Patru opere de arta detinute de Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacau sau de Muzeul de Arta Bacau au fost retrocedate. Mostenitorii de drept ai proprietarilor au cerut in instanta inapoierea unor opere de arta valoroase si au avut câstig de cauza.
Asa cum prevede art. 93 alin. 2 din Legea nr. 182/2000:”bunurile culturale mobile preluate ilegal de autoritati ale statului dupa data de 6 septembrie 1940, pot fi revendicate de proprietarii de drept si vor fi restituite acestora de catre institutiile care le detin, pe baza unei hotarâri judecatoresti definitive”.
Din Bacau au fost ridicate patru picturi: doua opere au fost revendicate de mostenitorii dr. Constantin Angelescu, pictura „Vorniceasa Manu si fiul ei Grigore”, autor Mihail Topler, a fost ceruta de Serban Alexandru Manu, iar lucrarea intitulata „Impacarea dintre Bogdan cel Orb si Radul cel Mare”, semnata de Constantin Lecca, este la rândul ei revendicata, dar fiind in proces de clasare exista o sansa sa fie salvata. Despre toate acestea, muzeografii nu au deloc o parere buna.
„Este un jaf ceea ce se intâmpla! Peste 2.000 de lucrari de arta au fost retrocedate pâna acum la nivel national si mai sunt de predat inca 200 de lucrari. Noi am fost nevoiti sa retrocedam patru picturi si ne doare sufletul ca ne-am despartit de ele. Le-am conservat in toti acesti ani, am avut grija de ele si acum nu stim ce soarta vor avea mai departe.
Cine stie ce vor face noii proprietari cu ele?!?”, se intreaba Mariana Popa, directorul Complexului Muzeal „Iulian Antonescu” Bacau. Cel mai probabil, „Vorniceasa Manu si fiul ei Grigore” va lua calea strainatatii pentru ca Serban Alexandru Manu este cetatean român cu domiciliul in Franta, iar celelalte opere revendicate au toate sansele sa ajunga tot in strainatate, fie cumparate de colectionari, fie pe simezele unor mari galerii de arta. In cazurile de retrocedare, documentele au fost perfectate de avocati angajati de noii proprietari.
In Bacau, pictura „Vorniceasa Manu si fiul ei Grigore” – expusa in Noaptea Muzeelor la Galeriile Alfa, a fost acoperita cu un cearsaf in semn de protest. Prin aceasta forma de protest, muzeografii i-au atentionat pe vizitatori ca acel obiect nu va mai putea fi admirat din cauza ritmului in care dispar muzeele si colectiile muzeale in România.
„Vorniceasa Smaranda Manu, lucrare de secol XVIII, realizata de pictorul de origine austriaca Mihail Töpler (1780-1820), a intrat in patrimoniul Muzeului de Arta din Bacau in anul 1966, prin transfer de la Muzeul National de Arta. Lucrarea este in tehnica ulei pe pânza si are dimensiunile 102×74,4 cm; nu este datata si nici semnata. Este singura lucrare semnata Mihail Töpler in patrimoniul Muzeului de Arta din Bacau, si se pare ca este pereche cu un alt portret de Töpler, facut sotului Smarandei, vornicul Mihail Manu, lucrare aflata in patrimoniul Muzeului National de Arta a României, care se afla, de asemenea, in lotul de lucrari revendicate de Serban Alexandru Manu, mostenitorul vornicului Manu, proprietarul acestor pânze”.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.