13 septembrie 2024
ContrasensIstoria e cartea de căpătâi a unei nații. Noi nu avem nevoie...

Istoria e cartea de căpătâi a unei nații. Noi nu avem nevoie de căpătâi

M-am uitat pe manualele de istorie predate la liceu și școala generală – nu pe toate, pe câteva, din cele disponibile pe site-ul ministerului. Bă, ăștia nu știu nimic din istoria țării pentru că școala nu-i învață asta! Toate manualele zici că-s trase la indigo: aceleași bălării.

Nu zic că nu-i învață ca lumea pe voievozi și nici măcar despre daci și romani nu prea se povestește. Dar marile teme ale istoriei noastre sunt evitate! Problema țărănească, chestiunea evreiască – două teme care s-au împletit tragic în lungul istoriei – tratamentul românilor din Transilvania de către maghiari și germani, pe care azi l-am putea numi apartheid, nu există. Ba există, cică era numai lapte și miere între minoritățile din Transilvania.



Să nu mai vorbim despre Răscoala din 1907 – e aproape de parcă nici nu a existat, deși a fost un eveniment uriaș. Nimeni nu vorbește de ce a fost necesară reforma agrară din 1921 sau de ce regele a fost nevoit să dea pământ țăranilor. A fost o schimbare imensă în societate, dar dacă nu înveți despre asta, nu poți înțelege cu adevărat transformările sociale și economice din România.

Mai grav este faptul că nici măcar despre abolirea iobăgiei în Transilvania nu se discută serios. Ce legătură are asta cu răscoala lui Horea, Cloșca și Crișan? De ce nu se vorbește despre legăturile voievodale cu spațiul fost bizantin și ce visuri aveau acești lideri ai noștri? Sunt întrebări legitime, dar răspunsurile lipsesc complet din manualele de istorie.

În schimb, avem tone de informații despre comunism, stalinism și totalitarism, deși aceste teme sunt mult prea recente pentru a fi judecate cu obiectivitate. Da, sunt importante, dar ar trebui echilibrate cu restul istoriei noastre, care, din păcate, rămâne neexplorată în mod adecvat. În plus, un an întreg despre Holocaust pare excesiv, mai ales că se pot face lecții clare și informative în câteva ore. Nu negăm importanța acestui subiect, dar poate ar trebui să vedem și alte părți ale istoriei, mai ales când, în prezent, vedem alte victime, cum ar fi arabii din Gaza și Cisiordania.

În final, problema este că ni se interzice să învățăm propria noastră istorie. O colonie model nu trebuie să știe că, în alte vremuri, cei care veneau să ne ceară pământ și apă ajungeau să fie trași în țeapă. Ajungem să fim deconectați de rădăcinile noastre, de luptele și sacrificiile pe care le-au făcut strămoșii noștri pentru a păstra pământul acesta. De ce? Pentru că o populație care nu-și cunoaște istoria e mai ușor de controlat.

De aici vine frustrarea: nu învățăm cine suntem, de unde venim și ce lecții putem trage din trecutul nostru. Și până nu se schimbă felul în care se predă istoria, vom continua să fim privați de cunoașterea propriei identități.

spot_img
spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img