Agentia Bacau a Autoritatii Rutiere Romane este acuzata ca ar favoriza transportul ilegal efectuat de autobuzele apartinand AOTPP Bacau. Primul invinuit este ing. Vasile Chiriac, cel care se ocupa de eliberarea de licente in cadrul ARR. Nici Daniel Florea seful ARR Bacau nu este scutit de reclamatii. Cei doi neaga orice acuzatie.
In incercarea de a restabili legalitatea transportului local, conducerea SC Transport Public SA Bacau s-a adresat autoritatilor locale, in mai multe randuri, solicitand luarea de masuri impotriva celor care incalca legea. Una dintre aceste adrese a fost expediata si catre Agentia Bacau a Autoritatii Rutiere Romane, cu rugamintea de a se lua masuri impotriva Asociatiilor 319 IS si 316 IS, din care fac parte autobuzele Asociatiei Operatorilor de Transport Public Privat Bacau, adjudecatarele traseelor judetene Bacau – Nicolae Balcescu si Bacau – Saucesti. Prima nedumerire rezulta din faptul ca s-a eliberat licenta de traseu Asociatiei 319 IS, desi nici societatile care o compun si nici asociatia respectiva nu au incheiate contracte cu Autogara Bacau, SC TRANSPORT BISTRITA SA. „Va informam ca nici una dintre societatile SC TRANS LIA SRL, SC OPORTUN SRL, SC AGNES TRANS SRL si SC TEMATER SRL nu au solicitat si in consecinta nu au contracte de peron incheiate cu societatea noastra pentru traseul Bacau – Nicolae Balcescu”, mentioneaza conducerea AS TRANSPORT BISTRITA SA Bacau in adresa de raspuns catre SC TRANSPORT PUBLIC SA. Pentru a-si desfasura activitatea, aceste societati erau obligate prin lege sa incheie un asemenea contract cu o autogara. Numai ca agentia Bacau a ARR spune altceva: „Asociatiei IS 319 si 316 IS li s-au eliberat Licenta de Executie respectandu-se in totalitate conditiile impuse de lege”. Mai mult, ARR Bacau se mai si supara: „ati pus la indoiala modul nediscriminatoriu in care salariatii Agentiei Bacau au verificat documentele care au stat la baza si au eliberat licentele de executie pentru trasee”.
Anomalii tolerate de Agentia ARR Bacau
ARR Bacau recunoaste insa ca „aceste asociatii efectueaza si transport local cu aceleasi mijloace de transport” dar ca „acest aspect va fi analizat impreuna cu Primaria municipiului Bacau”. Insa de la data emiterii adresei in cauza, 6 septembrie 2005 nu s-a analizat niciodata aceasta situatie anormala. S-a vehiculat ideea ca aceste asociatii ar fi incheiat contracte de peron cu o Autogara ARIEL, din Bacau. Am cautat-o pe lista autogarilor autorizate din judet, dar n-am dat de acest nume. Nici Daniel Florea, seful Agentiei ARR Bacau, habar n-avea ca aceasta autogara nu mai exista. Se incalca de fapt art. 42 (2) din OMLTPL 1842/20001. Asociatiile respective ar fi trebuit ca, in termen de 15 zile de la atribuirea traseelor, sa prezinte Agentiei ARR Bacau contractele cu Autogara Bacau, adica cu SC TRANSPORT BISTRITA SA, din care sa rezulte dreptul de a opri in Autogara. Cele doua asociatii efectueaza si transport judetean de calatori cu aceleasi mijloace de transport, fara a respecta nici un program, de vreme ce nu exista un contract de concesiune pe traseele locale si nu au nici programe de circulatie, iar acolo unde au, pe traseele judetene, acestea nu sunt respectate si genereaza haos. Desi pe traseul Bacau – Nicolae Balcescu sunt prevazute 13 curse zilnic, conform caietului de sarcini, cu o pauza in intervalul orar 7, 45 – 12, 45, autobuzele AOTPP nu respecta nici orele si nici intervalul de pauza mentionat. Agentia ARR Bacau nu a reactionat nici la faptul ca a primit de la Consiliul Judetean o adresa prin care i se cerea sa verifice calitatea de operator de transport si a tipului de transport efectuat de AOTPP, adjudecatoare a traseului judetean 60 Bacau – N. Balcescu(12 km), in urma licitatiei electronice organizate de MTCT Bucuresti si finalizata pe 3 iunie 2005, si ca „nu figureaza in evidentele Comisiei Judetene de autorizare ca transportator local autorizat pe raza municipiului Bacau”.
Acuze grave la adresa
conducerii Agentiei ARR Bacau
Cel mai acuzat dintre cei care isi desfasoara activitatea in cadrul Agentiei ARR Bacau este inginerul Vasile Chriac, cel care se ocupa de eliberarea licentelor. Acesta a reusit sa-si enerveze pana si unii colegi care ne-au sesizat abuzurile sale. Printre acestea s-ar numara un conflict de interese, fiul sau, Andrei Chiriac, avand o firma de transport care ar avea inmatriculate autobuzele la o societate din AOTPP. In ceea ce priveste traseul Bacau – Nicolae Balcescu, in jurul lui se tese o adevarata telenovela. „Acest traseu ar fi fost fractionat de Vasile Chiriac si castigat in cele din urma de societatile participante. Nu puteai sa te inscrii la licitatie decat numai daca aveai 6 autobuze si 15 microbuze. S-au facut cereri pentru microbuze, cu aprobarea primarului din comuna Nicolae Balcescu, depuse la seful Agentiei ARR, Daniel Florea. Cel care a intrat decisiv in scena se pare ca a fost Vasile Chiriac, acesta adunandu-i pe cei de la AOTPP sa depuna o noua cerere de infiintare a traseului. A luat un numar de inregistrare la ARR inaintea celor cu microbuze. Cu aceasta cerere antedatata s-a fractionat traseul. Prima data s-a incercat modificarea acestuia, din M (microbuze), a aparut A, (autobuze), orele de varf revenind autobuzelor, iar cele de mijloc microbuzelor. AOTPP a licitat cu 6 autobuze si ar fi castigat orele de varf. Au castigat si cei cu microbuzele, insa Vasile Chiriac ar fi refuzat sa le elibereze licente de traseu si l-ar fi chemat pe Daniel Florea sa le-o emita. Se pare ca atunci cand le-a emis licentele celor cu microbuze, Vasile Chiriac ar fi semnat cererea facuta chiar de el, dar fara avizul ARR si a dus-o personal la Consiliul Judetean pentru suplimentarea numarului de curse pentru autobuze, acum circuland 18 autobuze, desi la licitatie participasera doar sase”, ne-au declarat sub protectia anonimatului unii colegi de-ai lui Vasile Chiriac.
Amenzi cu surprize
„In cadrul actiunilor desfasurate, au fost cazuri in care noi ii amendam pe soferii de pe autobuzele AOTPP, dar acestia castigau in instanta, contestatiile fiind facute chiar de cei din ARR. Printre acestia ar figura si seful Agentiei ARR Bacau, Daniel Florea, care a si fost suspendat un timp de conducerea centrala ARR, in calculatorul lui gasindu-se astfel de contestatii. Cand amendam azi pe cineva ca nu avea licenta, a doua zi aparea cu acel document eliberat…ieri! Anul trecut s-au aplicat 40 de amenzi pentru lipsa licentelor dar toate au fost anulate in instanta”, declara sursele.
Florea si Chiriac neaga acuzatiile
Atat Daniel Florea, seful Agentiei ARR Bacau, cat si Vasile Chiriac au negat orice fel de acuzatii. Mai mult, Vasile Chiriac s-a induplecat cu greu sa le comenteze, cerand sa vada sesizarea. „Societatea fiului meu nu are decat un autobuz care nu face transport”, spune Vasile Chiriac. Cat despre celelalte, le considera drept aberatii si imaginatii ale celor care l-au reclamat. „Am avut control la nivel central, n-au fost semnalate abateri sau abuzuri. Totul este o inscenare”, declara Vasile Chriac. Seful Agentiei, Daniel Florea, continua pe aceeasi linie, adica nici usturoi n-a mancat, nici gura nu-i miroase. „Noi actionam conform legii, nu au fost semnalate nereguli. Scoala de soferi este pe numele sotiei, iar celelalte acuzatii sunt minciuni”, spune si seful Agentiei. Toate aceste acuzatii le-am luat si noi sub forma de inventar. Pana la proba contrarie, cei doi sunt „curati”. Numai ca haosul din transportul public local ii cam contrazice si se pare ca se datoreaza si „activitatii” unora dintre inspectorii din cadrul Agentiei ARR Bacau, dovada documentele la care s-a facut referire la inceputul acestui material.
Scris de Dan MINDIRIGIU