6 noiembrie 2024

#lecțiadeistoriealtfel. Un proiect educațional inedit

Din inițiativa profesorului Gabriel Stan de la Colegiul Economic „Ion Ghica” Bacău, Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” a propus Ministerului Educației spre aprobare, un inedit auxiliar didactic destinat deopotrivă elevilor de gimnaziu și liceu, profesorilor de istorie și nu numai.

Acesta a fost agreat de comisia de specilitate din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație, deci și aprobat prin OME Nr. 4642/18.08.2021.



Construcția complexă pe care o propun coordonatorii: prof. univ. dr. Alexandru Florian, directorul general al INSHR-EW, prof. Gabriel Stan, membru al Comitetului pentru programe educaţionale şi parteneriate cu instituţii academice al INSHR-EW și autorii: Ana Bărbulescu (coordonator), doctor în sociologie, cercetător științific, INSHR-EW, Marius Cazan, doctor în istorie, cercetător științific, INSHR-EW, Roxana Popa, doctor în științele comunicării, consilier relații publice și programe educaționale, INSHR-EW, Petre Matei, doctor în istorie, cercetător științific, INSHR-EW și Nicolae Drăguşin, doctor în filosofie, cercetător științific, INSHR-EW, a fost determinată de faptul că el este structurat, în egală măsură, ca o resursă pentru elevi, oferind acestora conținuturi și activități care incită la abordare critică, la interactivitate și la descoperirea de surse autentice și valorase de informare în domeniul istoriei, dar în egală măsură include și un valoros și actual inventar metodologic pus la dispoziția cadrelor didactice, pentru facilitarea unui parcurs educațional eficient și atractiv, în contextul predării-învățării-evaluării în sistem online, în format sincron și asincron.

Astfel, materialul auxiliar este structurat pe 7 capitole, într-o logică internă solidă și cu o articulare firească și didactică, astfel încât beneficiarii direcți, cadrele didactice care vor dori să îl valorifice în activitățile de predare-învățare-evaluare, să poată regăsi nu doar conținuturi, activități atractive de învățare, aplicații și exerciții de evaluare, ci și o incursiune inițială în ceea ce înseamnă noile provocări ale învățării online, valorificarea noilor tehnologii în actul didactic, particularități ale managementului clasei în contextul organizării procesului educațional în sistem blended-learning, strategii de motivare și cooptare în învățare a elevilor în clasa digitală.

Cele 12 lecții de „istorie altfel” pornesc de la competenţele generale ale disciplinei „istorie”, definite în programa de trunchi comun şi formează noi competenţe specifice care vor fi realizate prin operarea cu noi conţinuturi vizând teme, capitole care nu sunt cuprinse în programa de trunchi comun.

Lista de conţinuturi

1. Vechiul Regat, sistemul de muncă obligatorie, Studiu de caz: Sonia Follender (Palty)
2. Vechiul Regat, Pogromul de la Bucureşti, Studiu de caz: RabinulGuttman
3. Vechiul Regat, Pogromul de la Iaşi, Studiu de caz: Leizer Finkelstein+ Drepţi între popoare, Elisabeta Nicopoi (Ştrul)
4. Vechiul Regat, deportarea romilor nomazi, Studiu de caz: Caizer Stănescu
5. Vechiul Regat, deportarea romilor sedentari, Studiu de caz: Nedelea Anghel
6. Bucovina de Nord, deportarea evreilor în Transnistria, Studiu de caz: Charlotte Birman şi Shmaia Latner
7. Bucovina de Sud, deportarea evreilor în Transnistria, Studiu de caz: Miriam Korber (Bercovici)
8. Bucovina de Sud, deportarea evreilor în Transnistria, studio de caz: Marcu Rosen
9. Basarabia, masacrul din comuna Pepeni
10. Transnistria, masacrul de la Odessa, studio de caz: Mihail Zaslavsky
12. Transilvania de Nord, deportarea la Auschwitz, studiu de caz: ÉvaHeyman + Drepţi între popoare, Juliana şi Janos Szakadati
12. Transilvania de Nord, deportarea la Auschwitz, studio de caz: Otto Adler + drepți între popoare , Magda Stroe

Astfel, fiecare dintre cele 12 lecții/activități de învățare propuse este însoțită de o descrierea rezumativă inițială, conține studii de caz documentate cu materiale extrem de relevante și ilustrative din arhiva INSHR, oferă trimiteri bibliografice suplimentare, propune activități de reflecție și evaluare.

De asemenea, fiecare din cele 12 activități propuse în acest capitol conține un link către materialul de învățare de utilizat online cu elevii, material care încorporează, pe fiecare lecție, fotografii, grafice, hârți, povești de viață, interviuri, documente din arhive, teme de discuții și teme de reflecție, toate articulate într-un demers didactic incitant, cu resurse ușor de accesat de către elevi și profesori și cu rezonanță emoțională deosebită, care face ca istoria să devină parte din viața elevilor, nu o disciplină școlară obligatorie.

„Acest auxiliar didactic, în mod firesc, vine în continuarea celor două programe pentru cursuri opționale «Istoria evreilor. Holocaustul», aprobate prin ordin de ministru în anii 2005 și 2006, ale căror autor sunt. #lecțiadeistoriealtfel este un proiect adresat elevilor, cadrelor didactice, dar și tuturor celor care sunt curioși să (re)descopere istoria României sub diversele ei forme.
#poveștideviață, mărturii ale celor care au supraviețuit sau au fost martori ai evenimentelor din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, informații despre evenimente care au schimbat și au curmat vieți.
O lecție de istorie «ALTFEL» care ne trezește apetitul pentru a cunoaște, a descoperi istoria Holocaustului din România și ne ajută să înțelegem importanța unei lumi #fărăură și a combaterii atitudinilor extremiste”, ne-a declarat profesorul Gabriel STAN, coautor al auxiliarului.




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri