19 octombrie 2024
ActualitateFurtuna a trecut, au ramas ranile/Deszapezire cu strigaturi

Furtuna a trecut, au ramas ranile/Deszapezire cu strigaturi

Mai bine de o saptamana, judetul Bacau a fost paralizat de caderile masive de zapada. Zeci de drumuri au fost blocate, sute de localitati au ramas izolate. Mii de elevi si sute de profesori nu au mai ajuns zile intregi la scoli. Vantul care a batut cu peste 60 de kilometri la ora a rupt mai multe linii de alimentare cu energie electrica. Zeci de urgente au fost rezolvate dupa eforturi uneori supraomenesti. In primele zile ale furtunii, din Autogara Bacau nu a circulat nici un autobuz. Aprovizionarea cu produsele de baza s-a facut cu dificultate. Au fost sapte zile de groaza si teroare. Ultimul drum inzapezit (Buhusi-Runc) a fost desfundat abia duminica, 19 martie 2006.

Acum, dupa ce vremea s-a mai imbunatatit, am incercat sa analizam, impreuna cu Serviciul Public Judetean de Drumuri al Consiliului Judtean si SC Drumuri SRL., care au fost motivele intarzierii redarii circulatiei pe toate arterele judetene, dar mai ales care au fost mijloacele mobilizate. Valentin Palea, director al SPJD, ne-a spus ca licitatia a avut loc in 2005 si a fost castigata de SC Drumuri SRL. „La cererea noastra, licitatorul s-a angajat ca va pune la dispozitie doua freze, 15 auto cu lama si RSP (raspanditor de material antiderapant) si cinci tractoare. Cu aceste utilaje, in conditiile unei ierni normale, ne-am fi descurcat bine. Principalul dusman a fost insa vantul, care ne-a impiedicat sa intervenim. Nu ne-am permis sa suplimentam utilajele deoarece nu am fi putut acoperi cheltuielile&#8221, este de parere directorul Palea. De altfel, Consiliul Judetean mai are de achitat



SC Drumuri SRL un miliard de lei din 2004, tot pentru deszapezire. Pentru 2006, s-au alocat 10 miliarde de lei, bani care, cu siguranta, nu vor fi suficienti pentru a acoperi intreg volumul de prestatii. De cealalta parte, directorul general al SC Drumuri SRL Bacau, Stefan Serbu, afirma: &#8222Avem o organizare destul de buna, cu distribuirea utilajelor in cele mai fierbinti puncte ale judetului (P.Turcului, Adjud, Tescani, Bacau). Deplasarea se face rapid, astfel ca reusim sa intervenim pe toti cei 1000 de kilometri de drumuri judetene. Am scos in teren utilajele comandate, nu putem tine luni intregi masini care nu sunt folosite. Totul costa si noi am vrut sa ne incadram in pretul licitat. Sigur ca au fost foarte multe nemultumiri, insa, de multe ori am fost pusi in situatia de a alege intre a scoate o gravida dintr-un sat izolat, care urma sa nasca si a elibera un drum oarecare. In aceste conditii am lucrat. Cand ne-au cerut sa suplimentam masinile, am facut-o&#8221, ne spune directorul Palea. In contradictie cu cele doua opinii, primarii comunelor afectate, cetatenii blocati, fara apa si hrana au de reprosat celor doua institutii modul greoi in care s-a actionat, mai ales cei de pe stanga Siretului. Ce se poate face pentru anul care vine? &#8222Este greu de prevazut, in conditiile in care Consiliul are un buget auster. Interventiile vor fi din ce in ce mai dificile, in conditiile in care peste 700 de kilometri de drumuri sunt neasfaltati sau deteriorati. Speram sa nu mai avem o iarna la fel de grea&#8221, a spus destul de sceptic Valentin Palea. Salvarea este tot la Cel de Sus.

Scris de Gheorghe BALTATESCU



spot_img
spot_img
- Advertisement -

Ultimele știri

spot_img