Politicienii plâng cei 20 de ani pierduti
Politicieni, patroni, lideri de sindicat, consilieri judeteni s-au intâlnit, ieri, la CJ pentru a analiza strategia judetului. Vorbitorii au laudat documentul, dar s-au declarat ingrijorati de diagnostic: judetul Bacau e un paradox: are “vârfuri”, ca Aerostar, dar e ramas in urma, ca dezvoltare, in intregul lui.
Aproape o suta de persoane au participat, ieri, la dezbaterea publica cu privire la strategia judetului, aflata in faza de proiect. Parlamentari, consilieri judeteni, directori de deconcentrate, reprezentanti ai Prefecturii, primariilor, patronatelor si sindicatelor au raspuns invitatiei CJ Bacau de a discuta pe marginea documentului si de a contribui la imbunatatirea lui. “Nu suntem, astazi, la un moment festiv, nu taiem panglica acestei strategii, dar suntem intr-un moment important deoarece, in urma acestei dezbateri, documentul va putea fi imbunatatit”, a declarat Dragos Benea. Presedintele CJ le-a reamintit invitatilor ca judetul Bacau a avut pâna acum doar “analize temporare”, dar nicio strategie, cauzele fiind lipsa fondurilor si neintelegerea importantei unui plan de dezvoltare. “Daca aveam o strategie nu mai vorbeam acum de un HIT Park finantat din fonduri europene, ci de un aeroport finantat de UE”, a declarat Dragos Benea.
Sa folosim brandul “Aerostar”
“Bacaul e judetul paradoxurilor: are firme de top, ca Agricola International si Aerostar, dar ca activitate antreprenoriala e sub alte judete”, a afirmat consultantul Dragos Pâslaru, referindu-se la Suceava si Iasi. Exista potential, avem campioni, dar avem si deficiente. Prima e ca noi, bacauanii, “nu avem sentimentul ca tragem la aceeasi caruta”, de aceea nu valorificam atuurile: “Sansa enorma este ca, spre deosebire de Iasi, unde 85 la suta din economie e in municipiu, judetul Bacau are 5 nuclee urbane.” Din pacate, “nu suntem cooperanti, asociativi”, nici când interesul personal o cere. Sirul paradoxurilor continua: avem Aerostarul, care e “unic in România”, face produse cu valoare adaugata mare, “e pe locul I la exportul de inalta tehnologie”, iar la “total exporturi” stam prost. “Avem performanta, dar performanta e izolata”, sustine Dragos Pâslaru. Si ne da un sfat: sa coagulam energiile, actiunile, proiectele in jurul Aerostarului, folosindu-l ca brand al Bacaului.
Au cazut lacrimi pe “lista de sperante”
Dumitru Bontas, rectorul Universitatii “George Bacovia”, a fost cel care spart gheata, vorbind in termeni elogiosi despre strategie si cu amaraciune despre faptul ca politicienilor le lipseste intelepciunea de a colabora spre binele judetului. Social-democratul a lansat un apel la solidaritate si seriozitate, precizând ca, de obicei, “orgoliile sunt alimentate de o proasta pregatire”. Radu Mardare, senator PSD, a afirmat ca strategia trebuie bugetata “pentru a nu ramâne doar o lista de sperante”, iar Mihai Banu, deputat PD-L, ca e un document extrem de realist, care nu ne prezinta drept “buricul Moldovei.” Desi s-au referit la cei 20 de ani de politica, parlamentarii nu si-au pus cenusa in cap. Doar Constantin Avram a analizat cauzele “polarizarii economice”, intre care esecul privatizarii, si a enumerat câteva obiective care trebuie tratate serios: infrastructura, reconversia profesionala, descentralizarea reala, parteneriatul public-privat. Invitatii au fost de acord ca strategia, in sine, nu rezolva problemele. E nevoie de “dorinta noastra sincera de a face ceva”, a mai spus Constantin Avram, dar si de consensualitate pentru ca “municipiul Bacau sa nu mai fie tratat ca un târg, iar judetul Bacau sa nu mai fie privit ca o zona de tranzit.”
Silvia Patrascanu