18 octombrie 2024
ActualitateLucian Șova: în Ministerul Transporturilor, conducătorii mai degrabă au fost conduşi de...

Lucian Șova: în Ministerul Transporturilor, conducătorii mai degrabă au fost conduşi de către subordonaţi decât au reuşit să conducă subordonaţii

Conducătorii din Ministerul Transporturilor au fost de prea mult timp mai degrabă conduşi de subordonaţi decât au reuşit să conducă subordonaţii, iar instituţia şi cele 52 de companii şi autorităţi din subordine au nevoie de o restartare din perspectivă administrativă, consideră ministrul propus pentru portofoliul de resort, Lucian Şova.

„Eu cred că, de prea mult timp, în Ministerul Transporturilor, conducătorii mai degrabă au fost conduşi de către subordonaţi decât au reuşit să conducă subordonaţii. Eu cred că aici trebuie să îmi dedic un timp mai îndelungat, să profit de hotărârea şi experienţa pe care o au oamenii în administraţie, lucru pe care l-am exersat şi în cele şase luni pe care le-am petrecut la Ministerul Comunicaţiilor şi unde am avut ocazia să văd că foarte mulţi dintre funcţionari îşi doresc să fie conduşi”, a spus Şova, la audierile de luni din comisiile de specialitate, reunite, ale Parlamentului.



În opinia acestuia, trebuie în primul rând schimbat modul de abordare prin care funcţionarii din minister şi directorii din companii se raportează la priorităţile pe care politicienii şi le asumă.

„Sunt sigur că Ministerul Transporturilor, împreună cu cele 52 de companii, autorităţi pe care le are în subordine, în coordonare, are nevoie de o restartare din perspectivă administrativă în primul rând. Din perspectiva mea, trebuie în primul rând schimbat modul de abordare prin care funcţionarii din minister, directorii din companii se raportează la priorităţile pe care noi, politicienii, în numele tuturor celor care ne votează sau nu ne votează, ni le asumăm”, a subliniat el.

În acest context, viitorul ministru al Transporturilor a promis implicare şi a precizat că una dintre priorităţile sale va fi legată de resursa umană din interiorul ministerului.

„Din această perspectivă, prioritatea mandatului meu este implicarea din poziţia de ministru cu tot ceea ce înseamnă responsabilitate, dar şi autoritate, având în vedere că ministrul Transporturilor este tratat în conştiinţa publică precum o persoană puternică, având în spate o responsabilitate extrem de mare. Am câteva priorităţi, una legată de resursa umană din interiorul ministerului, care trebuie să înţeleagă că niciun efort nu este prea mic şi nu este nici prea rău plătit în aceste condiţii de salarizare care au evoluat, astfel încât rezultatele activităţii lor să se îmbunătăţească”, a subliniat Lucian Şova.

Nu în ultimul rând, Şova a spus că doreşte să discute cu ministrul Justiţiei posibilitatea ca, în marja legii, să se trateze cu celeritate în justiţie contestările depuse la diverse proceduri de licitaţie, pentru că se pierde foarte mult timp în implementarea proiectelor de infrastructură.

„De asemenea, există şi o serie de condiţionalităţi din perspectivă legală şi din perspectiva în care autorităţile de autorizare, de control şi chiar justiţia se raportează la problematica cu care se confruntă Ministerul Transporturilor în sectorul dezvoltării infrastructurii – şi mă refer aici în primul rând la faptul că prea multe contestaţii prea mult trenează în proceduri judiciare, iar lucrul acesta sigur că poate fi o scuză onorabilă, dar pe care eu nu-mi voi asuma-o. Îmi doresc ca în situaţia în care voi ajunge ministru al Transporturilor să îl rog pe domnul ministru al Justiţiei ca, împreună, să avem o discuţie cu reprezentanţi ai Curţii Supreme de Justiţie a României, astfel încât, uzând de proceduri legale care există şi acum, să se identifice soluţii pentru abordarea cu mai mare celeritate a tuturor procedurilor care se desfăşoară în justiţie şi tratează contestări la diverse proceduri de licitaţie”, a detaliat acesta.

De asemenea, viitorul şef de la Transporturi a apreciat că este prea redusă capacitatea de supracontractare pe care o are în prezent CNAIR, dar şi alte companii de dezvoltare a infrastructurii.

„Apreciez că, şi din perspectiva reglementărilor actuale, capacitatea de supracontractare pe care o are acum Compania de Drumuri, dar de fapt toate companiile care sunt dezvoltatoare de infrastructuri, este prea redusă. Ar trebui să putem din perspectivă legală să deschidem mai multe proceduri, astfel încât, dacă unele se împotmolesc, măcar altele care pot merge mai repede să fie implementate, desigur nu haotic, însă nu putem sta pe loc cu banii puşi deoparte pentru unele din proiecte, iar alte proiecte să nu le tratăm pentru că fie nu sunt bugetate, fie nu încap în anvelopa bugetară alocată”, a explicat Şova.

În plus, el consideră că la nivelul politicii existente la Ministerul Transporturilor este nevoie de o prioritizare în privinţa modurilor de transport.

„De asemenea, cred că un tratament şi o prioritizare privind modurile de transport aşa cum sunt ele definite trebuie să apară şi mai clară şi la nivelul abordării politicii la nivelul Ministrului Transporturilor. Îmi propun acest lucru, deşi teoriile spun că transporturile ecologice, transporturile pe apă, transporturile pe calea ferată ar trebui să fie prioritare. Noi vedem bine că toată lumea civilizată se dezvoltă folosind căile rutiere. Nu sunt neapărat un avocat al transporturilor pe căile rutiere, dar nu putem face abstracţie de această realitate. Din păcate, în istoria României, şi vorbim despre perioada pre-decembristă, au fost dezvoltate infrastructuri de transport pe apă şi feroviar care, din păcate, nu au mai fost atât de bine folosite, iar infrastructura rutieră nu a fost dezvoltată corespunzător, iar nici noi în cei 28 de ani care au trecut nu am reuşit să facem acest lucru. În discuţiile pe care le-am avut cu reprezentanţii MT în aceste două zile în care m-am străduit să mă pregătesc pentru această audiere tocmai glumeam întrebându-i cum de la calea ferată nu se surpă un segment de cale ferată reabilitată chiar înainte de a fi pus în exploatare şi, sigur, le-am dat tot eu răspunsul că din fericire calea ferată se reabilitează pe coridoarele existente, în timp ce autostrăzile trebuie făcute pe coridoare noi şi, de multe ori, din vicii de proiectare, de execuţie, ajungem în situaţia fie să dăm în circulaţie, inaugurând sau nu, segmente care repede se deteriorează sau să nu dăm în exploatare segmente care par a fi gata, dar au totuşi vicii de construcţie, vicii de proiectare”, a adăugat candidatul pentru Transporturi. AGERPRES



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img