După mai multe încercări, iată că s-a reuşit ca programul de studii Pedagogia învăţământului primar şi preşcolar, din cadrul Facultăţii de Știinţe (Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău), să beneficieze de un curs festiv.
A fost ediţia I şi poartă, în istoria recentă a instituţiei, data de 19 mai 2016. Necesitatea evenimentului este cel puţin la fel de motivată ca în cazul celorlalte programe de studii: se simte nevoia ca la finalul unui parcurs de formare profesională să existe, instituţionalizat, un moment de evaluare şi simultan de proiecţie spre orizontul de aşteptare. Ceea ce e specific acestui bilanţ este că se petrece în prezenţa ambilor parteneri ai actului educaţional, într-o ambianţă de inevitabil festivism, dar şi de luciditate şi, cu acelaşi sufix abstract, de responsabilitate. Este clipa când între formator şi format este semnat un contract invizibil, dar auzit şi dedus din toate luările de cuvânt ori chiar din momentele cvasiartistice afişate.
Câştigul este dublu: studenţii (încă, pentru câteva zile) măsoară, cântăresc, probează, emit judecăţi, iau în răspăr (fără a jigni pe cineva ori a minimaliza rostul vreunei discipline ori al unui pachet de informaţii din interiorul acesteia), iar profesorii au un inedit prilej de a li se pune în faţă o oglindă şi, eventual, de a-şi regla interiorul parcursului didactic. Toate aceste detalii – ba chiar şi altele, greu de cuantificat într-un proces-verbal ca acesta – au fost în atenţia coordonatorilor cursului festiv în cuprinsul a două ore (nu mai mult, nu mai puţin), într-un format care n-ar strica să fie luat în seamă de absolvenţii seriei 2017, în primul rând.
Viitorii educatori şi învăţători (mai nou, profesori pentru învăţământul preşcolar/primar) au alcătuit un scenariu scris, de 80 (da, da!) de pagini, format A 4, pe care l-au interpretat cu sobrietate, dar şi cu umor, însoţindu-l de imagini şi de un decor adecvat. Au defilat prin faţa noastră toate (dar absolut toate) disciplinele din foaia matricolă a absolventului, cu subtitluri proprii: Fundamentele pedagogiei („Deschidere la… texte în contexte”), Pedagogia vârstelor („Copilul râde: Iubirea şi înţelepciunea mea e jocul!; tânărul cântă: Jocul şi înţelepciunea mea e iubirea!; bătrânul tace: Iubirea şi jocul meu e înţelepciunea!” – L. Blaga), T.I.C. şi I.A.C. („Ferestre spre viitor”), Psihopedagogia specială („Terapie cu zâmbet şi dăruire”), Educaţia fizică („Mens sana in corpore sano”), Psihologia educaţiei („Repere sociocomunicative şi socioafective”), Psihologia personalităţii („Calitatea unei şcoli o dau oamenii implicaţi”), Limba română („Învăţarea prin eroare e productivă”), Matematica („… –i o poveste”, dar „Aritmetica e grea”), Literatura română şi literatura pentru copii („Basme, ghicitori, legende”), Didactica activităţilor de educare a limbajului („CEAPDOFERT e valabil de la grădiniţă până în mediul universitar”), Cunoaşterea mediului („Verde crud, verde crud,/Mugur alb, şi roz, şi pur”), Didactica limbii şi literaturii române în ciclul primar („Cu gândul la… titularizare”), Educaţie plastică, educaţie muzicală („Green art”, „Quilling”, „Mail art”) etc.
Călăuzele profesorale (Ioana Boghian, Venera-Mihaela Cojocariu, Cerasela Crişan, Ioan Dănilă, Constanţa Dumitriu, Iulian Furdu, Costică Lupu, Liliana Mâţă – îndrumătorul de an; iniţiatorul şi coordonatorul general al cursului festiv –, Alexandra Milon, Elena Nechita, Violeta Popa, Gloria Raţă, Petronela Savin, Aurel Stanciu, Roxana Voicu) au ales o urare străveche: „Excelsior!”