„Noaptea Muzeelor” a fost şi sărbătoarea artelor plastice. Starea de Tescani, legendă, artă şi artişti

    Da, expoziţia de artă plastică cu lucrări de pictură, sculptură, grafică şi multimedia, deschisă cu ocazia manifestării „Noaptea Muzeelor”, sâmbătă, 14 noiembrie, la Galeriile ALFA, nu a beneficiat de un vernisaj oficial, aşa cum ar fi meritat cu prisosinţă, deoarece Covid-19 face legea: răsfiraţi, răsfiraţi, câte trei şi nu staţi mult, este cuvântul de ordine, cu toate că ar fi nevoie de ore bune pentru a privi, a admira şi, de ce nu, a comenta fiecare lucrare, cu autorul sau curatorul. Amânăm această plăcere pentru anii următori…

    Anul acesta, „Noaptea Muzeelor”, una dintre cele mai îndrăgite activităţi culturale, a fost amânată din cauza pandemiei de coronavirus, stabilindu-se data de 14 noiembrie pentru desfăşurare, în speranţa că incidenţa virusului se va diminua, astfel ca publicul să poată participa în număr cât mai mare, ca în fiecare an. Nu a fost să fie! În aceste condiţii, întregul complex de activităţi s-a desfăşurat, în cea mai mare parte, online. Pe simeze sunt lucrări ale artiştilor care au participat la Rezidenţele artistice de la Tescani (Tabăra internaţională de creaţie), din anii 2019 şi 2020, organizate şi susţinute integral de Ovidiu Ungureanu, artist vizual, magician al imaginii, fondatorul Chromatique. La Tescani se adună, pentru a fi împreună artişti din mai multe ţări, reînnodând o mai veche tradiţie, întreruptă din motive care nici nu mai contează acum decât pentru istoricii şi criticii de artă.



    Rezidența artistică 2019

     „Tescani a devenit sinonim cu întâlnirea oamenilor de cultură, a artiştilor talentaţi, a celor care caută profunzimea gândirii sau nesfârşitul emoţiei plastice. Oricum s-ar desfăşura vremurile, orice rezidenţă de creaţie plastică se caracterizează prin calitatea participanţilor săi, cei care se întâlnesc în cadrul încântător de la Tescani”, consemnează şi Marius Tiţă, critic de artă, curatorul taberelor, în albumul de artă „Rezidenţa Tescani 2019-2020”, editat cu această ocazie.

    Rezidența artistică 2020

    Nesfârşitul emoţiei artistice…

    Mi-a plăcut sintagma şi o preiau în subtitlu. Totul a avut un început. Era în 1976, când artistul plastic Ilie Boca a reuşit să organizeze prima tabără de pictură de la Tescani, un loc extraordinar, cu o istorie fabuloasă, un domeniu de vis, unde se aude istoria şi muzica lui George Enescu, devenind, în cei 44 de ani, cel mai longeviv şi consecvent atelier de artă plastică din ţară. Ilie Boca a fost martorul tuturor întâlnirilor fericite ale artiştilor, dar şi cel care a trăit şi pictat peisajul de neegalat al locului, an de an. Toţi marii artişti care au trecut şi au creat aici, de la Horia Bernea, Dan Hatmanu, Ilie Boca, la Dionis Puşcuţă, Dumitru Macovei sau Luminiţa Radu au iubit locul acesta, Starea de Tescani, stare pe care artiştii au trăit-o şi o trăiesc, fiecare în felul său, a fost pusă pe pânză sau hârtie, având ca finalitate o colecţie impresionantă de opere de artă, ce se află în patrimoniul Muzeului Naţional „George Enescu” sau, după caz, în alte colecţii, la fel de prestigioase.

     Colecţia de mari artişti

    Marcela Gavrilă și Petronela Mihalcea, două artiste ale panotajului

    Pe câţiva dintre artişti şi muzeografi, adevăraţi maeştri ai simezelor (panotarea este şi ea o artă, să ştii să pui în valoare operele şi artiştii, culorile, temele, stările, pentru a crea o nouă stare, una plăcută, atrăgătoare pentru vizitator), i-aş numi aici pe Dionis Puşcuţă şi Mihai Chiuaru – artişti plastici, Marcela Gavrilă – muzeograf şi Petronela Mihalcea – conservator, i-am găsit săptămâna trecută în Galeria ALFA pregătind expoziţia, care urma să fie deschisă de „Noaptea Muzeelor”, în timp ce Ovidiu Ungureanu definitiva „scenariul” filmului expoziţiei, care a putut fi urmărit de amatorii de artă, sâmbătă, 14 noiembrie, de la ora 18.00, pe pagina de Facebook a galeriei şi a Chromatique.

    Doi artiști, Dionis Pușcuță şi Mihai Chiuaru, din tabără, la simeze

    Pe simeze au fost urcate peste 80 de lucrări ale celor 28 de artişti participanţi la Tabăra Internaţională de la Tescani: Aknay Janos (Ungaria), Alexandru Macovei (Republica Moldova), Ammar Alnahas (Siria), Pablo Rodriguez Guy şi Sarat Rodriguez (Spania), Diana Brăescu ( Bucureşti), Doru Ulian (Piatra Neamţ), Gabriela Culic (Bucureşti), Gheorghe Coman (Bucureşti), Marcel Lupşe (Bistriţa Năsăud), Mihai Sârbulescu (Bucureşti), Ovidiu Ionescu (Bucureşti), Sorin Nicodim (Timişoara), Sorin Otînjac (Iaşi), Ştefan Pelmuş ( Bucureşti), Valeriu Şuşnea (Buzău), Vasile Tolan (Bucureşti), Dionis Puşcuţă, Cristina Ciobanu, Dumitru Macovei, Gheorghe Zărnescu, Ilie Boca, Luminiţa Radu, Mariana Popa, Mihai Chiuaru, Ovidiu Ungureanu, Vasile Crăiţă-Mândră, Victor Eugen Mihai (Bacău).

    Pablo Rodriguez Guy – Spania

    Starea de Tescani nu o simţi şi nu o înţelegi decât dacă stai de vorbă cu oamenii care au trecut, au trăit şi creat artă acolo, cu cei care au pus şi pun suflet, râvnă, har, talent la îndeplinirea Testamentului-poruncă al moştenitoarei domeniului, Maruca Cantacuzino Enescu, care a donat conacul şi terenul statului român, pentru înfiinţarea unui centru cultural pentru artişti.

    Sculptorul Gheorghe Zărnescu

    Vom continua împreună

    Ovidiu Ungureanu, la final de Rezidenţă

    „Organizez de doi ani, nu cu puţine eforturi materiale şi de logistică, însă cu mare dragoste şi pasiune, aceste rezidenţe artistice, sunt atât participant, cât şi manager cultural. Am reuşit, împreună cu partenerii noştri, să continuăm la Tescani un loc de legendă, ceea ce a început pictorul Ilie Boca în 1976: întrunirea întru idei şi creaţie a artiştilor plastici din România şi din ţări din lumea întreagă. Proiectul cuprinde, pe lângă tabăra propriu-zisă de creaţie artistică, o expoziţie cu lucrările realizate, anul acesta deschisă cu ocazia «Noaptea Muzeelor», în Bacău, la Galeriile ALFA, cât şi albumul de artă «Rezidenţa Tescani”, care pune în valoare, într-o formă grafică de excepţie, lucrările artiştilor şi atmosfera din tabără. Este contribuţia mea la promovarea artei şi artiştilor români, dar şi a fabulosului patrimoniu de memorie şi artistic de la Tescani. Mulţumesc artiştilor care au răspuns invitaţiei mele, colaboratorilor şi partenerilor, instituţii, artişti, muzeografi, în mod special lui Iosif Cernic şi echipei multimedia Chromatique Studio-Art Gallery, coordonată vizual de Marius Siminiceanu, cu speranţa că vom continua împreună.” Ovidiu Ungureanu, artist vizual, organizatorul şi managerul Taberei Internaţionale de Creaţie Tescani

    Tot anul acesta, împreună cu Marius Tiţa, critic de artă, curatorul taberei, mai spune Ovidiu Ungureanu, va realiza 30 de episoade din seria de «Interviuri de colecţie, la Tescani», cu toţi participanţii, adevărate crezuri de credinţă, bijuterii audio-video, cronici ale timpului, care vor rămâne în memoria şi arhiva Muzeului „George Enescu” din Bucureşti, a Muzeului de Artă din Bacău, fiind puse, cât de curând şi pe paginile de Facebook ale instituţiilor, difuzate şi pe diferite posturi de televiziune.

    Ovidiu Ungureanu și Marius Tița

    O tabără înseamnă a comunica

    Dionis Pușcuță, la șevalet, în Tabăra de la Tescani

    „Este, după «Saloanele Moldovei», cea mai de forţă expoziţie, organizată în Bacău. Sunt pe simeze artişti foarte buni, cunoscuţi şi apreciaţi de critica de artă şi de public, care au fost în Tabăra de la Tescani, în cei doi ani, 2019 – 2020. Tescaniul este un punct cardinal pe harta artei româneşti, de peste 40 de ani se adună, se întâlnesc, sunt împreună vârfurile, nume mari ale artei noastre, dar şi din alte ţări ale lumii. O tabără înseamnă a comunica, a face schimb de idei, nu numai a picta sau sculpta. Se întâlnesc oameni, curente, trăiri, stiluri, genuri. Acolo dospesc idei şi se nasc capodopere. Sunt generaţii de artişti diferite, stiluri şi genuri de artă diferite, însă am încercat şi, credem, am reuşit, să facem o panotare care să-i pună pe toţi în valoare, pentru ca expoziţia de la Galeriile ALFA să fie cât mai interesantă.” Dionis Puşcuţă, şef Secţie Artă, curatorul expoziţiei

    Fără public este dramatic

    „Eu merg la Tescani de prin anii ’80. Tescaniul a rămas cunoscut în toată România şi vrem să ducem mai departe sensul şi ideia de Tescani, care poartă în sine un har, foarte mulţi artişti, unii nu mai sunt printre noi, au lucrat şi au creat acolo, ei sunt modele pentru noi. Este meritul lui Ovidiu Ungureanu că a reuşit să adune atâţia artişti, artişti mari, dar şi faptul că a editat un album al taberelor de la Tescani. Tot ce face el acolo este un început bun, care trebuie continuat, chiar şi în aceste vremuri deosebite. Artistul e un rebel, un sihastru, nu depinde de alte relaţii sociale în timpul creaţiei, însă are nevoie ca munca lui să fie văzută, materializată într-o expoziţie, să se întâlnească cu publicul lui. Fără public este dramatic, este oribil pentru artişti, fie ei pictori, muzicieni sau actori.” Mihai Chiuaru, artist plastic, membru al UAP

    Șevaletele s-au strâns din grădina de la Tescani. Ultimele retuşuri s-au făcut în atelier, aparatul fotografic a imortalizat tablourile, albumul tipărit cu aceeaşi dragoste şi talent ni le arată ca într-un album cu fotografii de familie, iar galerie de artă din Bacău ne arată, în hainele de sărbătoare ale expoziției, minunata artă în care s-a transformat Rezidența Tescani, prin minunata dăruire a unui om, a unui artist, Ovidiu Ungureanu, care, la fel ca înaintaşii lui, cu tuşe sensibile de culoare, cu imagine, har şi dăruire, continuă istoria, care se confundă cu legenda, a unui loc sinonim, acum, cu arta şi truditorii ei.

    Concepţia grafică şi machetarea albumului „Rezidenţa Tescani. Tabăra Internaţională de Creaţie – pictură, sculptură, grafică, multimedia”: Marius Siminiceanu, Mihai Chiuaru, Dionis Puşcuţă. Prezentarea şi aparatul critic sunt semnate de criticul de artă Marius Tiţa. Fotografiile au fost realizate de Ovidiu Ungureanu.

    Seara, după o zi de muncă

    Partenerii Taberei Internaţionale de Creaţie de la Tescani au fost Muzeul Naţional „George Enescu”, Secţia „Dumitru şi Alice Rosetti Tescanu – George Enescu”, Iosif Cernic – Phylaxia Pharmarom, Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” – Secţia de Artă, Uniunea Artiştilor Plastici din România.

    Artiştii, curatorii, organizatorii invită publicul, să viziteze expoziţia, cu respectarea normelor sanitare în vigoare, până pe 10 decembrie 2020.




    Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

    Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.