al traficului se va afla în sediul primăriei și va funcționa în regim permanent. Acesta va fi echipat cu camere performante de înaltă rezoluție 4K, care vor asigura imagini de calitate superioară. Caracteristica de zoom optic al acestor camere va permite o selecție excelentă a gradului de detaliu, facilitând astfel monitorizarea eficientă a situațiilor de trafic complexe. Sistemul de monitorizare va fi integrat și complementar cu sistemul existent, având posibilitatea de extindere în viitor, în funcție de necesități și cerințele impuse de evoluția traficului.
Primarul municipiului Moinești, Valentin Vieru, a subliniat importanța acestui proiect și beneficiile pe care le va aduce comunității. „Centrul de Control va reprezenta o soluție modernă și eficientă pentru gestionarea traficului urban. Camerele video de înaltă performanță și rezoluție vor asigura o monitorizare precisă și detaliată a tuturor aspectelor legate de trafic. Sistemul va fi flexibil și ușor de extins, pentru a răspunde nevoilor în continuă schimbare ale orașului nostru”, a declarat primarul Vieru.
Au început lucrările de refacere a grătarelor și vanelor de siguranță la Barajul Poiana Uzului
Administrația Bazinală de Apă Siret a demarat astăzi lucrările de refacere a grătarelor și vanelor de siguranță la două din cele 3 goliri de fund ale Barajului Poiana Uzului din județul Bacău. Aceste măsuri sunt luate pentru a asigura funcționarea în siguranță a barajului și pentru a preveni riscurile majore asociate cu defecțiunile la sistemele de control al debitelor de apă în timpul viiturilor.
Barajul Poiana Uzului este prevăzut cu 3 goliri de fund, care sunt dotate cu grătare metalice pentru reținerea plutitorilor și cu câte 2 vane fluture pe fiecare golire de fund. Prima golire de fund a fost reabilitată în perioada 2018-2019, iar acum se desfășoară lucrările de reabilitare și la celelalte două goliri. Aceste lucrări sunt deosebit de complexe și necesită intervenția scafandrilor, care lucrează în condiții dificile, la o adâncime de peste 30 de metri, în apă cu vizibilitate zero și cu temperaturi scăzute.
Pentru a permite desfășurarea operațiunilor, nivelul apei în acumularea Poiana Uzului a trebuit redus, asigurând totodată furnizarea apei către populație, deoarece lacul reprezintă principala sursă de alimentare cu apă pentru județul Bacău. Această măsură a fost luată pentru a minimiza impactul asupra comunității locale în timpul lucrărilor de reabilitare.
Directorul ABA Siret, Relu Adam, a subliniat importanța lucrărilor în ceea ce privește funcționarea în siguranță a barajului. Defecțiunile la grătarele golirilor de fund pot duce la blocarea acestora și, implicit, la imposibilitatea tranzitării în siguranță a debitelor mari de apă în timpul viiturilor. Întârzierea lucrărilor ar pune în pericol atât barajul, cât și populația, expunându-le unor riscuri majore.
Pe lângă riscul de blocare a golirii de fund în poziția deschisă, care ar duce la golirea necontrolată a lacului de acumulare și la lipsa de apă potabilă pentru populație, există și pericolul blocării vanelor, ceea ce ar putea duce la defecțiuni ale conductelor și ar putea provoca accidente în corpul barajului.
Reabilitarea grătarelor și vanelor de siguranță reprezintă o măsură esențială pentru asigurarea siguranței și stabilității barajului Poiana Uzului. Aceste lucrări complexe demonstrează angajamentul Administrației Bazinale de Apă Siret de a proteja comunitatea și mediul înconjurător prin menținerea infrastructurii hidrotehnice în stare optimă de funcționare.
Instabilitate atmosferică accentuată și disconfort termic
Județul Bacău se va confrunta cu o situație meteorologică dificilă în următoarele zile, întrucât Codurile Galben și Portocaliu anunță fenomene extreme. În acest context, populația este expusă riscului de instabilitate atmosferică accentuată și un disconfort termic ridicat.
Potrivit unui mesajul emis de Administrația Națională de Meteorologie, intervalul de timp cuprins între 5 iulie, ora 12:00, și 6 iulie, ora 02:00, va fi caracterizat de perioade cu instabilitate atmosferică accentuată în județul Bacău. Această instabilitate se va manifesta prin averse, descărcări electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului, vijelii și grindină. Cantitățile de apă vor fi semnificative în intervale scurte de timp, variind între 20 și 25 de litri pe metru pătrat, iar izolat pot depăși 40 de litri pe metru pătrat.
Codul Portocaliu emis pentru aceeași perioadă, între orele 14:00 și 23:00, avertizează asupra fenomenelor extreme în zona de munte a județului Bacău. Aici se vor înregistra averse torențiale, descărcări electrice, vijelii și grindină de medii dimensiuni. Cantitățile de apă vor fi semnificative, atingând în intervale scurte de timp între 30 și 40 de litri pe metru pătrat, iar izolat pot depăși chiar 50 și 70 de litri pe metru pătrat.
În plus, conform unui alt mesaj, disconfortul termic va fi ridicat în cea mai mare parte a regiunii, inclusiv în județul Bacău. Indicele temperatura-umezeală (ITU) va atinge și local va depăși pragul critic de 80 de unități, ceea ce va genera o senzație de caniculă. Jumătatea de sud a Moldovei va fi cea mai afectată, cu temperaturi maxime cuprinse în general între 34 și 36 de grade Celsius.
Această combinație a fenomenelor meteorologice severe și a disconfortului termic ridicat poate avea un impact negativ asupra stării de spirit a populației din județul Bacău.
Recomandăm să urmăriți cu atenție informațiile actualizate emise de autoritățile competente și să luați măsuri adecvate de protecție. Evitați deplasările în zonele expuse riscului, feriți-vă de descărcările electrice, evitați spațiile deschise și asigurați-vă că aveți la îndemână provizii și resurse necesare pentru a face față situațiilor de urgență. De asemenea, acordați atenție specială protecției împotriva căldurii excesive și asigurați-vă că vă hidratați corespunzător.
Cum ne apăram de temperaturile ridicate? Sfaturile DSP Bacău
Având în vedere avertizările meteorologice care anunţă temperaturi ridicate în următoarea perioadă, DSP transmite o serie de informaţii privind prevenirea efectelor negative ale temperaturilor ridicate asupra stării de sănătate a populaţiei generale, şi, în mod special, a categoriilor vulnerabile: copii, bătrâni, gravide, dar şi cei cu afecţiuni cronice cardio-vasculare şi pulmonare.
În perioadele cât se înregistrează temperaturi ridicate, organismul uman poate suferi o serie de modificări negative, precum:
- tulburări de ritm cardiac ,
- creşterea riscului apariţiei infarctului de miocard și a accidentelor vasculare cerebrale,
- şoc caloric (manifestat prin: febră, tegumente uscate, pierderea cunoştinţei),
- şoc hipovolemic (manifestat prin: tegumente reci şi palide, tensiune arterială scăzută),
- crampe musculare la nivelul membrelor,
- insomnii neobişnuite ce pot conduce la nervozitate şi oboseală,
- dermatită actinică (apariţia pe piele a unei iritaţii datorată expunerii la soare şi excesului de transpiraţie),
- stare de disconfort general.
Pentru evitarea apariţiei acestor efecte negative ale temeperaturilor ridicate asupra sănătăţii oamenilor recomandăm:
- evitarea expunerii la soare, în special între orele 11 – 17 şi protejarea pielii cu creme cu factori de protecţie, deoarece există riscul apariției arsurilor solare sau a insolației;
- consumarea de lichide suficiente (2-3 litri/zi) pentru a evita deshidratarea, fără a se aştepta instalarea senzaţiei de sete, de preferat apă minerală deoarece prin transpiraţie se pierd şi săruri minerale;
- evitarea alimentelor grase şi condimentate sau a celor ușor perisabile, precum şi a consumului de alcool şi cafea, acestea favorizând eliminarea lichidelor din organism;
- evitarea consumului de alimente de la comercianţii stradali sau din magazinele care nu dispun de instalaţii frigorifice funcţionale pentru păstrarea alimentelor;
- evitarea plimbărilor şi a mersului la cumpărături în orele pranzului;
- purtarea de îmbrăcăminte lejeră, de culori deschise şi din fibre naturale şi protejarea ochilor cu ochelari de soare și a capului cu pălărie;
- sugarii sau copiii mici nu vor fi scoşi din locuinţe în orele de pranzului, ci înafara acestei perioade şi numai îmbrăcaţi lejer, cu pălăriuțe sau şepci pe cap. De asemenea se va păstra sistemul de alimentaţie avut, fără a încerca introducerea de alimente noi în această perioadă și bineînțeles realizarea unei hidratări corespunzătoare. La cel mai mic semn de suferinţă a copilului sau sugarului, se recomandă adresarea de urgenţă la medicul de familie;
- să nu se lase copiii sau animalele de companie în interiorul maşinii când se merge la cumpărături, întrucât există pericolul decesului prin deshidratare;
- păstrarea ferestrelor locuinţei închise pe timpul zilei şi protejarea ferestrelor cu draperii în zonele expuse soarelui;
- dotarea pe cât posibil a locuințelor cu sisteme de ventilaţie şi aer condiţionat;
- evitarea scăldatului în locuri neamenajate (râuri, lacuri, iazuri, etc.) deoarece există riscul de înec, dar şi de contactare a unor afecţiuni (leptospiroză, meningită, boli de piele, etc.), recomandare valabilă atât pentru copii cât şi pentru adulţi;
- persoanele care suferă de afecţiuni cronice să respecte cu stricteţe tratamentul prescris şi să se prezinte de urgenţă la medic pentru adaptarea schemei terapeutice ori de câte ori este nevoie;
- atenţie sporită la comportamentul animalelor şi insectelor care datorită temperaturior ridicate, pot deveni agresive;
- în cazul apariţiei insolaţiei, manifestată prin dureri de cap, ameţeli, frisoane, greaţă, congestia feţei, este necesar ca persoana în cauză să se aşeze imediat la umbră, să-şi stropească faţa cu apă rece şi să-şi facă ventilaţie câteva minute. În cazul în care nu-și revine, aceasta se va adresa Serviciului de Ambulanță sau celei mai apropiate unităţi medicale !
Ierarhia de admitere la liceu a fost retrasă pentru că mediile elevilor erau ordonate greșit
Președintele Consiliului Național de Conducere al AUR, Claudiu Târziu, solicită demisia ministrului Educației Ligia Deca, după ce, marți seara, ierarhia de admitere la liceu a fost publicată greșit, creând un haos general. Mediile elevilor erau ordonate după media de absolvire a gimnaziului și nu după notele de la română și matematică, criteriile principale de departajare.
„Mii de elevi, părinți și profesori au rămas înmărmuriți după o asemenea dovadă de crasă incompetență din partea Ministerului Educației, care a venit, culmea, în timp ce la Palatul Cotroceni se țineau discursuri triumfaliste cu un fast inutil despre noile Legi ale Educaţiei. Ligia Deca trebuie să răspundă pentru această harababură și să-și depună mandatul, dar nu înainte de a prezenta public scuze celor pe care i-a afectat. „România Educată” a eșuat încă o dată”, a subliniat Claudiu Târziu.
Ministerul Educației a publicat pe site-ul admitere.edu.ro ierarhia la nivel judeţean a absolvenţilor claselor a VIII-a care au susținut Evaluarea Națională 2023 și vor să se înscrie la liceu. După ce mai mulţi părinţi şi elevi au sesizat că ierarhia este greşită pentru că nu s-a respectat ordinea criteriilor de departajare, Ministerul Educaţiei a decis să retragă documentul.
ISJ Bacău a anunțat că pe site-ul propriu ierarhia publicată este cea corectă. Apoi, le-a șters fără nici un avertisment.
O profesoară care impune reguli de comportament și cere elevilor să învețe e o „profesoară rea”?
„Sunt profesoară de biologie și dirigintă. Sunt conștientă de eticheta pe care o am de mulți ani ai carierei mele didactice, de profesoară ,,rea”. Mi-o asum cu multă căldură! Principalul beneficiu este faptul că pun capul pe pernă liniștită și împăcată seară de seară că eu chiar îmi fac datoria”, spune profesoara Anișoara Dobre într-un articol publicat de educatiaprinlectura.ro.
Cu toate că elevii și părinții lor nu își dau întotdeauna seama, Anișoara Dobre consideră că le face un mare bine pe termen scurt și lung.
Încă de la prima zi a clasei a V-a, profesoara Dobre a impus reguli clare și avertizat elevii că nu sunt tolerate hainele indecente, machiajul excesiv, părul în culori extravagante sau unghiile lungi în timpul orelor de curs. Deși nu toți elevii au respectat aceste reguli, profesoara Dobre a acționat prompt, înregistrând abaterile disciplinare și chemând părinții la școală până când aceștia și-au dat seama că nu au câștig de cauză. Astfel, în prezent, toți elevii se prezintă decent la ore, demonstrând că este posibilă o conduită adecvată.
Un alt aspect asupra căruia profesoara Dobre nu face concesii este absența nejustificată sau întârzierea excesivă la ore. Ea nu tolerează nicio formă de chiul sau lipsă de respect față de timpul de învățare. A insistat ca elevii să fie prezenți la timp și să își respecte angajamentul față de procesul de învățare.
Profesoara Dobre a fost confruntată cu presiuni din partea unor părinți care doreau să obțină note mai mari pentru copiii lor. Cu toate acestea, ea a rămas fermă, acordând note în funcție de capacitatea fiecărui elev și cunoștințele demonstrate în ziua respectivă. Deși a fost adesea criticată și catalogată drept „nebună”, profesoara Dobre consideră că a rămas consecventă principiilor sale.
Un aspect remarcabil al profesorului Dobre este refuzul acceptării cadourilor, cu excepția celor simbolice. Ea nu dorește să se simtă obligată să facă favoruri sau să modifice notele în urma unor gesturi de genul acesta. Experiența ei în învățământ i-a arătat că astfel de gesturi pot afecta obiectivitatea și integritatea procesului de evaluare.
Atunci când părinții se interesează de performanța copiilor lor, profesoara Dobre se asigură că le comunică adevărul în față, fără menajamente sau alterări. Deși uneori adevărul poate supăra, profesoara consideră că este important să identifice punctele slabe și nivelul real al fiecărui elev pentru a ști unde trebuie să se concentreze în procesul de învățare.
După ani de muncă în educație, profesoara Anișoara Dobre trage linie și concluzionează că a procedat corect. Deși părinții pot înțelege mai greu importanța unei profesori „rele” precum ea, elevii, pe măsură ce cresc, își exprimă recunoștința și iubirea față de aceasta. Profesoara Dobre primește cu bucurie astfel de gesturi și mărturisiri de dragoste din partea foștilor ei elevi.
Termen „strâns” pentru despăgubirile de secetă
Mii de fermieri in aproape tot județul ar urma să fie despăgubiți de stat în urma daunelor provocate de seceta de anul trecut. De data asta, ajutorul de stat se acordă pentru culturile de primăvară afectate de secetă în procent de peste 30% până la 100%. Agricultorii vor primi doar o treime din suma la hectar promisă inițial de stat.
După o lungă așteptare și tergiversări nejustificate, fermierii băcăuani vor primi o brumă de bani în contul despăgubirilor acordate de stat ca urmare a pierderilor provocate de secetă, anul trecut. De data asta este vorba despre culturile de primăvară (grosul suprafețelor calamitate), după ce anul trecut, statul luase în calcul doar culturile de toamnă „arse” de secetă.
335 lei/ha, în loc de 1.000 de lei, promise inițial
Fermierii din județul Bacău ar urma să încaseze 335 de lei la hectar, sumă care se va acorda, însă, doar în cazul culturilor calamitate în procent de 100 la sută. În restul situațiilor, cunatumul despăgubirilor se va reduce procentual, în funcție de gradul de calamitare a culturii. De reținut că agricultorii vor avea doar trei săptămâni la dospoziție pentru a cere de la stat despăgubirile care li se cuvin. Documentele se depun, până la 20 iulie 2023, la sediul Direcției pentru Agricultură Județeană (DAJ) Bacău. „În județul Bacău, au fost afectați 2.725 de fermieri, din 67 de localități, cu o suprafață de 33.209 hectare, din care 22.115 de hectare erau cu porumb, 10.719 hectare, cu floarea soarelui, 48 hectare, cu mazăre și 327 hectare, cu soia. Ajutorul de stat sub formă de grant unitar este în cuantum maxim de 335 lei/ha, aferent unui grad de calamitare de 100%, care este prevăzut în procesul-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile de porumb, floarea-soarelui, soia sau măzare”, ne-a transmis Adrian Solomon, directorul executiv la DAJ Bacău. Inițial, guvernanții au promis că vor plăti 1.000 de lei pentru fiecare hectar calamitat integral din cauza secetei. Până să ajungă să fie publicat normativul prin care se acordă aceste despăgubiri, suma s-a diminuat la … 335 de lei/hectar.
Cine sunt cei îndreptățiți să ceară despăgubiri
Beneficiarii sunt atât producătorii agricoli persoane fizice, cât și persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderi familiale, precum și producătorii agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare. Atenție, întrucât vor putea primi aceste sume fermierii care deţin un proces-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 30 noiembrie 2022 inclusiv. În plus, aceștia trebuie să fie înregistraţi în evidenţele Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) cu cererea unică de plată 2022, din care se pot identifica culturile înfiinţate în primăvara anului 2022, respectiv porumb şi/sau floarea-soarelui şi/sau soia şi/sau mazăre, precum şi suprafeţele de teren declarate aferente acestor culturi. Solicitanții despăgubirilor nu trebuie să fie în dificultate, cu excepția celor a căror dificultate este cauzată de seceta pedologică, dovedită prin consemnarea în procesele verbale a procentelor de calamitare, în procentele amintite.
Ce conține dosarul
Cererea de despăgubire va fi însoţită copia procesului-verbal de constatare şi evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 30 noiembrie 2022 inclusiv, și copia documentelor de identificare a coordonatelor bancare, precum instituţia de credit, codul IBAN, pentru efectuarea viramentelor. Aceste acte, în copie, trebuie semnate de cei care solicită ajutorul, având, totodată, scrisă pe ele sintagma „conform cu originalul“. Anul trecut, pentru culturile de toamnă, respectiv grâu, orz sau rapiță, fermierii din Bacău au primit despăgubiri de secetă, în valoare de 20 de milioane de lei. Inițial, fermierii din județul au declarat 9.000 de hectare afectate de secetă, suprafață redusă, ulterior, în urma verificărilor din teren, la doar 5.353 de hectare, compromise integral. Suma maximă, plătită de stat a fost de 1.500 de lei pe hectar.
Lucrări de înlocuire a îmbrăcămintei asfaltice la podul de pe DN 12A, km 101+200, Tg. Ocna
În localitatea Tg. Ocna, județul Bacău, au fost demarate lucrările de înlocuire a îmbrăcămintei asfaltice de pe podul aflat pe DN 12A, km 101+200.
Podul de pe DN 12A, situat în interiorul localității Tg. Ocna, reprezintă un important punct de trecere pentru traficul rutier, conectând zonele adiacente și facilitând accesul către alte localități. În vederea asigurării siguranței și confortului participanților la trafic, autoritățile au decis să efectueze lucrări de înlocuire a îmbrăcămintei asfaltice.
Această primă etapă a lucrărilor reprezintă pregătirea podului pentru înlocuirea dispozitivelor de acoperire a rosturilor de dilatație, o măsură esențială pentru asigurarea stabilității structurale și durabilității podului pe termen lung. Înlocuirea dispozitivelor de acoperire a rosturilor de dilatație va avea loc în etapele următoare ale proiectului.
Pe durata acestor lucrări, se impune atenție sporită în trafic pentru a asigura siguranța participanților la trafic. Autoritățile recomandă conducătorilor auto să reducă viteza de deplasare în zonă, să respecte semnalizările rutiere temporare și să se conformeze indicațiilor poliției rutiere. Este important ca șoferii să fie atenți la schimbările temporare de configurație a traficului și să acorde prioritate lucrărilor desfășurate.
Lucrările sunt programate să se desfășoare într-un timp cât mai scurt posibil, în vederea minimizării disconfortului pentru participanții la trafic.
Reamintim participanților la trafic să respecte indicațiile autorităților și să manifeste înțelegere și răbdare în această perioadă. Siguranța rutieră reprezintă o prioritate, iar lucrările de modernizare sunt necesare pentru a asigura infrastructura rutieră adecvată și sigură pentru toți
O tânără din Tg Ocna are nevoie de ajutor!
Dacă pentru liceenii de vârsta ei a început vacanța de vară, pentru Luciana Gabriela este o perioadă în care duce o luptă grea cu o afecțiune medicală gravă.
Luciana Gabriela are 17 ani și este din Târgu-Ocna, nu are nevoie de altceva decât de susținerea semenilor, care o pot ajuta să se însănătoșească. Din păcate, situația financiară precară a familiei nu îi permite să facă tratamentul săptămânal la Spitalul de Copii ,,Sfânta Maria” din Iași, care ii poate oferi o șansă la viață.
Strigătul ei de ajutor a ajuns și la urechile jandarmilor băcăuani, care i-au întins o mână de ajutor și o vor sprijini în continuare, prin donațiile făcute.
„Fetița mea, Luciana Gabriela, din anul 2020 se simțea foarte rău, voma, nu mânca, dormea mult.
A stat internată la spitalul din Onești, la pediatrie, timp de 3 luni, după care ne-a trimis la Iași, la spitalul de copii „Sfânta Maria”, unde am aflat că suferă de cancer.
Nu pot să mă descurc singură, soţul mi-a murit în urmă cu 3 ani, am destule datorii fiindcă mergem la Iași, la tratament, câte o săptămână, o dată la două săptămâni. Eu nu lucrez, fetița are pensie de urmaș cu fratele ei de 13 ani, dar acești bani nu ne ajung nici de mâncare.
În fiecare săptămână ne trebuie 10 milioane de lei vechi pentru deplasarea la Iași și pentru tratament.
Iar dacă tratamentul nu dă rezultat, trebuie să ajungem în Turcia sau la Viena. Nu avem însă cu ce bani, am făcut împrumuturi pentru a avea bani să merg cu ea la Iași la chimioterapie, dar să merg în Turcia sau la Viena, cu 2.000 de lei pe lună, nu se poate.
Vreau să-mi salvez fetița, bunul Dumnezeu știe cum am crescut-o până la 17 ani, fără tată în ultimii ani, plus că mai am un băiat cu handicap. Numai sufletul meu știe cât trag, și eu sunt bolnavă cu inima, vă rog să mă ajutați să pot merge cu fetița sa o salvez”, este apelul disperat al mamei.
Cei care doresc să o sprijine pe Luciana Gabriela o pot face în următoarele conturi:
Cont: RO07BTRLRONCRT0CI4967401 – cont de RON
Titular cont: Bănicioară Luciana Gabriela
Cont: RO74RNCB0031013856200003 – cont de EURO
Titular cont: Popescu Maria
Fără dosar cu șină în instituțiile publice
Marți, 4 iulie 2023, a intrat în vigoare Legea nr. 9/2023, care aduce schimbări semnificative în vederea simplificării birocrației în instituțiile publice și administrația publică locală și centrală. Prefectul Lucian Bogdănel a făcut declarații în acest sens, prezentând principalele obligații și interdicții impuse de această lege.
În ceea ce privește obligațiile instituțiilor publice, acestea includ următoarele:
- Cererile vor fi puse la dispoziția publicului în format electronic, facilitând astfel accesul rapid și simplu la informații.
- Copia cărții de identitate se va putea accepta prin email, eliminând necesitatea de a furniza copii fizice.
- Se va permite fotocopierea gratuită a documentelor din dosar, cu excepția celor care provin de la instituțiile centrale.
- Procesele și procedurile vor fi informatizate, astfel încât să se reducă timpul și resursele necesare pentru îndeplinirea formalităților.
- Formularele vor specifica durata estimată pentru completarea lor și motivul colectării informațiilor.
- Vor fi oferite metode alternative de plată pentru serviciile publice contra cost, inclusiv plata cu cardul sau prin alte sisteme de plată.
- Comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice se va realiza în principal prin mijloace electronice, atunci când beneficiarul furnizează o adresă de poștă electronică și este de acord cu aceasta.
- Seturile de date de interes public vor fi publicate pe portalul www.data.gov.ro, asigurându-se transparența și accesul la informații relevante pentru cetățeni.
În ceea ce privește interdicțiile, se renunță la următoarele solicitări către populație:
- Nu se vor mai solicita copii legalizate de pe documente, ci acestea vor fi semnate pentru conformitate de către funcționarul care le primește.
- Nu se vor mai solicita copii de pe avize sau alte documente emise de alte instituții publice sau organe de specialitate ale administrației publice.
- Nu se vor mai solicita dosare, dosare cu șină sau alte articole de birotică sau papetărie.
Aceste schimbări legislative au ca scop simplificarea relației între cetățeni și instituțiile publice, reducerea birocrației și îmbunătățirea eficienței serviciilor publice.