24 decembrie 2024

FILARMONICA „MIHAIL JORA” 60 DE ANI

Scriam, la Jubileul de 50 de ani de la înfiintarea Filarmonicii ca initiativa crearii acestei institutii a fost, înainte de orice, un act de credinta. Credinta în posibilitatea constituirii unei formatii profesioniste; credinta în sustinerea unui astfel de demers de catre autoritati si public deopotriva; credinta, în sfârsit, în rolul pe care arta de oriunde trebuie sa-l joace într-un loc lipsit de traditii culturale sau muzicale. Acum, la împlinirea a sase decenii, poate ca mai nimerit ar fi sa vorbeasca despre devenirea noastra chiar aceia în care am investit încrederea – si ma gândesc mai întâi la publicul salii Ateneu.

Cât despre repertoriul abordat în stagiunile tot mai complex si tot mai variat alcatuite, pentru aceasta e suficient sa consulti opisul concertelor. Filarmonica “Mihail Jora” a intrat în constelatia institutiilor de cultura nationala, a colectivelor artistice de marca, unul dintre aceste merite fiind invitatia de a participa la Festivalul Enescu, certificare si recunoastere peremptorie a calitatii spectacolelor. Unul dintre colaboratorii nostri este Adrian Petrescu. Din 1990 este prim oboist al Filarmonicii George Enescu din Bucuresti, dirijor invitat în stagiunile orchestrelor simfonice din România, a înfiintat in 2006, ansamblul Romanian Brass format din cei mai valorosi instrumentisti ai sectiei de alamuri ai Filarmonicii “George Enescu” din Bucuresti.
La Catedrala Catolica “Sfintii Petru si Paul”, duminica, la ora 13.00 ei vor sustine un concert cu lucrari celebre compuse de: Haendel, Bach, Elgar, Bruckner, Ravel, Mahler.



IMG_0001

La Sala „Ateneu”, duminica, ora 18.30, un recital cameral extraordinar cu lucrari de Joseph Haydn, sustinut de Cvartetul Voces, In memoriam Anton Diaconu – vioara a II-a a ansamblului, din 1975 pâna în 2012. Concerte, înregistrari, importante premii, participari la festivaluri, un repertoriu exhaustiv l-au determinat pe compozitorul Anatol Vieru sa considere Voces-ul “o stînca în/ peste timp”. Publicul bacauan este privilegiat, la ceas aniversar, sa asculte aceste doua ansambluri camerale despre a caror valoare nu mai e necesara o alta laudatio.

CVARTETUL VOCES

Cvartetul VOCES a luat fiinta în anul 1973. Instrumentistii români s-au perfectionat în tara si în strainatate – Italia, Ungaria, Israel, Germania… – sub îndrumarea unor mari artisti reprezentativi pentru viata muzicala camerala internationala – între anii 1981 – 1983, VOCES-ul a frecventat cursurile de maiestrie sustinute de celebrul cvartet AMADEUS la Academia din Köln. Premiile obtinute la concursurile de la Colmar (Franta, 1974), Bordeaux (Franta, 1976) si „Karl Klinger” (Hannover, Germania, 1979) au confirmat valoarea internationala a ansamblului. Integralele Mozart, Beethoven, Schubert, Brahms ca si repertoriul divers si variat, discografia bogata si consistenta lista de lucrari românesti unde, la loc de frunte, se situeaza prima integrala a creatiei camerale enesciene, fac din VOCES un moment de referinta în viata muzicala româneasca si internationala. Muzicienii sunt oaspeti ale celor mai mari festivaluri muzicale din lume, sunt membrii de onoare ai Academiei de muzica din Würzburg (Germania), ai Academiei de Muzica din Cluj si ai Orchestrei de camera din Kerkrade /Olanda. VOCES – cvartetul de coarde cu cea mai lunga traditie în România, sarbatoreste în 2013, 40 de ani de la înfiintare! Cvartetul înseamna astazi: Bujor Prelipcean – vioara I, Vlad Hrubaru – vioara a II-a, Constantin Stanciu – viola, Dan Prelipcean – violoncel si este parte componenta a Societatii Române de Radiodifuziune (http://orchestre.srr.ro/cvartetul_voces-46).VOCES este o marca sinonima cu calitatea absoluta, „o stînca în/ peste timp” cum a numit Anatol Vieru acesta formatie camerala unica în peisajul muzical românesc si un punct de referinta pentru viata muzicala camerala internationala. „…un extraordinar simt pentru verva ritmica si pentru frazarea melodica…” – FonoForum „Condusi de foarte atentul si calm – virtuozul Bujor Prelipceanu, cvartetul VOCES cânta cu siguranta, comunicarea si bravura unui parteneriat de foarte lunga durata….. si cu precizia unui mecanism de ceasornic.” – Hampstead& Highate Expres, Londra, „Interpretarea cvartetului VOCES dovedeste o mare maturitate si o maiestrie tulburatoare.” – Le Dauphine Libere, Avignon, „La sala Auditorium, cvartetul VOCES, extraordinara formatie româneasca – un Sostacovici de antologie!” – La Stampa Torino, „Cvartetul VOCES are talentul, calitatea si cea mai corecta atitudine profesionala” – prof. Uzi Wiesel, JUILLIARD SCHOOL OF MUSIC, New York. (prezentare Festival Enescu 2015).

În program:

Joseph Haydn
Cvartetul Nr. 5 op.33 în Sol Major
Vivace assai- Largo e cantabile- Scherzo- Finale – Allegretto
Cvartetul Nr. 2 op. 33 în Mi bemol Major
Allegro moderato- Scherzo – Allegro – Largo e sostenuto – Finale – Presto
Cvartetul Nr. 1 op 33 în si minor
Allegro moderato – Scherzo – Allegro di molte – Andante – Finale – Presto

OZANA KALMUSKI ZAREA



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img