23 decembrie 2024

„Femeia nu este o papusa Barbie in politica”

Interviu cu Oana Daniela Chelaru, director general al Regiei Autonome Aeroportul International „George Enescu” Bacau

– Anul acesta se implinesc 65 de ani de când Aeroportul din Bacau a fost deschis traficului aerian de marfa si calatori, fiind astazi cel mai mare aeroport din zona nord-estica a României. Cum se prezinta in 2011Aeroportul International “George Enescu”, in raport cu celelalte aeroporturi de categorie din tara?
– Dintr-un anumit punct de vedere este pionier, pentru ca a deschis calea parteneriatului public-privat, este primul aeroport din tara care s-a incumetat sa faca acest pas, mai mult sau mai putin fortat, deoarece problemele financiare nu au permis Consiliului Judetean sa inves­teasca singur banii necesari pentru a-l aduce la standardele cerute pentru categoria din care face parte. Deoarece Legea parteneriatului public-privat nu era atunci aprobata, s-a ales varianta concesionarii, astfel ca timp de 34 de ani va fi administrat de o firma privata din domeniu. A fost o lunga etapa de negocieri, de cautari a unor formule pentru a revigora activitatea Aeroportului din Bacau.



30 de luni pentru modernizarea Aeroportului

– Sa inteleg ca vom astepta 34 de ani pentru ca Aeroportul bacauan sa devina intr-adevar unul de talie internationala?
– Proiectul este la inceput, de anul acesta urmeaza ca efectiv sa demareze lucrarile necesare si inscrise in contract, astfel ca dupa 34 de ani sa ne returneze un bun de care putem fi mândri si sa-l putem exploata in continuare. Sigur ca nu asteptam 34 de ani, in 30 de luni toate investitiile trebuie finalizate, iar noi vom urmari ca termenele sa fie respectate cu strictete. Astazi, Aeroportul a ajuns de la 10.000 de pasageri in 2000, la 200.000 de calatori pe an. Opereaza aici trei companii si a crescut numarul destinatiilor inscrise in program. Astfel, bacauanii, si nu numai, pot calatori direct in multe orase din Italia, apoi la Londra si Paris, iar cu escala la Timisoara pot merge in Germania, Italia, Grecia, dupa orare stabilite de fiecare companie. Italia ramâne tara cu cele mai multe solicitari, fie ca merg in excursie, in vacante sau la munca. Deocamdata nu mai avem o cursa directa spre Bucuresti, insa speram sa reluam colaborarea cu TAROM, deoarece sunt solicitari tot mai numeroase venite mai ales din mediul de afaceri. Suntem convinsi, in acelasi timp, ca Blue Aero SRL, caci ea a preluat concesiunea, administrarea Aeroportului Bacau, este foarte interesata in adminis­trarea eficienta, profitabila a ceea ce a preluat. Noi, partea publica a contractului, cu sase oameni, ne preocupam de supraveghere si respectarea intocmai a condi­tiilor din contract. Vreau sa fiu cinstita si dreapta, aceste rezultate se datoreaza echipei manageriale din anii trecuti, a Consiliului Judetean, concesionarului, eu fiind la conducere doar de la inceputul anului 2010. De altfel, in 2010, Aeroportul International “George Enescu” a primit un premiu pentru cel mai bun trafic de calatori.
– Pentru noi calatorii, important este sa plecam la timp, sa beneficiem de serviciile platite, de confort, sa nu pierdem vremea prin salile de asteptare si sa ajungem la destinatie. Ce este, ce se ascunde dincolo de ce se vede, ce presupune ca un aeroport sa functioneze?
– Este foarte importanta munca in echipa, extrem de importanta este activitatea celor de la Tehnic, de la Dirijarea zborurilor, apoi exista in aeroport Politia de Frontiera, Vama. Toti contribuie la buna desfasurare a activitatii din aeroport. Exista, la dimensiuni mici deocamdata, puncte alimentare, spatii de astep­tare si de odihna, de informare. Sunt inca foarte multe aspecte pe care le avem in vedere in perioada urmatoare, ele vor fi rezolvate odata cu demararea si finalizarea noilor investitii in infrastructura. Este vorba de un terminal de aproape 10.000 de metri patrati, un nou turn de control, o noua cladire administrativa si de trafic, spatii separate pentru Pompieri, Protectie Sanitara, Politia de Frontiera si Vama, dar si o noua parcare cu o suprafata de 6-7 mii de metri patrati. Ceea ce se vede acum, ce exista, ar trebui sa dispara peste doi ani si jumatate. Acestea sunt con­ditiile acum, acestea sunt conditiile oferite de companiile care opereaza pe aeroport.

Premiera nationala

– Doamna director general, s-a scris si in presa locala, si in cea nationala, compania care administreaza acum Aeroportul Bacau a avut, are niste probleme financiare, unele serioase. S-au repercutat ele si asupra deru­larii contractului?
– Toti trecem printr-o perioada de criza, probleme au si alte companii care opereaza in România, probleme au aproape toate companiile aeriene din lume. Suspiciuni sunt tot timpul, concurenta este mare, traim in România, nu? Este posibil sa fie si probleme de management, de marketing, da, au avut si ceva probleme, insa deocamdata contractul nostru isi urmeaza cursul. Suntem intr-o colaborare, intr-o relatie de parteneriat, in care ambele parti doresc sa facem din Aeroportul Bacau o poarta moderna des­chisa spre lume, de care sa beneficieze toata Moldova, sa fie emblema noastra, un aeroport demn sa poarte numele marelui muzician George Enescu.
– Sunteti singura femeie director de aeroport din tara. Cum ati primit aceasta provocare? Cu teama, cu frica? Cu indoiala celui care nu a mai facut asa ceva?
– Din afara pare ciudat, esti femeie si nu-i treaba ta. Da, sunt singura femeie, insa este si primul aeroport concesionat, in aceste conditii misiunea mea nu este chiar atât de complicata. Este un contract de management, care, la rândul nostru, urmarim aplicarea unui contract de concesiune. Sigur, sunt destule probleme complicate, facem lobby, alergam impreuna dupa autorizatii de constructii, aproape tot anul ne-am ocupat de acest lucru. A fost o provocare, pe care am acceptat-o.
– Ce ar trebui sa mai stie un potential calator, un pasager, care intra in aeroport si doreste sa vada lumea sau sa calatoreasca in scop de afaceri?
– Chiar inainte de a intra in aeroport, de a cumpara biletul, indiferent de companie, sa citeasca cu mare atentie ce scrie pe bilet, este un bilet cu format special, care are tot felul de instructiuni, ce trebuie sa faca daca intârzie cursa, daca este anulat zborul, drepturile si obligatiile celui care opereaza pe aeroport sau este beneficiar. Este adevarat ca sunt scrise cu litere foarte mici, insa cel care se pregateste de un zbor trebuie sa-si faca timp sa se informeze asupra conditiilor de zbor, normele de securitate, structura bagajelor etc. Din necunoastere, se ivesc tot felul de neclaritati, ca sa nu le spun conflicte. Noi, sau o parte dintre noi luam un asemenea zbor foarte usor, insa trebuie sa stim ca nu plecam cu autobuzul sau cu trenul, intram in capitale civilizate, pe aeroporturi extrem de severe cu privire la respectarea normelor, indiferent de natura lor. Informatia iti asigura siguranta si confort.

Politica fierbe la foc continuu

– Sunteti implicata in politica de mai multi ani. Consilier judetean, vicepresedinte al Organizatiei Judetene a PSD, cu functii de conducere in diferite structuri ale administratiei locale. Cum apreciati mediul politic bacauan, acum, la inceputul anului 2011?
– Nu am informatii si nici experienta din alte organizatii, insa in cei peste 12 ani de politica, am vazut ca, in Bacau, sunt foarte multe personalitati puternice, de notorietate, care sunt implicate in politica. Fiecare are strategia lui, obictivele lui, fiecare partid se zbate sa câstige din electorat. De multe ori obiectivele unora nu coincid cu ale celorlalti, poate e normal, alteori nu coincid in intregime nici cu propria tabara. In Bacau, politica a fiert mereu, a fost si este o efervescenta continua, permanent avem ce sa dis­cutam, sa ne contrazicem, nu ai timp sa te odihnesti, politica si politicienii de la noi sunt intr-o continua formare.
– Dupa 20 de ani?
– Dupa 20 de ani! Nu mai sunt nici eu foarte entuziasmata, asa ca in anii de inceput, desi in teorie ar trebui sa fiu, deoarece de câteva luni ocup functia de vicepresedinte, functie pe care o ocupa insa mai multi colegi. A intervenit pragmatismul, obiectivitatea, poate si maturitatea. In continuare foarte multa munca, niciodata nu poti sa spui ca ai terminat, mereu si mereu vin alte prioritati, alte obiective, masa politica nu este una rigida, este mereu in miscare, in curgere. Daca nu suntem in campanie electorala, suntem in precampanie, daca nici acolo nu suntem, sigur ne aflam in perioade de reconstructie, de modernizare a structurilor. Politica te acapareaza, te-a prins si nu-ti mai da drumul, iar eu am vrut si vreau sa performez.
– Se fac si se desfac alinte, intre partide, dar si in interiorul lor.
– Va spuneam ca politica este imprevizibila, dar si oamenii. Eu am apreciat onestitatea, loialitatea si cinstea la colegii mei, in general la oamenii cu care lucrez. Când am spus loialitate nu m-am referit la supunere, ci la acea loialitate fata de un crez, de niste obiective, fata de partidul care te-a format si unde te-ai afirmat. De ceva mai mult timp nu mai sunt adepta confruntarilor dure, cu etichetari. A fi sau a nu fi de acord cu un coleg, dar mai ales cu adversarii politici nu se mai concretizeaza in ton si sintagme specifice zonelor marginase. Lumea nu mai doreste scandal doar de dragul scandalului, nu cine ridica tonul are si dreptate si este mai vizibil. Aliantele isi au rostul lor, fie ca sunt inregistrate legal, fie ca sunt formale. Asa-i in politica, asa a fost de când este ea definita.

Regulile jocului se invata din mers

– Inainte si dupa alegeri porneste o campanie de racolare de noi adepti, daca se poate de la partide care nu au obtinut bila câstigatoare, primari, viceprimari, deputati, senatori, consilieri sunt momiti, sunt curtati sa treaca in alta barca. Nu v-a dus gândul sa parasiti PSD-ul?
– Pe mine m-a dus gândul intr-o anumita etapa sa fac un pas inapoi. Am avut un moment de cumpana, deoarece eu pun suflet in ceea ce fac, aveam ceva ani in spate, aveam ceva experienta, insa mi-am dat seama ca eu nu invatasem regulile jocului. Noi trebuie sa recu­noastem ca in politica, indiferent ca o faci in tara sau in oricare alta tara, trebuie sa inveti, sa stii regulile jocului, mai ales atunci când esti femeie. Daca nu le inveti cum trebuie, nu stii cum sa le aplici in practica, te trezesti ca tu ai alte asteptari si ce ti se ofera nu corespunde astep­tarilor tale, idealului tau.
– De ce „mai ales daca esti femeie”?
– Vrem sau nu vrem, la ora aceasta politica in general nu abunda de sexul feminin, as zice ca este chiar intr-un impas al promovarii lor in arena politica. Fiecare femeie are un rol, trebuie sa invete o lectie, din pacate trebuie sa o invete in fiecare zi, apropo de societatea in care traim, si anume sa invatam sa indeplinim un rol pe care sa ni-l asumam, daca ne asumam din start un rol de Barbie, probabil ca nu trebuie sa cerem celor din jur decât sa fim tratate ca atare. Daca ne asumam un rol in care avem ceva de spus, trebuie sa fim puternice, este un drum mai lung si avem nevoie de un sprijin consistent din partea societatii masculine. Trebuie sa inveti singura, din mers.
– Care este avantajul femeii in politica? Cu ce vine ea in societatea politica si o defineste, o impune: educatia, pregatirea, intuitia, nativul?
– Cred ca iti trebuie ceva nativ, iti trebuie ceva curaj sa intri intr-o asemenea lupta; nu-i usor. Nu o sa vedeti prea multe mimoze, femei extrem de delicate, firave in politica. Sa nu te trezesti ca atunci când deschizi gura nu-ti merge microfonul de pe pupitru, trebuie sa ai o anumita personalitate. Evident ca partea nativa este un avantaj, apoi trebuie sa te ajute si profesia, educatia, experienta, prietenii, colegii care recunosc sau nu recunosc in tine un lider. Trebuie sa ai câte un pic din toate, dar mai ales sa te cunosti foarte bine, sa stii când sa apesi sau când sa slabesti pedala. Nu uitati, experienta femeii in actul conducerii este extrem de mica, in raport cu cea a barbatilor, stiti ca mai sunt femei in lume care nu au drept de vot. Spune ceva acest lucru in anul 2011.

Aliantele se decid la vârf

– Si prea multa cenusa strica. Vorbeam de aliante, se afirma in diferite medii ca urmeaza sa se incheie o alinta intre PSD si PNL in Bacau. Cum vedeti acest pas, mai ales ca relatiile dintre partide, dintre liderii lor nu au fost mereu in cei mai buni termeni?
– Am auzit din presa, mai amanuntit doar din punct de vedere al discutiilor, deoarece la nivelul organizatiei nu am participat la o asemenea discutie si nici nu am facut parte din acea “triada” des­pre care vorbea presa. Dar sa stiti ca eu sunt mai mult cu ochii pe Bucuresti si pe ce spune un lider ca Hrebenciuc, care zice uneori ca degeaba va tot invârtiti voi pe acolo la nivel local, este posibil ca peste noapte, la o cafea, cândva, lucrurile pot fi rasturnate si ce ne-am propus noi aici sa nu coincida cu ce se discuta la nivel central. Trebuie sa recunoastem ca suntem cel mai mare partid, cel mai numeros, mai bine organizat, iar o eventuala alianta, indiferent cu care partid, trebuie analizata foarte bine la toate nivelurile, asupra careia si electoratul are un cuvânt de spus. Vorbeati de racolari, de tradari, mereu a fost asa, cel de la putere este mai atractiv. Nu trebuie sa ne ingrijoreze, mai ales ca nici nu poti sa te opui, poti doar sa incerci sa-ti tii oamenii aproape, sa te zbati pentru ei, sa vada, sa inteleaga ca fac parte dintr-un partid puternic cu sanse mari la urmatoarele alegeri.
– Cine va câstiga alegerile locale din 2012?
– Sunt multe necunoscute, insa dupa ultimele alegeri din cadrul organizatiei si noile schimbari in structura de conducere, sunt convinsa ca noi, PSD-ul, vom câstiga cele mai multe voturi. Ce vom face apoi in consiliile locale, ce aliante, ce intelegeri vor fi, este prematur sa vorbim. Fiecare partid pleaca din postura de câstigator. Important este sa facem treaba, indiferent ca esti doar membru al unei organizatii sau vicepresedinte la nivel judetean. Interesul este acelasi pentru toata lumea.
– Se vorbeste ca in PSD sunt mai multe grupari, tabere, una merge cu Hrebenciuc, alta cu Benea, altii cu Vlase. Dumnea­voastra unde va plasati?
– In ultima vreme toata lumea ma plaseaza in tabara presedintelui Consiliului Judetean, dar nu se uita nici faptul ca in partid m-a adus Hrebenciuc, ca el a fost mentorul meu la inceput. Altii ma plaseza si in tabara lui Mardare, Vlase, când am fost director al CJAS. Oamenii te plaseaza de o parte sau alta, in functie de evenimentul cel mai apropiat. Insa vreau sa clarific aceasta situatie: nu exista grupari, tabere vizibile in PSD Bacau. Ai o anumita afinitate, iti plac ideile unui anumit lider, bei o cafea cu unul, imediat esti etichetat ca facând parte din grupul, din anturajul lui. Intr-un partid este miscare, este munca, oamenii au idei, propuneri, pe unele le imbratisezi, pe altele nu.

Iesim din criza când ne hotarâm sa muncim

– Beneficiati de gratuitati pe trans­portul cu avioanele companiilor care opereaza pe Aeroportul Bacau?
– Nu. Nici nu prea circul cu avionul, m-am obisnuit cu masina. Nu calatoresc noaptea, imi iau marja de siguranta si este mai comod pentru mine.
– Ma gândeam ca mergeti la Paris la cumparaturi…
– Nu, nici vorba, eu folosesc shopping-ul ca pe o masura de relaxare, ma plimb prin mall si trec ca expresul prin magazine. Aici nu m-ati nimerit. Prefer sa ma duc prin Piata, mai stau de vorba cu oamenii, ma energizeaza, comunic, vad, observ, bag la cap. – Dupa o ora de discutii, as dori sa stiu ce credeti ca nu v-am intrebat si doreati neaparat sa spuneti?
– Nu au ramas prea multe nediscutate in acest interviu. As dori insa din partea bacauanilor sa aiba mai multa incredere si rabdare in proiectul nostru de la Aeroportul International “George Enescu” din Bacau. Eu cu siguranta, dar si Consiliul Judetean, imi doresc foarte mult sa reusesc, sa reusim impreuna. A fost si ramâne o provocare pentru mine, este un proiect foarte mare si va schimba proiectia Bacaului in tara si in lume.
– Bine, insa daca se schimba algoritmul in CJ, se schimba presedintele, va schimba si pe dumneavoastra, ca asa merge la noi.
– Asta este, inseamna ca n-am facut proba competentei in derularea acestui proiect, indiferent de cine este presedintele CJ, insa vreau sa va reamintesc ca m-au votat majoritatea din Consiliul Judetean. Imi place sa gândesc ca si ei au investit in mine si, normal, asteptarile sunt mari si chiar nu vreau sa-i dez­amagesc. Aeroportul este al Bacaului, indiferent cine este la putere sau in opozitie.
– Când iesim din criza, doamna director general?
– Când ne hotarâm sa muncim. Mai mult si mai bine. Când vom fi mai uniti in idei, in fapte. Pe de alta parte, este adevarat ca esti permanent exploatat, fie de patroni, fie de stat, si dai tot ce poti, iar la sfârsitul lunii te uiti pe fluturas si vezi ca nu ai câstigat nici cât sa-ti platesti utilitatile. Ce-i de facut? Normal ca trebuie sa-ti iei masuri. Sa fii mai responsabil când mergi la vot, sa nu mai dai votul pentru un sac de cartofi, sa votezi omul, faptele, notorietatea, pregatirea, luptatorul, nu dupa câti bani ti-a bagat in buzunar. Sa responsabilizam pentru noi si pentru cei care vin dupa noi deciziile.

Gheorghe Baltatescu



spot_img
Ce condiții trebuie să îndeplinească articolul
- Advertisement -
spot_img