Mai mult decât atât
Nu demontăm gratuit cuvintele, ci încercăm să le reaşezăm la locul lor în vocabularul profesional al educatoarei, căci ea se ocupă de pregătirea celor mici pentru ca aceştia să facă faţă cerinţelor şcolii. Nicicând nu va fi minimalizată datoria profesoarei pentru învăţământul preşcolar (cum este încadrată mai nou calificarea sa), câtă vreme principiul totalităţii/ integrităţii educaţiei se aplică de la acest nivel. Mai mult decât atât: este recunoscut în ultimii ani şi palierul antepreşcolar (0-3 ani), date fiind achiziţiile din domeniul psihologiei copilului, care spun că viitorul nostru este/ a fost dependent de ceea ce ni s-a întâmplat în acest interval de timp.
Cum stăm cu pregătirea educatoarelor
Ne interesează doar domeniul limbii române, întrucât bănuim că celelalte discipline sunt abordate oficial în parametrii fireşti. Nefireşti sunt cadrele în care este plasată pregătirea viitoarelor educatoare, la care trebuie adăugată ambianţa privind conţinutul învăţământului pentru munca directă la grupele de preşcolari. Nu e prima oară când ne plângem de lipsa disciplinei limba română în programa liceelor pedagogice (colegi de suferinţă sunt aici viitorii învăţători), dar trebuie să avem în vedere şi Curriculumul pentru educaţia timpurie (mai limpede, programa şcolară pentru grădiniţă), aprobat şi aplicat din anul 2019.
Un document cu insuficienţe
Noua programă este, în opinia practicienilor, o adaptare a conţinutului preluat dintr-o bibliografie străină, adică în afara intereselor directe ale educatoarei de la noi. Am discutat-o recent, în Revista „Convorbiri literare”, nr. 12/2021, pp. 192-194, sub titlul „Înapoi, la grădiniţă”. (Nu am pus semnul exclamării, pentru că intenţia nu era să transmit un îndemn, ci o direcţie a rememorărilor de care avem din când în când nevoie.) Am fost provocat de lucrarea lui Mircea Platon „Deşcolarizarea României” şi am folosit intertitluri neliniştitoare: „Atac la adresa limbii române” sau „Soluţie de avarie”. Anterior luasem legătura, telefonic sau pe internet, cu educatoare aflate la început de carieră, spre finalul acesteia sau chiar cu cele pensionate de curând.
Vârste şi opinii
Debutantele au declarat că programa din 2019 este o nesfârşită poveste, lipsită de materia necesară unui deznodământ: tabloul competenţelor cu care trebuie să încheie ciclul preşcolar un copil. Altfel spus, e prea subţire şi dezlânată oferta şi de-a dreptul descurajantă suma achiziţiilor care i se cer viitorului elev. Cu durere mi-au relatat despre tratarea injustă a limbii române de către minister, care nu-i obligă pe profesorii din liceele pedagogice să creeze opţionale de învăţare a gramaticii, încât pregătirea absolvenţilor este, în acest sens, aproape de zero. Educatoarele cu experienţă au apelat la programele de acum 20, 30 sau chiar 40 de ani…