Teodor Grosu este elev la Colegiul Național „Gheorghe Vrânceanu”, și parcursul său educațional poate inspira pe oricine să devină mai bun. În anul 2019, când era în clasa a IX-a, a câștigat Medalia de argint la Olimpiada Internațională de Astronomie (International Astronomy Olympiad – IAO) iar în clasa a XII-a, în anul 2021, Bronzul la Olimpiada Internațională de Astronomie și Astrofizică (IOAA – International Olympiad on Astronomy and Astrophysics). Sunt doar două dintre rezultatele sale de excepție obținute în ultimii ani.
Tânărul astronom băcăuan a dezvoltat, împreună cu Alexandra Murariu și Ema Popa, propriul proiect de teaching ”Astro Crew” și dă meditații la astronomie și fizică pe platforma TeachU.
În cadrul unui interviu, pe care mi l-a acordat de curând, am avut ocazia să îi adresez câteva întrebări, legate de succesul său răsunător, la care a răspuns cu deschidere și modestie.
Sunt Daria Humă, elevă, în clasa a VIII-a, la Școala Gimnazială ”Constantin Platon” și la Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău. Și mă inspiră oamenii inteligenți și pasionați.
”Vreau să fiu om de știință, să fac research”
Daria Humă: Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru astronomie?
Teodor Grosu: Este o poveste destul de amuzantă. Eu am fost în clasa a șasea la o tabără de fizică și când am ajuns acolo am aflat că au și o secție de astronomie, m-am înscris și mi-a plăcut foarte mult, iar de atunci am tot continuat.
Daria Humă: Ce sfat ai fi vrut tu să primești când ai pornit pe acest drum?
Teodor Grosu: Nu porni de la ideea că există un model tipic de persoană care poate reuși în acest domeniu. Oricine, absolut oricine, care este pasionat, poate să ajungă unde vrea.
Daria Humă: Crezi că astronomia îți este de folos în carieră și în dezvoltarea ca persoană? De ce?
Teodor Grosu: Consider că îmi este de folos în carieră pentru că în domeniul acesta vreau să activez, vreau să fiu om de știință, să fac research. Și în viață mă ajută, pentru că e unul dintre obiectele care te împing să te formezi de unul singur în cât mai multe domenii, să „reach out” cât mai mult și să ieși din zona ta de confort.
Daria Humă: Ce înseamnă pentru tine succesul?
Teodor Grosu: Să fii fericit cu ceea ce faci, cred că asta este definiția succesului, să te simți tu împlinit.
Daria Humă: Dă exemplu de un obicei care, dacă ți-l formezi de copil, îți oferă mai multe șanse de reușită în viață?
Teodor Grosu: Cred că munca de dragul muncii. Sună foarte abstract, dar să găsești plăcerea în lucrurile pe care le faci și să nu înveți numai pentru că trebuie, sau ca să atingi un țel, ci să găsești plăcerea în fiecare moment.
Daria Humă: Care sunt persoanele care te-au ajutat și te-au susținut cel mai mult?
Teodor Grosu: Aș spune, în primul rând, părinții mei, ei m-au susținut constant și nu s-au dat niciodată bătuți în legătură cu visul ăsta pe care îl aveam eu. Apoi, profesorul meu de la Piatra Neamț, Dan Oniciuc, fiindcă fără el n-aș fi ajuns unde sunt. Mi-a format un mod de a lucra și de a mă pregăti care m-a ajutat foarte mult și mi-a setat un mindset foarte constructiv. L-aș menționa și pe David Turturean aici, el este un fost olimpic, este la MIT University în America și m-a ajutat foarte mult când am început și când mă pregăteam. Mă mai ajută și acum, și acum îi mai pun întrebări.
Daria Humă: În legătură cu asta, crezi că înveți mai bine de la alți colegi sau de la profesori?
Teodor Grosu: Depinde de tipul de noțiune, dar în general cred că înțelegi mai bine de la alți colegi, pentru că ei au mai recente informațiile astea și știu cum și-au construit învățarea și cum le-au luat pas cu pas ca să le înțeleagă și pot să îți explice și ție.
Daria Humă: Ai vreun sfat pentru părinții care cresc copii cu rezultate deosebite?
Teodor Grosu: Sunt aceiași copii și fără rezultate deosebite. Simt că unii părinți pun destul de multă presiune pe copiii cu rezultate să se remarce în continuare prin premii și realizări. Nu a fost așa în cazul meu, părinții mei ziceau mereu „Se întâmplă, foarte bine, nu se întâmplă, la fel de bine!”, dar știu și cazuri în care copiii chiar sunt presați să fie mereu la același nivel. E ok să nu reușească tot timpul!
Daria Humă: Care sunt planurile tale de viitor?
Teodor Grosu: Pentru moment, vreau să intru la facultate, în America, la Princeton University, pe același degree, să fac un master, un doctorat și să lucrez în cercetare. Cam ăsta e visul, dar planurile se pot schimba. Nu pot să știu ce o să fie în viitor, dar cam asta aș vrea.
„Asta mă împingea constant, să știu că eu mi-aș mulțumi mie în viitor, dacă trec peste momentele alea dificile”
Daria Humă: Cum ai reușit să echilibrezi studiile pentru școală cu cele pentru olimpiade?
Teodor Grosu: Sincer, nu a fost un proces așa de concret, în sensul în care îmi făceam temele la școală, strictul necesar, și după făceam ce îmi plăcea mie, lucram la astronomie. Nu este un secret, pur și simplu fă ce trebuie la ore și ai terminat cu școala.
Daria Humă: Care era lucrul care te motiva să mergi înainte în momente mai dificile?
Teodor Grosu: Faptul că simțeam că lucrul ăsta este pentru mine, adică eram convins că eu asta trebuie să fac, că îmi place atât de mult încât nu mă văd făcând altceva, și asta mă împingea constant, să știu că eu mi-aș mulțumi mie în viitor dacă trec peste momentele alea dificile.
Daria Humă: Cât la sută din succesul tău în acest domeniu se datorează pasiunii și cât la sută se datorează muncii depuse? Care dintre ele este mai importantă și de ce?
Teodor Grosu: Nu știu dacă pot să le pun în procente. Mi se pare că se alimentează una pe alta, adică nu poți să muncești fără să fii pasionat, dar, pe măsură ce muncești, poți să devii din ce în ce mai pasionat. Eu așa o văd. Se datorează ambelor, nu poți doar cu pasiune sau doar cu muncă.
Daria Humă: Crezi că programa actuală din școli este benefică dezvoltării copiilor? Dacă nu, ce ai schimba la ea?
Teodor Grosu: Nu consider că este benefică dezvoltării copiilor, În primul rând, pentru că ei nu pot să își aleagă ce vor să studieze. Adică, bine, la liceu putem să ne alegem profilul, dar tot nu este o selecție și o autonomie a elevului așa cum mi-ar plăcea mie să o văd. Mi se pare că este bun nivelul teoretic la care facem unele materii, dar pe măsură ce înaintăm cumva în nivel, unele materii din clasa a XI-a sau a XII-a, materiile care nu sunt de interes, să se facă la un nivel de cultură generală, un nivel care poate fi aplicat în viața de zi cu zi.
Daria Humă: Ai o materie mai interesantă pe care ai adăuga-o tu la programă, în afară de astronomie?
Teodor Grosu: Mi s-ar părea interesant să fie un curs de orientare profesională. În America, cel puțin, există conceptul de „school counselor”, care ajută elevii cu procesul ăsta, dar la noi ar putea fi sub forma unui curs, și cumva să ne explice cineva cum se ajunge la facultate, ce opțiuni avem pe viitor și toate chestiile care ne ajută să ne alegem drumul în viață. Lucrul ăsta este foarte important, mulți o fac neinformați și s-ar putea să fie neîmpliniți mai târziu.
”Când predau pun accentul pe înțelegere în primul rând”
Daria Humă: Știu că tu nu numai că înveți, ci și îi înveți pe alții să studieze astronomia. Pe ce lucru pui accentul când predai? Care crezi că sunt însușirile unui bun profesor?
Teodor Grosu: Când predau pun accentul pe înțelegere în primul rând, probabil e destul de evident, dar vreau ca elevii mei (nu-mi place să le spun elevi, sună foarte formal), persoanele cărora le predau, vreau să aibă foarte clar în minte, să fie logic pentru ei, nu doar să învețe așa, mecanic, sau să aplice niște formule. Cred că un profesor bun este cel care se dedică fiecărui elev în parte și care își dă seama de ce are nevoie fiecare pentru a reuși.
Daria Humă: Ce trebuie să facă cineva care vrea să se înscrie la cursurile ”Astro Crew”, proiectul tău independent de teaching? Și unde te poate contacta? În ce clase și de unde sunt elevii tăi?
Teodor Grosu: Cel mai usor ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook, AstroCrew Bacau, dar ne puteți găsi și pe Instagram, la @astrocrew.bacau și pe mail la astrocrewbacau@gmail.com. Clubul nostru are două secțiuni: “Intro”, pentru începători, care a constat într-un curs format din 9 sesiuni care a acoperit bazele astronomiei la nivel de cultură generală. Aici intrarea a fost liberă și am avut elevi foarte diverși, de la copii de șase ani, până la persoane în vârstă. Plănuim să reluam cursul pe viitor, deci dacă suna a ceva ce v-ar interesa, fiți cu ochii pe pagină. Cealaltă secțiune se numește “Excel” și aici pregătim câțiva elevi pentru olimpiadă. Momentan, aici sunt înscriși câțiva elevi de liceu.
Daria Humă: De ce recomanzi astronomia copiilor?
Teodor Grosu: În primul rând, pentru că este foarte fascinantă și mereu sunt lucruri de descoperit, lucruri de care poți fi interesat. Cum am spus și mai devreme, este un domeniu care te împinge să afli foarte multe lucruri din alte domenii, care te scoate din zona de confort. Nu cred că există copil căruia să nu-i placă spațiul, măcar așa puțin de tot, și atunci mi se pare că dacă încurajăm pasiunea asta ar fi foarte bine.
Daria Humă: Poți defini astronomia în cinci cuvinte?
Teodor Grosu: Cred că primul cuvânt ar fi ”univers”, al doilea, ”diversitate”. Aș spune și ”observație”, pentru că tot ce știm despre astronomie se bazează pe ceea ce observăm în univers. ”Mister”, pentru că sunt foarte multe lucruri pe care încă nu le înțelegem și de aceea avem nevoie de oameni care să lucreze în domeniu ăsta, ca să ne dăm seama de tot ce putem să ne dăm seama. Și ”fascinație”, cred că ăsta este unul dintre cuvintele-cheie, nu poți să nu te uiți în sus, să te gândești la spațiu și să nu fii măcar puțin fascinat, să nu admiri imensitatea universului ăsta și cât de multe lucruri sunt în el, cât de diverse sunt!
Daria Humă: Ce mesaj ai pentru un elev care nu și-a găsit încă menirea?
Teodor Grosu: Continuă să cauți, pentru că fiecare dintre noi clar are o menire și ascultă-te pe tine în primul și în primul rând, pentru că noi știm ce ne face fericiți. Asta trebuie să cauți, ceva care îți place să faci și faci cu plăcere.
5 TIPS AND TRICKS pentru o învățare eficientă, de la Teodor Grosu:
- Planifică! Este bine să fii organizat daca vrei să obții cât mai multe de la timpul pe care îl ai.
- Să scapi de distrageri este foarte important. Și eu îmi mai țin câteodată telefonul pe birou când lucrez și este contraproductiv. Există aplicații care te impiedică să îți folosești telefonul pentru un anumit interval de timp și asta ajută foarte mult.
- Make it fun! Folosește culori, stickere, post-ituri, desenează pe caiete. Dacă nu e plictisitor, învățatul poate fi și eficient.
- Dacă simți că ai nevoie de o pauză, ia o pauză! Nu te forța să înveți dacă nu poți chiar în acel moment, poți să ajungi într-o etapă de burnout și să faci mai puține lucruri decât ți-ai propus la început.
- Amintește-ți de ce vrei să înveți de la bun început. Să ai un goal mai mare în minte te poate face mai eficient de multe ori.
Foto: Arhiva personală Teodor Grosu
Interviul face parte dintr-un volum în pregătire, pe care Cercul de jurnalism al Palatului Copiilor Bacău îl dedică performanței în educație. ”Învață să înveți de la cei mai buni. Tips&tricks pentru o învățare eficientă”. Prof. coord.: Laura Huiban
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.