Nu. Sau, in general, nu prea. Niciodata, in ultimii 20 de ani, scaderea unei taxe nu a dus la o scadere a pretului echivalenta cu reducerea acesteia.
Mecanismul psihologic e simplu: poporul e obisnuit ca preturile sa mearga intr-un singur sens: in sus. Chiar si când pretul petrolului scade pe bursele internationale, in România pretul benzinei ramâne constant sau chiar creste.
Producatorii stiu ca daca nu scad pretul nu va fi nici o problema: cumparatorii nu reactioneaza. Asa ca diferenta de pret este bagata in buzunar de comerciant, care gaseste, daca vrea, si motive suficiente sa justifice mentinerea pretului.
Lipsa unei concurente reale si slaba educatie a consumatorilor români sunt principalele motive pentru care piata nu reactioneaza dupa regulile economice ale capitalismului clasic. Câta vreme, de exemplu, cumparatorul nu ia atitudine arunci când vede ca producatorul mareste preturile nejustificat, nu va exista nici o presiune asupra comerciantului sa mentina un echilibru.
Teoretic, maximizarea profitului, prima directiva a unei companii, ii da dreptul unui producator sa creasca pretul dar aceasta crestere nu poate depasi pragul de suportabilitate al cumparatorului. Din pacate, acest prag este foarte ridicat in România.