De anul viitor vor exista două tipuri de taxe de drum:
Rovinieta – aceasta se va aplica vehiculelor cu masă totală maximă autorizată de până la 3.5 tone şi va fi calculată ţinându-se de cont de categoria vehiculului, clasa de emisii poluante (Euro) și durata de utilizare a rețelei de drumuri naționale;
TollRO – aceasta se va aplica vehiculelor cu masă totală maximă autorizată de peste 3.5 tone şi va fi calculată prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu un tarif unitar (acesta urmează a fi stabilit Ministerul Transporturilor).
Noile taxe vor scoate şi mai mulţi bani din buzunarele românilor, indiferent că vorbim de persoane fizice sau juridice. Valoarea rovinietei la autoturisme ar putea creşte cu până la 40%, în timp ce TollRO la autocamioane s-ar putea majora de până la şase ori (vs actualele taxe).
Ţinând cont că în calcularea noilor taxe vor fi luaţi în considerare mai mulţi facturi, este greu de calculat exact un cost, însă spre exemplu, un autoturism cu norma de poluare Euro 6 ar putea plăti din 2026 o rovinietă de 39 euro (în prezent aceasta este de 28 euro).
O altă schimbare ce va fi implementată din 2026 este adusă de Legea nr. 275/2024.
Aceasta spune că rovinieta va putea fi achitată până cel târziu a doua zi de la utilizarea drumurilor naţionale.
Practic, orice şofer care circulă azi cu maşina prin ţară, poate scăpa de amendă dacă plăteşte rovinieta până mâine la finalul zilei (ora 23:59).
„Am gândit această modificare legislativă în contextul în care s-au înregistrat numeroase situaţii în care şoferii au fost amendaţi automat, fără a avea ocazia să îşi remedieze situaţia, considerâd că nu este corect ca șoferii care nu şi-au achitat rovinieta înainte de a circula pe drumurile naţionale (pentru că, pur și simplu, au uitat ori dintr-o eroare umană), să fie sancţionaţi fără avertisment și fără a avea posibilitatea de a corecta această scăpare.
De altfel, acest sistem se aplică, deja, cu succes în cazul taxei de pod de la Feteşti, unde şoferii au un interval de timp rezonabil pentru a achita taxa. Iniţiativa parlamentarilor liberali vine în sprijinul şoferilor de bună credinţă şi are la bază nevoia de a oferi soluţii corecte, adaptate realităţilor cotidiene”, a declarat unul dintre iniţiatorii legii la depunerea acesteia.