In cel mult un an si jumatate, casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hârtie, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autoritatii fiscale. Noutatea este inclusa intr-un set de masuri ce urmeaza a fi adoptate de catre Guvern, impreuna cu o intreaga serie de reglementari fiscale care vizeaza, in intregul lor, combaterea cu eficienta a evaziunii fiscale.
Initial, masura introducerii acestui tip de case de marcat fusese anuntata la inceputul anului, de Daniel Chitoiu, ministrul Finantelor de la acea vreme, si urmau sa fie introduse pâna la finalul primului semestru din 2014. Dincolo de acest aspect, trebuie spus ca ideile promovate acum au la baza un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers, care releva faptul ca economia gri va putea fi redusa cu aproape 10 la suta, in urmatorii sapte ani, echivalând cu o combatere a evaziunii în suma totala de aproximativ 14 miliarde euro.
Cert este ca masurile vor fi aplicate în timp, ajungând la un interval de pâna la un an si jumatate în cazul caselor de marcat. Perioada de tranzitie va fi mai mare pentru firmele mici si IMM-uri si mai scurta pentru marile companii.
Asadar, o prima masura anuntata de Ministerul de Finante este dotarea obligatorie a caselor de marcat cu un jurnal electronic, conectat la un server central al autoritatilor fiscale.
„De subliniat, de asemenea, avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic îl aduce comerciantilor, prin eliminarea costurilor cu achizitia rolelor de hârtie, (economia medie/an/aparat în exploatare de aproximativ 150 euro) si spatiile de depozitare a acestora, pentru o perioada de 2 ani.”-
comunicat de presa Ministerul Finantelor Publice
In plus, tot pentru combaterea evaziunii, se va înfiinta o loterie fiscala online pentru platitorii de taxe si impozite, care vor fi astfel premiati lunar. Este vorba de o loterie la care înscrierile se fac online pe baza codului fiscal, apoi va exista o tragere la sorti în fiecare luna, cu premii. O a treia masura avuta în vedere de Guvern este asigurarea unui schimb automat de informatii între Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si banci.
Tot in scopul combaterii evaziuni, se mai intentioneaza si limitarea încasarilor zilnice de numerar si a plafonului de casa pentru pentru operatiunile de încasari, atât de la persoane fizice, cât si de al cele juridice.
Potrivit studiului PricewaterhouseCoopers, ponderea numerarului în circulatie în România a fost de 60% din PIB, de sase ori mai mare fata de nivelul statelor din zona Euro, în timp ce valoarea platilor cu cardul au fost de doar 4,4% din PIB, de trei ori mai mica decât media UE. Or, autorii studiului considera ca numarul mic al tranzactiilor electronice este corelat direct cu dimensiunea economiei gri, care în România atinge 28,4% din PIB (fiind depasita în UE doar de Bulgaria). Prin urmare, studiul recomanda raportarea catre autoritatile fiscale a platilor electronice de catre procesatori, astfel încât informatiile sa poata fi folosite în cadrul inspectiilor fiscale, întarind astfel capacitatea de control a acestora.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.