Daniela Țîțaru, directorul DGASPC Bacău, aduce clarificări cu privire la acțiunea DAS Moinești în instanță și declarațiile primarului Valentin Vieru
În calitate de director general al DGASPC Bacău, am citit cu stupoare afirmațiile făcute de domnul Valentin Vieru, primarul municipiului Moinești, în cadrul articolului „DAS Moinești dă în judecată Consiliul Județean”, din data de 5 august 2019, publicat în cotidianul „Deșteptarea”. De ce fac referire la nedumerirea mea ca manager, dar și a colegilor mei, specialiști în asistența socială?
Pentru că domnul primar, în afirmațiile făcute, confundă termeni specifici legislației din domeniul social, uită obligațiile prevăzute de lege cu referire la unitățile administrativ-teritoriale pe raza cărora domiciliază persoanele cu dizabilități și se contrazice vis-a-vis de documentele trimise către DGASPC Bacău, instituție aflată în subordinea Consiliului Județean (CJ) Bacău. Legea 448/2006 republicată invocată de domnul primar, coroborată cu Legea 292/2011, prevede că pentru susținerea unei persoane aflate în situație de risc social (copil/tânăr/adult cu dizabilități sau fără), responsabilitatea revine, în ordinea următoare, familiei (susținută de serviciul social), primăriei – DAS și abia apoi DGASPC – Consiliul Județean.
Pentru o mai bună înțelegere a situației, ar trebui să discutăm pe o speță anume. De exemplu, dacă o persoană în situație de risc social sau cu dizabilități (copil, tânăr sau adult) din municipiul Moinești are nevoie de îngrijire specializată, legea prevede ca primăria să sprijine familia persoanei în cauză cu servicii de recuperare concrete și gratuite, oferite în cadrul unor centre de recuperare sau la domiciliul clientului, iar persoanei, în mod direct, să-i ofere drepturile bănești și facilitățile prevăzute de lege (salariul asistentului personal, indemnizația de însoțitor, scutire la impozitul pe casă/teren, locuință socială, consiliere socială, juridică etc).
Dacă Primăria Moinești nu are astfel de servicii, trebuie să menționeze acest lucru atât în ancheta socială ce o întocmește pentru persoana în cauză cât și într-un document scris pe care să-l trimită către DGASPC Bacău. În acel moment, DGASPC preia cazul și oferă servicii până la momentul în care Primăria Moinești își creează propriile servicii. În tot acest timp, Primăria Moinești trebuie să contribuie măcar cu o parte din cheltuieli la serviciile oferite cetățenilor săi, ambele instituții fiind publice ș alimentându-se din aceeași sursă bugetară în ceea ce privește serviciile sociale.
Hotărârea CJ Bacău invocată de Valentin Vieru nu vine decât să stabilească procentul acestei contribuții. Până la acest moment, Primăria Moinești nu a trimis nici un document că ar avea servicii de genul celor menționate, dimpotrivă. Dacă ar fi menționat vreodată așa ceva, DGASPC Bacău putea oferi, până acum, șansa persoanelor cu domiciliul pe raza municipiului Moinești de a se reîntoarce la domiciliul dumnealor, fără teama neîndeplinirii programului de îngrijire și recuperare și, astfel, nici primăria să nu mai fie nevoită să plătească anumite sume pentru cetățenii săi, cetățeni care au nevoie de o atenție sporită și de servicii specializate în domeniul asistenței sociale.
Repet, suntem surprinși că primarul unui municipiu ca Moineștiul dorește să fie primar doar pentru o parte dintre concetățenii săi! Așa cum se găsesc bani pentru organizarea unor evenimente sau acțiuni, așa trebuie planificate și sumele necesare pentru susținerea serviciilor sociale destinate cetățenilor aceluiași oraș, cetățeni cu drepturi egale și care nu pot găsi la Primăria Moinești, la DAS Moinești serviciile de care au nevoie.
Există și un aspect îmbucurător în declarațiile domnului primar Vieru, și anume că în sfârșit putem trimite către UAT Moinești solicitarea de reintegrare în familie a tuturor cetățenilor cu domiciliul pe raza acestei localități. Suntem totuși uimiți de aceast mod de raportare a domnului primar Vieru la persoanele aflate în risc social și a celor cu dizabilități, în condițiile în care CJ Bacău, prin DGASPC Bacău, în dorința de a ajuta cetățenii din acest municipiu, a invitat ca partener Primăria Moinești în cadrul unui proiect cu finanțare europeană ce are tocmai acest scop, de a crea servicii sociale specializate pe raza municipiului Moinești (3 locuințe protejate și un centru de zi).
În cadrul acestui proiect, Primăria Moinești pune la dispoziție doar o suprafață de teren și o clădire în ruină, costurile ulterioare de aproximativ 7.000.000 de lei fiind acoperite din finanțare europeană și contribuția Consiliului Județean Bacău. La acest moment, proiectul este în derulare dar suntem cu adevărat îngrijorați cu privire la sinceritatea Primăriei Moinești în a finanța ulterior aceste servicii, noi explicând clar printr-un contract semnat că dorim să le creăm, apoi să le predăm Consiliului Local Moinești.
Daniela Țîțaru, director general al DGASPC Bacău
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.