Infrastructura depasita de realitate
Semafoare nesincronizate, masini laolalta cu tiruri, soferi imprudenti – toate sunt ingredientele unei dimineti in traficul din municipiu. Satui sa tot gaseasca rute ocolitoare, soferii s-au resemnat si sfârsesc prin a pierde minute bune in trafic, bara la bara.
In fiecare dimineata, la fel ca si dupa amiaza in jur de ora 16, in marile intersectii din oras, cozile de masini se intind pe mai multe zeci sau chiar sute de metri. Este efectul exploziei de autoturisme. Numarul lor a depasit de mult infrastructura de drumuri si din acest motiv intâlnim si in Bacau un fenomen specific mai degraba pentru marile metropole: cozile interminabile si mersul bara la bara. Asa se face ca acum, pentru a parcurge orasul de la un capat la altul, timpul petrecut la volan s-a dublat.
Soferii, victime principale
"Cel mai aglomerat este dimineata. Noi de la capatul celalalt al orasului facem aproape jumatate de ora. Nu sunt reglate semafoarele, merg foarte prost, cel putin jumatate din timp pierd la semafoare. Am incercat toate variantele ocolitoare: pe Milcov, pe la Gara, cea mai scurta este cea de pe mijloc", ne-a spus Daniel Cucu, care astepta la semaforul de pe Calea Republicii. Face acest drum in fiecare dimineata, din nordul in sudul orasului, pentru a ajunge la serviciu. "Orasul este infernal dimineata. Este dezastru circulatia. Nu sunt fluidizate semafoarele. Sunt variante ocolitoare, dar depinde din ce parte a orasului vii. Prin Letea asfaltul este asa cum este, mai bine este dinspre Piatra Neamt", a spus Ion Micu. "Este foarte aglomerat. Jalea pamântului. Faci si trei sferturi de ora dintr-o parte in alta a orasului. Am vrea sa avem variante ocolitoare. Am vazut pe calculator, acum 2-3 ani, centura. Arata bine, dar pe calculator", a spus si Neculai Munteanu. Si intr-adevar, centura ar putea prelua o parte din trafic, iar autoritatile locale si judetene ar fi scutite de reparatii pe drumurile din municipiu pe care intra acum tirurile. Studiile de trafic arata ca artera cea mai aglomerata este Drumul European 85. Astfel pe Calea Republicii, strada Marasesti, bulevardul Nicolae Balcescu, bulevardul Unirii si Calea Romanului trec zilnic, in medie, 3.000 de autovehicule.
Plângeri si propuneri
Bacauanii care se izbesc zi de zi de problemele din trafic cer autoritatilor sa gaseasca solutii pentru fluidizarea acestuia. Locurile de parcare insuficiente, slaba implicare in dirijarea traficului si blocarea inutila sau neanuntata a strazilor sunt câteva dintre neregulile semnalate de taximetristi, cei care cunosc cel mai bine orasul. „Traficul este foarte aglomerat, ne-a declarat Ionel Obreja. Sunt multe masini, nu se respecta regulile de circulatie, se merge cu viteza. Zona cea mai dificila este chiar centrul orasului acum. Se lucreaza la schimbat pavele, borduri. Pe locul doi sunt strazile inguste, unde se parcheaza pe ambele parti. Se vede dupa oglinzi cum este sa circuli in Bacau: toate sunt atinse.” Gavril Ghinda, un alt taximetrist, spune ca lipsa locurilor de parcare se acutizeaza cu fiecare zi, iar zonele cu circulatia cea mai greoaie sunt Tic-Tac, Mioritei si 9 Mai. „Ar trebui dirijata circulatia, mai ales atunci când sunt lucrari. Intri pe o strada si te trezesti ca de la un anumit punct nu mai poti circula. Am patit eu, pe Bicaz. Am intrat pe strada cu clientul si n-am mai putut ajunge la adresa indicata.” Vasile Matei, taximetrist, sugereaza administratiei locale largirea tuturor strazilor care se preteaza la o astfel de solutie pentru o mai buna circulatie. „Trebuie tinut cont ca se inmultesc masinile, vine si iarna, va fi greu.”
Cuvântul de ordine: alternative
Desi suntem obisnuiti in secolul vitezei sa ne deplasam cu masina, specialistii de mediu ne recomanda sa folosim si mijloacele de transport in comun. Sunt o solutie mai ales ca fac legatura intre nordul si sudul orasului si in general ajung in toate punctele din oras. O alta modalitate ar fi car sharing-ul, care presupune ca persoanele care merg in aceeasi directie sa imparta masina. O alternativa este mersul pe bicicleta. In plus, daca in fiecare luna am avea o zi in care sa renuntam la orice mijloc de transport si sa mergem pe jos am avea o contributie semnificativa la curatarea aerului si nu numai.
Andreea Gavrila
Doina Mincu
Potrivit unui anunt postat pe site-ul Ministerului Transporturilor, inca din luna septembrie, construirea soselei de centura a Bacaului va incepe in luna martie 2012. Valoarea totala a proiectului se ridica la peste 150 de milioane de euro. Se preconizeaza ca lucrarile vor dura pâna in martie 2014, iar primul inel care va fi construit va lega comunele Nicolae Balcescu si Saucesti – cel mai tranzitat culoar rutier din judet.
Traficul din municipiu
Elevii din municipiu au monitorizat in cadrul unei actiuni organizate de Agentia de Mediu incarcarea cu trafic a strazilor din oras. Iata artera cea mai aglomerata:
Calea Marasesti I (intersectie Orizont – Tic Tac ) – 3.916 autovehicule
Calea Marasesti II (intersectie Tic Tac – Policlinica Veche) – 3.240 autovehicule
Calea Marasesti III (Policlinica veche – statuia Stefan cel Mare) – 2.817 autovehicule
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.