Începând cu 15 ianuarie 2025, transportatorii care folosesc drumurile județene din Brașov vor trebui să achite o nouă taxă, supranumită „rovinieta regională”.
Aceasta se aplică pe anumite sectoare aflate în administrarea Consiliului Județean Brașov și are scopul de a acoperi costurile de întreținere a infrastructurii rutiere intens utilizate. Taxa anuală poate ajunge până la 1.500 de lei.
Aplicație digitală pentru permise și plăți
Szenner Zoltan, administratorul public al județului, a confirmat că aplicația dedicată gestionării permiselor de liberă trecere a fost testată în 2024 și va deveni funcțională la jumătatea lunii ianuarie 2025.
„Am informat deja utilizatorii despre implementarea sistemului. Aplicația va permite eliberarea permiselor, realizarea plăților și gestionarea informațiilor referitoare la restricții. Totuși, există excepții: drumul de la Podu Oltului spre Hărman va avea restricții stricte pe pod, din cauza stării tehnice, chiar dacă permisul este valid pentru restul traseului,” a declarat acesta.
Tarife și categorii de tonaj
Permisele vor fi disponibile pe durate variate – săptămânale, lunare sau anuale – și pentru una sau mai multe rute. Taxele sunt diferențiate pe categorii de tonaj:
- 3,5-7,5 tone
- 7,5-12 tone
- 12-24 tone
- 24-40 tone
Vehiculele mai mari de 40 de tone vor fi taxate individual, luându-se în calcul masa maximă autorizată, distanța parcursă și restricțiile de tonaj aplicabile fiecărui drum.
Drumuri vizate de taxare
Sistemul va fi aplicat pe 16 drumuri județene, împărțite pe zone: Brașov, Făgăraș și Rupea. Dintre acestea, unele au restricții mai stricte, cum ar fi limitele de 3,5 tone sau 7,5 tone. P
ZONA BRAŞOV:
- DJ 106 B Vulcan (DJ 112 A) – Holbav – Paltin (DJ 106A) km 0+000–6+505, limită 7,5 tone;
- DJ 108 Hărman (DJ 112A) – Sânpetru km 0+000–4+380, limită 7,5 tone;
- DJ 112: Hărman – Podu Olt – lim. Jud. Covasna km 0+000–10+100, limită 3,5 tone;
- DJ 112 A Hărman – Bod – Hălchiu – Codlea – Vulcan – DN 73A km 0+000–38+980, limită 7,5 tone;
- DJ 112 B: Intersecţie A3 – Vulcan km 2+151–5+030, limită 7,5 tone;
- DJ 112 C Hălchiu – Satu Nou – Dumbrăviţa – Vlădeni km 0+000–15+500, limită 7,5 tone;
- DJ 103 Braşov – Sânpetru – Bod – lim. Jud. Covasna km 0+000–17+987, limită 7,5 tone;
- DJ 113 Sânpetru (DJ 103) – Preventoriu TBC Sânpetru km 0+000–2+500, limită 7,5 tone
ZONA FĂGĂRAŞ:
- DJ 103D: Viştea de Jos – Viştea de Sus (DJ 104A) km 0+000–5+106, limită 7,5 tone;
- DJ 104B: Făgăraş – Ileni – Hârseni – Sebeş km 4+604–13+862, limită 12 tone;
- DJ 104C: Făgăraş – Hurez – Săsciori – Recea km 4+972–12+700, limită 12 tone;
- DJ 105B: DN1 Sâmbăta de Sus – Staţiunea climatică Sâmbăta km 0+000–14+620, limită 12 tone.
ZONA RUPEA:
- DJ 104 D: Făgăraş – Şoarş – Bărcut – lim. Jud. Sibiu km 1+960–27+400, limită 12 tone;
- DJ 105 Voila – Cincşor – Cincu – lim. Jud. Sibiu km 0+000–18+843, limită 12 tone;
- DJ 105 A: lim. Jud. Sibiu – Cincu – Rotbav – Şoarş – Văleni – Lovnic – Jibert – Dacia – Rupea km 29+473–81+600, limită 12 tone;
- DJ 131 A DN 13 (Gara Rupea) – Homorod (DJ 132) km 0+000–2+878, limită 3,5 tone.
Lista completă a drumurilor și restricțiilor este disponibilă în aplicația de gestionare a permiselor.
Impact asupra transportatorilor
Transportatorii trebuie să ia în considerare noile reguli pentru a evita amenzi și restricții. Scopul principal al măsurii este protejarea infrastructurii rutiere și distribuirea echitabilă a costurilor de întreținere între utilizatorii de tonaj mare.
Legalitatea taxei și riscurile adoptării sale din punct de vedere social și politic
Implementarea unei taxe regionale pentru transportatorii de mare tonaj ridică întrebări legate de legalitatea acesteia, având în vedere complexitatea reglementărilor naționale și europene în domeniul infrastructurii rutiere. Conform legislației actuale, Consiliile Județene pot impune taxe pentru utilizarea drumurilor județene, dar aceste taxe trebuie să fie conforme cu principiile stabilite de Codul Fiscal și cu normele Uniunii Europene privind concurența și libera circulație a mărfurilor. De asemenea, taxele de drum trebuie să fie justificate pe baza costurilor de întreținere și îmbunătățire a infrastructurii rutiere și să nu reprezinte o barieră nejustificată pentru transportatori sau pentru comerțul între județe sau regiuni.
Riscurile din punct de vedere social și politic sunt semnificative. La nivel social, transportatorii, în special cei mici sau din zonele mai puțin dezvoltate, ar putea percepe taxa ca o povară suplimentară, care le poate afecta negativ veniturile și competitivitatea. Mai mult, aceste taxe ar putea fi resimțite ca un abuz de putere de către autoritățile locale, ceea ce poate duce la nemulțumiri și proteste, mai ales în contextul economic actual, în care costurile de operare pentru transportatori sunt deja ridicate. Dacă taxele sunt considerate excesive sau nepracticabile, există riscul ca acest lucru să afecteze nu doar sectorul de transport, ci și întregul comerț local și regional.