„Am adaptat pachetele de sancțiuni în așa fel încât să obținem un efect maxim în Rusia, fără a ne răni prea mult” , declara președintele Comisiei UE, Ursula von der Leyen, în martie, pentru ZDF. Cum arată „efectul maxim” al sancțiunilor din Rusia s-a văzut clar luna trecută când Ministerul rus de Finanțe a vorbit despre un excedent total de aproximativ 23 de miliarde de euro pentru prima jumătate a anului – în ciuda, sau mai degrabă din cauza, sancțiunilor și războiului. Am sancționat Rusia atât de tare, de ne-am înfrânt. Ne doare acum, dar și în… perspectivă. Liderii UE, plini de bărbăție în declarații publice războinice, se înmoaie de îndată ce se confruntă cu realitatea pe care nu o pot măslui. Livrările de gaze rusești spre Europa s-au prăbușit din 16 iunie la 40%, Gazprom motivând că sancțiunile occidentale impuse după invadarea Ucrainei blochează întoarcerea turbinei de gaz Siemens, trimisă la Montreal pentru lucrări de mentenanță. Ministrul ucrainean al energiei a cerut guvernului canadian să nu trimită Rusiei turbina înapoi, în timp ce ministrul german al economiei a făcut un apel către Ottawa să o returneze cât mai repede. Pe 9 iulie Canada anunța că la cererea Germaniei și cu sprijinul Washingtonului — ignorând obiecțiile Ucrainei, a renunțat parțial la sancțiuni, fapt care a permis returnarea echipamentelor pentru conducta Nord Stream 1, astfel încât să sprijine accesul Europei la „energie fiabilă și accesibilă” ,titra https://www.theguardian.com/world/2022/jul/10/canada-exempts-russian-gas-turbine-from-sanctions-amid-europe-energy-crisis?fbclid=IwAR1zWmekMS7-Ji3482DzRRl-5HD3YMwhNYkF8TOvauHJ2mYvcxcc8W8iPQ4 . Numai că, ce să vezi, acum două săptămâni, gigantul energetic rus Gazprom a înjumătățit iarăși cantitatea de gaze naturale care circula prin gazoductul Nord Stream 1, reducând-o la 20% , invocând aceleași întârzieri în ceea ce privește repararea și livrarea turbinei. Prompt , miercuri -săptămâna trecută, cancelarul german Olaf Scholz, a încercat să se disculpe conform https://www.stiripesurse.ro/germania-face-apel-la-rusia-sa-se-grabeasca-turbina-siemens-din-cauza-careia-fluxul-de-gaze-prin-nord-stream-s-a-redus-la-20prc-este-gata-de-livrare_2498715.html : ,,Germania este pregătită să trimită o turbină pentru Nord Stream, iar Rusia, la rândul său, trebuie să furnizeze documente și să o solicite” . Potrivit acestuia, partea rusă trebuie să raporteze „că are nevoie de ea” (?!) și să furnizeze documente vamale și de transport. „Nu există sancțiuni în sectorul gazelor care să interzică utilizarea acestei turbine”, a adăugat șeful cabinetului german. Vinerea trecută, potrivit https://www.euronews.ro/articole/acord-de-cooperare-intre-rusia-si-turcia-putin-si-erdogan-au-semnat-un-acord-la-s ,Vladimir Putin și Recep Tayyip Erdogan s-au întâlnit la Soci, pe litoralul Mării Negre și au stat de vorbă nu mai puțin de patru ore. Putin a lăudat Turcia pentru că „asigură un tranzit neîntrerupt” de gaz rusesc către piața europeană prin conducta TurkStream, pe care a numit-o „una dintre cele mai importante artere pentru furnizarea de gaz rusesc în Europa”. În plus, cei doi s-au pus de acord că gazele rusești importate de Turcia ar trebui să fie „parţial plătite în ruble”. Nu trebuie să fii prea mintos să observi ipocrizia, că una se spune și alta se fumează. La jumătatea lunii iunie, cu mare tam-tam, Lituania, invocând sancțiunile europene, a interzis accesul mărfurilor rusești către și dinspre enclava rusă Kaliningrad. Ca trezită din somn, Uniunea Europeană și-a revenit și pe 13 iulie a emis un ghid ( https://www.dw.com/en/eu-says-russia-can-transit-sanctioned-goods-to-kaliningrad-by-rail/a-62459744 ) în legătură cu exclava rusă Kaliningrad, după care „ măsurile UE nu permit tranzitul rutier de mărfuri, dar nu există o astfel de interdicție pentru transportul feroviar” (prin Lituania). În același trend, la 1 august, Regatul Unit a relaxat unele restricții pentru a permite companiilor britanice să ofere asigurări și reasigurări entităților rusești, conform https://www.bignewsnetwork.com/news/272639853/uk-eases-anti-russia-sanctions , ceea ce are implicații pentru industria de transport maritim și de aviație. UE a permis de asemenea Rusiei să se angajeze în tranzacții cu anumite entități deținute de stat în ceea ce privește comerțul cu produse agricole și transportul petrolului către țări terțe. Europenii au constatat tardiv că autoflagelarea economică a propriilor țări nu este percepută de Rusia ca o sancțiune. Ba mai mult, rubla a devenit cea mai performantă monedă, iar lucrurile evoluează în același trend având în vedere și valul de scumpiri al produselor agricole. Pe 1 august în jurul orei 9.20- ora Moscovei, Razoni, nava sub pavilionul Sierra Leone, a părăsit portul Odesa din Ucraina, încărcată cu porumb. „Controlul operațiunii umanitare pentru plecarea primei nave care transporta produse agricole a fost planificat cu participarea activă a ofițerilor ruși care fac parte din Centrul Comun de Coordonare de la Istanbul”. Între timp, secretarul de stat (SUA) Antony Blinken, citat de https://www.state.gov/secretary-antony-j-blinken-at-a-press-availability-23/, a declarat cu această ocazie că „acesta este un prim pas bun și important” că prima navă cu 27.000 de tone de cereale a plecat din Odesa. America pare să fi fost trezită și ea de realitatea care îi bate în poartă. „Guvernul SUA încurajează discret” companiile agricole și maritime să cumpere și să transporte mai mult îngrășământ rusesc, titra pe 13 iunie https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-06-13/us-quietly-urges-russia-fertilizer-deals-to-unlock-grain-trade . Washington-ul se află într-o poziție aparent paradoxală, aceea de a izola Rusia și în egală măsură de a căuta modalități de a stimula exporturile rusești de care SUA are nevoie. Pe 29 iulie, situl oficial al Kremlinului https://www.mid.ru/en/foreign_policy/news/1824520/ publica o informație după care ,,…ministrul de externe Serghei Lavrov a avut o convorbire telefonică cu secretarul de stat al SUA Antony Blinken, la inițiativa acestuia din urmă…. Miniștrii au discutat despre evoluțiile actuale din Ucraina…… Ei au vorbit pe larg despre securitatea alimentară globală. Dl Blinken a fost informat cu privire la detaliile acordurilor semnate la 22 iulie la Istanbul privind transportul cerealelor ucrainiene din porturile Mării Negre și promovarea exporturilor rusești de alimente și îngrășăminte. ..” Toate aceste evenimente disparate, puse împreună, spun ceva: există un început de panică în rândul elitelor occidentale precum că proiectul din Ucraina nu decurge conform planului. În loc ca Rusia să fie însângerată pe câmpul de luptă, Ucraina și Occidentul sunt cele care sângerează. În loc să se prăbușească economia rusă, care să conducă la înlocuirea lui Putin cu un lider compatibil cu Davos-ul, economia occidentală este cea care se prăbușește. În ciuda fanfaronadei UE, ,,regele e gol”. Dincolo de declarațiile politice sforăitoare, realitatea arată că fără resurse rusești nu există industrie europeană și, fără industrie nu există taxe pentru plata indemnizațiilor de șomaj, a pensiilor, a tuturor refugiaților și aproape a tot ce ține împreună societățile europene. O opțiune europeană sănătoasă ar fi fost aceea de neutralitate față de intervenționismul SUA în Ucraina. UE nu are nici o dependență economică naturală față de Casa Albă, ci doar una militară și aceasta creată politic. Pe de altă parte, ucrainienii ar trebui să-și pună niște întrebări, pentru că în politică nu există dragoste ci doar interese. Ucraina și mai ales Zelensky ar trebui să se întrebe ce reciprocitate a avut în vedere Occidentul când a început să-i dea arme, bani și sfaturi gratuite. Când Vestul îți oferă o masă gratis, trebuie să te gândești dacă nu cumva tu… ești prânzul ori cina.
Jr. Adrian M. Ionescu