Deși nu pare, suntem în plină campanie pentru alegerile europarlamentare iar forțele politice din țară se războiesc între ele folosind pentru aceasta orice prilej și orice argument. Cum, niciodată temele europene nu au avut o prea mare popularitate la noi, nici această campanie electorală nu se va concentra pe problemele de acest gen, ci pe teme naționale, întrucât electoratul cunoaște prea puține despre ceea ce se întâmplă la Bruxelles, dar consideră că este la curent cu ceea ce se întâmplă acasă.
Atac și contra-atac
Subiectul autostrăzilor a răsărit tocmai din acest motiv. Până acum câteva săptămâni, autostrăzile erau un subiect care emoționa câteva procente din electorat din considerent de patriotism local. La noi a fost bătălia de idei între autostrada Iașiului și autostrada Bacăului.
Dar, au fost suficiente câteva gesturi teatrale bine diseminate pe rețelele sociale ca subiectul să se inflameze și să intre în dezbatere națională. Se speculează că din acest motiv campania #șîeu se va transforma în #șîeumerglavot; acesta fiind, de altfel, și scopul ei: să scoată la urne electoratul urban, comod, neinteresat de temele europene și, cel mai important, anti-PSD. Social-democrații au intuit targetul și au organizat propria campanie care a culminat cu așa-zisa „inaugurare” a șantierului primei autostrăzi din Moldova: Centura Bacăului.
Lovitura de imagine se anunță bună, contra-atacul fiind realizat relativ bine, dovadă și emoția produsă în ambele părți ale eșicherului politic, dar și printre participanții la discuțiile de pe rețelele sociale.
Contra-contra-atacul
Tocmai succesul acestei lovituri de imagine a determinat organizarea unei contra-lovituri în plan imagologic. Așa au apărut, întâi zvonuri, apoi, articole de presă cum că șantierul Centurii Bacăului ar fi fost doar un fel de sat al lui Potemkin, pentru că, ce să vezi?!, utilajele ar fi dispărut după vizita ministrului Transporturilor.
Există informații cum că subiectul a fost inflamat de undeva, din partea de nord a țării. Se zvonește că imaginile cu șantierul gol ar fi fost luate de o echipa de câteva persoane venite cu o mașină cu numere de Botoșani. Până la urmă, e irelevant acest aspect, cert este că informația a fost rostogolită pe rețelele sociale, fiind preluată fără verificări de presa centrală și regională. Mai ales că, să ne amintim, s-a mai întâmplat la precedentă inaugurare de șantier, când utilajele aduse de constructorul turc au dispărut după ce s-au pornit, cu mare fast, lucrările.
De data această, însă, s-a putut demonstra foarte ușor, pentru cine a dorit să accepte argumentele, că totul a fost o intoxicare, utilajele fuseseră retrase într-o parcare iar șantierul era pustiu pentru că programul de lucru se terminase. Au dat comunicate atât constructorul, cât și Compania de Autostrăzi iar ministrul Transporturilor a venit încă o dată, luni seara, ca să demonstreze că șantierul nu e o goangă.
În loc de concluzie
Astfel de întâmplări vor mai avea loc. Suntem în România, țară în care fake news-ul este la el acasă iar presa nu lasă adevărul să-i strice o știre bună. În lipsa unei oferte politice serioase, a unor teme de campanie relevante, care să pună românii să se întrebe ce fel de Uniune Europeană doresc politicienii vor folosi orice prilej să-și dea la gioale unii altora.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.