Guvernul a adoptat un proiect de lege privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurata de zilieri, in scopul flexibilizarii pietei muncii.
Proiectul de lege precizeaza ca se pot presta activitati cu caracter ocazional in urmatoarele domenii: activitati gospodaresti, agricultura, vanatoare si pescuit, silvicultura si exploatari forestiere, piscicultura si acvacultura, pomicultura, spectacole, productii cinematografice si audiovizuale, activitati cu caracter cultural. Beneficiar al lucrarilor este, potrivit noilor reglementari, persoana juridica pentru care zilierul executa activitati cu caracter ocazional. Prin acordul partilor si beneficiarii persoane fizice pot conveni cu zilierii aplicarea prevederilor acestei legi.
Registru de evidenta
Beneficiarul va tine evidenta zilierilor intr-un registru de evidenta, iar zilierul va avea un carnet, care va tine loc de contract. „Eliberarea carnetului de zilier se va face de catre primaria in a carei circumscriptie teritoriala urmeaza sa se desfasoare activitatea sau in care isi are domiciliul, la solicitarea beneficiarului sau a zilierului”, se arata in proiectul de lege. Beneficiarul lucrarii va avea, de asemenea, obligatia sa achizitioneze de la primarie timbrul aferent remuneratiei convenite cu zilierul.
Timbru „impozabil”
Impozitul de 16 la suta pe venit se retine de beneficiarul activitatii. Ca noutate, se introduce acest timbru emis de Ministerul de Finante, care contine in costul lui si acest impozit de 16 la suta. Timbrul pentru activitati ocazionale reprezinta astfel contravaloarea impozitului pe venit si poate fi de doua tipuri: timbrul standard – echivalentul impozitului pe venit, calculat la durata de 8 ore a zilei de munca, inmultit cu cuantumul salariului minim orar, stabilit prin Hotarare de Guvern, si timbrul de completare – echivalent cu impozitul pe venit calculat la 10 lei. Modalitatea de emitere a timbrelor pentru activitati ocazionale, precum si valoarea acestora se stabilesc de catre Ministerul Finantelor Publice si se reglementeaza printr-un act normativ in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a acestei legi. Controlul privind aplicarea prevederilor incluse in acest proiect de lege se va face de catre inspectorii de munca din cadrul Inspectiei Muncii si Inspectoratelor Teritoriale de Munca, dar si de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala. Proiectul de lege va fi transmis spre dezbatere si adoptare Parlamentului.