Finanțele vor putea verifica situația fiscală a firmelor fără a se mai deplasa la sediul acestora. Este vorba despre activarea unui anumit tip de control, anunțat deja de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), prin care, practic, se va reduce numărul numărul inspecțiilor fiscale și al controalelor antifraudă pe teren.
[lock_content]De altfel, noutatea era deja prevăzută în legislația fiscală, sub denumirea de verificare documentară, dar va fi pusă abia acum în practică, în contextul sensibil al pandemiei de COVID – 19. „Specialiștii Agenției Naționale de Administrare Fiscală s-au aplecat asupra unor aspecte precum reglementarea verificărilor documentare ca primă etapă în implementarea desk-audit-ului, a controlului de la distanță, și regândirea formularisticii aferente. (…) Prin implementarea desk-audit-ului, ANAF urmărește ca prezența sa la contribuabili să fie la nivel de excepție”, arată reprezentanții ANAF. Prin verificarea documentară se urmărește stabilirea corectă a situației fiscale a contribuabilului, procedură care se realizează exclusiv la sediul Fiscului. Practic, se analizează situația fiscală din documentele de la dosarul fiscal al contribuabilului și din alte documente și informațiile relevante de la terți. „ANAF își propune să identifice timpuriu problemele, imediat după depunerea declarațiilor fiscale, să facă o analiză de coerență și, împreună cu contribuabilii, să clarifice din timp eventualele probleme legate de conformarea la declarare și la plată a obligațiilor fiscale. Elementul important este faptul că, în afară de inspecția fiscală, sunt cuprinse și structurile de antifraudă fiscală”, au subliniat finanțiștii. Practic, acest tip de control va reduce semnificativ perioada supusă verificării, fiind „o formă de identificare timpurie a erorilor sau a cazurilor de încercare de neconformare majoră”.
Florentin Radu[/lock_content]