* Grupuri de interese din Iasi fac un lobby puternic pentru construirea prioritara a autostrazii Târgu Mures – Iasi * Varianta Brasov – Bacau nu este sustinuta nici de autoritatile locale bacauane, nici de parlamentarii de Bacau * Camera de Comert ramâne o floreta singulara in acest duel * Cea mai saraca regiune a României ramâne izolata de restul lumii
Ministrul Transporturior, Ioan Rus, a anuntat miercuri, 14 mai, ca majoritatea proiectelor cuprinse in Masterplanul de Transport vor fi aplicate in acest an, termenul final pentru ele fiind anul 2020.
Un capitol fierbinte din acest document, poate cel mai fierbinte, vizeaza cea mai saraca regiune a României, dar si a Uniunii Europene, Regiunea Nord-Est. Toata lumea este de acord ca o solutie pentru atenuarea acestui fenomen este legarea Moldovei, in general, de restul lumii, adica facilitarea legaturilor dintre Vest si Est printr-o infrastructura de transport care sa tenteze investitorii sa se apropie mai mult de Moldova, de Republica Moldova si chiar de zona Cernauti, din Ucraina.
Din punct de vedere politic, inclusiv prin ultima varianta a Masterpanului de Transport, lucrurile stau foarte bine. Voci autorizate din mediul de afaceri si din societatea civila sustin, insa, ca jocurile se fac pe ascuns, ca unele grupuri sau grupari de interese cauta sa traga multa spuza pe turta lor. O asemenea voce este cea a Camerei de Comert si Industrie din Bacau.
Subiectul, pentru cine l-a urmarit mai ales in ultima jumatate de an, nu este unul nou.
Noutatea poate fi stirea confirmata chiar de presedintele Camerei de Comert din Bacau, Doru Simovici (foto), ca lupta nu este abandonata, ca se cauta in continuare noi solutii pentru rezolvarea problemei.
Care problema? Doru Simovici o vede intruchipata mai ales in greutatea cu care forte de tot felul – politice, administrative, chiar ale mediului de afaceri, se mobilizeaza sau se coaguleaza foarte greu pentru a sustine cauza esentiala a sustinerii dezvoltarii Moldovei in detrimentul intereselor de grup sau de grupari de tot felul de care aminteam, pentru dezvoltarea numai a unor sau a uneo zone din Moldova.
„Este cunoscuta disputa, de ani buni, dintre orasele Iasi si Bacau privind suprematia in zona Moldovei – spune Doru Simovici. Cine este adevarata capitala economica a Moldovei? Bacaul sau Iasul? De parca aceasta ar rezolva problemele grave de subdezvoltare in care se gaseste Moldova, cea mai saraca regiune a UE.
Mai nou, lupta se da intre taberele care sa sustina fie construirea prioritara a unei autostrazi Târgu Mures – Iasi, fie a uneia Brasov – Bacau. Ca si cum aceasta ar fi solutia pentru intreaga regiune.
Noi am venit cu argumente pentru depasirea unei astfel de dispute, dar, din pacate, alaturi de noi nu au fost nici autoritatile, nici mediul politic, nici alte forte, masive, din mediul de afaceri sau din societatea civila. Pe aceasta tema, Moldova ramâne o regiune dezbinata”.
Scânteia disputei pe aceasta tema a fost data in toamna anului trecut, când la Piatra Neamt a fost convocata o reuniune a tuturor factorilor din Regiunea Nord-Est care sa sustina un demers puternic pentru varianta autostrazii Târgu Mures – Iasi.
Judetul Bacau nu a fost reprezentat decât de Camera de Comert, de un politician, Lucian Sova, si de un arhitect foarte cunoscut, Constantin Amâiei. Prin ei, Bacaul nu si-a pus semnatura pe rezolutia reuniunii.
Dar a sustinut ideea unui lobby puternic pentru o infrastructura de transport in toata Moldova. O petitie adresata autoritatilor centrale, in luna ianuarie, din Bacau, cu titlul „Salvati Moldova de saracie” milita pentru aceasta idee. Ea a primit sute de semnaturi din judetul Bacau, niciuna din partea autoritatilor locale.
Duelul continua, dar despre istoria acestuia vom reveni cu un interviu cu presedintele Camerei de Comert Bacau, Doru Simovici.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.