20 septembrie 2024
OpiniiRomâna pentru toțiNivelul preşcolar e cel… pre-şcolar (IV)

Nivelul preşcolar e cel… pre-şcolar (IV)

Câteva bucurii…

Noua programă (Curriculum pentru educaţia timpurie, 2019) enunţă cinci noutăţi pozitive (e posibil să fie mai multe): 1. orice colectiv de educatoare îşi poate crea personalitatea profesională prin asumarea unui program incluzând o activitate metodică în fiecare săptămână; finalmente, se ajunge la edificarea „etosului instituţiei de învăţământ” respective (p. 8); 2. antrenarea preşcolarilor în cunoaşterea mediului cultural local este primul pas într-„o incursiune în lumea patrimoniului naţional şi universal” (p. 27); 3. contactul cu cartea se poate produce de timpuriu: „Încă din anul 2002, în cadrul Proiectului naţional Să citim pentru mileniul III, se statuează, ca moment obligatoriu, de 10-15 minute pe zi, Momentul poveştilor. Educatoarea are libertatea de a plasa acest moment în programul zilnic al copiilor în funcţie de modul în care îşi gândeşte derularea activităţilor din zi, în funcţie de temele abordate, de disponibilitatea copiilor etc., respectiv fie la Întâlnirea de dimineaţă, fie ca moment de tranziţie, fie la sfârşitul zilei sau al primei părţi a zilei – înainte de masă, înainte de somn, înainte de plecarea acasă etc. Această activitate nu se va opri la lectura unui text şi la câteva întrebări şi răspunsuri pe marginea acestuia, ci poate conţine, chiar dacă în momente/ etape/ zile diferite, şi redarea conţinutului textului citit, ca un exerciţiu eficient de exprimare şi comunicare, în care face dovada înţelegerii textului şi unde copilul ordonează şi formulează propoziţii, operaţii în care antrenează şi gândirea” (p. 12). Aşadar, o noutate… veche de 20 de ani! 4. „Dezvoltarea limbajului şi a comunicării” este penultima dintre cele cinci premise ale pregătirii preşcolarilor, dar prima dintre cele opt competenţe-cheie propuse acestora: „comunicare în limba maternă” (p. 15); 5. „Manifestarea unei atitudini pozitive faţă de limba română” (p. 23) este unul dintre comportamentele cu care viitorul şcolar pleacă din grădiniţă.



… şi unele îndreptări

O corectură atentă a Curriculumului ar fi evitat erorile, pe care le-am grupat pe categorii lingvistice: I. ortografice: „Curriculum Pentru…” (corect: pentru); „socio-afectiv, socio-culturală, socio-economic, curriculum-ului” (corect, fără cratimă); „îţi acoperă gura cu mâna când strănută, când tuşeşte” (corect: îşi); „premiză” (p. 6; corect, premisă); II. punctuaţie: finalul principiilor enunţate la pag. 5 trebuia marcat prin semnul două-puncte, nu prin virgulă; „oferite copiilor [,] de la naştere”, „[,] diferenţa de timp” (p. 7) (lipseşte virgula); III. morfologie: „la sfârşitul zilei sau a primei părţi a zilei” (p. 12; corect, al primei); „precum şi altor actori” (p. 3; corect, a altor); „realizarea unui echilibrul” (p. 4; corect, echilibru); „35 [de] minute”; „se succed[ă]”; IV. sintactice: „începe formarea şi dezvoltarea” (corect: încep); V. lexicale: „crearea unei atmosfere lucrative” (p. 8; lucrativ „aducător de câştig”).



spot_img
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img