27 ianuarie 2025

Mașina AF 85 A: un salt tehnologic al industriei băcăuane din 1974

Într-o perioadă în care automatizarea și integrarea electronicii în industria constructoare de mașini deveneau priorități globale, Întreprinderea de Mașini-Unelte (IMU) Bacău reușea să se alinieze tendințelor internaționale printr-un produs inovator: mașina orizontală de alezat și frezat cu afișare numerică a cotei – AF 85 A. Performanțele acesteia, atât în precizie cât și în productivitate, o situau ca un reper tehnologic în regiunea noastră, demonstrând că inginerii români pot concura cu succes pe scena industrială globală.

Un articol publicat în „Steagul Roșu” la data de 21 septembrie 1974 marchează un moment definitoriu pentru industria constructoare de mașini-unelte din Bacău, dar și pentru eforturile României de a ține pasul cu revoluția tehnologică globală. Într-o perioadă în care automatizarea și integrarea electronicii în procesele industriale erau priorități mondiale, întreprinderea băcăuană (probabil IMU – Întreprinderea de Mașini-Unelte) reușea să se remarce printr-un produs inovator: mașina orizontală de alezat și frezat cu afișare numerică a cotei – AF 85 A.



Această realizare tehnică nu era întâmplătoare, ci venea ca răspuns la cerințele economice ale vremii, care impuneau dezvoltarea unor mașini-unelte tot mai performante, capabile să ofere atât precizie, cât și productivitate. AF 85 A reprezenta o variantă perfecționată a modelului AF 85, care se producea deja în serie, dar aducea o inovație esențială: integrarea unui sistem electronic de afișare numerică a cotelor.

Principala noutate tehnică consta în traducerea deplasărilor liniare ale saniei transversale și păpușii mobile în semnale electrice, compatibile cu tehnologia electronică de prelucrare a informațiilor. Rezultatele acestor deplasări erau afișate pe un ecran numeric luminiscent, realizat cu ajutorul circuitelor integrate M.S.I. și F.E.T., o tehnologie de vârf pentru anii ’70. Această funcționalitate permitea operatorului să urmărească cotele de lucru direct pe ecran, fără a fi nevoie de calcule suplimentare. Practic, procesul devenea mult mai rapid și mai precis, iar operatorul putea începe prelucrarea piesei din orice punct considerat avantajos.

Un alt avantaj important al mașinii AF 85 A era reducerea semnificativă a timpilor de lucru. Comparativ cu mașinile convenționale, noul produs oferea o creștere a productivității cu până la 100%, ceea ce reprezenta o realizare remarcabilă pentru industria românească. În plus, sistemul electronic de afișare elimina erorile de măsură și citire, contribuind astfel la o precizie excepțională, încadrată în clasa 1. Această combinație de productivitate ridicată și precizie înaltă era dificil de atins cu mașinile clasice, însă AF 85 A reușea să ofere ambele performanțe simultan.

Pe plan internațional, anii ’70 au fost marcați de progrese semnificative în domeniul mașinilor-unelte numerice (NC – Numerical Control), dominate de țări precum SUA, Germania și Japonia. În acest context, realizarea de la Bacău era un semn că România încerca să se alinieze tendințelor globale prin produse moderne, competitive. Mașina AF 85 A nu doar că demonstra competențele tehnice ale inginerilor români, dar era și un candidat serios pentru export. Eforturile întreprinderii băcăuane în acest sens erau sprijinite de Mașinexport, care inițiase deja negocieri pentru desfacerea produsului pe piețele externe, inclusiv în Occident.

Meritul acestei reușite revenea în mare parte unui colectiv tânăr, cu o vârstă medie sub 25 de ani, care a demonstrat un dinamism și o creativitate deosebite. Sub coordonarea inginerului-șef Corneliu Țarălungă și prin implicarea unor specialiști precum ing. V. Badean, ing. S. S. Büchler, ing. P. Bordeianu, maistru I. Tofan, G. Galan, G. Bufniță și tehnicianul V. Manase, întregul colectiv al întreprinderii s-a mobilizat pentru a transforma un proiect ambițios într-o realizare concretă.

În octombrie 1974, mașina urma să fie prezentată la Târgul Internațional București, un eveniment de prestigiu care oferea României oportunitatea de a-și expune realizările tehnice și de a atrage posibili parteneri externi. Această apariție era o dovadă în plus a eforturilor depuse pentru a promova industria românească pe piața internațională.

Realizarea mașinii AF 85 A reflectă o etapă importantă în evoluția industriei constructoare de mașini din România, într-un context economic și tehnologic în plină schimbare. Integrarea sistemelor electronice în procesele mecanice nu doar că plasa produsul în rândul celor mai performante realizări ale vremii, dar demonstra și capacitatea specialiștilor români de a ține pasul cu cerințele moderne ale pieței. Într-o lume dominată de marile puteri industriale, Bacăul reușea să își găsească locul pe harta inovațiilor tehnice, cu un produs care combina tradiția, tehnologia și viziunea modernă.

Astfel, AF 85 A nu era doar o mașină-uneltă, ci simbolul unui progres tehnologic care evidenția potențialul și ambițiile industriei românești din acea perioadă.



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
spot_img