luni, 2 iunie 2025
Acasă Blog Pagina 1383

Mii de băcăuani și-au schimbat electrocasnicele la preț subvenționat

    Aproape 2.000 de aparate de uz casnic au fost cumpărate de băcăuani, în programul „Rabla pentru Electrocasnice”. Cele mai multe au fost frigiderele și congelatoarele, dar și televizoarele și laptopurile. Cu voucherele obținute de la stat, s-ar fi putut cumpăra aproape 4.000 de aparate și dispozitive noi.

    Programul „Rabla pentru Electrocasnice”, recent încheiat, a reușit să atragă mii de băcăuani interesați să-și schimbe vechile aparate din bucătărie sau alte dispozitive de uz casnic. Astfel, potrivit Administrației Fondului pentru Mediu (AFM), numai în prima etapă dedicată achiziției de frigidere/lăzi frigorifice/congelatoare/mașini de spălat rufe, la nivelul județului Bacău, au fost generate 1.521 de vouchere, dintre care au fost utilizate doar 864 la cumpărarea de aparate noi. În a doua etapă de selecție a voucherelor (televizoare, laptopuri, tablete), băcăuanii au solicitat și primit alte 1.526 de tichete valorice pe cera le puteau folosi în scopul reducerii prețului de achziție din magazine. Ca și la etapa precedentă, doar 882 de vouchere au fost folosite efectiv pentru cumpărarea de dispozitive noi. În fine, etapa a treia în care puteau fi cumpărate aparate de aer condiționat, uscătoare de rufe sau aspiratoare, au fost înregistrate 909 cereri pentru generarea de vouchere. Din păcate, doar 182 au fost utilizate până la urmă pentru achiziționarea la preț redus de astfel de electrocasnice.

    Nici jumătate dintre vouchere nu au fost folosite

    În concluzie, băcăuanii din tot județul au cerut și primit 3.956 de vouchere, dintre care au folosit efectiv pentru cupărarea de electrocasnice noi…doar 1.928 de cupoane valorice. Voucherele acordate au avut o valoare cuprinsă între 300 și 500 de lei. Finanțarea oferită prin intermediul programului nu putea depăși 50 la sută din valoarea echipamentelor comercializate prin program. O estimare indică faptul că băcăuanii au beneficiat de un sprijin de peste 771.000 de lei pentru cumpărarea de aparate noi, deși voucherele solicitate depășeau 1,5 milioane de lei. Voucherele puteau fi folosite fie în magazinele fizice, prezentat pe un dispozitiv mobil sau imprimat, fie în magazinele on-line, prin utilizarea codului voucherului în formularul de comandă din site-ul comerciantului.

    Explicații posibile

    Rezultatele destul de slabe, la nivel de județ, pot avea mai multe explicații. Astfel, este posibil ca unii băcăuani să se fi răzgândit, nemulțumiți fiind de prețurile vizibil mai mari afișate de unii comercianți, în comparație cu alte perioade din an. „Nu i-am înțeles de ce s-au îngrămădit oamenii să cumpere electrocasnice în programul ăsta, când puteau să le ia mai ieftin în cadrul promoțiilor noastre lunare”, am aflat de la un angajat al unui cunoscut lanț de magazine de profil. O altă explicație ar putea fi și sancțiunile anunțate de autorități în cazul celor care ar fi făcut speculă cu astfel de tichete valorice. Reamintim că, la debutul Programului, pe internet, apăruseră numeroase anunțuri în care deținătorii de vouchere „Rabla pentru Electrocasnice” încercau să le vândă la jumătate de preț celor care nu au apucat să le ceară de la Administrația Fondului pentru Mediu. De precizat că, în prima etapă (până pe 21 mai), băcăuanii interesați de acest program trebuia să urce pe site-ul AFM, copii după actele de identitate și o declarație pe propria răspundere pusă la dispizție de autoritatea de mediu. Abia ulterior tichetele valorice puteau fi folosite la cumpărarea de electrocasnice.

    Începe Raliul Moldovei Bacău!

    Startul festiv al competiției care contează și în calendarul internațional FIA va avea loc vineri, la ora 20.30, în Piața Tricolorului, iar sâmbătă și duminică sunt programate cele 13 probe speciale de concurs. Finișul se va consuma pe circuitul de karting „Speed Park”, odată cu Superspeciala de la ora 16.13

    Mult a fost, puțin mai e! Puțin mai e până când cea de-a 11-a ediție a Raliului Moldovei Bacău powered by Dedeman Automobile va porni la drum. Startul festiv al competiției organizate de ACS Rally Spirit și derulate sub egida Federației Române de Aumobilism Sportiv va avea loc în această seară, de la ora 20.30, în Piața Tricolorului. Sâmbătă și duminică sunt programate probele care vor desemna câștigătorii celei de-a șasea etape din Campionatul Național de Raliuri Betano, Campionatul Național de Rally 2 Betano și Campionatul Național de Raliuri pentru Vehicule Istorice Betano. Mai mult, anul acesta, Raliul Moldovei Bacău este singura etapă românească în calendarul Campionatului European Rally Trophy- Balkan Rally Trophy. Ca atare, și interesul piloților este unul pe măsură. La startul Raliului Moldovei Bacău 2021 s-au înscris 80 de echipaje.

    Nu lipsește câștigătorul ediției aniversare, din 2020, Dan Gârtofan, după cum nu lipsesc nici piloții strâini. Astfel, la start se vor regăsi 12 echipaje din străinătate, dintre care îl amintim pe cel condus de liderul momentului în Campionatul Balkan ERT, turcul Mustafa Cakal, dar și pe cel al campionului Balkan ERT de acum două sezoane, bulgarul Miroslav Annghelov. Alături de ei vor concura italianul Stefano Marrini, suedezul Adam Westlund și opt francezi ce se vor duela în Cupa Dacia. Aflat, ca și în precedentele ediții ale Raliului Moldovei Bacău powered by Dedeman Automobile, în dublă ipostază, de organizator și pilot, Adrian Răspopa va concura pe un model Skoda Fabia R5 și-l va avea drept copilot pe Cosmin Diacu.

    „Suntem foarte concentrați pentru că ne dorim un rezultat bun, mai ales că challenge-ul în acest an este cu atât mai mare datorită concurenților străini de top care și-au anunțat prezența. Ultima ocazie pe care am avut-o să mă duelez cu concurenți străini la acest nivel a fost în urmă cu câțiva ani, la Raliul Sibiului, când concuram la volanul unui model Citroen DS R3. Îmi doresc să fim inspirați în alegerea pneurilor și sper ca șansa să fie de partea noastră după ce anul trecut doar patru secunde ne-au despărțit de victorie”, a declarat Adi Răspopa, care continuă să fie ambasador în motorsport al proiectului de infrastructură rutieră Autostrada Brașov- Bacău A13. Răspopa a lansat și o invitație către publicul spectator din județ:

    „Îi aștept pe toți iubitorii de motorsport lângă noi deoarece avem nevoie de sprijinul lor. De asemenea, îi anunț că vom avea un start festiv deosebit, cu participarea unei formații de elicoptere din cadrul Bazei 95 Aeriană «Erou Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu» precum și un salt cu parașuta, cu un drapel de 120 metri patrați, efectuat de deținătorul recordului la salt cu parașuta cu cel mai mare drapel”.

    Anul acesta, Raliul Moldovei Bacău powered by Dedeman Automobile își va păstra formatul de la ediția aniversară din 2020, cu un total de 120,36 km împărțiți în 13 probe speciale. Dintre cele 13 probe, trei vor fi televizate de Looksport TV: două sâmbătă, Vermești 1, de la ora 11.24 și Vermești 2, de la 14.33 și una, cea de final, programată duminică, de la 16.13, pe circuitul de karting „Speed Park”. De reținut faptul că accesul în tribunele circuirului „Speed Park” va fi efectuat în conformitate cu prevederile legale în vigoare din HG nr. 636 din 9 iunie 2021. În momentul în care gradul de ocupare stabilit prin lege va fi atins, accesul nu va mai fi posibil.

    Programul zilei de sâmbătă

    Ora 9.30: start raliu (Moinești). Ora 9.58: proba specială 1 -Zemeș 1. Ora 10.51: PS 2- Moinești 1. Ora 11.24: PS3- Vermești 1. Ora 11.49: regrupare și service. Ora 13.07: PS4- Zemeș 2. Ora 14.00: PS5- Moinești 2. Ora 14.33: PS6- Vermești 2. Ora 14.58: regrupare și service. Ora 16.16: PS7- Zemeș 3. Ora 17.06: sosire prima zi.

    Programul zilei de duminică

    Ora 9.00: start ziua a doua (Bacău). Ora 9.48: PS8- Trebeș 1. Ora 10.26: PS9- Hemeiuș 1. Ora 10.51: regrupare și service. Ora 12.29: PS10- Trebeș 2. Ora 13.07: PS11- Hemeiuș 2. Ora 13.32: regrupare și service. Ora 15.10 PS12: Trebeș 3 (power stage). Ora 16.13: Speed Park (Superspecială). Ora 16.33: sosire festivă. Ora 19.00: festivitatea de premiere (Piața Tricolorului).

     

     

     

    Fotbal/ Liga a III-a: Giani Florian s-a despărțit de CSM. La fel și Dan Moței

    De ieri, Giani Florian nu mai este antrenorul divizionarei C CSM Bacău. Tehnicianului i-a expirat contractul pe 30 iunie și, cum nu i-a fost propus un nou acord, nu va mai continua alături de „CSMei”.

    „Nimeni nu m-a contactat în privința unei prelungiri de contract, așa că drumurile noastre se separă. Asta este! Mă despart cu regret de CSM Bacău, mai ales că mă atașasem mult de băieți și reușisem să formăm un grup unit ce a crescut mult în plan fotbalistic. De altfel, coeziunea a fost și principalul atu care ne-a permis sezonul trecut să ne clasăm pe locul 7- o adevărată performanță- într-o serie cu Dacia Unirea Brăila, Oțelul Galați, CSM Focșani sau Sporting Liești. Doar se știe foarte bine cu ce condiții precare ne-am confruntat la nivel financiar”, a declarat Giani Florian. Acesta a refuzat să vorbească despre modul în care, în mai multe situații, a acoperit diferite cheltuieli din propriul buzunar. La insistențele reporterului „Deșteptării”, Giani Florian a spus atât:

    „Dacă am făcut-o, nu a fost ca să mă apuc acum să vorbesc și să mă împăunez. Mă bucur că am putut ajuta și asta e tot ce contează”. Într-o situație relativ similară este și antrenorul cu portarii de la CSM Bacău, Dan Moței. Cooptat în iarnă, Moței și-a adus un aport semnificativ la progresul portarilor Dogaru și Bartok, însă acum se desparte de „CSMei”:

    „Eu nu am semnat un contract cu CSM Bacău. Am avut un gentlemen s agreement în baza căruia am fost asigurat că serviciile mele vor fi recompensate. Ei bine, nu am văzut niciun ban. Mai mult, am cheltuit bani din propriul buzunar. Sincer, nu mă așteptam la un asemenea tratament, mai ales că vorbim de echipa finanțată de Primăria și Consiliul Local Bacău, dar a ajuns să nu mai mire nimic. Poate că de asta și orașul, nu doar fotbalul și sportul din Bacău sunt așa cum sunt”.

    De văzut cine îl va înlocui pe Giani Florian la cârma „CSMeilor”, ce jucători vor rămâne la echipă (o bună parte sunt cu valizele făcute) și, în special, dacă divizionara C tutelată de municipalitatea Bacău se va înscrie în viitoarea ediție a Ligii a III-a care va începe pe 28 august. La ce probleme financiare sunt, viitorul nu pare deloc roz.

    Servicii medicale la preț de bijuterii

    În România, nu avem timp să ne plictisim, însă nu munca ne omoară… La noi, în ultimii ani, orice recomandare venită pe filiera Uniunii Europene devine lege sau, mai grav, este interpretată ca un ultimatum, atunci când musai se pliază pe politicile mai vechi sau mai noi ale unui grup de indivizi cu influență în structurile puterii. Acum, la zi și la modă, este privatizarea sistemului de sănătate, băieții deștepți și frumoși tot bat monedă pe sănătate de stat vs sănătate privată.

    Nu interesează pe nimeni dintre cei aflați în prima linie cu steagul privatizării că, în România, în ultimii ani, numărul paturilor în spitalele de stat a scăzut cu 40 la sută, o mare parte dintre acestea se găsesc în sistemul privat, cum nu interesează nici că tot în România se alocă doar 5 la sută din PIB Sănătății, față de 9 la sută media europeană, diferențe care reprezintă miliarde de euro. Inițiatorii și suținătorii acestor politici nu vor să ia în calcul gradul de sărăcie din multe regiuni și zone ale României, unul din patru locuitori trăiește la limita subzistenței, extraordinarele diferențe între bogați și săraci, și nu răspund la întrebarea cum vor accede milioanele de oameni la sistemul de sănătate, în condițiile în care medicina privată vinde servicii la preț de bijuterii, după cum afirma zilele trecute un cunoscut analist economic de la noi.

    Aceiași susținători ai medicinii private tratează medicina ca pe o marfă, însă uită, ignoră mai bine zis, că sănătatea publică este un drept câștigat în secole de reforme și nu mofturile unor politicieni și oameni de afaceri, dovadă fiind și obiectivul UE în acest domeniu, pe care ultraprogresiștii îl ignoră voit: „sănătatea cetățenilor este o prioritate fundamentală a Uniunii Europene”, iar acest obiectiv fundamental nu este apanajul medicinii private, care urmărește profitul, cum se întâmplă acum în stomatologie, de am ajuns de râsul lumii, fiind cunoscuți ca țara cu cei mai mulți cetățeni cu gurile știrbe.

    Să fie bine, să nu fie rău

    Scriam, în urmă cu scurt timp, despre faptul că problema deșeurilor din zona rurală nu este rezolvată, în schimb, autoritățile s-au apucat de amendat. Fără să ofere o soluție. Nu trebuie să fii un conspiraționist ca să aduni 1 și cu 1 și să-ți dai seama ce s-a întâmplat cu amenzile date de Garda de Mediu și cum s-au nimerit să fie amendați numai primari de la un singur partid. „Nu există coincidențe”, după cum spune Regulă 39 a lui Gibbs. Problema gropilor de gunoi ilegale din mediul rural a devenit, brusc, una politică și deloc frumos mirositoare pentru inițiatori.

    Acum, pe bune, chiar credeau că nu se va observa că amenzile sunt cu direcție? Așa că pentru a ieși din clenciuri, Garda de Mediu promite solemn, cu mâna pe cravată, că va controla pe toată lumea, numai să primească sesizări. Neapărat de pe smartfoane, cu coordonatele geografice – latitudine și longitudine – exacte. Trecem peste absurdul situației și ajungem la fondul problemei.

    Controalele și amenzile nu ar fi rezolvat problema. Populația rurală tot nu ar fi avut unde să arunce resturile de la construcții, resturile vegetale și alte deșeuri care nu sunt în contractul cu firma de salubritate. Așa că s-a făcut, deocamdată, pace. Autoritățile s-au adunat la sfat și s-au gândit că n-ar fi rău să fie bine.

    După ce primarul Oneștiului a anunțat o rezolvare a problemei în oraș prin amplasarea unui container pentru deșeurile din construcții, la nivel de județ s-a propus același lucru: în fiecare localitate să se amplaseze așa ceva. Cel puțin o parte a problemei va fi rezolvată elegant. Pentru că, și la oraș, este aceeași problemă ca in mediul rural: greu de tot poți să scapi de deșeurile din construcții. La groapă nu ți le primesc dacă le duci personal, trebuie să chemi o firma specializată care te taxează din greu și multă lume ajunge la concluzia că e mai simplu să le arunce pe câmp decât să plătească mii de lei pentru o mașină de cărămizi sparte și bucăți de mortar.

    Nu e rău că s-a ajuns la un astfel de acord, dar mai e mult până departe. Poate se îndură autoritățile și găsesc soluții și pentru celelalte categorii de deșeuri din zona rurală. Soluția evidentă nu sunt amenzile ci cooperarea.

    Şcoala de Vară a Micului Naturalist

      Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” organizează, în perioada 27-29 iulie 2021, la sediul instituției, proiectul educațional Școala de Vară a Micului naturalist, ediția a II-a. Şcoala de Vară se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 7-14 ani și își propune atragerea acestora către instituția muzeală prin implicarea lor în activități instructive și recreative specifice vârstei, caracteristice petrecerii timpului liber într-un mod util.

      Proiectul include activităţi teoretice şi practice organizate în cadrul unor ateliere de lucru pe teme de cunoaștere a mediului înconjurător și a diversității lumii vii. Astfel, participanţii au oportunitatea de a consolida cunoştinţele dobândite în timpul școlii la disciplinele de cunoașterea mediului/biologie într-o atmosferă nonformală, recreativă.

      Se doreşte crearea unui cadru de activitate stimulativ, în care copiii își pot dezvolta creativitatea, inventivitatea, spiritul de echipă și interesul pentru mediul înconjurător, cu formarea unui comportament ecologic.

      Școala de Vară este organizată în 3 ateliere de lucru (Din lumea plantelor, Trecut și prezent în lumea animală, EcoKids), cu următoarele activități:

      Ziua 1 – 27.07.2021, Din lumea plantelor: prezentări multimedia privind diversitatea plantelor medicinale și aromatice, precum și importanța acestora în viața noastră; realizarea unui ierbar – prezentări multimedia privind etapele de lucru pentru realizarea unui ierbar tematic; „Florile de grădină” – activităţi de comparare și recunoaștere a tipurilor de flori, observarea diversității speciilor de plante ornamentale din Grădina Senzorială a muzeului.

      Ziua 2 – 28.07.2021: „Din lumea animalelor preistorice”– observații asupra unor fosile autentice din colecția de paleontologie a Muzeului de Științele Naturii Bacău; jocuri interactive: etapele prin care o fosilă poate ajunge exponat într-un muzeu; atelier de creaţie, pictarea de către participanţi a unor replici ale unor fosile precum trilobiți, figurine cu dinozauri sau dinți fosili; concurs „Descoperă exponatul!”, identificarea unor animale preistorice din cadrul expoziției „O lume dispărută”, pe baza unor informații furnizate de muzeografi şi completarea unui chestionar; „Diversitatea lumii animale”– prezentare şi observaţii asupra unor exponate autentice din colecţii de zoologie şi din expoziţiile muzeului;

      Ziua 3 – 28.07.2021 – ECOKIDS, „Despre reciclarea deșeurilor” – atelier de creație artistică, în care se utilizează materiale reciclabile pentru confecționarea unor obiecte utile (căsuțe pentru insecte) sau obiecte decorative; „Poluarea și purificare apei” – activitate practică de confecționare a unui sistem de filtrare a apei poluate.

      Activitățile se vor desfășura zilnic, între orele 10.00 – 13.00. Înscrierile se vor face pentru fiecare modul în funcție de opțiune.

      Tariful de participare este de 20 lei/copil/zi.

      Înscrierile se fac până la data de 23 iulie 2021, la telefon 0234/512006.

      Mihnea Baran expune la Galeriile Frunzetti

      Dublu eveniment, un singur artist. Vineri, 2 iulie, de la ora 17.00, la Galeriile Frunzetti din Bacău sunt așteptați toți amatorii de artă plastică și arta poeziei.

      Vor fi vernisate două expoziții personale ale artistului Mihnea Baran, la Galeria Nouă, parter, expoziția de fotografie, intitulată Nihil sine Deo, iar la etaj expoziția de grafică, intitulată Caii liberi.

      Tot în același cadru, va avea loc și lansarea volumului de poezii „Autoportrete”.

      Invitați de seamă, care vor prezenta publicului cele două expoziții și volumul de poezii: conf.univ.dr. Ioan Dănilă, prof. Vilică Munteanu și criticul de artă Iulian Bucur. Lecturi poezii, actorul Vali Braniște, muzica – Alexandra Elefterescu Tăbăcaru.

      Ovidiu Marchiș este noul președinte al Lions Club Moldova

        Mandatul de președinte al Lions Club Moldova Bacău pentru anul lionistic 2021-2022 a fost preluat de Ovidiu Marchiș. La ceremonial au participat membri ai clubului și invitații lor. Noul an lionistic începe, oficial, pe 1 iulie, iar Ovidiu Marchiș este om de afaceri în Bacău, unde administrează Tipografia Elena.

        „Anul lionistic 2020-2021 abia încheiat – a spus Ovidiu Marchiș – a fost unul ceva mai ciudat, datorită pandemiei de Covid-19, dar tot am reușit să organizăm câteva activități specifice clubului nostru. De Paște, de exemplu, am dus daruri la Căminul pentru persoane cu nevoi speciale din Filipești.

        Tot în anul lionistic abia încheiat am ajutat eleva Angel Maya Ciurea, în vârstă de numai 13 ani, de la Colegiul Național de Artă din Bacău, cu o sponsorizare pentru a participa la concursul „Barca talentelor”, de la Mamaia, unde a câștigat trei premii întâi. De asemenea, cu un psiholog, în baza unui proiect lansat de compania Kaufland și aplicat de Asociația Act for Tomorrow am fost și am stat de vorbă cu un grup de copii insulino-dependenți în ambientalul Centrului de Cultură «G. Apostu». Tradiționala Tabără pentru copii insulino-dependenți nu s-a putut organiza anul trecut și nici în acest an datorită pandemiei, dar avem speranța că în 2022 o vom putea organiza.

        Pentru această tabără vom avea, la anul, și un ajutor financiar din partea Districtului 124 România al Lions Clubs International. Am organizat, însă, și în acest an concursul Afișe pentru Pace și ne vom mobiliza și în toamna care vine pentru următoarea ediție a concursului”.

        7 persoane reţinute de poliţişti în urma unei încăierări

          Poliţiştii Secţiei 4 Poliţie rurală Podu Turcului au reţinut 7 persoane bănuite de comiterea infracţiunilor de încăierare şi tulburarea ordinii şi liniştii publice.

          La data de 29 iunie a.c., poliţiştii Secţiei 4 Poliţie Rurală Podu Turcului au fost sesizaţi că, pe raza comunei Răchitoasa, a avut loc în încăierare între mai multe persoane.

          Poliţiştii care s-au deplasat la faţa locului au stabilit că, în jurul orei 20.30, în timp ce se aflau la un bar din comuna Răchitoasa, pe fondul unui conflict spontan, mai multe persoane s-au ameninţat şi lovit reciproc. Persoanele aflate la faţa locului au fost legitimate de către poliţişti, iar în urma cercetărilor, faţă de 7 bărbaţi cu vârste cuprinse între 20 şi 60 de ani s-a dispus măsura reţinerii pentru 24 de ore.

          Cercetările continuă pentru stabilirea întregii activităţi infracţionale.

          Voia să vânda o armă pe care o deținea fără autorizație

                        La data de 27 iunie a.c., poliţiştii specializaţi în arme, explozivi şi substanţe periculoase au organizat o acţiune pe linia respectării regimului armelor şi muniţiilor, ocazie cu care, pe strada Ioniţă Sandu Sturza, din Bacău, au depistat un tânăr de 18 ani, din comuna Odobeşti, care avea asupra lui o armă neletală supusă autorizării, precum şi 51 de cartuşe, deţinute ilegal, pe care intenţiona să le comercializeze. Arma şi muniţia identificată au fost ridicate în vederea cercetărilor, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de nerespectare a regimului armelor şi muniţiilor.

            Ulterior, la data de 30 iunie a.c., poliţiştii Serviciului Arme, Explozivi şi Substanţe Periculoase au efectuat o percheziţie la locuinţa tânărului de 18 ani, unde au fost identificate documentele de provenienţă ale armei în cauză, respectiv o factură şi un bon pe care erau trecute datele unui tânăr de 21 ani, din comuna Sascut.

            Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de nerespectare a regimului armelor şi muniţiilor, respectiv contrabandă calificată.

            Registrul național automatizat al persoanelor care au comis infracțiuni sexuale

              Poliția Română a operaționalizat Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.

              Registrul se organizează și se ține de unitățile Poliției Române, prin structuri specializate în acest domeniu.

              Registrul se constituie ca o evidență distinctă de cea a cazierului judiciar, în cadrul Sistemului Național de Evidență Informatizată a Cazierului Judiciar, constituit potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

              Modelele formularelor-tip folosite în activitățile prevăzute de lege au fost stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 127/13.02.2020, pentru stabilirea modelelor formularelor-tip folosite în activitatea privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor

              Registrul reprezintă un mijloc de cunoaștere, supraveghere și identificare operativă a persoanelor care au comis infracțiuni privind traficul și exploatarea persoanelor vulnerabile, infracțiuni contra libertății și integrității sexuale.

              În Registru se ține evidența următoarelor persoane:

              persoanelor fizice condamnate ori împotriva cărora s-au luat alte măsuri cu caracter penal potrivit prevederilor Legii nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și a celor față de care au fost dispuse măsuri procesual-penale în legătură cu infracțiunile anterior enumerate, de către organele române competente;

              persoanelor de cetățenie română, despre care s-au primit comunicări de luare în evidență din partea autorităților centrale din celelalte state membre și a autorităților competente din statele terțe, cu privire la săvârșirea unei infracțiuni de acest fel;

              persoanelor născute în străinătate, despre care s-au primit comunicări din partea autorităților competente ale altor state, cu privire la săvârșirea unei infracțiuni dintre cele enumerate și cu privire la care sunt date că se deplasează sau că se pot deplasa pe teritoriul României.

              Nu se înscriu în Registru persoanele fizice care, la data comiterii faptelor, erau minore, cu excepția cazurilor în care instanța de judecată a dispus aceasta în mod expres, în cadrul unui proces penal.

              Certificatul de integritate comportamentală este documentul eliberat persoanelor fizice, care atestă lipsa înscrierilor în Registru sau, după caz, datele înscrise în Registru cu privire la acestea.

              Persoanele fizice interesate pot obține propriul certificat de integritate comportamentală în aceleași condiții în care se poate obține certificatul de cazier judiciar, respectiv în baza unei cereri-tip, cu datele cu caracter personal completate și motivată, depusă personal la orice unitate sau subunitate de poliție în care funcționează ghișeu de eliberare a certificatelor de cazier judiciar.

              Solicitanții vor putea depune cererea-tip completată în prealabil sau vor putea opta pentru tipărirea acesteia din sistemul informatic, de către personalul de la ghișeu, caz în care le va reveni doar obligația semnării documentului.

              Certificatul de integritate comportamentală se poate solicita și de către avocatul persoanei fizice, în baza împuternicirii avocațiale emise cu respectarea prevederilor Legii nr. 51/1995 sau de către un alt împuternicit, pe baza unei procuri autentificate de către un notar public.

              Certificatul de integritate comportamentală se eliberează în termen de cel mult 3 zile de la data solicitării și este valabil 6 luni de la data eliberării.

              Certificatul de integritate comportamentală nu substituie certificatul de cazier judiciar, cele două documente având conținut diferit. În certificatul de cazier judiciar se înscriu hotărârile judecătorești rămase definitive care produc efecte juridice, în timp ce în certificatul de integritate comportamentală se înscriu datele disponibile cu privire la săvârșirea infracțiunilor indicate de lege.

              Copia de pe Registru este documentul eliberat autorităților române competente, care atestă lipsa înscrierilor în Registru sau, după caz, datele înscrise în Registru cu privire la persoanele verificate.

              Organele de urmărire penală sau instanțele de judecată, precum și instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică, siguranță națională și justiție pot obține copie de pe Registru în aceleași condiții în care pot obține copie de pe cazierul judiciar, respectiv în baza unei cereri care conține datele cu caracter personal ale persoanei verificate și care se adresează unității de poliție în a cărei rază administrativ-teritorială s-a născut persoana fizică sau Inspectoratului General al Poliției Române, în cazul persoanelor născute în străinătate.

              Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice, centrale și locale, instituțiile din sistemul de învățământ, sănătate sau protecție socială, precum și orice entitate publică sau privată a cărei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei persoane pot obține copie de pe Registru în aceleași condiții în care pot obține extrasul de pe cazierul judiciar, respectiv în  baza consimțământului persoanei interesate și a unei cereri care conține datele cu caracter personal și care se adresează unității de poliție în a cărei rază administrativ-teritorială s-a născut persoana fizică sau Inspectoratului General al Poliției Române, în cazul persoanelor născute în străinătate.

              Instituțiile stabilesc în funcție de legislația proprie și de nevoia de a cunoaște, la ce interval de timp este necesară solicitarea certificatului de integritate comportamentală și a certificatului de cazier judiciar.

              Atât în certificatul de integritate comportamentală, cât și în copia de pe Registru se înscriu toate datele existente în Registru cu privire la persoana în cauză.

              Subliniem faptul că, atât cererea pentru obținerea certificatului de integritate comportamentală, cât și cea pentru obținerea copiei de pe Registru trebuie să respecte formatul stabilit prin Hotărârea nr. 127/2020, pentru stabilirea modelelor formularelor-tip folosite în activitatea privind Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor.

              În aplicarea prevederilor Legii nr. 118/2019, începând cu data de 25.07.2019 și până la operaționalizarea Registrului, la solicitarea persoanelor fizice interesate sau a instituțiilor abilitate, structurile de cazier judiciar au eliberat adeverințe din care să rezulte dacă persoana verificată a săvârșit vreuna dintre infracțiunile care fac obiectul Registrului.

              Procedura de rectificare a datelor înscrise în Registru este similară celei prevăzute la art. 32 și 33 din Legea nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care vizează rectificarea datelor înscrise în evidențele cazierului judiciar.

              Odată cu operaționalizarea Registrului, toate persoanele aflate în evidențele cazierului judiciar privind săvârșirea infracțiunilor anterior enumerate și care îndeplinesc condițiile prevăzute în Legea nr. 118/2019 au fost înscrise și în Registru.

              În scopul prevăzut de Legea nr. 118/2019, persoana înscrisă în Registru este supusă fotografierii, înregistrării dactiloscopice, precum și prelevării probelor biologice, în vederea introducerii profilelor genetice în Sistemul Național de Date Genetice Judiciare, fără consimțământul acesteia.

              Prevederile se aplică și persoanelor de cetățenie română, despre care s-au primit comunicări de luare în evidență din partea autorităților din statele membre ale Uniunii Europene sau terțe, precum și persoanelor născute în străinătate, despre care s-au primit comunicări din partea autorităților competente, cu privire la săvârșirea unei infracțiuni din cele enumerate și cu privire la care sunt date că se deplasează sau că se pot deplasa pe teritoriul României.

              Fotografierea, prelevarea datelor dactiloscopice, precum și prelevarea probelor biologice se realizează de către personalul Poliției Române instruit în acest sens, utilizând procedeele specifice de lucru și infrastructura existente la nivelul acestei instituții.

              În vederea efectuării operațiunilor anterior descrise, persoana în cauză este înștiințată cu privire la obligativitatea de a se prezenta, în termen de 5 zile lucrătoare de la înștiințare, la sediul organului de poliție competent, pe raza căruia își are domiciliul sau reședința. Persoanele născute sau condamnate în străinătate au obligația de a se prezenta la cel mai apropiat organ de poliție competent.

              Dacă persoana înscrisă în Registru nu se prezintă la sediul organului de poliție sau dacă refuză să se supună fotografierii, înregistrării dactiloscopice sau prelevării probelor biologice, va fi constrânsă la aceasta.

              Persoanele înscrise în Registru au obligația de a se prezenta periodic la organele de poliție, pe raza cărora domiciliază sau își au reședința, dar nu mai târziu de o dată la 3 luni, pentru a comunica acestora informații relevante referitoare la profesia, meseria sau activitatea pe care o desfășoară, mijloacele de existență, persoanele minore, în vârstă, cu dizabilități sau vulnerabile cu care locuiesc sau cu care au intrat în contact în mod direct și sistematic, unitățile de învățământ școlar sau preșcolar, taberele de copii, spitalele de copii sau orice loc frecventat în mod preponderent de copii, în care au avut acces în această perioadă,  adresa unde locuiesc și modalitatea de comunicare cu organele de poliție.

              Persoanele înscrise în Registru au obligația:

              de a anunța, în prealabil, organul de poliție pe raza căruia locuiesc, în cazul intenției efectuării oricăror deplasări din localitatea de domiciliu mai lungi de 15 zile, inclusiv cu privire la localitatea de destinație, scopul deplasării, perioada de deplasare și mijlocul de transport folosit;

              de a se prezenta la organul de poliție pe raza căruia își stabilesc locuința, pentru a comunica despre aceasta și a fi luate în evidență, în termen de cel mult 3 zile.

              Nerespectarea obligațiilor constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

              Potrivit prevederilor Legii nr. 118/2019, ministerelor de resort și organelor administrației publice centrale și locale le-a revenit obligația ca, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a legii, să evalueze cadrul legal din domeniul de competență și, după caz, să demareze procedurile necesare de natură legislativă și/sau administrativă, pentru a se asigura că unei persoane înscrise în Registru i se interzice, temporar sau permanent, să desfășoare activități profesionale, activități de voluntariat sau orice alt tip de activități care presupun:

              contactul direct cu copiii;

              contactul direct cu persoane în vârstă, persoane cu dizabilități sau alte categorii de persoane vulnerabile;

              examinarea fizică sau evaluarea psihologică a unei personae.

              Poliția în acțiune

                Acţiune pentru creşterea gradului de siguranţă rutieră

                         La data de 29 iunie a.c., în municipiul Bacău şi pe drumurile judeţene arondate Poliţiei Municipiului Bacău, s-a desfăşurat o acţiune pe linia combaterii cauzelor generatoare de accidente rutiere în vederea reducerii riscului rutier.

                Astfel, poliţiştii care au participat la acţiune au verificat 296 de autovehicule, au legitimat 331 de persoane, iar în 106 situaţii s-a impus sancţionarea contravenţională cu avertismente şi amenzi în valoare de 47345 lei. Dintre acestea 94 au fost la regimul rutier şi 12 pentru încălcarea Legii nr. 55/2020. De asemenea, poliţiştii au reţinut 10 permise de conducere şi au retras 2 certificate de înmatriculare.

                Depistat la volanul unu autoturism, fără drept de a conduce

                          La data de 29 iunie a.c., în jurul orei 08.00, în timp ce poliţiştii Biroului Rutier se aflau pe strada Balea Bârladului, din Bacău, au depistat în trafic un moped condus de un tânăr de 21 ani, din comuna Letea Veche.

                În urma verificărilor, s-a stabilit că tânărul în cauză nu poseda permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule. Totodată, poliţiştii au constatat că mopedul în cauză este neînmatriculat şi are un număr de înmatriculare fals.

                În cauză poliţiştii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de conducere a unui vehicul fără permis de conducere şi conducere a unui vehicul neînmatriculat.

                Mandate puse în aplicare de poliţişti

                   La data de 30 iunie a.c., poliţiştii din cadrul Secţiei 2 Poliţie Bacău au depistat un bărbat de 45 de ani, din oraşul Buhuşi, posesor al unui mandat de executare a pedepsei închisorii, emis de Judecătoria Buhuşi, acesta fiind condamnat la 3 ani şi 6 luni de închisoare pentru săvârşirea infracţiunilor de ameninţare, lovire sau alte violenţe, distrugere, hărţuire, ultraj judiciar şi ultraj.

                  Bărbatul a fost condus şi încarcerat în Penitenciarul Bacău.

                             La aceeaşi dată, poliţiştii Secţiei 8 Poliţie Rurală Buhoci, au depistat un bărbat de 49 ani, din comuna Gioseni, posesor al unui mandat de executare a pedepsei închisorii, emis de Tribunalul Bacău, acesta fiind condamnat la 3 ani şi 6 luni de închisoare pentru săvârşirea infracţiunii de tentative de omor.

                  Bărbatul a fost condus şi încarcerat în Penitenciarul Bacău.

                Firmă amendată pentru că nu spăla roțile mașinilor care ieșeau de pe șantier

                Având în vedere că în această perioadă activitatea șantierelor de construcții este plină desfășurare, Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Bacău aduce la cunoștința persoanelor interesate că la nivelul comisariatului sunt efectuate activități de inspecție și control pe problematica calității aerului.

                Sunt verificate șantierele de construcții, în cadrul cărora se urmărește respectarea condițiilor impuse prin actele de reglementare, existența instalațiilor de spălare a roților autocamioanelor, modul de gestionare a deșeurilor rezultate din activitatea de construcții, existența mijloacelor de protecție împotriva degajărilor de pulberi sedimentabile.

                Astfel în data de 29.06.2021 în urma unui control la o societate care desfășura activitatea de lucrări de construcții a clădirilor rezidențiale și nerezidențiale unde s-a constatat că unitatea nu s-a supus tuturor procedurilor si cerintelor legale in domeniu, care conduc la prevenirea, eliminarea sau reducerea impactului asupra aerului înconjurător şi a mediului ca întreg, prin faptul că nu era asigurată modalitatea de curățare a anvelopelor mijloacelor auto ce tranzitează șantierul, creând un potențial impact de emisii suplimentare de praf în atmosferă, și antrenarea acestor particule odată cu traficul auto.

                Pentru încălcarea prevederilor Legii nr. 104 din 15 iunie 2011 privind calitatea aerului înconjurător, sancţiunea prevazută la art.79, alin.2, lit.b- este de la 5000 la 15 000 lei. Societatea în cauză a fost sacționată cu amenda în cuantum de 5000 lei.

                Recomandăm pe această cale ca fiecare dezvoltator imobiliar să ia toate măsurile necesare și suficiente astfel încât activitatea lor să nu dăuneze calității aerului implicit a sănătății umane.

                Prostirea tineretului continuă!

                Vă aduceți aminte glumele tembele cu „Ce să faci în orașul cutare?” și răspunsul sugerat „Să pleci!”. Operațiunea e mai vastă. S-a trecut la alt nivel, înaintându-se un top al orașelor în „care nu merită să trăiești”.

                În România sunt undeva la 5-6 orașe ceva mai active economic și social, distribuite oarecum uniform. Deși România e în colaps demografic, aceste orașe au o populație în creștere și un standard de viață presupus mai ridicat, dacă privim prin ochelarii de cal ai indicatorilor economici de gen PIB, salariu mediu etc.

                Evoluția acestor orașe e un paradox, iar asta pentru că mediul nostru rural e golit de oameni, ba chiar și urbanul mic. Suntem într-o dezvoltare atipică, deoarece atât în interbelic, dar mai ales în perioada comunistă orașele creșteau, însă ca rezultat al creșterii demografice generale.

                Și atunci, de ce?! De ce să ne îngrămădim în câteva orașe unde să trăim în aglomerație, ambuteiaje, zgomot, poluare, când țara asta are atâta spațiu din ce în ce mai gol? Bineînțeles că or fi mai multe explicații și foarte docte, dar una dintre ele e foarte clară: mafia imobiliară în cârdășie cu cea bancară!

                Domeniul imobiliarelor de pe lângă aceste orașe active e într-un adevărat boom. Cum faci să meargă imobiliarul și mai bine în aceste câteva orașe?! E simplu, îi convingi pe cei care nu trăiesc în aceste orașe că, iată, raiul există, că există locuri în care „merită să trăiești” spre deosebire de altele în care viața nu are sens. Cad pradă acestei propagande mai ales tinerii la început de drum, pentru care a pleca din orașul lor mic sau mediu e văzută ca o condiție a succesului.

                Astfel, vor pleca din orașele lor cu prețuri ceva mai mici, un pic mai puțin aglomerate, spre Paradisul promis. Vor ajunge în el, vor lua un credit de 80 mii de euro (preț de periferia a Barcelonei) pe 35 de ani, pentru un apartament „luxury” pe o stradă de acces cu o singură bandă, poate chiar de piatră (dar se va pune asflalt!), se vor îngropa peste o oră pe zi în mașină ca să ajungă la serviciu, drum pe care își vor duce mai apoi copilul la grădinița sau școala din centru, pentru că în cartierul lor nu există nici școală, nici grădiniță, nici farmacie și nu a rămas loc nici măcar de copaci.

                Vor câștiga mai bine decât în orașul în care nu merita să trăiască, dar vor cheltui pe măsură și abia vor strânge de o mașină veche, la care vor plăti în curând taxă de poluare, că na, trăiesc într-un oraș dezvoltat în care sărăcia e penalizabilă. Își vor da seama după un timp că Paradisul promis nu arată chiar așa strălucit, dar își vor spune că așa e viața și că…”oricum în orașul de naștere nu merita să trăiesc”. Iar după 10-15 ani, când vor dori să vadă cât au achitat din creditul bancar și vor vedea că au plătit mai mult dobânda, își vor da seama totuși că Paradisul există….dar nu pentru ei.

                Lucian Sfîcă

                Șase schelete umane, descoperite în timpul schimbărilor conductelor de apă la Borzești

                  În timpul excavațiilor pentru schimbarea conductelor de apă din cartierul Borești al Oneștiului, au fost descoperite șase morminte care conțin oseminte umane.

                  „Pentru lucrările „Dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată în municipiul Onești în perioada 2014-2020 – Reabilitarea și extinderea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare menajeră în municipiul Onești”, beneficiar S.C. RAJA S.A. Constanța, Direcția Județeană pentru Cultură Bacău a emis avizul nr.77/Z/29.08.2018, cu condiția asigurării supravegherii arheologice în timpul lucrărilor asupra terenului”, se arată într-un comunicat al instituției.

                  Supravegherea arheologică a fost asigurată de Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacău.

                  Ehipa de arheologi care asigura supravegherea arheologică, conform avizului emis de Direcția Județeană pentru Cultură Bacău, în timpul efectuării lucrărilor asupra terenului în vederea schimbării conductelor de apă de către S.C. RAJA S.A. Constanța, a identificat, în cartierul Borzești, șase morminte care conțin oseminte umane.

                  „Descoperirea a fost făcută acum o luna de zile, iar conform procedurilor, scheletele au fost acoperite și conservate, la indicațiile arheologilor, până la primirea autorizației pentru cercetare arheologică preventivă, conform legislației în vigoare”, se mai arată în comunicatul citat.

                  O șoferiță a intrat cu autoturismul în mașina de Poliție venita la un accident rutier

                    FOTO: Ionut Agr

                    O autoutilitară de poliție a fost avariată, azi-dimineață, după ce a fost lovita de un autoturism condus de o femeie de 50 de ani.

                    Accidentul s-a petrecut în jurul orei 7.30, la Dumbrava, lânga Bacău. Conform IPJ, autoturismul condus de femeie mergea pe banda de lânga axul drumului, unde staționa și mașina de poliție, care asigura locul unui alt accident.

                    Șoferița a încercat să ocolească autoutilitara, a intrat pe contrasens, dar a schimbat, brusc, direcția, lovind mașina Poliției Rutiere.

                    Primul accident la care venise mașina d epoliție. FOTO: Lena Luca

                    S-au înregistrat doar pagube materiale. Șoferița a fost sancționată pentru neasigurarea la schimbarea direcției de mers.

                    Vremea impune actualizarea avertizării hidrologice

                      Situația hidrometeorologică actuală și prognoza meteorologică pentru următoarele 48 de ore impune actualizarea avertizării hidrologice, după cum urmează:
                       
                      COD GALBEN
                       
                      În intervalul 01.07.2021, ora 12:00 – 03.07.2021, ora 24:00, pe râurile din bazinele hidrografice:
                      Bistrița;
                      Trotuș – bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județele: Harghita, Neamț, Bacău și Vrancea).
                       
                      COD PORTOCALIU
                       
                      În intervalul 01.07.2021, ora 12:00 – 02.07.2021, ora 24:00, pe râurile din bazinele hidrografice:
                      Trotuș – bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior (județele: Harghita, Neamț, Bacău și Vrancea),
                      Bistrița – bazin superior și afluenți bazin mijlociu și inferior,

                      Accident la Aerostar: un muncitor s-a ales cu fracturi și arsuri chimice

                        Un bărbat de 63 de ani a fost grav rănit, în această după-amiază, în timpul programului de lucru, la Aerostar SA.

                        Conform primelor relatări, un recipient de plastic a cedat din cauza căldurii soarelui. Recipientul era umplut cu emulsii neclorurate.

                        În urma accidentului, bărbatul s-a ales cu fractură deschisă la brațul stâng și arsuri chimice la brațul drept.

                        La fața locului au ajuns două ambulanțe SAJ și o ambulanță SMURD, precum și două autospeciale cu apă și spumă de la ISU Bacău.

                        Povești din Foișorul cu Lavandă de la Filipești

                        Un hobby și un vis al lui Sorin Iordache începea să prindă contur în urmă cu cinci ani, atunci când, împreună cu soția sa au plantat câteva fire de lavandă pe un teren moștenit la Filipești. De atunci și până astăzi, pe terenul de 1000 de metri pătrați numărul firelor de lavandă a ajuns la peste 2.000 iar zona este cunoscută ca Foișorul cu Lavandă.

                        Și pentru ca această bucurie, de a fi în lanul cu lavandă, să ajungă și la alți oameni, joi, 1 iulie, în Foișorul cu Lavandă s-a organizat evenimentul intitulat „Zilele Lavandei”, care s-a aflat la a II-a ediție. Practic, organizatorii au invitat în Foișorul cu Lavandă mai mulți copii cu vârste între 10 și 14 ani, din Bacău, Măgura și Filipești, care au participat la o serie de activități prin care au învățat să lucreze cu florile, să facă coronițe, să orneze cu lavandă, să facă evantaie, etc. Invitat special a fost Carmen Borțun – florist, fondatoarea De luxe Boutique. Din păcate, ca și anul trecut, fiind un sezon ploios, lavanda nu se arată în toată splendoarea ei, lavanda fiind o plantă iubitoare de soare.

                        Lavanda de la Filipești este angustifolia, soiul Munsted și după recoltare fie este prelucrată în vederea obținerii uleiului de lavandă, fie este uscată și poate fi transformată în pernuțe sau săculeți ca plante aromatice sau chiar în ceai. Uleiul de lavandă din Foișorul cu Lavandă din Filipești este testat an de an la Institutul din Piatra Neamț iar de trei ani acest produs este atestat.

                        „Dorim prin aceste activități, Zilele Lavandei, să atragem oamenii să vadă ce frumos este în natură și ce frumos se lucrează cu plantele. Suntem încrezători și am vrea ca oamenii să îndragească această plantă. Am văzut acele câmpuri cu lavandă din străinătate, sau chiar din vestul țării, și am zis că trebuie să facem și noi în Moldova așa ceva”, au declarat organizatorii Zilelor Lavandei de la Foișorul cu Lavandă de la Filipești.

                        Activitatea s-a dovedit a fi un succes în ciuda ploilor din cursul dimineții, iar participanții au fost încântați și au promis că vor reveni și la edițiile viitoare.

                        Vaccinare doar cu buletinul în weekend

                        În acest weekend, 3-4 iulie 2021, se redeschide centrul de vaccinare din centrul orașului Bacău, lângă Palatul Administrativ.

                        Acesta va funcționa în intervalul orar 10.00-18.00.

                        Doritorii se vor putea vaccina, la alegere, cu două seruri, Pfizer și Johnson&Johnson (o singură doză), doar cu buletinul.

                        Vaccinarea cu Pfizer este disponibilă și pentru adolescenții care au împlinit 12 ani, cu acordul scris al părinților.

                        Eveniment organizat în parteneriat cu Direcția de Sănătate Publică Bacău.