Drumurile noastre, toate, nu vor fi modernizate!
Drumuri bune, pe care sa circuli rapid si in siguranta. Asta ii lipseste judetului Bacau pentru ca afacerile – turism, transporturi etc. – sa prospere, iar oamenii sa aiba locuri de munca. Ca promisiune, programul "10.000 de kilometri" era mana cereasca. Aflam, acum, ca drumurile judetene nu vor primi niciun leu, iar cele comunale mai asteapta.
Am intâlnit si primari fericiti. Câtiva. Cei carora li s-a promis ca le vor fi asfaltate drumurile. "Vom avea opt drumuri comunale modernizate: doua in Pietrosu, trei in Bolatau si trei in Zemes. Din pacate, toate dau in DJ 117, care nu-i reabilitat din 1976 si nu e prins nici in PNDI. Avem promisiuni ca va fi reparat in 2012", declara primarul Ioan Selaru. Si edilul din Pârjol era multumit: va avea doua drumuri asfaltate. Bucuria n-a tinut mult. La ultima conferinta de presa, Dragos Benea, presedintele CJ, a afirmat ca investitia pe drumurile comunale a fost blocata. Brusc, primarii n-au mai fost atât de siguri ca lucrarile se vor face. Ei stiau ca s-a semnat contractul cu Tehnostrade, insa pe site-ul e.licitatii, atribuirea lucrarilor nu apare. Mihai Banu, deputat PD-L, cel care "monitorizeaza lucrarile pe infrastructura", dupa spusele presedintelui CJ, afirma ca "nu s-a blocat nimic" si ca "Dragos Benea e disperat ca-i pleaca primarii. Vrea sa-i convinga ca n-au pentru ce veni la noi." Totusi, parlamentarul recunoaste ca nu a fost semnat contractul intre minister si constructor pentru drumurile comunale din judetul Bacau. Are si o explicatie: “Exista trei pachete: Suceava-Botosani, Neam-Iasi si Bacau-Vaslui. Pentru primele doua a fost semnat contractul cu Tehnostrade, iar pentru al III-lea urmeaza sa fie semnat. Tehnostrade va executa toate lucrarile din Moldova. Noi am depus documentatia mai târziu, asta e explicatia. Acum se verifica, nu e nicio problema. Tehnostrade e singura firma interesata. Nici MDRT nu a facut vreo observatie ca nu ar fi eligibila, nici Tehnostrade nu si-a retras oferta.”
Sa vina fiecare cu hârtii!
Daca la drumurile comunale nu e clar ce s-a intâmplat cu solicitarile edililor sau cu oferta Tehnostrade, in privinta infrastructurii administrate de CJ e cert: din cei 10.000 de km asfaltati prin PNDI, niciunul nu va fi in judetul Bacau. Mihai Banu afirma ca e vina CJ. “Dragos Benea a depus documentatia, dar a depus târziu, dupa ce s-a inchis sesiunea”, afirma deputatul PDL. Mai mult, PSD ar fi cerut primarilor din opozitie sa nu trimita documentatia pentru ca “drumurile sa nu se faca”, iar "PD-L sa nu câstige alegerile.” "E o minciuna, a sarit ca ars Dragos Benea, presedintele CJ Bacau. Noi am intrebat din 2010 ce avem de facut. Fiecare sa vina cu hârtii si sa isi sustina afirmatiile. Eu pot demonstra cu adrese si numere de inregistrare ca spun adevarul. Am trimis liste cu obiectivele prioritare si in ianuarie, si in februarie, si in martie, desi Ministerul Dezvoltarii nu ni le-a solicitat.”
"Doua dubite" de acte pentru MDRT
Ordonanta privind PIND a aparut in 22 noiembrie 2010, a fost modificata pe 25 martie 2011, iar pe 29 martie au aparut normele de aplicare. Mult inainte de aparitia lor, specialistii CJ Bacau au ales proiectele pentru care existau studii de fezabilitate si proiecte tehnice si, insotite de solicitare, le-au depus la MDRT. “Pe 19 ianuarie ne-am dus cu doua dubite la minister, afirma Cornelia Gireada, sefa Directiei de Urbanism a CJ. Avem studii pentru 250 km de drum. Am predat documentatia si am asteptat." Vreo doua luni a fost liniste. In primavara, s-a auzit ca primarii PD-L fusesera chemati la MDRT. "Pe noi nu ne-a chemat nimeni la minister, nu am primit niciun raspuns, nicio adresa", sustine Dragos Benea. Pe 24 martie, presedintele CJ i-a invitat pe primari si parlamentari la o consultare publica privind obiectivele de infrastructura prioritare. Democrat-liberalii nu au venit. Pe baza discutiilor cu expertii si primarii, a fost intocmita o noua lista. Aceasta a fost expediata pe adresa MDRT, in atentia ministrului Elena Udrea si a secretarului de stat Eugen Curteanu. In memoriu care insotea documentatia, Dragos Benea aminteste de inundatiile din 2005, 2006, 2008 si 2010, insira criteriile care au stat la baza selectiei drumurilor – populatia deservita, legaturile rutiere, traficul, maturitatea proiectelor (existenta SF si PT) etc. – si incheie: "In speranta unui raspuns pozitiv asupra demersurilor autoritatilor publice locale din judetul Bacau, va asiguram, stimata doamna Ministru, de intreaga noastra consideratie." Conform borderoului care poarta stampila postei, memoriul si lista au fost expediate pe adresa MDRT pe 31 martie. “Eu m-am impacat cu ideea ca nu se va face niciun kilometru de drum judetean prin PNDI, dar as vrea ca parlamentarii PD-L sa nu minta” a declarat Dragos Benea.
Ministerul n-a cerut, dar CJ a dat!
Presedintelui CJ i s-a mai reprosat ceva: ca documentatia trimisa pe 31 martie "era incompleta", mai precis, ca pâna la acea data nu trecuse drumurile in administrarea MDRT. In HG 251/2011, la Capitolul II, se arata ca “la solicitarea ministerului" se face acest transfer. Or Dragos Benea sustine ca MDRT nu a solicitat niciodata Consiliului Judetean Bacau sa-i dea in administrare drumurile care urmau sa fie modernizate. Totusi, in sedinta din 30 mai, Benea le cere consilierilor sa aprobe transferul, invocând “discutiile publice” si acuzatiile la adresa CJ. “Eu nu pot da ministerului, in administrare, niste drumuri daca ministerul nu le cere, sustine Dragos Benea. Totusi, am facut acest lucru. Nici asa, MDRT nu a raspuns solicitarii noastre.” Mihai Banu il acuza pe presedintele CJ ca a vrut ca drumurile judetene sa nu fie reabilitate prin PNDI, iar Dragos Benea sustine ca democrat-liberalii “au fost rai si impotriva intereselor judetului.” La ora asta, pentru judetul Bacau nu s-a semnat niciun contract in pofida faptului ca toate gropile comunale sunt sortate pe partide si fac figuratie pe mai multe liste de prioritati. Bacaul, in intregul lui, nu este o prioritate pentru Guvern, ceea ce nu poate bucura pe niciun cetatean al judetului, daca e sanatos la cap.
Silvia Patrascanu
Investitii in Tg. Ocna si in 35 de comune
Mihai Banu, deputat PDL, ne-a pus la dispozitie "Lista obiectivelor de investitii ce urmeaza a fi finantate prin Programul <<Reabilitare si modernizare 10.000 km drumuri de interes judetean si drumuri de interes local>> aprobat prin HG 530/2010, parte integranta a Programului National de Dezvoltare a Infrastructurii". In lista respectiva sunt prinse 35 de comune si un oras (Tg. Ocna), cu 66 de drumuri comunale si doua strazi urbane, care au 297 km. Cele mai multe drumuri prinse in PNDI are comuna Filipeni, adica 6, dupa care urmeaza Livezi, Sascut, Sarata si Scorteni, cu 4 drumuri, apoi Blagesti, Iz. Berheciului si Poduri cu 3. Comuna Zemes apare cu un singur drum comunal, nu cu opt, cum credea edilul. Pe o lista de rezerva sunt trecute 11 drumuri judetene, care vor fi reabilitate daca vor mai ramâne bani, afirma Mihai Banu.
Descoperă mai multe la Deșteptarea.ro
Abonează-te ca să primești ultimele articole prin email.