Garanţie standard de cinci ani, pentru produsele cu elemente digitale
Din acest an, consumatorii au mai multe drepturi în privința garanției bunurilor achiziționate. Astfel, potrivit noii legislații din domeniul garanțiilor, modificată, de la 1 ianuarie, consumatorii vor beneficia de condiții mai favorabile, în această privință, dar numai la contractele noi de vânzare de bunuri, nu și la cele din perioada trecută. Mai exact, din acest an funcționează OUG nr. 140/2021 care înlocuiește prevederile privind garanția din Legea 449/2003.
Noul normativ stabilește că vânzătorul trebuie să livreze cumpărătorului bunuri conforme, înlocuind noțiunea de „garanție legală” cu cea de „garanție de conformitate”. Este păstrată perioada de doi ani a garanției, introducându-se, în schimb, produsele cu elemente digitale, care lipseau din vechea lege. În cazul acestora, va funcționa o garanție de conformitate și peste cele 24 de luni, ajungând, în anumite situații, la trei, până la cinci ani. Mai mult, noua lege mai aduce o serie de cerințe pe care trebuie să le îndeplinească bunurile livrate de vânzător, categorisite în cerințe subiective și cerințe obiective.
Cerințe subiective de conformitate …
Astfel, OUG nr. 140/2021 introduce noțiunea de interoperabilitate, definită ca fiind capacitatea bunurilor de a funcţiona cu componente hardware sau software diferite de cele care sunt utilizate în mod normal pentru bunurile de acelaşi tip. În plus, potrivit noii legi, bunurile trebuie să fie livrate împreună cu toate accesoriile şi cu toate instrucţiunile, inclusiv manual de instalare, prevăzute în contractul de vânzare, precum și obligația ca acestea să fie furnizate cu actualizări.
… și cerințe obiective de conformitate
Mai mult, la articolul 6, alin. c), este introdusă și obligația ca, atunci când este cazul, bunurile să fie livrate „împreună cu accesoriile, inclusiv ambalajul, instrucţiunile de instalare sau alte instrucţiuni pe care consumatorul se poate aştepta în mod rezonabil să le primească”. Prin urmare, bunurile vândute trebuie să posede calitatea şi să corespundă descrierii unei mostre sau unui model pe care vânzătorul l-a pus la dispoziţia consumatorului înainte de încheierea contractului, dar și să respecte calităţile şi alte caracteristici, inclusiv în materie de durabilitate, funcţionalitate, compatibilitate şi securitate, declarate public de vânzător, mai ales în anunţuri publicitare sau pe etichetă.
Reparație sau înlocuire
Noutăți sunt prevăzute și în privința aducerii în conformitate a bunurilor. Astfel, OUG nr. 140/2021 îi oferă libertatea consumatorului de a alege dacă vrea să-i fie reparat produsul neconform sau să îi fie schimbat. Astfel, „orice neconformitate care este constatată în termen de un an de la data la care bunurile au fost livrate este prezumată a fi existat deja în momentul livrării bunurilor, până la proba contrarie sau cu excepția cazului în care această prezumție este incompatibilă cu natura bunurilor sau cu natura neconformității”. În vechea lege, se prevedea că, în caz de neconformitate, consumatorul are dreptul de a solicita în primul rând repararea produsului și abia apoi să solicite înlocuirea produsului. Mai mult, până anul trecut, lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se considera că a existat la momentul livrării acestuia. În legislația nouă, prezumția că neconformitatea exista operează pe timp de un an. Ceea ce înseamnă că, în cazul defectării sau a oricărei neconformități intervenite după ce a bunul a fost cumpărat, îi oferă consumatorului posibilitatea de a renunța la acel produs, contractul fiind închis, sau de a cere să-i fie reparat, în cel mult 15 zile calendaristice, fără costuri, iar prețul redus.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.