Ați observat, desigur, de ani buni că la final de an cel mai prezent agent de marketing devine chiar Moș Crăciun. Înainte de 1990, când vorbeam de Moș Gerilă, luna decembrie devenea doar „Luna cadourilor”, dar acum Moșul apare peste tot, indoor sau outdoor, pe produse, pe panouri publicitare, în reclamele din ziare, pe net și la televiziune. Moșul dispune de produse cum nu s-au mai văzut, toate fiind numai bune pentru cadouri.
Moș Crăciun – spun specialiștii din domeniu – a devenit cel mai bun agent de vânzări, el însuși un produs de marketing, o legendă în sine. De 30 de ani, în democrație și libertate, moșul nu mai vine singur, nu doar cu celebrii lui reni, ci mai ales cu dulcineele crăciunițe. Cum să nu-i umpli sacul? Ba, una dintre glumițele care foșgăie în acest an pe WhatsApp ne arată satisfacția unui bărbat care i-a scris lui Moș Crăciun și i-a împărtășit dorința lui de cadou, iar Moșul chiar i-a citit scrisoarea și i-a adus o crăciuniță faină. Una personală!
Poate unii au amintiri mai profunde și mai exacte, însă eu unul mi-l amintesc pe Moș Crăciun agent de marketing de când a venit cu mașina de la Coca Cola, în celebra reclamă tv. Bună reclamă, cu tot ce-i trebuie. Mai puțină lume știe însă că astfel de reclame la băutura răcoritoare recomandată și pe vreme rece au apărut încă din 1920. Pentru că Moșul e moș, nu cum spun niște fete cântărețe de la noi: „Moșule, ce tânăr ești!”. Dar Moșul a devenit agent de vânzări dincolo de epoca reclamei Coca Cola. Iar în țara lui de baștină, Finlanda, aduce camioane de bani din turism.
Moșul a creat și întreține în toată lumea creștină o adevărată industrie de marketing. Vinde orice și este, evident, un superbrand, încă neegalat.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.