Una dintre legendele despre Iepurașul de Paște spune că, neputând oferi dulciuri sau alte cadouri copiilor ei, o mamă nevoiașă, dar iubitoare, a încondeiat niște ouă și le-a ascuns în grădină. În ziua de Paște, descoperind ouăle, copiii au zărit prin grădină un iepuraș și au crezut că acesta le-a adus ouăle. De-atunci, intrând în jocul legendei, în fiecare an, copiii amenajează în grădină un cuib din resurse vegetale și așteaptă ca Iepurașul să nu-i dezamăgească…
O nefericită dublură a Iepurașului de Paște le-a adus în acest an copiilor un cadou otrăvit: propunerea de detenție în școală. Este cel mai grav atac la adresa demnității lor; un ticălos bullying oficial. Atunci când un elev ajunge în curtea școlii, în sala de clasă, responsabilitatea pentru comportamentul său devine una a cadrelor didactice, nu doar a părinților. Într-o atmosferă civilizată – creată cu resurse psiho-pedagogice potrivite –, copilul/ adolescentul n-ar trebui să aibă șanse pentru un comportament infracțional. Investițiile de suflet și de măiestrie didactică sunt esențiale. Detenția?… Cine-mi spune mie că nu există pericolul ca unele cadre didactice – puține, desigur–, ca să-și mascheze incompetența, nu vor manipula ,,virtuțile” detenției?
Karl Popper, un spirit hărăzit cu înțelepciune, argumentează că a îmbunătăți școala înseamnă (și) a scăpa de profesorii nefericiți. Cine sunt aceștia? Cei care, înșfăcați de soartă, neavând nicio chemare către discursul educațional, devin înăcriți, îi înăcresc și pe copii și-i fac nefericiți. Sunt oamenii pentru care ora de clasă devine un (auto)supliciu. Ei nu fac altceva, zice K.P., decât să trăiască stresați, cu ochii pe vârsta de pensionare.
Supraaglomerarea colectivelor de elevi, renunțarea la exmatriculări, menținerea la catedră a celor care în mod evident sunt în mare ofsaid educațional, transformarea Învățământului într-o Cenușăreasă care a renunțat să-și mai caute condurii sunt unele dintre cauzele metamorfozării Iepurașului de Paște într-un vector veninos care i-ar putea afecta pe toți elevii. Parcă-i și aud pe unii dintre risipitorii de vorbe (purtători de catalog) aruncând prin clase interogația: ,,Aveți chef de detenție!?”…