Ziua de 17 aprilie 2019 a fost una inedită pentru elevii claselor a IX-a A, coordonați de profesorul diriginte Angelica Farcaș, dar și pentru cei din a IX-a C Profesională, a profesorului diriginte Maria Nica, toți de la Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Bacău. Motivul? Au primit aprobare să viziteze Direcția Județeană de Telecomunicații Speciale (DJTS) Bacău, locul în care funcționează și Biroul Județean al Sistemului Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112. Un serviciu telefonic operat chiar de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), un sistem național ce reprezintă o componentă importantă a obligațiilor serviciilor cu caracter universal, fiind prevăzut și în una din Directivele semnificative pentru politicile sectorului de telecomunicații din acquis-ul Uniunii Europene.
Pe o ploaie măruntă și un frig înțepător, copiii de la Liceul Tehnologic „Petru Rareș” Bacău s-au prezentat, punctuali, la locul de întâlnire stabilit de profesorii diriginți, fix la ora 9.30. Urmau să intre cu toții într-o instituție militară, în care fiecare a trebuit să respecte reguli stricte. Au stat cuminți la poartă cât au fost legitimați, au lăsat telefoanele mobile la specialiștii de acolo, au urmat traseul indicat, curioși, emoționați, nerăbdători să afle cât mai multe informații despre ceea ce urmau să viziteze.
Organizare desăvârșită și un însoțitor… special
Întreaga activitate s-a desfășurat cu aprobarea directorului Serviciului de Telecomunicații Speciale, gen. Sorin Ionel Vasilica, și cu organizarea desăvârșită de gazdă a directorului Direcției Județene de Telecomunicații Speciale Bacău, col. Narcis Aurelian Păun. Și ca o trecere în timp, ca un arc întins peste generații, grupul de elevi a fost însoțit de Costel Mircea Bârsă, nimeni altul decât fostul comandat al Oficiul Județean de Telecomunicații Speciale (cum se numea în acea vreme actualul DJTS), între anii 2001-2009, dar și… fost elev al Școlii Generale nr. 3 Bacău, care a funcționat în clădirea actualului Liceu Tehnologic „Petru Rareș”.
„Liceul Tehnologic «Petru Rareș» este foarte aproape de casa în care locuiesc. Ca fost elev al unității de învățământ, am păstrat mereu legătura cu această școală care m-a format, mi-a călăuzit primii pași în viață și mi-a croit drumul spre cariera mea profesională. Am făcut parte dintr-o familie riguroasă, dornică să mă vadă în haina militară. Poate de aceea am și urmat Academia Militară Tehnică, la electronică și transmisiuni, cu licență în 1981. Am lucrat întâi în Buzău, apoi am revenit în Bacău, apoi am fost detașat în București, la Comandamentul Trupelor de Transmisiuni. Până în 2001 am fost ofițer la Batalionul Transmisiuni și de atunci, timp de nouă ani, până în 2009, când am ieșit la pensie, am condus Oficiul Județean de Telecomunicații Speciale Bacău. Am instruit oameni deosebiți, care au devenit buni specialiști. Am avut bucuria și onoarea ca pe timpul cât am fost la comanda OJTS să fiu cel care a și înființat Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 pe Bacău, în anul 2004. Am acumulat cunoștințe și o vastă experiență pe care acum o împărtășesc acestor copii minunați, care sunt la vârsta când vor să afle cât mai multe informații, ceea ce îmi face o mare, mare plăcere”, a declarat pentru Deșteptarea col (r.) Costel Mircea Bârsă.
Curiozități care au atras atenția
Grupul de elevi a urcat cu emoții scările DJTS-ului. Au fost întâmpinați încă de la intrare chiar de director, col. Narcis Aurelian Păun. De la acesta au aflat ce înseamnă Serviciul de Telecomunicații Speciale, că este o instituție organizată după o structură militară și care face parte din sistemul național de apărare, fiind în subordinea Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
„Prin telecomunicații speciale se înțelege transmisii, emisii sau recepții de date pentru utilizatorii menționați de legislația în vigoare. Utilizatorii care beneficiază de STS sunt: Parlamentul României, Administrația prezidențială, Guvernul României, instituțiile cu rol în siguranța națională, administrația publică centrală și locală, autoritățile judecătorești, Ministerul Public, Consiliul Superior al Magistraturii, Curtea de Conturi, Curtea Constituțională a României și alte organisme guvernamentale și neguvernamentale prevăzute de lege”, le-a explicat celor prezenți col. Narcis Păun.
Iar apoi… ștafeta a fost predată col. Andrei Mihăeș, șeful Biroului 112 Bacău, de când acesta a fost înființat, adică de 15 ani. A început astfel un dialog frumos între specialiști și copii, s-au dat exemple, s-a simulat un apel de urgență și chiar s-a intrat în camera unde sunt preluate aceste apeluri de urgență de către operatorii din dispecerat.
De la specialiștii DJTS Bacău, elevii de la Liceul Tehnologic „Petru Rareș” au aflat cum funcționează Serviciul 112, când trebuie să fie apelat, ce trebuie să facă atunci când apelează acest număr.
„Numărul unic pentru apeluri de urgență 112 se apelează atunci când este necesară intervenția agențiilor specializate de intervenție, pentru asigurarea asistenței imediate în situații în care este periclitată viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul. Sistemul asigură cooperarea între agențiile specializate de intervenție ale Poliției Române, Serviciului de ambulanță, Pompierilor, Serviciului Mobil de Urgență Reanimare și Descarcerare (SMURD) și Jandarmeriei Române, care au obligația de a asigura intervenția la urgențe. Personalul Centrelor de preluare a apelurilor de urgență 112 este compus din oameni specializați care răspund la apelurile de urgență 24 din 24 de ore. Ei sunt instruiți pentru a asista apelanții în cazuri de urgență și a-i ajuta în cel mai scurt timp posibil. Sistemul 112 funcționează la nivelul întregii țări, dar și în întreaga Europa, în toate limbile europene și în toate rețelele de telefonie, fixe sau mobile, indiferent dacă este sau nu semnal la operatorul de telefonie, indiferent dacă telefonul are credit sau nu, sau dacă e pe abonament sau cu cartelă”, le-a explicat copiilor col. Andrei Mihăeș.
Ce au mai aflat elevii de la specialiștii DJTS
• Apelarea falsă sau abuzivă la 112 constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 100 la 500 de lei. Amenințările cu dispozitive explozive intra sub incidența legii penale, sunt încadrate la terorism și se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10 ani.
• Convorbirile efectuate în sistemul 112 sunt înregistrate și se păstrează 10 ani. Determinarea automată a numărului și locației urgențelor permite identificarea apelurilor false și/sau injurioase. Cei care sună și anunță în fals amplasarea unui dispozitiv exploziv intră sub incidența legii penale și pot fi acuzați de terorism.
• Dacă sunați la 112 trebuie să anuntați: ce urgență aveți, locul evenimentului, unde vă aflați, de la ce număr de telefon sunați, cum vă numiți. Operatorul evaluează urgența apelantului în funcție de informațiile primite și transmite aceste informații la agenția/agențiile de urgență abilitate în rezolvarea cazului respectiv. Dacă este nevoie de intervenția tuturor agențiilor, datele preliminare ale cazului sunt transmise simultan, în maximum 2-3 secunde. După furnizarea acestor date trebuie să rămâneți la telefon pentru a fi puși în legătură cu agenția de urgență de care aveți nevoie și pentru a primi eventuale recomandări. Dacă legătura cu numărul 112 se întrerupe, trebuie să sunați din nou. Rămâneți calmi și răspundeți la toate întrebările; nu închideți până când nu vi se spune. Sunați la 112 doar dacă aveți o urgență!
Care sunt principalele evenimente pentru care se poate apela la 112:
*omor; *atac armat; *atentat; *tâlhărie; *tulburarea gravă a ordinii și liniștii publice; *dezertări; *evadări; *trafic și consum de droguri; *furturi; *accident de circulație soldat cu victime sau cu persoane blocate în autovehicule; *explozii; *electrocutări; *căderi de la înălțime; *surpări de teren; *accident grav la metrou; *accident de aviație; *accident feroviar; *urgențe medicale care necesită intervenția Ambulanței; *stingerea și lichidarea incendiilor; *activități de descarcerare;*salvarea sau protejarea oamenilor, animalelor și bunurilor aflate în pericol; *limitarea și înlăturarea urmărilor accidentelor, catastrofelor și calamităților naturale; *transport de apă pentru populația afectată de producerea unor dezastre; *evacuarea apei din subsolurile clădirilor sau din fântâni după producerea de inundații; limitarea, colectarea sau îndepartarea unor produse poluante; *salvări de la înălțime; *asanarea muniției neexplodate; * accidente provocate de factorii de mediu (ex. înecați, fulgerați, degerați); *persoane rătăcite în munți; *alunecări de teren etc.
Informații care vor fi diseminate la clasă
Întreaga activitate a durat aproape două ore. La final, elevii au primit și o diplomă din partea Direcției Județene de Telecomunicații Speciale Bacău, pentru vizita făcută, dar și un cadou cu diferite obiecte (agende, calendare, pixuri etc) cu însemnele STS și 112. Cu toții au promis că vor reveni pentru a afla lucruri noi, unii dintre ei cu o dorință mult mai mare: chiar ca angajați ai instituției.
„În cadrul Programului «Săptămânii altfel» ne-am propus câteva activități diverse, printre care și această vizită la Direcția Județeană de Telecomunicații Speciale. O activitate mai inedită, mai interesantă pentru elevi. Mulțumim pentru sprijin și implicare personalului de aici care a fost foarte amabil cu noi, am văzut lucruri interesante și sperăm să mai venim și altădată. Oricum, ce s-a învățăt aici vom mai discuta și la școală, la orele de dirigenție”, ne-a declarat după vizită prof. Angelica Farcaș, diriginta clasei a IX-a A.
„A fost o activitate frumoasă, deosebită, copiilor li s-a explicat pe larg ce înseamnă Servicul de Urgență 112, când pot apela la acest număr și când nu. Sper că au înțeles să sune când trebuie, că nu se folosește oricât și oricând Serviciul 112”, a completat și prof. Maria Nica, diriginta clasei a IX-a CP.
Astăzi, o vizită asemănătoare la DJTS Bacău este organizată, tot în Programul „Săptămâna altfel”, de către Școala Gimnazială Letea Veche, cu elevii claselor a căror diriginți sunt profesor pentru înv. primar Dorina Ciudin și profesor Elena Bârsă.
„Mie mi-a plăcut foarte mult aici. Am fost foarte curioasă să văd cum funcționează acest sistem. Habar nu aveam că există atâta organizare. Mi-a plăcut centrul de comandă și chiar mi-aș dori să devin și eu dispecer 112. Știu că este o muncă grea, în care trebuie să fii foarte atent, dar ai și satisfacții… că salvezi vieți.”
Delia Pădurariu, elevă clasa a IX-a A
„M-a impresionat instituția în sine, rigoarea din interior, întregul sediu. Am aflat când să folosesc 112, să nu sun dacă nu semnalez o urgență reală, să nu facem glume. Și dacă ne jucăm și dăm telefoane false, putem fi imediat depistați și trași la răspundere, chiar și amendați. A fost o activitate foarte interesantă.”
Adrian Hanganu, elev clasa a IX-a A
„A fost una dintre cele mai frumoase activități la care am participat până acum cu școala. Am aflat atât de multe informații, încât abia aștept să ajung acasă să le povestesc alor mei, să le spun și prietenilor ce am aflat aici. Cel mai mult mi-a plăcut când am asistat efectiv la preluarea unui apel în urgentă.”
Mădălina Balint, elevă clasa a IX-a A
„Implicarea Serviciului de Telecomunicații Speciale în programul «Școala Altfel» a pornit de la premisa că este absolut necesar să ne aducem cu toții contribuţia în ceea ce privește educația populației și să nu lăsăm totul în seama instituțiilor de învățământ. Iar conștientizarea importanței folosirii numărului unic de urgență 112 este și de datoria noastră, în calitate de administratori ai Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, respectiv ai Centrelor unice pentru apeluri de urgență. Pentru noi, fiecare vizită din cadrul programului «Școala Altfel» este o ocazia să le transmitem celor mici și nu numai, informații vitale pe care fiecare dintre noi trebuie să le știe, într-o situație de urgență.”
Mariana Pop, purtător de cuvânt al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.