15 noiembrie 2024

Istoria cinematografului a ratat filme… celebre

De gustibus non est disputandum. Avem stiinta despre asta, dar nu putem evita clasamentele unor profesionisti, chiar daca le privim critic. Sa privim, de pilda, clasamentele care incearca sa stabileasca ierarhia celor mai bune productii din istoria cinematografului. Internet Movie Database, un site popular, a stabilit, pe baza votului a milioane de cinefili, urmatorul clasament: Nasul I (1972), The Shawshank Redemption (1994), Nasul II (1974), Cel bun, cel rau, cel urât ( 1966), Pulp Fiction (1994), Lista lui Schindler (1993), Razboiul stelelor. Imperiul contraataca, episodul V (1980), Casablanca (1942), Zbor deasupra unui cuib de cuci, (1975), Stapânul Inelelor: Intoarcerea Regelui (2003).

Pentru filmele americane, Institutul American de Film ne propune urmatorul Top 10: Cetateanul Kane (1941), Casablanca (1942), Nasul (1972), Pe aripile vântului (1939), Lawrence al Arabiei (1962), Vrajitorul din Oz (1939), Absolventul (1967), Pe chei (1954), Lista lui Schindler (1993), Cântând in ploaie (1952). Iata si filmele propuse de Institutul Britanic de Film: Cetateanul Kane (1941), Vertigo (1958), La Régele du jeu (1939), Nasul si continuarile sale (1972-1990), Tōkiō Monogatari (1953), 2001: A Space Odyssey (1938), Crucisatorul Potemkin (1925), Sunrise (1927), 8 ½ (1963), Cântând in ploaie (1952). Câte dintre aceste filme intra si in topul dumneavoastra?… De gustibus non est disputandum…



Se discuta mult despre chipul pe care l-ar fi avut aceste topuri daca n-ar fi fost ratata realizarea unor filme despre care se spune ca ar fi avut sansa sa fie capodopere. B.B.C., de pilda, aminteste ca Stanley Kubrick a avut ambitia de a realiza ,,cel mai bun film realizat vreodata”, Napoleon.

Costurile uriase au stat in calea proiectului. Regizorul realizase o documentare impresionanta, stabilise ca Audery Hepburn si Oskar Werner vor juca in rolurile principale (Josefina, Napoleon), incheiase o intelegere cu Armata Româna pentru realizarea scenelor de lupta, dar… Kaleidoscope urma sa fie numele unui film al regizorului Alfred Hitchcoch.

El ar fi depanat povestea unui tânar culturist care seducea si ucidea femei. Studiourile Universal i-au refuzat proiectul, desi celebrul regizor anticipa costuri mai mici de un million de dolari. Pelicula isi propunea sa fie revolutionara, sa contina nuditate explicita, violenta, intr-o vreme in care acestea erau un tabu. Luchino Visconti a ratat sansa realizarii filmului In Search of Lost Time, o adaptare dupa capodopera lui Marcel Proust.

Ani de zile s-a documentat in Franta pentru a realiza acest proiect, dar intentiile sale au fost naruite de lipsa resurselor financiare. Sergio Leone, regizor consacrat de genul Spaghetti Western, a dorit sa ecranizeze The 900 Days/Leningrad. Il distribuise pe Robert de Niro in rolul unui fotograf american prins in infernul blocadei, indragostit de o rusoaica, ucis in ziua eliberarii orasului. Celebrul Enrico Morricone urma sa compuna muzica. Era asigurat bugetul de o suta de milioane de dolari, rusii ii dadusera acordul pentru filmari, dar, cu doua zile inainte de semnarea contractului cu studioul de film, Sergio Leone a fost rapus de un atac de cord.

The Moviegoer/Cinefilul urma sa fie numele filmului americanului Terrence Malick. Scenariul, o adaptare dupa romanul existentialist The Moviegoer, semnat de Walker Percy, a fost insa abandonat de regizor. Celebrul Orson Welles a intentionat sa ecranizeze Don Quijote. El voia sa aduca personajele lui Cervantes in prezent. Desi a filmat timp de vreo zece ani scene ale filmului, Orson Welles nu si-a putut realiza visul, intrucât in 1985 a murit.

Tot el a ratat si realizarea peliculei Inima intunericului, dupa romanul lui Joseph Conrad. Studiourile RKO isi dadusera acordul de principiu, Orson Welles urma sa interpreteze rolul principal. Viziunea era revolutionara: regizorul-actor voia sa foloseasca o ,,camera subiectiva” prin care publicul ar fi vazut ceea ce vede protagonistul. Cu exceptia câtorva cadre in care-i vedeau doar umbra sau imaginea in oglinda, spectatorii nu-l puteau vedea pe protagonist. Studiourile RKO au renuntat la colaborare, din cauza bugetului depasit. Regizorul Terry Gillian a dorit sa realizeze Ucigasul lui Don Quijote. Tema: un barbat din prezent se intoarce in timp si este confundat de Don Quijote cu Sancho Panza, scutierul. Filmarile au inceput in 1998, au fost intrerupte de inundatii care au distrus echipamentele. Reluate in 2008, filmarile au fost iar oprite, din cauza penuriei financiare.

Inca mai exista sperante pentru finalizarea filmului. Mai notam ca David Lynch a ratat ecranizarea peliculei Ronnie Rocket, cu un detectiv care intra intr-o alta dimensiune a existentei. Intrucât proiectul nu era unul comercial, n-a obtinut finantarea. Cum ar fi aratat O tragedie americana in ecranizarea rusului Sergei Mihailovici Eisenstein? Studiourile Paramaount si-au dat initial acordul, pentru ca apoi sa renunte la colaborare, motivând ca adaptarea romanului lui Theodore Dreiser este prea deprimanta. Ramâne intrebarea: cum ar fi aratat istoria cinematografului daca aceste filme ar fi fost realizate?




Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro

Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.

spot_img
spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul

Alte titluri

- Advertisement -

Ultimele știri

Comandat de Partidul Alianța pentru Unirea Românilor Bacău, CMF 11240014