15 noiembrie 2024

Lucrarile la centura Bacaului, in pericol sa fie sistate, din lipsa unui aviz

Conflict mocnit intre Compania de Autostrazi si Organizatia Utilizatorilor de Apa pentru Irigatii Bacau

Sa incepem cu istoria si cine a fost intâi, oul sau gaina.



In 2007, in baza unei ordonante de urgenta, Organizatia Utilizatorilor de Apa pentru Irigatii (OUAI) Radomiresti a preluat de la stat un canal magistral, canalele principale si trei antene (conducte ingropate in pamânt si hidranti), parte a unui sistem de irigatii care functiona in zona Letea Veche. Sistemul acoperea o suprafata de aproape 1200 de hectare de teren agricol.

Dar, cum hotii au furat o buna parte din ceea ce insemna sistemul, acum se iriga in total circa 350 de hectare de teren. Printre beneficiari se numara nu doar fermieri privati, ci si Statiunea de Cercetare si Dezvoltare pentru Legumicultura Bacau.

In decembrie 2015, OUAI depune un proiect pe Submasura 4.3 de modernizare a acestui sistem de irigatii, care este declarat eligibil si finantabil. Valoarea: 1 milion de euro, suta la suta nerambursabili. Intre Bistrita si Siret, fermierii bacauani ar reusi astfel sa sfideze seceta cumplita din ultimii ani si ar face acest lucru pe bani europeni.

Dar, inainte de a taia panglica investitiei, OUAI trebuie sa obtina autorizatie de constructie, pentru care sunt necesare nu mai putin de opt avize. Sapte le-a obtinut, a ramas doar unul. Cel care ne aduce la aceasta discutie.

„Unul dintre avize trebuia obtinut de la Compania de Autostrazi, motiv pentru care am luat-o pe cale ierarhica. Am fost la drumuri nationale Bacau, care ne-a directionat la drumuri nationale Iasi. Dupa o vizita in teren, documente depuse si patru(!) luni de asteptare, primim o hârtie pe care scrie negru pe alb ca ne avizeaza proiectul favorabil, dupa care mentioneaza ca totusi ne este necesar un aviz si de la Compania Nationala de Autostrazi.

De la Bucuresti, ni se cere sa o luam de la capat cu documentele, iar Consiliul Judetean Bacau, din cauza acestei mentiuni, nu elibereaza autorizatia de constructie”, explica presedintele OUAI, Grigore Rusti.

„Adica, aviz la aviz, un fel de poarta turceasca”, completeaza Silviu Bondor, membru OUAI, fost vicepresedinte al Consiliului Judetean.

Acum, daca timpul ar fi de partea fermierilor, poate nu ar mai conta o luna de asteptare a avizului de la Compania de Autostrazi, dar „noi speram ca in toamna sa inceapa lucrarile, astfel incât sa nu fim in pericol de seceta anul viitor.

Dar, acum aceasta discutie nu mai are rost”, spune Bondor. Pentru a nu pierde banii europeni, fermierii au depus deja o cerere de prelungire cu 90 de zile a termenului de debut a proiectului. Milionul de euro este asadar in asteptare.

Mai intâi a fost….

Dar, nu doar obtinerea acestui aviz este marul discordiei. Varianta ocolitoare a muncipiului Bacau trece exact prin acelasi loc cu reteaua care urmeaza sa fie modernizata. In 2015, se obtine autorizatia de constructie a centurii din partea Consiliului Judetean. Deci, inaintea centurii au fost fermierii si sistemul de irigatii. Oul sau gaina, depinde cum vreti sa ii spuneti.

Autorizatia de constructie eliberata de Consiliul Judetean pentru realizarea centurii nu cuprinde si avizul necesar in prealabil al OUAI, care era obligatoriu. De ce? Nu se stie. Poate din necunoastere, poate a fost o scapare.

Ironia sortii si dovada nepriceperii este ca acum Compania de Autostrazi cere in corespondenta cu OUAI sa indice exact in ce puncte viitoarea centura se intersecteaza cu proiectul european de modernizare a sistemului de irigatii.

Cum tu, companie care gestionezi proiectul nu stii pe unde trece drumul si cum poti cere de la OUAI proiectul când tu trebuia sa i-l pui la dispozitie si sa-i ceri permisiunea de a-i deranja proprietatea?

„Toata lumea s-a aparat spunând ca exista aviz de la Agentia de Imbunatatiri Funciare (ANIF) Bacau. Dar, noi suntem o entitate separata. Si noua trebuia sa ni se ceara avizul”, spune presedintele organizatiei.

Directorul adjunct al ANIF, George Ifrim, sustine ca a precizat si prima oara si a doua, când a facut o revenire la Compania de Autostrazi, ca este necesar ca aceasta sa ceara aviz de la OUAI daca vrea sa execute lucrarile respectând legea.

„Noi am eliberat aviz doar pe portiunile de drum unde se intersecteaza cu lucrari de imbunatatiri funciare pe care le gestionam noi.

Sunt doua lucrari, centura si proiectul european al OUAI care nu trebuie sa se incurce una pe alta. Ambele sunt necesare”, sustine Ifrim.

Ceea ce spun si fermierii. Disperati de trecerea timpului si tergiversarea inutila, OUAI a depus o notificare la constructorul centurii, Eko Insaat, la Consiliul Judetean si la Compania de Drumuri prin care informeaza ca va cere suspendarea lucrarilor pentru faptul ca nu exista aviz din partea sa pentru executia lor.

Ultima cale de atac, la care nu doresc sa ajunga este justitia. „Pentru ca daca deschidem proces in instanta, acest lucru inseamna suspendarea oricaror lucrari la centura pâna la intrarea in legalitate”, explica consultantul de proiect, Florin Pascan.

Contactat telefonic, inginerul din Iasi care a fost in Bacau si a vazut in teren cum stau lucrurile sustine ca „organizatia o sa ia avizul sigur. Este doar o formalitate. Asa este procedura, se lucreaza ierarhic, de asta am introdus dupa avizare si acea fraza, necesitatea obtinerii acordului Companiei de Autostrazi.

Noi am inaintat nota de fundamentare, avizul nostru, toate documentele la Bucuresti. Tehnic, era suficient ce am dat noi pentru ca si Consiliul Judetean sa dea avizul. Il vor obtine sigur”, a precizat ing.Tudor Vârlan, de la Directia de Drumuri Nationale Iasi.

Am incercat sa aflam un punct de vedere si de la Compania de Autostrazi, dar persoana de contact, Mariana Ciocan, ne-a directionat catre departamentul de comunicare. Am formulat o solicitare de informatii, dar n-am primit pâna la ora publicarii articolului un raspuns.

Silviu Bondor
Silviu Bondor

„Eu m-am luptat si am sustinut proiectul centurii. Nu exista indoiala cât este de importanta. Dar, sa ne dea CNADNR avizul si il vom da si noi. Este strigator la cer sa ai posibilitatea sa reduci dezastrele provocate de seceta, sa ai bani si sa nu ai un amarât de aviz”, mai spune Silviu Bondor.

„Acest proiect nu sufera amânare, iar noi stam dupa un aviz de la Compania de Drumuri. Ei, proiectantii drumului, detinatorii proiectului centurii ne intreaba pe noi pe unde trece si se intersecteaza cu reteaua noastra! Noi am fost inaintea lor aici, pe teren!”
presedintele OUAI Grigore Rusti




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

Articolul precedent
Articolul următor
spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

- Advertisement -

Ultimele știri

Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014