Mircea Platon ridică întrebări esențiale cu privire la sistemul educațional românesc și la libertatea părinților de a-și alege modalitatea de educație pentru copiii lor. Sentința recentă dată unei familii din Bratca, care a fost condamnată pentru că și-a retras copiii de la școala publică și a optat pentru homeschooling, aduce în prim-plan necesitatea legalizării acestei alternative educaționale.
Platon își argumentează susținerea pentru homeschooling prin evidențierea faptului că Liceul Teoretic Bratca, din care familia a decis să-și retragă copiii, este una dintre cele mai slabe unități de învățământ din județul Bihor. Apreciind că școala publică se degradează, el susține că părinții au dreptul să caute alternative pentru a asigura o educație de calitate copiilor lor.
O altă critică adusă sistemului de învățământ este legată de orientarea sa către digitalizare. Platon susține că părinții din Bratca au refuzat să-și lase copiii să facă ore online, considerând că aceasta este o direcție nedorită și că digitalizarea școlii românești reprezintă un pericol pentru copii, expunându-i la riscuri precum drogurile, subcultura, suicidul, anorexia sau bulimia și pornografia.
Autorul argumentează și că directorul liceului din Bratca este, ironic, considerat eroul timpului, deoarece a denunțat familia pentru decizia lor de a opta pentru homeschooling. Aceasta arată, în opinia lui Platon, incapacitatea sistemului de a accepta și susține alternativele educaționale, iar cadrele didactice devin, în loc să fie educatori, gardieni ai unui sistem care, în opinia sa, este în cădere liberă.
Un alt aspect subliniat în articol este lipsa de susținere a alternativei homeschooling de către sindicatele din sistemul de educație, care au fost concentrate mai mult pe cerințe salariale decât pe integritatea actului educațional.
Platon susține că România, conform testelor PISA, se află în coada clasamentelor la performanța școlară, iar sistemul educațional nu oferă posibilitatea părinților de a ieși din el. El aduce în discuție modelele altor țări precum SUA, Canada și Marea Britanie, care permit homeschooling-ul și care au performanțe școlare superioare.
În final, Platon propune ca partidele politice să includă în agenda lor electorală din 2024 legalizarea homeschooling-ului, afirmând că este necesară acțiunea deschisă pentru a evita generalizarea sistemului educațional ca un penitenciar și a grădinițelor obligatorii. Articolul subliniază preocupările și provocările legate de sistemul educațional românesc, evidențiind necesitatea unei dezbateri ample privind alternativa homeschooling.
Mircea Platon (n. 23 iunie 1974, Iaşi) – redactor-şef la Convorbiri literare (Iaşi). Doctor în Istorie (2012), The Ohio State University at Columbus, Ohio, SUA. A publicat peste 200 de eseuri, comentarii politice şi recenzii în toate marile ziare şi reviste culturale din ţară. A scris, între altele, cărțile «Deșcolarizarea României» și «Deșcolarizarea digitală».